vast of free lance

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trooper
    • Aug 2006
    • 90

vast of free lance

ik kom hier af en toe nieuwtjes lezen en ben zelf
    dus redelijk nieuw op het forum. Gegroet

ben op dit moment al een jaartje free-lancer voor zowel
    licht - beeld als geluid. Werk voor verschillende events:
    de klassieke fuifen, bedrijfsevents, politieke debatten, ...

Heb daarvoor al 2 jaar in dienst geweest bij een firma
    die voornamelijk bedrijfsevents/roadshows verzorgde. Dus veel geleerd op alle vlakken.

Nu heb ik dus mijn bijberoep naast mijn hoofdfunctie. De hoofdfunctie is absoluut niet zwaar, dus kan ik savonds nog wel het een en ander verzetten qua werk.

onlangs kreeg ik na een freelance job, een vaste aanbieding bij diezelfde firma.
    Als freelancer in bijberoep kan ik mij elke avond van de week vrijmaken en ook bijna elk weekend.

Wat lijkt jullie het meest interessante,

vast in dienst gaan en terug naar de planning van een
    baas moeten luisteren en opvolgen, met hoger vast loon.

of free lance blijven en zelf de planning maken , maar misschien minder in de pocket.

Als bijberoep doe ik het niet omdat ik het nodig heb,
    het is begonne als hobby, en zo blijft het leuk voor mij.

Als ik terug vast ga werken, is dat een andere zaak natuurlijk. Dan wordt het opnieuw broodwinning.

Wat zijn jullie ervaringen als freelancer of als vaste medewerker.
  • Kilian
    • Dec 2005
    • 179

Vraag jezelf eens af wat je zelf precies wil en overleg eventueel met je werkgever over arbeidsvoorwaarden. Volgens mij verlies je met een vast contract veel van je vrijheid, wil je dat wel? Voor veel freelancers die ik ken is dat de hoofdzaak.

Comment

• Robin.vd.Have
      • Nov 2005
      • 165

Ik denk dat je inderdaad moet kijken of je wel je vrijheid wilt opgeven.
      Ik begrijp dat je freelance werkzaam heden hebt , naast een baan bij een baas ?

Daarnaast denk ik dat als jij je daagjes verslijt als freelancer voor een gemiddeld uurtarief (zo'n 20 / 25 euro pu) dat je meer in de pocket hebt aan het einde vd maand dan als je bij een baas werkt.

M.V.G

Comment

• sjoerd
        • Apr 2004
        • 341

om daar even op in te haken; wat is een gangbaar tarief om als freelancer te vragen voor bijv op/afbouw werkzaamheden e.d.?

Comment

• Kilian
          • Dec 2005
          • 179

Originally posted by sjoerd
          om daar even op in te haken; wat is een gangbaar tarief om als freelancer te vragen voor bijv op/afbouw werkzaamheden e.d.?
          Dagprijs van om-en-nabij 300-350 bruto is normal hier. Ligt aan je leeftijd, ervaring en wat je precies doe.
          Last edited by Kilian; 08-03-07, 22:07.

Comment

• Trooper
            • Aug 2006
            • 90

ja, op dit moment werk ik voor een baas (=de belgische staat) en doe ik al freelance werk , nu 1 jaar officieel.
            en heb ik gemiddeld 2 a 3 grotere jobs per maand.
            dit heeft mij al een mooi extratje bij men vaste job,
            en idd, ik kan zelf vrij kiezen welke job ik aanneem of niet. Ik zou mijn capaciteit als freelancer nog zeker kunnen uitbreiden tot ik op een gemiddelde kom van 5-6 jobs per maand (weekends + week) waarbij ik nog privé-vrije tijd overhoud.
            Als freelancer kan ik mijn privé leven nog zelf regelen. als ik de optie vast zou nemen, dan moet ik ook
            alle mogelijke uren van een dag beschikbaar zijn.

en ik zie mezelf niet tot mijn 40-50ste sleuren met kisten, licht, ...... maarja, daar kan wel evolutie inzitten bij die firma die me een vast contract aanbied. Dat is het onzekere.

Een dagprijzen in belgie gaan van 125€ (opbouw of afbouw) tot gemiddeld 250€ (opbouw-bediening)
            en is zeker sterk afhankelijk van klant (bedrijfsevent of lokale fuif)

Comment

• Robin.vd.Have
              • Nov 2005
              • 165

Maar met 5 a 6 klussen in de maand ga je niet rondkomen.
              Verzekering, pensioen, belasting en het is al op. Je zal toch minimaal naar de 4 klussen per week moeten á minimaal 200 euries per dag. Dan denk ik dat je pas een leuke centje verdient om volledig voor je zelf te werken.

Hier komt bij kijken dat je veel bij potentiele klanten langs moet en je dus veel vrije tijd zal inleveren. (reken zo ongeveer 60 uur per week als je 4 dagen werkt, administratie en daar omheen nog wat aan klanten binding doet.)

Als je in vaste dienst bent kan je niet 24 uur per dag beschibaar zijn.
              Dit kan een baas je niet verplichten. Als je hebt gewerkt ben je een minimaal aantal uren vrij. Dit is wettelijk geregeld. En natuurlijk is dat niet altijd zo, maar je mag er vanuitgaan dat je niet 100 uur in de week draait.

Comment

• Trooper
                • Aug 2006
                • 90

@robin,
                die 5 a 6 klussen doe ik nu als bijberoep wel te verstaan.
                als ik enkel en alleen free-lance zou doen zou ik idd op zn minst 4 jobs per week willen/moeten doen.

het feit dat mijn huidige baas =belgishe staat is, verzekerd mij van werk tot mijn pensioen en ik hoef hier absoluut niet te klagen over werkdruk :-) , tis natuurlijk al vroeg om op pensioen te denken, maar met de vergrijzing zal er voor ons niet zo veel meer te rapen zijn. (behalve aan de staat misschien)

ik geloof ook dat ik meer kan verdienen als free-lancer dan vast in dienst bij een audiovisuele firma.

kmoet er nog eens hard over nadenken en alle pro's en contra's es op een rijtje zetten.

volledig FREE-LANCE:

pro's:
                *vrijheid-flexibiliteit
                *eigen keuze van jobs
                *.......

contra's:
                *zelf voorzien in sociale bijdragen, pensioensparen, verzekeringen, ....
                *zelf voorzien in opleidingen
                *geen inkomen bij werkongeval
                *fysisch zwaar werk (zeker minpunt op latere leeftijd)
                *eigen vervoer
                *........

VOLLEDIG VASTE JOB bij A/V firma
                pro's:
                *vast maandelijks inkomen (ook bij ongevallen)
                *firmawagen?
                *........

contra's:
                *flexibiliteit tov werkgever
                *onzekerheid op lange termijn
                *maken van onkosten moeilijk voor belastingaangifte
                *........

VAST HOOFDBEROEP (non-audiovisueel) en free lance
                in BIJBEROEP
                pro's:
                *vast inkomen + extra inkomen van bijberoep
                *vrijheid v bijberoep en prive-leven
                *sociale uitkeringen, pensioen door vaste werkgever
                *zelf veel kosten maken voor bijberoep : goed voor de belastingaangifte
                *.........

contra's:
                *eigen opleiding voorzien om bij te blijven
                *minder hoog inkomen afh van freelance jobs
                *eigen vervoer
                *........

iedereen mag dit lijstje gerust aanvullen, een nieuwe wereld gaat mischien open voor toekomstige techniekers.............

Comment

• Bianca
                  • Aug 2006
                  • 10

Ik zou het alleen doen als je andere dingen wilt doen behalve alleen je vak. Ik ben gaan freelancen omdat ik het beroep zo leuk vond maar ben nu bijna alleen nog bezig met sturen, administratie, klantenwerven, mails beantwoorden etcetc en nauwelijks meer met hetgeen wat ik wilde doen. Wél veel minder gereis en gedoe hier zo achter mijn computer op mn kantoortje ...
                  www.evenementenforum.nl voor de rest ;)

Comment

Working...