Hoe sparen we het milieu?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

Had laatst een artikel in een of ander wetenschappelijk magazine gelezen over kernfusie (of het tegenovergestelde van kernsplitsing, wat nu gebruikt wordt in de kerncentrales).
    Dit komt, kortweg, overeen met het principe van de zon, een zodanig hoge temperatuur opwekken dat water zichzelf opsplitst en watergas ontstaat.

Echter, momenteel lukt dit, maar hebben we nog 2* zoveel energie nodig om die "fusie" gedaan te krijgen dan het opbrengt.
    Het artikel ging dus over een nieuw "kernfusie-centrum" dat ze ergens in de provence in Frankrijk zouden gaan bouwen (door een joint-venture van een 7-tal economische grootmachten), waarmee ze een rendement van ong 50% zouden halen. Dit dus als proefproject, om zo later op grote schaal te gaan toepassen.

Het grote voordeel hiervan is dat het enige "restproduct" of afval dat hieruit voortvloeit, water is, dus 100% natuurvriendelijk.

Misschien zit hierin toekomst, alhoewel dit nog jaren (10-tallen jaren??) zal duren eer dit operationeel is.
    Enkele linkjes die ik hierover gevonden heb:

Kernfusie, een zon op aarde
    Kernfusie

Niet echt relevant voor het onderwerp, maar dacht wel het vermelden waard in het ganse energie-gegeven ...
    Last edited by Kevin_DM; 15-12-06, 04:23.
    --- watt ever you want ---

Comment

• LJ Chris
      • Jul 2002
      • 477

Volgens mij gaat kernfusie niet doorstoten.
      Momenteel is er een zeer snelle klimaatswijziging aan het gebeuren, door de massala uitstoot van CO2 gassen door verbranding van fossiele brandstoffen: dus gascentrales, kolencentrales, centrale verwarming bij jou thuis, én alle motorvoertuigen.
      Heeft iemand de film van Al Gore al gezien?

Men is momenteel volop bezig met het ontwikkelen van brandstofcellen om die eerst en vooral te gebruiken in motorvoertuigen, om de conventionele verbrandingsmotor weg te werken. Stel dat men kernfusie kan toepassen, en dus elektriciteit kan opwekken, hoe gaat men dan die elektrische energie opslaan in een voertuig? Elektriciteit heeft één groot nadeel, men kan het heel moeilijk opslaan.
      In de toekomst streeft men naar brandstofcellen, die genoeg energie leveren om de auto aan te drijven, én die zelfs kan dienen om jou huis van genoeg energie te voorzien.

Deze brandstofcellen werken opwaterstof, en om waterstof te maken is natuurlijk weer elektriciteit nodig, wat men op groene energie kan produceren door windmolens, zonne energie, waterkrachtcentrales enz..
      Volgens mij wordt dit dé technologie in de toekomst, maar goed want er moet DRINGEND iets gebeuren, want de toekomst ziet er niet goed uit..

Natuurlijk is niet iedereen begaan met deze wereldproblematiek, denk maar aan de landen die leven op het ontginnen van olie.

Greetz
      Chris
      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

mjah heb die film dus al gezien van Al Gore. Opzich zit daar wel veel waarheid in, al blijft het een film waarin ook weer een deel propaganda in schuilt...

Maar er is 1 ding wat me wel zeker is bijgebleven van Al Gore zijn visie op de problematiek over de "Global Warming". Hij zegt op een bepaald moment dat als we deze trend willen ombuigen we niet 1 maatregel kunnen bedenken, maar dat we er meerdere moeten doen om echt een ommekeer te krijgen.

Daar heeft hij volgens mij meer dan overschot van gelijk in. Dat wil dus zeggen dat alle maatregelen die we ook maar kunnen bedenken die goed zijn voor het milieu gewoonweg NODIG zijn om de opwarming te stoppen.

Daarin hoort energiebesparing thuis, maar dit kan nooit alles oplossen omdat energie nu eenmaal nodig is en ook de vraag zal toenemen. Alternatieve energiebronnen zijn dus ook nodig! Mijn mening daarin is dat kernfusie zeker verder onderzocht moet worden en dat dit ooit ookwel een groot deel van de energie kan opwekken. Maar er is meer als dat. Zonne energie, wind energie, waterkracht centrales, getijde centrales,.... allemaal vormen om energie op te wekken die NIET vervuilend zijn.

Het feit dat auto's ooit op elektriciteit(via brandstofcellen) zullen rijden is ook zo een maatregel die zeker gaat gebeuren.

Maar ook politiek zullen ze een knop moeten omdraaien. Welke rijke olie sjeik wil nu andere technologie, als hij zijn olie niet meer verkocht krijgt?

maargoed wij gaan een beetje off topic

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

en op waterstof werkende generator Heb je ook gelijk je drinken voor in de lunch (als je die reclame mag geloven).

Toch is dit een redelijk probleem, bij een grote productie jaag je er al gauw 200 kw per uur door heen? misschien nog wel hoger.
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
            en op waterstof werkende generator Heb je ook gelijk je drinken voor in de lunch (als je die reclame mag geloven).
            nope, dat is niet waar. Er komt puur water uit, dat is dus zogezegd gedistilleerd water. Als je dat drinkt krijg je darmklachten. Dat omdat er geen mineralen inzitten... Maar dat is nu niet echt ontopic (btw: ik heb ooit eens een paar glazen gedestilleerd water gedronken, en ik heb er niks van gemerkt)

Toch is dit een redelijk probleem, bij een grote productie jaag je er al gauw 200 kw per uur door heen? misschien nog wel hoger.
            Volgens mij kunnnen we er in onze bedrijfstak niet veel aan doen... Het enige dat je kan doen is minder ophangen (en evenveel geld vragen, ook voordelig voor de bankrekening dus)
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• LJ Chris
              • Jul 2002
              • 477

Originally posted by MEEO Licht en Geluid

Ik denk dat jij net een uitvinding hebt gedaan

Nee even serieus, de bedoeling van waterstof is om een brandstofcel aan te drijven. In de brandstofcel gebeurt een chemische reactie, eigenlijk het tegenovergestelde van elektrolyse waardoor er spanning wordt opgewekt.
              Waterstof wordt dus niet gebruikt als brandstof voor een verbrandingsmotor die mechanische energie levert!
              Men wekt eigenlijk direct elektriciteit op, dus men slaat in het geval van een generator één stap over , namelijk de mechanische energie...
              Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

Ik doet niet tot nouwelijks aan milieu dingen.
                Alleen de gebruikelijke dingen. Hier en daar een spaarlamp. Openbaarvervoer en niet te veel water gebruiken.
                Maar nu bekent is geworden dat Amerika, Azië en Australië zich pas vanaf 2020 aan regels hoeven te houden met betrekking tot reductie van de co2 uitstoot en andere milieu wetten, heeft het voor ons weinig zin.
                En nou zijn die gekke chinezen zich ook nog is aan het ontwikkelen en willen straks ook allemaal in een goedkoop auto-tje rijden.
                Dus kortom: het heeft nouwelijks zin voor ons om ons steentje bij te dragen aan het milieu. Hoe graag we het ook allemaal willen.
                Gezellig hè.
                Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

De vraag was wat een eigen bijdrage is aan een duurzaam millieu, kernfusie ligt niet binnen mijn mogelijkheden, vandaaar dat ik daar verder niet op reageer.

Wel pak ik de fiets als dit mogelijk is qua dagplanning,
                  Rijdt ik een jonge dieselauto, schakel op tijd door...Is eerder een kostenoverweging dan een beuste keus ivm het milieu, maar het werkt twee kanten op

Carpoolen, pik collegae op en rijd met collegae mee daar waar dit mogelijk is, ook hier weer ingegeven door parkeerproblematiek, zowel logistiek als financieel economisch.

Dimensioneren van transportmiddelen: Ik ga niet met een vrachtwagen, bakwagen, aanhanger onderweg als het in een partner past.

Inzamelen van lege batterijen, niet klakkeloos op het podium achterlaten.

Daarnaast begint het millieu bewustzijn met een levenshouding. Bepaald comfort en levensstandaard gaat niet altijd samen met een beter milieu, dus ja...ik ben selectief, maar wel bewust
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• lightzone
                    • Oct 2006
                    • 261

ja ik vind het ook zinloos , bij ons op school mag je je brood voor tussen de middag niet in zilverpapier doen. ze vinden dat dat veel te slecht is voor het milieu! dus ik zeg tegen de directeur "maar of je het nou koopt of niet , het is er al .als ik het niet koop blijft het in de winkel liggen !" waarop hij antwoord " nou euhhh, als jij het niet koopt gaan ze het ook niet meer maken....
                    jumping is not a crime

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

Originally posted by lightzone
                      ja ik vind het ook zinloos , bij ons op school mag je je brood voor tussen de middag niet in zilverpapier doen. ze vinden dat dat veel te slecht is voor het milieu! dus ik zeg tegen de directeur "maar of je het nou koopt of niet , het is er al .als ik het niet koop blijft het in de winkel liggen !" waarop hij antwoord " nou euhhh, als jij het niet koopt gaan ze het ook niet meer maken....
                      @Lightzone,

Ik ben het best wel met jullie directeur eens. Als het direct slecht zou zijn voor je eigen gezondheid zou je het ook niet kopen. Terwijl het dan ook in de winkels blijft liggen... Als het dus niet direct slecht is voor je gezondheid koop je het wel omdat het 'toch al gemaakt is'?

@Iedereen

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Misschien is het ondanks de tweede reactie toch een zinnig topic. Ik wacht met spanning op meer reacties!

Gr, @lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Originally posted by driesmees
                        nope, dat is niet waar. Er komt puur water uit, dat is dus zogezegd gedistilleerd water. Als je dat drinkt krijg je darmklachten. Dat omdat er geen mineralen inzitten... Maar dat is nu niet echt ontopic (btw: ik heb ooit eens een paar glazen gedestilleerd water gedronken, en ik heb er niks van gemerkt)
                        Nu ja...
                        Even uit nieuwsgierigheid hier nagevraagd bij mijn vriendin die pediater-oncoloog is... Hier in huis gebruikt ze het enkel voor het strijkijzer... als je zin hebt in de volgende dingen, houdt ze je zeker niet tegen om het te consumeren:[LIST][*]zenuwafwijkingen[*]bewezen relatie met bepaalde ******s en hart- en vaatziekten[*]shock[*]toename van het watervolume in het lichaam[*]problemen met transport van het bloed[*]verhoogde kans op fracturen bij kinderen[*]en dan verder in geval van zwangerschappen nog heel wat problemen[/LIST]
                        Last edited by axs; 18-12-06, 10:17.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by LJ Chris
                          Waterstof wordt dus niet gebruikt als brandstof voor een verbrandingsmotor die mechanische energie levert!
                          Kan natuurlijk wel, alleen heb je dan even heel veel energie, en daarna niks meer...
                          Daarbij is het niet goed voor je trommelvliezen

René
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Tsjah... Dit gaat dus weer eens allemaal nergens over... Milieu besparingen: boeiend zeg ! Wereldwijd worden aardverschuivingen gecreeerd met gasboringen, olietankers in zee leeg gegoten, tonnen chemisch afval in de natuur geloosd: en wij gaan als altruisten de wereld redden met carpool-plekken en willem-jantjes ?

Verder alles goed mannen ? Misschien een beetje realiteitszin brengen in jullie belevingswereld: de problemen vinden op grotere schaal plaats, en worden geenszins gecompenseerd door jullie (overigens nobele) strevens. Wat @lex bespaard met zijn adapters, tl's etc, flikker ik in 1 weekend dubbel en dwars door de ozon in time-out. Is dat slecht ? Tsjah, absoluut... Is het boeiend ?...Neeeuhh... Er zijn 5500 mensen blij, en ik verdien mijn geld in deze business. Op groot niveau heb ik weinig te vertellen, dat regelt Greenpeace maar lekker (waar ik overigens donateur van ben). Maar laat lekker iemand anders in een rubberbootje tussen de walvisvaarders dobberen, en laat mij mijn werk doen.

Puut altruisme bestaat niet, en ik krijg een spontane-maagborreling als ik alle pretentievolle, doch kansloze verbeteringen lees. Doe het nou niet: en maak lekker een mooie show...
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

Originally posted by axs
                              Nu ja...
                              Even uit nieuwsgierigheid hier nagevraagd bij mijn vriendin die pediater-oncoloog is... Hier in huis gebruikt ze het enkel voor het strijkijzer... als je zin hebt in de volgende dingen, houdt ze je zeker niet tegen om het te consumeren:[LIST][*]zenuwafwijkingen[*]bewezen relatie met bepaalde ******s en hart- en vaatziekten[*]shock[*]toename van het watervolume in het lichaam[*]problemen met transport van het bloed[*]verhoogde kans op fracturen bij kinderen[*]en dan verder in geval van zwangerschappen nog heel wat problemen[/LIST]
                              Bedankt Tom,
                              Dat is leuk om weten. Ik zei toch al dat het ongezond was? Ik dacht dat het enkel de darmflora om zeep hielp, maar blijkbaar heeft het veel meer effecten... Ik heb ooit per ongeluk eens enkele glazen gedronken, maar ik heb tot nu toe geen last van één van bovenstaande aandoeningen Ik neem aan dat deze pas kunnen optreden na het regelmatig innemen van zuiver water?
                              Last edited by driesmees; 18-12-06, 15:37.
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5950

@AJB, de een koopt het af, de ander doet op een andere manier iets om er een goed gevoel aan over te houden.....
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...