Je eigen spulletjes verzekeren als freelancer.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Je eigen spulletjes verzekeren als freelancer.

Beste mensen,

Naar aanleiding van het topic over een WA verzekering voor zelfstandigen eind vorig jaar, was ik ook benieuwd naar wat je met je eigen spullen moet doen.

De situatie: klant X huurt mij in voor een avondje schuiven in de lokale poptempel. Ik neem mee: laptop met wat audiosoftware plus rackje met wat dure 19" doosjes.

Wat kan er allemaal gebeuren? Het kan uit mijn auto worden gejat. Ik zou het van de trap kunnen laten donderen. Iemand zou het voor mij de trap op willen dragen en het uit zijn handen laten donderen. Iemand zou het om kunnen stoten. Iemand zou er drank in kunnen gooien. Het zou uit de zaal gejat kunnen worden...

In hoeverre is de klant of de lokatie aansprakelijk voor dingen waar ik zelf niet schuldig aan ben? Ik ben namelijk bang dat ik me straks voor een hoop euro's verzeker voor dingen die hoe dan ook door de lokatie of door de klant al gedekt zijn. Als ik 200 euro per jaar betaal voor die kleine kans dat ik ooit zelf schade toebreng aan mijn spullen, vind ik het niet relevant.

De situatie nu is dat ik een offerte heb liggen voor een verzekering van "bedrijfselectronica" tot 6000 euro. (laptopje, vocalchannel, galmpje..). In de kleine lettertjes wordt alleen gesproken over transport en diefstal en dat je zorg moet dragen voor een degelijk alarmsysteem etc. Dat heeft dus niet echt veel te maken met het gebruik van die spullen op lokatie...

Kortom: wie weet er meer?
  • som
    • Nov 2002
    • 787

verzekeren in deze branche blijft lastig,
    of moet ik zeggen de verzekeraars blijven lastig

wat je kan doen is het risico bij je klanten neerleggen,mits ze daar mee accoord gaan naturlijk want op risico zit natuurlijk niemand te wachten.

zoals je al ontdekt hebt is vaak alleen diefstal en brand,en dan nog alleen maar uit je opslag verzekert.
    ik heb best veel gezocht om mijn spullen te verzekeren tijdens gebruik maar dat ging niet lukken,zeker niet tegen een acceptabele prijs.

op locatie is dus echt lastig, dingen als molest, biergooiers,een springende bezoeker die je rack omgooit zijn zo goed als niet te verzekeren.
    hier geld zie dat je de veroorzaker te pakken krijgt anders heb je pech
    Last edited by som; 24-02-07, 21:31.
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Oef, dat klinkt niet fijn. Zeker dingen als laptops zijn gewoon in trek... Is het echt zo erg?

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Ik vind het allemaal jou eigen risico.

Stel ik ben de opdrachtgever en ik huur iemand in voor een bepaalde functie. Dan verwacht ik van die persoon dat hij die functie kan uitvoeren en dus de benodigde kennis, ervaring en gereedschap heeft en dan zorg ik voor de installatie.

Als ik een stagehand huur verwacht ik een leatherman.
        Als ik een lichttechnicus huur verwacht ik een basisset gereedschap.
        Als ik een systeemtechnicus (licht) huur verwacht ik een uitgebreide gereedschapsset.
        Als ik een lichtoperator inhuur, verwacht ik floppy's, usb-stick, cd-r, library/personality files.

In principe verwacht ik geen laptops of eigen apparatuur. Als dat wel zo is, dan zal ik daar een huurcontract voor opstellen. Maar vind jij het gereedschap wat je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen, dan is het ook jou verantwoordelijkheid.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

@Gertgeluid:
          Mijn mening is dat het waarborgen van de veiligheid van jou alsook van ALLE spullen die jij meeneemt op klus de verantwoordelijkheid is van jouw opdrachtgever. Ik heb het hier dus over brand, diefstal, voldoende beveiliging, dronken bezoekers die nergens met hun tengels af kunnen blijven... etc .. ik heb het hier dus (helaas?) niet over je rackje van de trap laten denderen ;-).

Verzekeren is in dit geval vrijwel zinloos, vanwege de eerder genoemde en algemeen bekende problemen.
          Wat je wél zou kunnen doen is algemene voorwaarden opstellen, die deponeren bij de KvK en ernaar verwijzen bij opdrachtbevestigingen en facturen. In de algemene voorwaarden kun je dan een clausule opnemen die deze aansprakelijkheid behandeld. Door het geven van een opdrachtbevestiging of het betalen van de factuur geeft de opdrachtgever aan het eens te zijn met deze algemene leveringsvoorwaarden en accepteert hij dus zijn aansprakelijkheid.

Dan heb ik zelf ook nog een gerelateerde vraag:
          Hoe pakken de collegae free-lancers algemene voorwaarden aan?

Ik ben ermee bezig deze ook op te stellen en me derhalve enigzins in te dekken voor de hier eerder behandelde problemen. Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft er misschien nuttige tips voor me??

Thanks !!!
          Last edited by berolios; 25-02-07, 23:06.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Berilios ff kort een link naar mijn AV (Algemene Voorwaarden). Wie weet heb je er iets aan:

ALGEMENE VOORWAARDEN
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

@Berolios

Klinkt inderdaad vrij redelijk dat de zaal zelf verantwoordelijk is voor mijn veiligheid en die van mijn spullen. Denk dat het in de praktijk wel een beetje grijs gebied is...

Enfin. We kunnen het nu een beetje uitdunnen:

Wordt mijn laptop of rack thuis gejat, dan valt het onder inboedel. Ga ik er echter mee op pad en wordt het uit mijn achterbak gejat, dan moet je daar toch echt voor verzekerd zijn.. En als ik op locatie ben en ik struikel zelf over de voedingskabel van mijn laptop (heb helaas nog niet zo'n geile nieuwe met magneetconnector), dan is het allemaal mijn schuld. Of ik ga zelf onderuit met m'n rack en alle 19" flappies breken af...

Toch wel handig om daar voor verzekerd te zijn, niet?

Ik ga eens even bellen met de heren. Moet er toch het fijne van weten. Als ik leuke info heb, laat ik het weten.

Comment

• nielsjanssennl
                • Aug 2004
                • 101

Originally posted by gertgeluid
                @Berolios

Wordt mijn laptop of rack thuis gejat, dan valt het onder inboedel. Ga ik er echter mee op pad en wordt het uit mijn achterbak gejat, dan moet je daar toch echt voor verzekerd zijn.. En als ik op locatie ben en ik struikel zelf over de voedingskabel van mijn laptop (heb helaas nog niet zo'n geile nieuwe met magneetconnector), dan is het allemaal mijn schuld. Of ik ga zelf onderuit met m'n rack en alle 19" flappies breken af...

Toch wel handig om daar voor verzekerd te zijn, niet?

.
                De vraag is of in jouw inboedel verzekering jouw kostbare 19" apparaten zijn mee verzekerd. Meestal vallen dit soort apparaten onder kostbare inboedel die dekking bied tot een bepaald bedrag. Maar in veel gevallen zijn deze apparaten niet verzekerd, in het geval van meerdere eigen kostbare inboedel. Ik had kostbare elektronische muziekinstrumenten en die heb ik apart laten opnemen in de kostbare goederen in de inboedelverzekering (ofwel extra uitbreiding van kostbare inboedel in de inboedelverzekering/opstal verzekering)

Ik had een Yamaha DM1000 (nieuwwaarde bijna 8000 Euro, incl. btw en flightcase) en verhuurde deze. Hiervoor had ik een transport verzekering afgesloten, zodat ik zelf en de huurder verzekerd was tegen diefstal en/of beschadiging "onderweg" en op lokatie. Wat de polis heel duidelijk maakte was dat er aantoonbare inbraakschade moet zijn. Dus op het moment dat de spullen gestolen werden ergens op lokatie en uit niks blijkt dat er sprake is van inbraakschade dan keerde de verzekering niks uit.
                Voor laptops is een aparte verzekering. Ik heb nu zo'n " geil" ding met een magneet-kontakt voeding en de winkel gaf mij de mogelijkheid om deze te verzekering tegen allerlei mogelijkheden zowel op lokatie, thuis als onderweg: schade veroorzaakt door vallen bijv., ontvreemding (diefstal) enz. Deze verzekering kost relatief niet veel en bied een uitgebreidde dekking.
                Ik zou als ik jou was je verzekering bellen en hun jouw vraag voorleggen, wat je wil. Wellicht dat zij niet zelf een passende polis hebben, maar wellicht bij een andere maatschappij wel zo'n polis kunnen aanvragen en voor je regelen.

Dan nog wat anders: ik zou er niet van uitgaan dat de lokatie verantwoording neemt voor jouw persoonlijke spullen en apparaten, mocht er iets mee gebeuren (diefstal). Als ik jouw opdrachtgever was en ik zou jouw inhuren als freelancer is het jouw keus om jouw persoonlijke rackje of laptop mee te nemen, tenzij de opdrachtgever jouw specifiek inhuurt met deze spulllen (bijv. als systeemtech neem je zeker je laptop mee met bijv. smaart+preamp/meetmicro, speakermanagment software, ontwerp tools ed).
                Anders gezegd: regel via je verzekeringsmaatschappij een zo uitgebreid (maar betaalbaar!) pakket. Voor je weet-maar-nooit.
                Last edited by nielsjanssennl; 03-06-07, 20:11.

Comment

• Brinky
                  • Jun 2005
                  • 104

Gelukkig wordt ik door een boekingskantoor geboekt, die gewoonweg in de rider set:

[FONT=Arial]Indien er schades aan geluidsapparatuur en/of eigendommen van contractant 2 veroorzaakt worden door derden, is dit voor rekening van contractant 1, volledig te vergoeden binnen 1 maand na het optreden tegen nieuwwaarde.[/FONT]

[FONT=Arial][FONT=Verdana]Deal dus, want klanten tekenen eerst en dan kom ik pas opdraven![/FONT][/FONT]
                  [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
                  [FONT=Arial][FONT=Verdana]Vaak is het zo dat verenigingen horeca hiervoor een aansparakelijkheids of evenementen verzekering hebben. Ff checken dus van te voren?[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Arial][FONT=Verdana]Alleen is uit ervaring gebleken dat het betalen ruim een jaar kan duren....[/FONT][/FONT]
                  Don't give me that shit!!

Comment

Working...