rider opstellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

een aanvulling op je priklijst kan zijn welke type mic's/di box je gebruikt.
    ik zie net dat je zegt dat het niet hoeft, maar mocht je ooit is een zieke technichi hebben of wat dan ook, en je moet het doen met de huisbaas
    of je staat op een festival waar je geen 3 uur de tijd heb en je helemaal over hun PA/backline speelt inc mics.

verder mis ik de monitor's op je plattegrond, hoeveel monitor groepen je gebruikt, en welke groep ongeveer wat wil horen op z'n monitor

verder als je op een podium speelt kan het wel is zijn dat bijvoorbeeld de monitor mix aan de andere kant staat, je kan er ook bij zeggen dat bijvoorbeeld het podium ook gespeigeld mag zijn of weet ik veel.( of heeft de pianist maar een goede kant )

verder ziet het er netjes uit

succes

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Wat ik nog mis in de rider (en misschien nog wel belangrijker is dan hoeveel flesjes bier de band graag in de kleedkamer zou willen) is: monitors.
      Nergens in de hele lijst vind ik hoe de band zichzelf graag wil horen. Wedges? In-ear? Neemt de band dat zelf mee, of moet dat door iemand neergezet worden? Hoeveel groepen? Waar op het podium moeten ze komen te liggen?

Probeer eerst de belangrijke zaken in je rider op te nemen, voordat je over bijzaken gaat neuzelen. 't Is maar een tip...

Regards, Rob.

[edit: jens was me voor...]
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

En vooral eens door de spellingscontrole gooien of laten nalezen door iemand die het nederlands machtig is Staan een 10tal fouten in.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

- Plaats van de FOH mixpositie?
          - De apparatuur moet afgedekt zijn, maar neregens staat aangegeven welke oppervlakte de apparatuur beslaat.
          - Monitormixer?

Jullie halen alles uit 1x 63A?

Loadout tijd....rider is ook informatief...laat weten hoe lang je na afloop nodig hebt voor het opruimen/vrijmaken het podium

Kan zijn dat ik het heb gemist, maar vermeld even de contactpersonen licht en geluid, met mobielnummer...

@ Kokkie: meestal is het inderdaad zo dat het contract pas bindend is wanneer de opdrachtgever een getekend exemplaar samen met het contract heeft geretourneerd.

In een rider over vergunningen beginnen, dan komt de info op een verkeerde laag in een organisatie terecht, niet nodig.
          Een contract en een rider hebben beiden als doel herdere afsopraken te maken, niet om de boel te vertroebelen.
          Last edited by moderator; 03-07-07, 17:22.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

en een hoop minder leesvoer insteken. Naar mijn ervaring is er geen kat veel tekst leest...

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

een goede vriend van me bouwt regelmatig websites en ook voor bands.

zo ook dat ik deze rider wist op te snorren

een technische rider als deze is simpel en duidelijk voor de stagehand en technicus, als ik dit voor me krijg weet ik wel waar ik aan toe ben.

in jouw geval kan je hem nog aanvullen met je FOH eisen

Comment

• Mattheusvz
                • Jun 2007
                • 107

Bedankt voor de vele reacties. Er zit een hoop bij waar ik echt wat mee kan.

Even een aantal reacties van mij verschillende vragen en opmerkingen:

@kokkie en moderator
                Citaat: Laten we de rider niet verwarren met het contract...
                Rider is vaak onderdeel van het contract.

antw: Inderdaad de rider zal deel uit maken van het contract. Echter; er komt een samenvatting van de rider waarin alles kort en bondig samengevat is. Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat hoe eenvoudiger je een rider opstelt hoe meer vragen er open blijven voor de verschillende partijen. Een zaaleigenaar boeit het niets met hoeveel kanalen een band wil spelen, terwijl de huistechnicus van bepaalde dat juist wél wil weten. Een oplossing zou zijn om verschillende riders voor verschillende omstandigheden te maken en ik heb in dit geval gekozen om een allesomvattende rider te maken met een korte samenvatting (welke ik pas ga maken als alles klaar is) die als bijlage bij het contract komt.

@mark rombouts
                citaat: Aangezien je praat over eten en drinken voor de Crew en Band is het daarbij wel slim aan te geven uit hoeveel personen deze dan bestaan, anders kun je als organisator nog niet echt iets regelen vooraf.
                Verder vind ik het lijstje met voorkeursgeluidsinstallties wat aan de lange kant en tevens toch nog erg vaag, daar er geen types, maar enkel merken genoemd worden. Ik zou een drie of viertal systemen noemen die je prettig vindt werken.

antw: inderdaad, je hebt gelijk. Het is nietszeggend om gewoon maar een lijst met 'stoere' merken op te sommen. Olaf gaf dat ook al min of meer aan. Ik laat daar nog wat hersencellen op los!

@jens
                citaat: een aanvulling op je priklijst kan zijn welke type mic's/di box je gebruikt. ik zie net dat je zegt dat het niet hoeft, maar mocht je ooit is een zieke technichi hebben of wat dan ook, en je moet het doen met de huisbaas of je staat op een festival waar je geen 3 uur de tijd heb en je helemaal over hun PA/backline speelt inc mics.verder mis ik de monitor's op je plattegrond, hoeveel monitor groepen je gebruikt, en welke groep ongeveer wat wil horen op z'n monitor
                verder als je op een podium speelt kan het wel is zijn dat bijvoorbeeld de monitor mix aan de andere kant staat, je kan er ook bij zeggen dat bijvoorbeeld het podium ook gespeigeld mag zijn of weet ik veel.( of heeft de pianist maar een goede kant )

antw: Wij hebben zelf een rack met daarin ee compleet aansluitgebeuren van alles wat wij op het podium gebruiken. Hierin zitten ook onze IEM systemen, dit werkt tig keer sneller dan alles los doorprikken op monitorsystemen etc. Kortom, dat rack is onze heilige graal. Het is waarschijnlijk idd wel handig om bij de priklijst even wat nadere gegevens te melden, ook eventuele gates, compressors etc.

@axs
                citaat: En vooral eens door de spellingscontrole gooien of laten nalezen door iemand die het nederlands machtig is Staan een 10tal fouten in.

antw: Klopt! Door het vele schrijven, overschrijven en weer herschrijven zijn er een behoorlijk aantal fauten in geslopen. Tegen de tijd dat alles goed beschreven is meld ik mij aan bij het neerlandici forum en hoop dat ze me daar verder kunnen helpen.

@moderator
                citaat: Plaats van de FOH mixpositie? De apparatuur moet afgedekt zijn, maar nergens staat aangegeven welke oppervlakte de apparatuur beslaat. Loadout tijd....rider is ook informatief...laat weten hoe lang je na afloop nodig hebt voor het opruimen/vrijmaken het podium
                antw: oeps vergeten

citaat: Jullie halen alles uit 1x 63A?
                antw: leve de led's

@lifesound
                citaat: en een hoop minder leesvoer insteken. Naar mijn ervaring is er geen kat veel tekst leest...
                antw: klopt. Vandaar ook een samenvatting die heel wat minder pagina's in beslag zal nemen.

@jens
                citaat: een goede vriend van me bouwt regelmatig websites en ook voor bands. zo ook dat ik deze rider wist op te snorren
                een technische rider als deze is simpel en duidelijk voor de stagehand en technicus, als ik dit voor me krijg weet ik wel waar ik aan toe ben.
                in jouw geval kan je hem nog aanvullen met je FOH eisen

antw. Dit vind ik kwa techniek een super rider!! In de praktijk kom ik vaak situaties tegen die vragen om een aantal regeltjes en wensen van de band. Ik heb het dan niet over techniek. Denk aan trappen, liften, niet met een vrachtwagen vol apparatuur op een redelijke afstand van het podium kunnen komen etc. etc.

@allen
                Ik probeer in de komende dagen alle opmerkingen een reacties te verwerken en zal zo snel mogelijk e.e.a. weer online zetten! Supertof dat mensen op dit forum zo meedenken!!!!

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

100kVA stroomgroep ... en eerder maak je vermelding dat je show draait op 63A. Beetje overdreven (en dan zwijgen we nog ff van je opmerking nu dat je LED gebruikt )
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Mattheusvz
                    • Jun 2007
                    • 107

Originally posted by axs
                    100kVA stroomgroep ... en eerder maak je vermelding dat je show draait op 63A. Beetje overdreven (en dan zwijgen we nog ff van je opmerking nu dat je LED gebruikt )
                    Je hebt gelijk! Ik ga dit nogmaals (laten) narekenen. Zelf was ik al min of meer van mening om stroomvoorziening op 63A + 32A te zetten. 100kVA is ontstaan vanuit de praktijk; vaak worden er op het laatste moment toch nog extra dingen bij de aggregaat op geprikt.

Comment

• berth
                      • Apr 2004
                      • 52

Originally posted by Mattheusvz
                      De bedoeling is inderdaad dat de rider vanaf de website te downloaden zal zijn. Tevens wil ik proberen een zo duidelijk mogelijke rider op te stellen, zodat organisatoren redelijkerwijs weten waar ze aan toe zijn en ook PA bedrijven bij wie wij moeten inprikken een beeld hebben van wat hun te wachten staat.
                      Naar aanleiding van een aantal reacties via PM en (uiteraard) eigen ervaringen is een gedeelte van de rider klaar. Ik moet nog even aandacht besteden aan het hoofdstukje licht (op zich weinig spannends).

De tussenstand van de rider kun je hier vinden: www.melrose.nl/rider.pdf
                      Het is nog in ontwikkeling, m.a.w. er zullen ongetwijfeld dingen missen en/of te veel op staan en waarschijnlijk de werelt aan taalvauten. Maar elke reactie is welkom!
                      Zie het liever in zwart wit zonder al die poespas en plaatjes .
                      Das een stuk rustiger.

Comment

Working...