(let op! handige info ook van toepassing op collega geluidsverhuurders)
SENA: Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten
Een tijdje geleden kreeg ik een brief van deze organisatie en dat ik eens even moest opgeven hoeveel muziek ik wel niet draai. Vroeger hebben ze het ook al eens geprobeert en ik denk in de hoop dat ik effe niet oplet dat ze het nu dus weer proberen. Nou had ik daar in eerste instantie niet op gereageerd en dus kreeg ik laatst een herinnering van ze.
Ik heb dus even een pittige brief terug geschreven hoe IK er over denk.
Zie hieronder, ENJOY
VERGEET OOK NIET DE LAATSTE ALINEA TE LEZEN.
-----------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw XXXXX,
Ik ben terdege wel op de hoogte van het bestaan van de SENA. Echter heb ik uw brief genegeerd om de volgende redenen:
• Iedere werknemer in een bedrijf of waar dan ook is gerechtigd om voor zich zelf een radio te mogen hebben zodat deze ene persoon zonder tussenkomst van welke organisatie dan ook vrij muziek kan afspelen zolang dit voor hem/haar zelf is en niet voor een heel gebouw of terrein. Als ik op kantoor zit ben ik thuis wat een privé plek is. Waarvoor ik dus niets hoef te betalen i.v.m. de afschaffing van de kijk- en luistergelden. Ben ik in mijn werkplaats zit ik hier meestal alleen waar ik zelfs mijn autoradio aan moet zetten omdat er geen radio is aldaar. Oh ja, één persoon betekent geen afdracht. Ik heb een eenmanszaak.
• Mijn bedrijf verzorgt het geluid voor de artiest zelf. Zonder mij en mijn collega-geluidsverhuurders kunnen deze niet werken. Ik maak zelf geen muziek, ik speel het niet af zoals een discotheek dit doet maar ik stel de muzikant in staat een inkomen te verdienen.
• Dankzij mijn bedrijf kunnen artiesten, muzikanten, bands e.d. dus hun kunsten vertonen c.q. optreden en inkomsten genereren hetgeen ik niet of nauwelijks kan stellen met uw organisatie. Sterker nog, het meeste geld wat door uw organisatie wordt geïnd verdwijnt in dure kantoorgebouwen, onnodig moderne kantoor inventarissen, leaseauto’s, allerlei dinertjes en te duur personeel. En als er dan überhaupt nog wat overblijft dan gaat dit naar artiesten die al genoeg verdienen omdat zij al ondersteund worden middels platencontracten. Er blijft dus niet over voor de beginnende band terwijl juist deze de steun verdienen. Ook de Buma-Stemra maakt zich hieraan schuldig, iets wat gelukkig ook regelmatig aangekaart word binnen het bestuur van de Buma getuige diverse uitspraken van bijvoorbeeld Henk Westbroek (=bestuurslid BUMA)
• Ook de arrogante toon van uw eerste brief deed mij besluiten absoluut niet mee te werken aan uw werkzaamheden want u ging er o.a. bij voorbaat al vanuit dat ik muziek reproduceer.
Mag ik u er aan herinneren dat de SENA in het leven is geroepen om muzikanten te beschermen door er voor te zorgen dat deze geen inkomsten mislopen wanneer zij niet kunnen optreden omdat er met CD’s of MP3 bestanden gewerkt wordt? Dit is een zeer nobel streven en ik steun deze gedachtegang dan ook volledig. Maar denkt u nu echt dat een band graag in een bouwput op één of andere toekomstige Vinex wijk met al hun dure apparatuur, van soms enkele duizenden Euro’s, diep in de modder voor de bouwvakkers zouden willen spelen? Laat ik het zo stellen dat ik niet denk dat u uw nieuwe plasma scherm meeneemt in een rubber opblaasboot van de Toys ‘R’ Us of de Blokker het IJsselmeer op. En toch worden ook bouwbedrijven aangeschreven met dezelfde brieven zoals ik hem heb ontvangen.
Ik hoop dat u en uw organisatie eens na gaat denken over het functioneren hiervan!
Met vriendelijke groeten,
Martin T. R. van den Ban
SENA: Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten
Een tijdje geleden kreeg ik een brief van deze organisatie en dat ik eens even moest opgeven hoeveel muziek ik wel niet draai. Vroeger hebben ze het ook al eens geprobeert en ik denk in de hoop dat ik effe niet oplet dat ze het nu dus weer proberen. Nou had ik daar in eerste instantie niet op gereageerd en dus kreeg ik laatst een herinnering van ze.
Ik heb dus even een pittige brief terug geschreven hoe IK er over denk.
Zie hieronder, ENJOY
VERGEET OOK NIET DE LAATSTE ALINEA TE LEZEN.
-----------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw XXXXX,
Ik ben terdege wel op de hoogte van het bestaan van de SENA. Echter heb ik uw brief genegeerd om de volgende redenen:
• Iedere werknemer in een bedrijf of waar dan ook is gerechtigd om voor zich zelf een radio te mogen hebben zodat deze ene persoon zonder tussenkomst van welke organisatie dan ook vrij muziek kan afspelen zolang dit voor hem/haar zelf is en niet voor een heel gebouw of terrein. Als ik op kantoor zit ben ik thuis wat een privé plek is. Waarvoor ik dus niets hoef te betalen i.v.m. de afschaffing van de kijk- en luistergelden. Ben ik in mijn werkplaats zit ik hier meestal alleen waar ik zelfs mijn autoradio aan moet zetten omdat er geen radio is aldaar. Oh ja, één persoon betekent geen afdracht. Ik heb een eenmanszaak.
• Mijn bedrijf verzorgt het geluid voor de artiest zelf. Zonder mij en mijn collega-geluidsverhuurders kunnen deze niet werken. Ik maak zelf geen muziek, ik speel het niet af zoals een discotheek dit doet maar ik stel de muzikant in staat een inkomen te verdienen.
• Dankzij mijn bedrijf kunnen artiesten, muzikanten, bands e.d. dus hun kunsten vertonen c.q. optreden en inkomsten genereren hetgeen ik niet of nauwelijks kan stellen met uw organisatie. Sterker nog, het meeste geld wat door uw organisatie wordt geïnd verdwijnt in dure kantoorgebouwen, onnodig moderne kantoor inventarissen, leaseauto’s, allerlei dinertjes en te duur personeel. En als er dan überhaupt nog wat overblijft dan gaat dit naar artiesten die al genoeg verdienen omdat zij al ondersteund worden middels platencontracten. Er blijft dus niet over voor de beginnende band terwijl juist deze de steun verdienen. Ook de Buma-Stemra maakt zich hieraan schuldig, iets wat gelukkig ook regelmatig aangekaart word binnen het bestuur van de Buma getuige diverse uitspraken van bijvoorbeeld Henk Westbroek (=bestuurslid BUMA)
• Ook de arrogante toon van uw eerste brief deed mij besluiten absoluut niet mee te werken aan uw werkzaamheden want u ging er o.a. bij voorbaat al vanuit dat ik muziek reproduceer.
Mag ik u er aan herinneren dat de SENA in het leven is geroepen om muzikanten te beschermen door er voor te zorgen dat deze geen inkomsten mislopen wanneer zij niet kunnen optreden omdat er met CD’s of MP3 bestanden gewerkt wordt? Dit is een zeer nobel streven en ik steun deze gedachtegang dan ook volledig. Maar denkt u nu echt dat een band graag in een bouwput op één of andere toekomstige Vinex wijk met al hun dure apparatuur, van soms enkele duizenden Euro’s, diep in de modder voor de bouwvakkers zouden willen spelen? Laat ik het zo stellen dat ik niet denk dat u uw nieuwe plasma scherm meeneemt in een rubber opblaasboot van de Toys ‘R’ Us of de Blokker het IJsselmeer op. En toch worden ook bouwbedrijven aangeschreven met dezelfde brieven zoals ik hem heb ontvangen.
Ik hoop dat u en uw organisatie eens na gaat denken over het functioneren hiervan!
Met vriendelijke groeten,
Martin T. R. van den Ban
Comment