Wanbetalers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

ik bedoelde het niet persoonlijk tegen jou Berolios,
    Je bijdrage was prima

maar ik wordt gewoon een beetje ziek van de maatschappij van nederland.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

Originally posted by Stage-Q
      ik bedoelde het niet persoonlijk tegen jou Berolios,
      Je bijdrage was prima

maar ik wordt gewoon een beetje ziek van de maatschappij van nederland.
      Iedereen toch?
      En wat een geluk dat je niet in Belgie woont (ow ja, kan ik nog 'belgie' zeggen?)

Is echt nergens beter hoor... kan het dus vergelijken met Belgie, Frankrijk, ... en ik denk dat Jeroen het netjes verwoord!
      Aanpassen aan de huidige situatie is het enige wat je kan doen, willen of niet.
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
        Bij ons betaald iedereen vooraf, geen betaling: reservering weg!
        Alleen klanten die wij kennen, betalen achteraf, termijn van 14 dagen. Te laat is herinnering. Na 7 dagen, eerste aanmaning, nogmaals 7 dagen tweede aanmaning. Hebben ze na 7 dagen (totaal dus 28 dagen) niet betaald, wordt alles automatisch verzonden naar ons incassobureau, zonder excuus...

Regeling klinkt hard, maar wij hebben in het verleden genoeg gedonder gehad
        mm.. wettelijk niet geheel mogelijk.
        30dagen is een betalingstermijn vastgelegd in de wet. Daarna de eerste plus tweede aanmaling en dan mogen er pas kosten in rekening worden gebracht, een incassoburo helpt meestal wel met het "tijdig" betalen.

een tip welke ik steeds vaker zie bij de grote bedrijven..
        vooraf of contant bij oplevering laten betalen en dan een korting toepassen. 2-3% over het totaal.

deze bereken je uiteraard vooraf in de prijs.
        spreek dit wel duidelijk af, schriftelijk vastleggen.
        anders wordt er nog niet tijdig betaald en trekken zij rustig die korting van het factuur bedrag af.

Maar inderdaad, bedrijven die zeer laat betalen, meestal is er dan meer aan de hand. Andere bedrijven, meestal de toch wel grote, maken er een sport van en kunnen er zelfs grote winst mee boeken door alles laat te betalen.

Personeel te laat betalen vind ik persoonlijk respectloos van de opdrachtgever richting zijn of haar personeel.

Zo ken ik een bedrijf in wand en daksystemen dat speciaal iemand heeft aangenomen om alleen maar later te kunnen betalen. Kan zonder problemen uit. Uiteraard gaat het om hele andere bedragen..
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by Stage-Q
          bij essent moet ik ook gewoon netjes binnen 14 dagen betalen....
          Ik betaal al mijn privé rekeningen gewoon één keer per maand op de eerste van die maand. Ik heb nog nooit gedonder gehad hierover. Houd mijn persoonlijke boekhouding eenvoudig en overzichtelijk.

Ook is 30 dagen een normale termijn bij bedrijf tot bedrijf maar dat is hier al aangehaald. Hier zijn zoals Watt Xtra al aangeeft wettelijke regels voor opgesteld. Misschien even te raden gaan bij jou/een boekhouder hierover.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Hm, heb dit ooit zo voorgesteld aan het incassobureau. Zal het binnenkort even op tafel leggen.

Bedankt voor de tip!
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
              Hm, heb dit ooit zo voorgesteld aan het incassobureau. Zal het binnenkort even op tafel leggen.

Bedankt voor de tip!
              neemt natuurlijk niet weg dat een brief van het incassoburo meestal wel voldoende is om te betalen...
              Het zou alleen jammer zijn als je op jaarbasis enkele tientallen euro's zou moeten betalen aan het incassoburo terwijl zij weten dat er wetterlijke betalingstermijnen bestaan maar jij dit zo hebt afgesproken.

Ik vind het persoonlijk echter niet netjes tegenover je klanten. Er is gewoonweg een wetterlijk betalingstermijn van 30 dagen. veel bedrijven houden zich hieraan. Mocht het hierna nog niet worden betaald, tja dan wil een dergelijke brief wel helpen om toch binnen redelijk termijn je geld te krijgen.

Veel bedrijven zetten er inderdaad tussen de 7 en 14 dagen op, 14 dagen heb ik zelf ook. Echter gaat bij mij voor 30dagen verstreken zijn geen herinnering de deur uit.

Wetterlijk niet juist en het komt ook pusshend over. Ik krijg zo nu en dan ook een herinnering op de 15de dag.. Prima, gaat regelrecht de papierbak in wordt gewoon netjes binnen de 30 dagen betaald.

Als iedereen zich aan de 30 dagen zou houden was het ook geen probleem.
              Is het voor jezelf wel een probleem om 30 dagen te moeten wachten? tja dan zul je vooraf afspraken moeten maken met je opdrachtgever, zoals ik eerder al heb aangegeven.
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

Originally posted by vasco
                Ik betaal al mijn privé rekeningen gewoon één keer per maand op de eerste van die maand. Ik heb nog nooit gedonder gehad hierover. Houd mijn persoonlijke boekhouding eenvoudig en overzichtelijk.

Ook is 30 dagen een normale termijn bij bedrijf tot bedrijf maar dat is hier al aangehaald. Hier zijn zoals Watt Xtra al aangeeft wettelijke regels voor opgesteld. Misschien even te raden gaan bij jou/een boekhouder hierover.

heb m'n boekhouder inderdaad al eens ff aan het werk gezet over dit verhaal,

hij gaat het voor me even uitzoeken hoe ik het beste kan handelen e.d.
                Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

mensen...wettelijke blablabla....De mensen die dat roepen: laat het me zien en je krijgt een krat bier!

Wanneer ik zaeklijk met een ander bedrijf afspreek dat ik een dienst lever, dat de betalingstermijn daarvoor maximaal 14 dagen is na factuurdatum, dan is dat volkomen legaal.
                  Iedereen die anders van mening is die heeft het helaas bij het verkeerde eind.

Wil natuurlijk niet zeggen dat 14 dagen gebruikelijk is, dat is wat anders.
                  Een betalingstermijn van 30 dagen klinkt heel fijn, maar dat wil dus zeggen dat je met een beetje pech en rekken pas na 8 weken over je knaken kan beschikken.

Niets staat je vrij om ( B2B!!!) betalingsafspraken te maken.

Een X bedrag vooruit, alles vooruit, 50% voor aanvang, 50 binnen 30 dagen na factuurdatum, X dagen na aanvang, x dagen na factuurdatum. het mag en kan allemaal.

Wat je wel moet doen: zorgen dat de overeengekomen betalingscondities voor aanvang van de overeenkomst helder zijn, onderdeel uitmaken van de afgesloten overeenkomst.

kortom: het belang van goede (algemene)voorwaarden!

Sommige opdrachtgevers geven van te voren aan dat ze lang nodig hebben om het bedrag aan je over te kunnen maken ( DOP bijvoorbeeld) fijne is dat je het dan van te voren weet. Kan je er rekening mee houden.

Opdrachtgevers die hun afspraken niet nakomen, die hebben vaak een liquiditeitsprobleem. Kan een overweging zijn een klus wel of niet aan te nemen, om een ander bedrag te berekenen.

In sommige gevallen kan het stimulerend werken om een spoedige betaling te belonen met een korting.

...krijg dorst....

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Originally posted by ralph
                    mensen...wettelijke blablabla....De mensen die dat roepen: laat het me zien...

kortom: het belang van goede (algemene)voorwaarden!
                    Staat gewoon op de site van de Kamer van Koophandel. De enige manier om anders af te spreken is middels de door jou genoemde algemene voorwaarden die je het bedrijf hebt moeten laten inzien voor de opdracht zodat zij van de afwijkende betalingstermijn op de hoogte zijn. Heb je geen algemene voorwaarden of staat de afwijkende betalingstermijn er niet in opgenomen is het wettelijk 30 dagen.

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

Originally posted by vasco
                      Staat gewoon op de site van de Kamer van Koophandel. De enige manier om anders af te spreken is middels de door jou genoemde algemene voorwaarden die je het bedrijf hebt moeten laten inzien voor de opdracht zodat zij van de afwijkende betalingstermijn op de hoogte zijn. Heb je geen algemene voorwaarden of staat de afwijkende betalingstermijn er niet in opgenomen is het wettelijk 30 dagen.
                      Ralph: proost!!

in het Burgerlijk Wetboek 6:119a staat : "Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd: 1. vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen.

als we even opzoeken hoe we betalingstermijnen moeten vastleggen dan komen we uit bij het vastleggen van een overeengekomen betalingstermijn schriftelijk aan beide partijen.

een algemene voorwaarden is een prima zaak maar in dit geval niet geheel waterdicht. Je zult de betalingstermijn dus expliciet op de overeenkomst moeten vermelden. Deze getekend terug ontvangen waarna je een poot om op te staan hebt.

Blijft echter de vraag of je het netjes vind. 30 dagen is in mijn ogen erg normaal.. Stuur optijd de facturen, betaal zelf ook optijd.
                      Ben je zelf genoodzaakt om je geld eerder te ontvangen? maak andere afspraken vooraf!!! zoals ik reeds heb geschreven..

Biertje jongens?

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

even als aanvulling

voor beginnende ondernemingen, freelancers vind ik trouwens dat je best een ander betalingstermijn kunt aanhouden met je opdrachtgevers. Wanneer je dit uitlegd moet hier best uit te komen zijn, vermeld bij de overeenkomst dan wel even je betalingstermijn die zij ondertekenen.

Je zit vaak met hoge startkosten, hebt je dienst ook geleverd dus waarom zij niet tijdig betalen?

duidelijke afspraken maken is het hier sleutelwoord.. vaak zal het goed gaan een enkele keer niet, vraag je dan af of je wel voor die bedrijven wilt werken..is namelijk ook een kwestie van respect. Echter zijn er gewoon veel bedrijven die het betalingsverkeer hebben ingesteld op 30 dagen.

Gemeente daargelaten... daar is 6 tot 8 weken namelijk heel normaal.
                        maarja als het grote bedragen en leuke verdiensten zijn zul je soms moeten slikken.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by ralph
                          mensen...wettelijke blablabla....De mensen die dat roepen: laat het me zien en je krijgt een krat bier!
                          Oh ja, wil je mijn afleveradres hebben voor het kratje bier, heb dorst

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by Watt Xtra
                            Ralph: proost!!

in het Burgerlijk Wetboek 6:119a staat : "Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd: 1. vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen.

?
                            je hebt het hier over de wettelijke rente, das weer een ander verhaal, daarvoor moet je erst een Executaire Titel halen bij de rechtbank,,, de schuldignaar moet dan in gebreke gesteld zijn, etc.... en das dud een verkeerd artikel op de verkeerde plaats.

offeh, dan mag dus contant bij aflevering ( de melkboer) ook niet meer?? enne, de benzine boer mag ook pas na 30 dagen geld zien?? gewoon wegrijden, ben je bij de volgende stoplichten al de pineut...
                            Wel ff weten waar je over praat .
                            Als ik mn activiteiten pas opstart nadat ( een gedeelte) is betaald is dat geheel legaal, hoor..
                            Last edited by Gast1401081; 21-11-07, 14:10.

Comment

• JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

Ik vind het - zeker in het geval van freelancers - juist normaal dat er ZEER snel (binnen 14 dagen sowieso) betaald wordt. Je komt namelijk ook opdraven op het moment dat de opdrachtgever je nodig heeft, en je hebt het puur over eigen arbeid (dus geen inhuur/materiaal dat ook later betaald kan worden).
                              Creating shows beyond Imagination

Comment

• Watt Xtra
                                • Oct 2004
                                • 1119

Originally posted by MacGyverSounds
                                je hebt het hier over de wettelijke rente, das weer een ander verhaal, daarvoor moet je erst een Executaire Titel halen bij de rechtbank,,, de schuldignaar moet dan in gebreke gesteld zijn, etc.... en das dud een verkeerd artikel op de verkeerde plaats.

offeh, dan mag dus contant bij aflevering ( de melkboer) ook niet meer?? enne, de benzine boer mag ook pas na 30 dagen geld zien?? gewoon wegrijden, ben je bij de volgende stoplichten al de pineut...
                                Wel ff weten waar je over praat .
                                Als ik mn activiteiten pas opstart nadat ( een gedeelte) is betaald is dat geheel legaal, hoor..
                                Dat zeg ik en het artikel toch ook niet? wel artikel 119 he?
                                er staat als ik het zo lees dat er na 30 dagen mag worden overgegaan tot het berekenen van rente over het verschuldigde bedrag. Daarbinnen kun jij als schuldeiser dus niets ondernemen, wettelijk gezien.

ik zie niets over contant of direct geld zien staan.
                                en over activiteiten en betalen en opstarten zie ik ook niets staan.

Comment

Working...