Subs defect bij Bij Q-dance

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

DAn is dus het systeem NIET ZO GOED als wordt beweert ( HET SYSTEEM kan dus OOK kapot )

Als het aan het reconen ligt wat men beweert zijn ze dus al eerder kapot gegaan ( dus moet er een rede zijn )

Te korte droogtijd van de lijm, 24 i.p.v. 48 uur geld dus voor allemaal
    Bron: N-L forum
    Beetje raar vindt ik zouden dan bij de eerste X de speakers dan ook te weinig droogtijd gehad hebben ?
    Ik denk eerder dat er TE HARD is gedraaid. Gewooon slecht gedaan. Sorry hoor maar ik vindt dat er verkeerd is gebruikt.

Als er nou 2 of 3 kapot gaan OKEE maar alle 16 in een keer ............................

Even een vraagje welke subs stonden er nou : SB218 of LAB ???

Als er LABS zijn stukgedraaid snap ik niet dat ze worden gereconed ( Speaker heeft toch geen spreekspoel ??? wordt toch door een servomoter aangedreven ? kan het ook verkeerd hebben ( of het moeten zelfbouwkasten geweest zijn ) maar dan nog laat je deze speaker niet reconen nwe speaker kost iets van 150 euro.

Maar goed fijn dat er gereconed is ( kunnen we die maar de schuld geven )

Denk eerder dat de fout bij hun zelf ligt ( anders waren de originele speakers ook niet kapot gespeeld )

MSS versterkers of processors ???

Denk eerder de geluidsman !!

Systeem is geheel processor gestuurd en bij normaal gebruik kan het bijna niet kapot gaan.

of wat eerder werd gezegd NIET gaan bezuinigen op zo'n project en gewoon meer neerzetten dan nodig is !
    Last edited by Banned; 29-05-06, 10:38.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

het is zeer simpel: alles kan kapot, tis maar hoe ver dat je het drijft he! Dat er ook nog maar gelooft wordt dat een systeem onfeilbaar kan zijn, dat snap ik dan weer niet. Tis toch duidelijk dat we nog altijd met techniek werken en techniek kan altijd stuk gaan.

Dat die 16 subs in 1 keer stuk zijn gegaan is toch wel zeer raar. Dat recones misschien eerder stuk gaan als een originele woofer, dat kan, maar dat weet ik niet zeker. Dan denk ik eerder aan foutje in de processor/versterking.

maar we zullen het nog wel horen zeker. Zoiets blijft toch niet lang geheim in deze wereld. De kunst is wel om de roddels van de waarheid te kunnen onderscheiden

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Iko
        • Feb 2002
        • 766

er lagen van die LAB horn's. Ik begreep dat deze vorige week door (waarschijnlijk toch wat te hard etc) stuk zijn gegaan. Gereconed en iets van 24 uur hebben gedroogt. Dit was kennerlijk te kort.. Ze zijn ook niet allemaal in 1 keer stuk gegaan, maar binnen een uur ofzo.

Technicus kon er niks aan doen, amps en processors waren goed (onze subs bleven wel heel namelijk..).

Hoop geschreeuw hier weer om niks.. Zal toch ook wel iets met tijdsdruk te maken hebben gehad dat ze niet lang genoeg gedroogt hebben.

Comment

• Banned
          Banned
          • Dec 2003
          • 951

denk toch wel dat een technicus daar iets aan kan doen.

ik bedoel de subs zijn niet in een keer stuk gegaan maar in een uur.

Een technicus moet in mijn ogen echt wel horen dat er iets uitvalt.

De druk moet zowieso weggevallen zijn als er zoveel subs kapot gaan.

Hoeveel LABS stonder er te spelen ??
          en waren het de originele of de zelfbouw kasten met de LAB12 erin ?

Comment

• Iko
            • Feb 2002
            • 766

Ja wat moet je dan als technicus? Als je merkt dat je sub weg zakt.. Zachter zetten? Je gaat het pas echt merken als het al te laat is

Comment

• Banned
              Banned
              • Dec 2003
              • 951

ik zou toch ff checken wat er mis zou kunnen zijn ................

NIET gewoon doorgaan en later GEEN SUB meer hebben.

Kijk er kan altijd iets stuk gaan maar 16 binnen een uur ?????

DAT vindt ik gewoon vreemd !

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

En wat nog vreemder is dat er in ieder sub die hier genoemd zijn 2 speakers zitten ( of heb ik het mis ? )
                dan zijn dit samen 32 luidsprekers die naar de kl*ten zijn gegaan

Ik heb een sterk vermoeden dat het hier om een wereldrecord gaat !!!
                was er een deurwaarder aanwezig ?

Hoe blaas ik 32 speakers naar de maan in één uur ?

Guinness World Records

effe zoeken misschien
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Pulse
                  • Oct 2001
                  • 666

En hoeveel stond er dit keer achter een lab sub van 800w 3ohm?
                  Er zijn er namelijk altijd die denken dat voor hen de natuurwetten niet gelden, zeker als je speaker al verzwakt is door een nog niet goed gedroogde recone.

Trouwens ook logisch dat als er eentje uitgaat de andere die op hetzelfde versterkerkanaal hangen snel volgen. Deze krijgen elk weer meer vermogen omdat de totale impedantie stijgt en de versterker dan in verhouding per speaker meer gaat leveren.
                  Ook zitten ze in de lab per 2 in een zelfde kamer en zal de speaker die nog heel blijft dat ook niet zo leuk vinden dat de parameters van de kast veranderen in combinatie met nog meer vermogen te moeten verwerken...

Resultaat; als er iets misgaat gaat het meestal grondig mis...
                  (niet alleen bij labs)
                  MVG,
                  Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• TPL
                    • Jan 2005
                    • 63

Het gaat om de lab12 subkasten, idd gebouwt na ontwerp van de zelfbouw lab12 (geladen met eminence lab12 woofer) Kasten komen uit een fabriek. Deze kasten zijn 4ohm (2x 8ohm inside)

Er word een LA48 amp achter gezet (1 op 1) die geeft 2300W op 4 Ohm

Speakers hebben een te korte droogtijd gehad, waardoor alles eigenlijk in een tijd van anderhalf uur los kappot is gegaan (niet in de zin van verbrande coils) Subs klonken niet meer en de druk was ver weg. Gelukkig heeft het V-dosc een gedeelte van het sub laag overkunnen nemen.

En volgens mij zijn 2 8ohm woofers samen in een kast nog altijd 4 ohm (in theorie) dat is ook een natuurwet. (als je gaat meten kom je rond de 3.6/3.5)
                    als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo,

Als je wat rondleest op het Live Audio Board dan zul je zien dat er meerdere gevallen bekend zijn waarin de LAB12 drivers de geest hebben gegeven. Mijns inziens ligt dit aan de toch wel krap bemeten spreekspoel van slechts 63mm diameter. De meeste subs in deze klasse hebben een spoel van 100mm of groter. Een grotere spoel betekent meestal een betere powerhandling.

16 LAB-hoorns is overigens fors basgeweld. Je zou verwachten dat de subs het 'rustig' aan kunnen doen als ze met zulke aantallen gestacked zijn. LAB hoorns zouden per definitie zelfbouw moeten zijn aangezien het niet is toegestaan voor een bedrijf om deze in serieproductie te vervaardigen.

LAB-horns zijn overigens behoorlijk gevoelig voor een slechte constructie. Op de submeeting een tijd terug werden 2 LAB-hoorns qua SPL volledig weggespeeld door 4 Punisher hoorns (beide dus 4x12" driver, kastvolume van de LABs net wat groter) maar hier was sprake van luchtlekken in de achterkamer van de LAB's heb ik mijn laten vertellen.

Als ik Mephisto was, zou ik me eens goed inlezen in de LAB-sub en de Servodrive subs. Dit zijn namelijk zeer verschillende kasten. De LAB-hoorns zijn voorzien van 2 normale 12" drivers. De Servodrive hoorns hebben een servomotor die 2x15" konussen aanstuurt.

MVG Contour
                      Last edited by Contour; 29-05-06, 13:50.

Comment

• Pulse
                        • Oct 2001
                        • 666

Originally posted by misterBoem
                        Het gaat om de lab12 subkasten, idd gebouwt na ontwerp van de zelfbouw lab12 (geladen met eminence lab12 woofer) Kasten komen uit een fabriek. Deze kasten zijn 4ohm (2x 8ohm inside)

Er word een LA48 amp achter gezet (1 op 1) die geeft 2300W op 4 Ohm

Speakers hebben een te korte droogtijd gehad, waardoor alles eigenlijk in een tijd van anderhalf uur los kappot is gegaan (niet in de zin van verbrande coils) Subs klonken niet meer en de druk was ver weg. Gelukkig heeft het V-dosc een gedeelte van het sub laag overkunnen nemen.

En volgens mij zijn 2 8ohm woofers samen in een kast nog altijd 4 ohm (in theorie) dat is ook een natuurwet. (als je gaat meten kom je rond de 3.6/3.5)
                        Zoek eerst maar eens op de site van Eminence wat de nominale impedantie van een lab12 is,... (6ohm)
                        Tenzij de hoornbelasting deze in de praktijk wat verhoogt is 6+6ohm parallel nog altijd 3ohm

2300watt op 4ohm (als we al veronderstellen dat de kasten gezamelijk 4ohm zijn en geen 3ohm) is wel heel fors. Dat is 2.9 keer de rms waarde van zo'n speaker...
                        Zijn de kasten 3ohm zit je dus al boven 3* de rms waarde van zo'n lab12 te werken.
                        Als je dan het zaakje open gooit verbaast het me niet dat er niet veel moet misgaan eerdat je stukken hebt met zo'n set.
                        MVG,
                        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

Volledig met Dieter eens,

Bijna 3x het RMS vermogen is wel aan de heel ruime kant! Ik heb wel gelezen dat er mensen zijn die gerust 2000W op een LAB-hoorn zetten, maar dit zijn dan wel mensen die nauwgezet de limiters in de gaten houden. Nu weet ik niet hoe het bij Q-Dance is gegaan maar 3x het RMS vermogen in de clip op een LAB-hoorn klinkt als een recept wat kan leiden tot het resultaat: 16 kapotte subs. Zeker als de lijm nauwelijks droog is lijkt het me niet wijselijk zoveel vermogen in zo'n sub te stoppen.

MVG Contour

Comment

• TPL
                            • Jan 2005
                            • 63

Bij ons wordt natuurlijk ook goed naar de limiet gekeken (weet niet presies hoe het afgesteld staat op de xta) maar clippen zal het zeker niet (xta nooit in het rood laten schieten).
                            als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

Comment

• CyberNBD
                              • Aug 2000
                              • 1318

Die LA 48's stonden overigens ook lang niet voluit te pompen op die LABsubs. Toen onze subs (XS218's en Turbo TSW-721's) eraan gingen hebben we de limiters en gains op de XTA's flink omhoog moeten draaien om die LA48's een beetje aan het werk te krijgen...
                              Last edited by CyberNBD; 29-05-06, 15:01.
                              CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Waarom hebben jullie eigenlijk voor die LAB-hoorns gekozen, een kosteneffectieve oplossing?

MVG Contour

Comment

Working...