bank

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ GooS
    • Dec 2006
    • 38

bank

goedenavond allemaal,
    we zijn dus van plan om een fuif te organiseren.
    we hebben al een geldschieter gevonden.
    maar nu zouden we graag een organisatie opstarten om dan meerdere fuiven te organiseren en het geld beter te kunnen "volgen".
    maar nu weet ik niet juist wat ik hiervoor moet doen.
    we zijn dus met 2 maar we zijn allebij maar 17 en we moeten dus 2 verantwoordelijken van 18 vinden. maar dat is dan ook alles wat ik hier van weet.
    dus moet ik nu een NV of een VZW en een BTW nummer vragen ofzo?
    en Bij welke bank ga ik dan het best Fortis, Dexia, KBC, ...
    eventueel extra dingen waar ik moet opletten mogen ook vermeld worden of een telefoon nummer van een persoon die me verder kunnen helpen zijn ook welkom.
    ohja woon in belgië.
    Alvast bedankt
    (mooi nederlands e?)
    I'm DJ GooS not DJ goosE
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Mooi is je Nederlands zeker niet: foute interpunctie, verkeerd hoofdlettergebruik en zelfs een schrijffout.
    Bij welke bank: als je langs alle kanten wilt afgezet worden met kosten hier en kosten daar dan ga je idd. bij Fortis (in België... in Nederland is Fortis wel veel goedkoper). Wie slim is en een kantoor nodig heeft gaat bij Europabank of Argenta of Delta Lloyd of VDK. Heb je geen kantoor nodig dan ga je bij Rabobank, Keytradebank of Deutsche Bank (laatste twee hebben in grote steden wel kantoren).
    Een NV? Dan heb je volstort kapitaal nodig... vroeger was dat 750.000 Bfr.
    Een VZW: welkom bij de ingewikkelde VZW-wetgeving van de laatste jaren...
    Gelieve je plannen dus even DUIDELIJK op een rij te zetten en dit voor te leggen aan een boekhouder! Een goed begin hier dat misschien een beetje geld kost kan je later veel rompslomp besparen. Persoonlijk zou ik de piste van de feitelijke vereniging bewandelen maar nogmaals: bespreek dit met je boekhouder... de wetgeving hieromtrent wijzigt continu! Het is ZIJN job dit op te volgen.
    Ook heel belangrijk: eventuele verzekeringen: ONAFHANKELIJKE verzekeringskantoren nemen die voor jou de ideale verzekeraar kiezen (dus niet bij een bank die haar "eigen productjes" aanbeveelt)!
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ GooS
      • Dec 2006
      • 38

bedankt maar wat zijn feitelijke verenigingen
      I'm DJ GooS not DJ goosE

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Heej,

Woeste plannen zie ik ...

even de zaken op een rij:
        1: Je wil graag een feest organiseren, (ik ga ervan uit dat je een openbaar feest met kaartverkoop bedoeld.) Uit jou post begrijp ik dat je hier geen ervaring mee hebt.
        2: jullie zijn 17. op die leeftijd kan je geen bedrijf of vereniging starten gezien de regels die hiervoor gelden. dus om dit op te lossen zoeken jullie naar 1 of meerdere mensen die volwassen zijn en dit dus wel mogen..
        3: jullie hebben geen verstand van financiën en administratie

Vraag je de volgende zaken eens even af:

STEL: je zou als 17 jarige wel een bedrijf mogen starten, ok.. je doet dat en dan??
        je organiseerd een feest, en dat gaat goed.. helemaal super, maar dan krijg je het: inkoopfacturen, zaalhuur, reclame, btw aangifte, jaarrekening, enz, enz... dat is heel andere koek dan een feestje organiseren.. hier zitten heel veel doodsaaie uren werk in en kost een hoop tijd en geld (als je zo weinig verstand hebt van financiële zaken als jullie zul je toch bepaalde zaken moeten uitbesteden.)
        maargoed, dat is de zonnige kant!

Nu gaat het niet goed en heb je in het beste geval een tekort aan opkomst. een geldschieter is geen kerstman en zal toch zijn zuurverdiende centen incl rente terug willen zien.. maar jij hebt kosten gemaakt en die zijn hoger dan de opbrengsten.. wat nu??

OF: je hebt het na 1 keer wel gezien, want het is veel meer werk dan je wil en je vriendin gaat zeuren.... je hond wil vaker uit en je studie wordt zwaarder.. Dan heb je een heel bedrijf opgezet die je vervolgens gelijk kan ontbinden...

geloof mij, een bedrijf/ vereniging opzetten kost veel meer energie en werk dan je denkt en hier moet je met de volle 100% voor gaan.. er gaan bosjes bedrijven op de fles en er gaan heel wat mensen persoonlijk failliet opdat ze dit onderschatten.

Maar nu mijn goede raad:

Niet aan een bedrijf beginnen.. begin eerst eens met een klein feest en kijk hoe dat gaat, bouw ervaring op en houd de risico's klein..
        wanneer het geheel groeit en er geld verdient wordt kan je dit als het groter wordt dan de bijverdiensten die je onbelast mag hebben altijd als bijverdienste opgeven aan de belasting. en start die vereniging als je alles goed hebt uitgedacht en weet hoe het moet gaan worden..
        op die manier kan je kijken of het je bevalt en je er echt zoveel mee wil gaan doen..
        immers: wil jij seman met ons een vereniging opzetten want we hebben een wettelijk aansprakelijk persoon nodig is niet echt een goede trekker..
        zeker niet wanneer het gaat om een eerste feest waarbij schulden zijn gemaakt en de toekomst onzeker is..
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• DJ GooS
          • Dec 2006
          • 38

ok maar dan moeten we toch nog steeds een rekening openen bij bank wnt op een persoonlijke rekening lijkt me toch niet 100% veilig. wat voor rekening moet dit dan zijn. kwa financiën heb ik idd niet veel ervaring. van de rest heb ik wel iets van ervaring. de eerste fuif denken we niet te groot te doen hopen op 700-800man wat voor deze streek niet overdreven veel is word steeds minimum van 400man gehaald op alle fuiven en dat zijn dan de zeer kleine fuiven dus denk dat er een kans is dat 1000man kan gehaald worden mits een degelijk reclameplan.
          maar is er hier(voor finaciële zaken) geen soort ombudsman voor die ik hiervoor kan berijken?
          en ik zou dan wel op affiches willen zetten " xxx presents" zo da er later indien er in de toekomst dan een organisatie komt toch al een lichtje gaat branden bij de mensen.
          en rente zal wrschnlk niet moeten want de geldschieter is de mede-organisator zijn vader en die is tevreden als die zen geld trgziet.
          Last edited by DJ GooS; 13-09-07, 18:00.
          I'm DJ GooS not DJ goosE

Comment

• DJ GooS
            • Dec 2006
            • 38

heb een feitelijke vereniging onderzocht en deze is dus niet mogelijk omdat wij dus van plan zijn zelf wat attributen te bouwen en deze ook dan te verhuren en een feitelijke vereniging mag geen bezittingen hebben.
            ook gaan we enkele residentdj's in het team opnemen.
            I'm DJ GooS not DJ goosE

Comment

• DJ nn
              • Jun 2006
              • 489

Ken iemand die VZW had voor fuiven...
              Inmiddels is hij ermee gestopt omdat hij het niet meer zag zitten (supper veel werk/wetten)

En denk eraan dat als je een "bedrijf" wil starten, dat je dan een attest van bedrijfsbeheer nodig hebt !!! (noemt wel anders dacht ik, maar soit)

Ik denk dat je het wat onderschat !!!
              Praat eens met mensen die het al gedaan hebben of nog doen en met een boekhouder...

grtzz DJ nn
              ... the sound of silence...

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Tsjah, Jullie zijn belgen, en daar gelden andere wetten en rgels dan hier in nederland, maar het blijft meer gedoe dan je denkt..

open gewoon een nieuwe rekening voor je feesten en gebruik die.. (gewoon een privérekening)

geef jezelf wel een goede naam idd.. daarmee kan je als je ooit voor echt gaat altijd mee verder, en vooralsnog klinkt het lekker.. daarvoor hoef je niet nu al een bedrijf te starten..
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• DJ GooS
                  • Dec 2006
                  • 38

zo das ook opgelost allemaal bedankt zal in de loop van volgende week eens naar fortis stappen
                  I'm DJ GooS not DJ goosE

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

Even in het kort en sterk vereenvoudigd aangezien ik niet veel tijd heb:

Een VZW opstarten, even zoeken naar statuten van een VZW die dezelfde doelen nastreeft op de site van de federale overheid justitie.
                    Eventueel pas je de mijne aan... zoeken op KOTShovenROCK VZW, dit kan al als leiddraad gebruikt worden.

Wat betreft het bestuur van je VZW, je dient hier enkel bestuursfuncties toe te kennen.
                    Leden kan je verder opnemen in je statuten, maar is niet nodig. Wijzigt er namelijk wat aan je ledenlijst, dien je je statuten opnieuw te publiceren.
                    Meeste dingen giet je ook best in een huishoudelijk reglement, waarnaar je verwijst in je statuten. Let op: er zijn enkele dingen die verplicht in de statuten dienen te staan en ook als dusdanig dienen neergelegd te worden op de grifie van de rechtbank van koophandel.

Wat betreft het aanwenden van eigen middelen, ook dat kan perfect, zelf uitlenen (al dan niet tegen betaling) kan binnen de VZW wetgeving! Je mag de opbrengsten dan enkel gebruiken voor de werking van de VZW.

Wil je idd geld laten terugstromen naar een sponsor... dan dien je idd een bedrijf op te starten!

Een rekening dien je idd te openen. Dit zal voor een VZW een bedrijfsrekening zijn.
                    Alle bijkomende boekhoudkundige romslomp laat je best afhandelen door een boekhouder.
                    Je dient natuurlijk ook steeds de nodige bewijsstukken te kunnen voorleggen (facturen, verslagen, kasboek, ...)
                    Wat betreft een BTW-nummer vraag je best info aan een boekhouder. Een BTW nummer is namelijk niet steeds nodig voor een VZW.

Bijkomende informatie nodig omtrent VZW's?
                    FOD Justitie - SPF Justice - FÖD Justiz
                    Last edited by axs; 13-09-07, 22:57.
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...