Brand in 013 Tilburg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Brand in 013 Tilburg?

Ik hoorde van een bekende dat er vorige week een aantal rockbandjes speelden in de 013, waarvan de laatste "iets met vuurwerk" deed.

Om even te quoten:
    "Gave show ook, met een brandende gitaar en vuurspuwen. Dat ging op een gegeven moment een beetje mis. Een aantal mensen begonnen omhoog te wijzen. Ze hadden het over oranje lichtjes, of zo. Maar de lichtjes werden groter. En groter. Het plafond stond dus in de fik en het vuur breidde zich nogal snel uit. Er klom meteen iemand op de boxen aan de linkerkant van het podium, met een brandblusser. Het grootste gedeelte kregen ze toen uit, maar helemaal in het midden konden ze er niet bij. Er klom nog iemand midden op het podium en die probeerde zo omhoog te blussen. Dat lukte niet. Maar het ging vlak daarna vanzelf uit en de dag was gered. En ondertussen speelde de band gewoon door."

Iemand meer informatie? Als ik het zo lees moet ik oordelen dat de 013 eigenlijk allang de zaal had moeten evacueren, maar mensen willen tegenwoordig nog wel eens overdrijven.
    Daarnaast natuurlijk belachelijk dat dit in de eerste instantie kan gebeuren.
    Last edited by jurjen_barel; 30-01-07, 01:19.
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

1) als ze zwaar overdrijven ok maar als er toch een klein brandje is in het dak dan nogwel ik zou vanzelf vertrekke denk ik!
    2) moeten voor bepaalde vuurwerk acts niet bepaalde voorschriften voldoen als hoogte en omtrek van veiligheidszone vuurwerk area en stuff ?
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

jaren geleden nog als publiek geweest bij de tower of power in nighttown. Hoekje doek in de fik zien gaan. Doek werd omlaag getrokken en uitgestampt. Maar verder leek het alsof niemand zich ervoor interesseerde...
      lekker belangrijk!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Gezien het hoge gehalte aan speculatie even een vraagteken toegevoegd aan de naam van het onderwerp!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mark-LED
          • May 2004
          • 822

Welke zaal van de 013?

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Originally posted by Melo-G
            Welke zaal van de 013?
            IK heb 't nagevraagd, het zou de grote zaal zijn geweest.

Comment

• gaffer
              • Nov 2004
              • 118

Laatst Toevallig nog naar een themadag brandveiligheid en decors geweest,was georganiseerd vanuit de VPT,en mijns inziens is het erg raar dat een brand zich zo snel kan uitbreiden in het dak van een podium.
              Dat betekent dat als er een doek is gaan branden deze niet geimpregneerd,of niet goed geimpregneerd is geweest want een doek mag namelijk,mits goed geimpregneeerd maar 15 seconden,nadat de brandhaard is weggenomen,na vlammen en 60 seconden na gloeien.

En voor vuurwerk geldt dat de maximale hoogte van het effect maal anderhalf de veilige afstand tot een te bereiken object moet zijn maar dat zeg ik zo even uit mijn hoofd.

Kortom,qua brandveiligheid is er niet zo goed over nagedacht toen dat bandje in 013 ging spelen.

En ontruimen is altijd een hekel punt.
              Want wanneer ga je ontruimen?
              Aangezien een ontruiming nogal veel voeten in de aarde heeft zowel voor 013 als voor het publiek.
              En wanneer is het punt bereikt dat je dat gaat doen?
              Is erg lastige materie die van zoveel factoren afhangt dat je daar niet zomaar uitspraken over kan doen.

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic.
              En voor onze branche weer een mooie eye opener!

Groeten gaffer.

Comment

• w.eckhardt
                • Apr 2006
                • 46

Ik was er toevallig die avond bij in het publiek. Dit is in ieder geval wat ik zag:

De "brand" ontstond tijdens de toegift van Hammerfall, heavy-metal band met één van de grotere shows op het moment.

Ik ben de naam van het effect kwijt, maar het was een constante stroom vonken die recht omhoog werden geschoten. Hier stonden er 4 van op het podium, die op een gegeven moment 5 seconden lang aan bleven staan.

Bij de voeten van de zanger stond een ventilator die recht omhoog blies. In die luchtstroom zijn een paar vonken terecht gekomen.

Boven het podium (en de lampen) hing een slecht geïmpregneerd doek, dat heel rustig vlam vatte. De vlam breidde zich langzaam uit als een verspreidende vlek, maar brandde alleen aan de randen. Vlamhoogte zal ook nergens meer dan ruwweg 15 centimeter zijn geweest.

Toen de "vlek" ongeveer 3 meter breed was (dus een lange vlam van 3 meter lang en 15 centimeter hoog) begonnen de bluswerkzaamheden.

Iemand met weinig verstand van brandblussers ging fanatiek op het podium staan, om het dak (10 meter hoger) te proberen te raken. Hij kwam maar tot 6 meter hoogte, en veroorzaakte een laagje koolzuursneeuw.

Tegelijkertijd liepen er wat mensen in de bruggen rond, en die kregen het vuur grotendeels geblust. Uiteindelijk waren er twee vlammetjes van 10x10 centimeter die nog een minuutje hebben nagebrand.

Zover ik het kon inschatten is er nooit echt gevaar voor het publiek geweest.

Eindresultaat: Er werd nog een extra toegift gespeeld, omdat de band en het publiek wat afgeleid waren tijdens de eerste, en de avond wel leuk afgesloten moest worden.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Deze versie klinkt iets minder ernstig als de vorige. Blijkt maar weer eens hoe groot mensen het kunnen vertellen. Maar het probleem blijft: nog te veel onnadenkende mensen met de rotte spullen. Wat dat betreffend sluit ik me bij 'Gaffer' aan over de eye-opener!

Comment

Working...