Hoe sparen we het milieu?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Hoe sparen we het milieu?

Beste lezer,

Graag wil ik hier een milieu-topic starten. De volgende vragen:
    [LIST] [*]Wat doe je (met betrekking tot je werk) om het milieu te sparen?[/LIST][LIST] [*]Waar zou je het milieu mee kunnen sparen maar doe je het niet omdat het nadelen met zich mee brengt.[/LIST]
    Doel van de eerste vraag: inventarisatie van mogelijkheden
    Doel van tweede vraag: discussie starten over alternatieven en wellicht misverstanden wegnemen

Verzoek:
    [LIST] [*]geen lange quotes [*]vul elkaar aan; herhaal dus niet wat men al geschreven heeft (lees dus eerst even de posts)[/LIST]Groeten, @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

En om dan maar te starten:[LIST][*]Ik gebruik bijna geen tape (indien mogelijk Willem Jantjes)[*]Ik probeer zoveel mogelijk te carpoolen[*]Ik probeer voor lange tours nooit tijdelijke oplossingen te gebruiken[*]Ik investeer bij voorkeur in duurzame spullen (liever een duur molton doekje om de mixer dat tien jaar meegaat dan elk jaar een stukje zwart doek van de markt; liever geen wegwerpapparatuur: dan maar even doorsparen)[*]Ik gebruik accu's voor mijn zenders[/LIST]Who follows?

Groeten, @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Is dit een grapje??

Een beter milieu begint bij jezelf, maar dan kan je beter in je privé leven beginnen, Jan willempjes vind ik nou niet echt een toonbeeld van milieuvriendelijkheid.
      Ga liever sóchtends wat sneller onder de douche vandaan en doe het licht achter je reet uit.

liever een molton doekje dan een goedkoop lapje vind ik wel erg ver gaan om het milieu te besparen...

sorry, vind het een beetje een kansloos topic..
      milieu is belangrijk, maar dit zijn milieuinvesteringen die nou niet echt zoden aan de dijk zetten ten opzichte van het privé leven. immers: spaar P64 lampen bestaan naar mijn weten nog niet
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• sompi
        • Mar 2003
        • 200

wat zijn in ***snaam Jan Willempjes ?

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

laptop in plaats van gewone pc gebruiken. Laptop verbruikt veel minder.
            overal spaarlampen insteken op plaatsen waar het licht langer moet branden als 10 minuten.
            Neem de fiets of ga te voet naar de bakker,frituur,... op het einde van de straat
            neem de trap in plaats van de lift
            trek die adapters nu eens uit de wandcontactdozen als je die niet gebruikt(goh cliché )

... mjah

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Dank voor reacties tot nu toe. Ik wil het echter betrekken op ons vakgebied.

Hoe springen we beter met het milieu om als we aan het werk zijn!

Gr @lex

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Show afgelopen, alles uitzetten

Dit is nu eenmaal een branch waarbij stroom moet stromen net als bij banken geld moet rollen.
                Misschien een mooie rol voor de topicstarter, vind AV spaarlampen etc. uit.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Dit is nou niet bepaald een vakgebied waar je makkelijk op energiegebied kan besparen. Ik heb mensen wel eens horen roepen dat we massaal over moeten op LED, maar die mensen verklaar ik nog steeds voor gek. Er gaat namelijk niets boven halogeenlampenlicht. (Gasontlading wil overigens ook nog wel.)

Je kan bij de bouw proberen iets langer de TL's aan te laten en op het laatste moment pas al je lampen aan te zetten. Als je je wapperlampen een tijd lang niet meer nodig hebt, geef ze meteen een lamp-off in plaats van alleen de shutters dicht (komt mooi uit, die lampen zijn stevig aan de prijs). Als je gaat nadrinken in de foyer, laat niet al je licht aanstaan...

Het zijn de kleine dingen die we kunnen doen, maar onze hele wereld overhoophalen als een stel activisten is not-done.

Ik ben overigens in sommige situaties tegenwoordig groter voorstander voor janwillempjes en dan laat ik de gaffa links liggen, maar gaffa blijft soms gewoon nog hard nodig.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

En natuurlijk utralight versterkers met een rendement van boven de 90 procent gebruiken (SMPS en Class H) ipv potkachels die ook nog wat geluid geven.....

Rekenvoorbeeldje:

100 dagen * 10 uur 10KW geluid:
                    bij 60% rendement: 16600 KWH
                    bij 90% rendement: 11100 KWH

Scheelt toch 5500 KWH !!Da's veel meer dan ik per jaar thuis verbruik hoor!
                    Kijk, dat zet dus zoden aan de dijk.

n.b. met 5 KW draaien met een speakerset met 3dB meer rendement levert ook nog eens 5000 KWH besparing op.

Er zou een energielabel voor speakers moeten komen.........................

Paul
                    Last edited by SPS; 27-11-06, 17:37.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Kilian
                      • Dec 2005
                      • 179

Iets over spaarlampen van 5Kw?

Comment

• rolanddeg
                        • Nov 2004
                        • 337

Lijkt me toch wel leuk, spaar P64... Knipperen eerst 3 keer voordat ze aan gaan, meteen weer wat chases minder nodig

Comment

• DJ nn
                          • Jun 2006
                          • 489

je kan amvast beginnen met alle controle lampjes uit je apparatuur te slopen, bij 1 computerscherm is dat op jaarbasis al vrij veel dus waarom daar niet?

volgens mij is dit ook niet echt de branche om elektriciteit uit te sparen...

grtzz DJ nn
                          ... the sound of silence...

Comment

• DJ_matthias
                            • Jun 2005
                            • 620

Originally posted by DJ nn
                            volgens mij is dit ook niet echt de branche om elektriciteit uit te sparen...
                            grtzz DJ nn
                            hehe, kijk maar naar clouseau! als zij hun show opstarten, valt in de wijk rond het sportpaleis de elektriciteit uit van besparing gesproken!
                            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• LJ Chris
                              • Jul 2002
                              • 477

Ik vraag mij af als we niet verder moeten kijken dan voorgaande antwoorden...
                              Volgens mij moet er heel dringend gezocht worden naar energie, die niet uit de aardkorst komt!
                              Onze maatschappij heeft nu eenmaal energie nodig, en die vraag zal alleen maar stijgen!

Greetz
                              Chris
                              Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

Working...