rider opstellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mattheusvz
    • Jun 2007
    • 107

rider opstellen

Ik ben druk bezig om voor onze band een "allesomvattende" rider op te stellen. Daarbij probeer ik aan alle mogelijke dingen te denken.
    Bij inventarisatie van zaken die aan de orde moeten komen, kom je al gauw een aantal tegenstallingen tegen. Zo maakt een lichttechnicus zich druk over dingen als clearance en stroomvoorziening, terwijl de geluidstechnicus zich druk maakt over de positie van de mengtafel en de opdrachtgever niets liever wil dan een band die geen ruimte in de zaal in beslag neemt en na het optreden ook vlot weer weg is.... hahahaha
    Wat zijn nu uiteindelijk nog meer zaken waar je op moet letten bij het opstellen van een rider, wat ziet eenieder daar het liefst in staan?
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

eten en drinken!

Comment

• Mattheusvz
      • Jun 2007
      • 107

"eten en drinken" is dus een hot item! Het waren toevallig ook de eerste dingen die door onze crew genoemd werden.
      Staat genoteerd!

Comment

• maranta
        • Sep 2002
        • 113

Parkeerplaatsen bij of in de directe nabijheid van de locatie, erg handig als je centrum amsterdam, den Haag o.i.d aandoet. Afgelopen winter heb ik in Delft geprobeerd mijn vrachtwagen te parkeren na gelost te hebben in het centrum, koste me een dik uur om terug op de locatie te geraken.
        Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• Mattheusvz
          • Jun 2007
          • 107

Dat is inderdaad een hele goeie! Ik heb zelf ook al een aantal malen meegemaakt dat de auto (personenauto dus) in de parkeergarage gezet moest worden en vervolgens de parkeergarage op tijd dicht ging.

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

wat ik uit ervaring makkelijk vind is als ik de rider van de band kan terug vinden op hun website, vooral het technisch gedeelte dan....je kan het zo zelf even opzoeken en direct de info dr uit pikken die je nodig heb.

als techneut of organisator is het altijd makklijke als je hem even van de site kan plukken want bellen werkt niet altijd.

Jan: ja hallo kun je me de rider nog even opsturen
            Piet: jah dat is goed maar ik ben nu even niet thuis
            Jan: ok dan zie ik hem wel verschijnen

Uiteindelijk, word het vergeten word er nog een paar keer heen en weer gebeld, de desbetreffende persoon heeft een virus op ze comp en uiteindelijk komen ze smiddags aanwandelen met een rider of een papiertje met het priklijstje erop en wat hoognodige info....

iets wat niet werkt als je een avond goed wil plannen als organisator/technicus....

andersom kan je natuurlijk ook vragen om een plategrond/technische rider van de zaal. minimale podium afm. stroomgroepen, aanwezige apparatuur,noem maar op

maar als je in het clubcerquit speelt zal je het wel weinig tegenkomen ( van lokale bar tot jc/poppodium)

kwa drank en eten hou het gewoon rieel, ik ben wel is een beginnende band tegen gekomen die speelde met ze 4e.....vroegen om 2 kratten bier, 30 blikken red bull nog een zooi fris en water voor een 3 kwartier spelen.....uiteindelijk is het bij een beginnende band gebleven

Comment

• Mattheusvz
              • Jun 2007
              • 107

De bedoeling is inderdaad dat de rider vanaf de website te downloaden zal zijn. Tevens wil ik proberen een zo duidelijk mogelijke rider op te stellen, zodat organisatoren redelijkerwijs weten waar ze aan toe zijn en ook PA bedrijven bij wie wij moeten inprikken een beeld hebben van wat hun te wachten staat.
              Naar aanleiding van een aantal reacties via PM en (uiteraard) eigen ervaringen is een gedeelte van de rider klaar. Ik moet nog even aandacht besteden aan het hoofdstukje licht (op zich weinig spannends).

De tussenstand van de rider kun je hier vinden: www.melrose.nl/rider.pdf
              Het is nog in ontwikkeling, m.a.w. er zullen ongetwijfeld dingen missen en/of te veel op staan en waarschijnlijk de werelt aan taalvauten. Maar elke reactie is welkom!

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

Ziet er goed uit, misschien is het handig om onderaan iedere pagina een paraaf te laten zetten. Vergeet ook niet dat veel, vooral horeca eigenaren dat ding niet lezen en gewoon getekend terug sturen.

[FONT=Eurostile-ExtendedTwo]
                [LEFT]Geluidsinstallaties waar MELROSE in het verleden met plezier mee
                gewerkt heeft waren van de merken: EAW, Meyer Sound, Adamson, Martin,
                EV, GAE, KS, Synco, Apogee etc. Leveranciers van deze installaties waren
                o.a. Megasound, Purple Sound, GSN, Rentall, Bano, Zombiesound, Rentamp,
                Hof Audio, Ampco, AEDrent.[/LEFT]
                [/FONT]
                Persoonlijk vind ik het niet van belang om de verhuurders te noemen. Ik zou er eerder bij vermelden dat je niet speeld op zelfbouw, DAP, Peavey etc. Om even een vorbeeld te noemen.

ff off-topic, draait dat Melrose 'hobby' bandje nog op Dynacord?
                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• sandur
                  • Oct 2005
                  • 85

Iets wat mij opviel: die layout ziet er wel erg gelikt uit zo met die achtergrond en foto's maar is niet zo vriendelijk om te printen, plus dat het printen in zwart-wit wellicht de leesbaarheid niet bevorderd..?

Comment

• Mattheusvz
                    • Jun 2007
                    • 107

@Olaf:
                    De reden dat ik verhuurders noemde was om organisatoren een duw in een bepaalde richting te geven. In de praktijk kom ik helaas (maar gelukkig niet meer zo vaak) ook wel eens verhuurders tegen waar slecht mee samen te werken is of die de spullen niet lekker voor elkaar hebben.
                    Ennuh, van die Dynacord set hebben we jaren geleden al afscheid genomen (gelukkig ) We hebben enige tijd met GAE gewerkt en sinds begin van dit jaar hebben we een EAW 850 set.

@sandur
                    eerlijk gezegd zat ik me dat zelf ook al af te vragen...

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

geef even aan hoe groot die vrachtwagen is. Tenminste als hij bij binnensteden niet in parkeergarages past qua hoogte of zo.
                      Anders krijg je gewoon een uitrijpasje voor een plek van 2m10 hoog.

Ik heb al jaren plezier van een kleine foto van "hoe zo een krachtstroomaansluiting er uit ziet" De meeste mensen weten van dit punt namelijk niets. De zaaleigenaar waar ze de vraag aan stellen weten het ook niet. Dus de ene nitwit moet iets aan de andere vragen. Dat gaat niet goed. Laat zien waarnaar ze zoeken met een plaatje.

Ik mis het verhaaltje "limiters" volume en "vergunningen"
                      lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

Laten we de rider niet verwarren met het contract...
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mattheusvz
                          • Jun 2007
                          • 107

Aan de hand van voorgaande tips en opmerkingen heb ik al weer een aantal aanpassingen gemaakt op de rider.
                          Zoals ik al eerder aangaf probeer ik een rider te maken die zoveel mogelijk alles beschrijft. Uiteindelijk zal er een samenvatting achterin met alle relevante zaken die getekend met het contract mee gaat.

De tip van een foto van de krachstroomaansluiting is goud waard. Ik zit inderdaad erg vaak aan de telefoon en probeer dan mensen (lees nitwits) uit te leggen wat voor stekker dat is, hoe die eruit ziet en wat er op moet staan etc.

De aangepaste rider staat hier www.melrose.nl/rider.pdf

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by moderator
                            Laten we de rider niet verwarren met het contract...
                            Rider is vaak onderdeel van het contract.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Aangezien je praat over eten en drinken voor de Crew en Band is het daarbij wel slim aan te geven uit hoeveel personen deze dan bestaan, anders kun je als organisator nog niet echt iets regelen vooraf.

Verder vind ik het lijstje met voorkeursgeluidsinstallties wat aan de lange kant en tevens toch nog erg vaag, daar er geen types, maar enkel merken genoemd worden. Ik zou een drie of viertal systemen noemen die je prettig vindt werken.

Comment

Working...