De SENA-maffia

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

De SENA-maffia

(let op! handige info ook van toepassing op collega geluidsverhuurders)

SENA: Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten

Een tijdje geleden kreeg ik een brief van deze organisatie en dat ik eens even moest opgeven hoeveel muziek ik wel niet draai. Vroeger hebben ze het ook al eens geprobeert en ik denk in de hoop dat ik effe niet oplet dat ze het nu dus weer proberen. Nou had ik daar in eerste instantie niet op gereageerd en dus kreeg ik laatst een herinnering van ze.

Ik heb dus even een pittige brief terug geschreven hoe IK er over denk.
    Zie hieronder, ENJOY

VERGEET OOK NIET DE LAATSTE ALINEA TE LEZEN.
    -----------------------------------------------

Geachte heer/mevrouw XXXXX,

Ik ben terdege wel op de hoogte van het bestaan van de SENA. Echter heb ik uw brief genegeerd om de volgende redenen:

• Iedere werknemer in een bedrijf of waar dan ook is gerechtigd om voor zich zelf een radio te mogen hebben zodat deze ene persoon zonder tussenkomst van welke organisatie dan ook vrij muziek kan afspelen zolang dit voor hem/haar zelf is en niet voor een heel gebouw of terrein. Als ik op kantoor zit ben ik thuis wat een privé plek is. Waarvoor ik dus niets hoef te betalen i.v.m. de afschaffing van de kijk- en luistergelden. Ben ik in mijn werkplaats zit ik hier meestal alleen waar ik zelfs mijn autoradio aan moet zetten omdat er geen radio is aldaar. Oh ja, één persoon betekent geen afdracht. Ik heb een eenmanszaak.

• Mijn bedrijf verzorgt het geluid voor de artiest zelf. Zonder mij en mijn collega-geluidsverhuurders kunnen deze niet werken. Ik maak zelf geen muziek, ik speel het niet af zoals een discotheek dit doet maar ik stel de muzikant in staat een inkomen te verdienen.

• Dankzij mijn bedrijf kunnen artiesten, muzikanten, bands e.d. dus hun kunsten vertonen c.q. optreden en inkomsten genereren hetgeen ik niet of nauwelijks kan stellen met uw organisatie. Sterker nog, het meeste geld wat door uw organisatie wordt geïnd verdwijnt in dure kantoorgebouwen, onnodig moderne kantoor inventarissen, leaseauto’s, allerlei dinertjes en te duur personeel. En als er dan überhaupt nog wat overblijft dan gaat dit naar artiesten die al genoeg verdienen omdat zij al ondersteund worden middels platencontracten. Er blijft dus niet over voor de beginnende band terwijl juist deze de steun verdienen. Ook de Buma-Stemra maakt zich hieraan schuldig, iets wat gelukkig ook regelmatig aangekaart word binnen het bestuur van de Buma getuige diverse uitspraken van bijvoorbeeld Henk Westbroek (=bestuurslid BUMA)

• Ook de arrogante toon van uw eerste brief deed mij besluiten absoluut niet mee te werken aan uw werkzaamheden want u ging er o.a. bij voorbaat al vanuit dat ik muziek reproduceer.

Mag ik u er aan herinneren dat de SENA in het leven is geroepen om muzikanten te beschermen door er voor te zorgen dat deze geen inkomsten mislopen wanneer zij niet kunnen optreden omdat er met CD’s of MP3 bestanden gewerkt wordt? Dit is een zeer nobel streven en ik steun deze gedachtegang dan ook volledig. Maar denkt u nu echt dat een band graag in een bouwput op één of andere toekomstige Vinex wijk met al hun dure apparatuur, van soms enkele duizenden Euro’s, diep in de modder voor de bouwvakkers zouden willen spelen? Laat ik het zo stellen dat ik niet denk dat u uw nieuwe plasma scherm meeneemt in een rubber opblaasboot van de Toys ‘R’ Us of de Blokker het IJsselmeer op. En toch worden ook bouwbedrijven aangeschreven met dezelfde brieven zoals ik hem heb ontvangen.

Ik hoop dat u en uw organisatie eens na gaat denken over het functioneren hiervan!

Met vriendelijke groeten,
    Martin T. R. van den Ban
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Goed betoog. Ik hou wel van een beetje (goed onderbouwd) rellen.

Is het niet zo dat het beluisteren van de radio op een bouwplaats of in een fabriekshal geen extra kosten met zich mee zou moeten brengen? De rechten zijn immers al afgedragen door de betreffende omroep die de plaatjes draait... Ga je een MP3 computer neerkwakken voor 100 man, dan is het een ander verhaal.

Oh, en voor wat betreft het "reproduceren" van bestaande muziek op lokatie: Vrijwel alle kroegen/poppodia etcetera, betalen aan de BUMA/SENA (hoe het ook heet) om muziek te mogen draaien. Of het nu zijn muziekcomputer is die speelt, of jij over jouw set: er is al voor betaald. Ook dat coverbandje op het podium wat ouwe nummers speelt, is gedekt. De SENA zou dit gewoon moeten weten en mag jou helemaal niet confronteren met dit geneuzel.

In het geval van een tijdelijke lokatie (feesttent op het marktplein, stal van Boer Harmsen) weet ik niet wie verantwoordelijk is voor de afdracht van de rechten.

Ben benieuwd naar hun reactie. Laat je het even weten?

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Ik word toch zo ziek van die leipe muziekorganisaties, en ja ik ben ook artiest (en zou er dus alleen maar vrolijk van moeten worden????). Mijn ***.

Mooi betoog, ook es een brief terugschrijven..
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• nielsb
        • Jun 2006
        • 98

haha mooie brief, als je antwoord krijgt zou je die dan ook hier willen posten? ben wel benieuwd wat ze met dit soort opbouwende kritiek doen...

Comment

• flash-a-new-generation
          • Nov 2006
          • 228

ik weet toevallig dat buma/stemra betaalt moet worden door de lokatie eigennaar wat gert zei, of door de organisatie van een evement. een DJ kan alleen gepakt worden op de illigale MP3'tjes geloof ik. en dat is zeker niet misselijk die boete daarop. €50,00 per nummer of CD?? maargoed in ieder geval veel!!

bandjes betalen geloof ik alleen maar inkomstenbelasting over het verdiende geld van een optreden. en natuurlijk de onkosten
          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Slappe brief, inhoud slaat de plank volkomen mis, op de inhoud van de brief die jij en met jou honderden bedrijven hebben gekregen ga je niet in, of tracht je te weerleggen met niet van toepassing zijnde losse flodders.

Ik schrijf ook wel eens een brief 'op poten' ben daar inmiddels redelijk ervaren in.
            mijn advies aan jou om bij een volgende pissige brief jezelf niet zo voor joker te zetten:

- Kiss, Keep It Stupid Simple
            Zorg dat je kort en bondig inhoudelijk reageert

- Als je een argument hebt om niet te betalen, gebruik dat argument dan.
            Geen verhaal over bouwputten, ander niet van toepassing op jouw situatie gezever.

Je spelling en schrijfstijl is wel lachwekkend, wat dat betreft zal deze brief met een glimlach worden gelezen en middels een standaard reactie door SENA worden beantwoord.
            Middels dit schrijven heb je geen bezwaar gemaakt tegen de vordering van de SENA, dat is wel de bedoeling. Zolang je dit niet doet zal de SENA blij je blijven aankloppen voor centen.

Met de strekking dat de SENA een geldverslindende organisatie is die weinig goed doet ben ik het volkomen eens, maar datzelfde kan ik ook vinden van de gemiddelde politieagent die me wel een bon geeft omdat ik 'snachts over straat ipv het fietspad naar huis fiets, maar die me niet kan helpen wanneer er bij mij thuis wordt ingebroken.

Het briefje komt aandoenlijk over, je maakt geen punt tegen het gestelde wat de SENA van jou wenst, das jammer. Volgende keer iets beter je best doen, aan de stijl van de brief te merken ben je vast van mening dat ze een onzinnige vordering opleggen en dat je die niet wenst te voldoen.
            Last edited by ralph; 26-09-07, 23:05. Reason: tiepo

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Vergis je niet dat deze club werkt namens de overheid... Dat betekend dat je een officieel bezwaarschrift moet indienen, en je moet verdiepen in de rechtmatigheid van je weigering. Zoals Ralph terecht aangeeft: je kunt het wel met meer dingen niet eens zijn, maar de overheid omgooien gaat niet werken vriend.

Persoonlijk zou ik de brief na de eerste alinea in het bakje "grappen voor bij de koffie" leggen, en je een prachtige herhaling sturen van mijn eerste brief.

Bedenk voordat je gaat schrijven eerst wat je doel is, en dan de beste manier om dit te bereiken. Acceptatie en het kweken van begrip doet het op zakelijk gebied vaak stukken beter...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 650

Ik heb exakt dezelfde brief gehad ( volgens mij struinen ze de kvk af naar alles wat met muziek te maken heeft) en worden deze standaard aangeschreven. Ook na mijn reactie hierop kreeg ik na enige tijd weer hetzelfde te horen, Ik zou nl. volgens hun een bedrag ( alreeds ingevuld) moeten betalen omdat ik muziek in mijn bedrijfspand ten gehore zou brengen...W.T.F.... ik heb nog geeneens een bedrijfspand!!!

Vooralsnog ga ik in de negeer-modus voor dit soort brieven.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Originally posted by AJB
                  Vergis je niet dat deze club werkt namens de overheid... ..
                  Niet waar.
                  Buma/stemra/sena/reprorecht allemaal stichtingen. Met strijkstokken van een meter breed.
                  Ten tweede. @martin. Als jij tijdens je werk, in je werkruimte naar de radio luistert ben je de sigaar.

Op musicfrom nog eens een column geschreven over de auteursrechtenorganisaties. Die ongeveer als een piramidespel zijn opgezet.
                  Is het middel niet erger dan de kwaal? - Columns - MusicFromNL
                  Kan er als muzikant namelijk ook geen warm hart voor krijgen als ik telkens geld moet afdragen over mijn eigen muziek. Waar in niets van terug kan krijgen. Om het te beschermen tegen mensen die ik het graag wil laten horen.
                  lekker belangrijk!

Comment

• peternotermans
                    • Oct 2003
                    • 156

Laat me denken aan die huppeldepup-heffing van een tijdje geleden waar je moest betalen voor het (vermeend) maken van een (gesteld) aantal kopieën met een kopieerapparaat dat je niet hebt .

Zoiets komt bij mij binnen in de "extreme low priority" postbak. Dan blijft 't minstens een paar weken liggen (Sena stuurde na 3 maanden een mooie herinnering, chapeau!). Dan vul ik 't eindelijk (onder genot van een goeie single malt whisky zodat ik me niet teveel ga opwinden over die zinloze handeling) als "nihil" in en stuur het op. Leuk wandelingetje naar de postbus. Dan kan TNT-post (of was het TPG..?? of KPN..?? of PTT..??) er ook nog wat aan verdienen..

Mijn mening (het is immers een forum):
                    --> Stelregel 1: je wordt altijd financieel genaa*d door de (semi-)overheid en al hun dekmantels (subsidie-stichtingen die ons aller bruto-netto-verschil verbrassen). Met alles.
                    --> Stelregel 2: als je slim genoeg denkt te zijn om stelregel 1 te omzeilen dan wordt je via een omweg genaa*d. Zie stelregel 1.
                    --> Stelregel 3: er zijn ontzettend veel omwegen.

Ik moet erg m'n best doen om me over dit soort zaken niet ont-zet-tend op te winden...
                    Last edited by peternotermans; 27-09-07, 08:56.
                    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

ls jij tijdens je werk, in je werkruimte naar de radio luistert ben je de sigaar.
                      Klopt NIET! Dit is JOUW gebouw en JOUW radio. Het is pas als DERDEN het kunnen horen dat je "zou" moeten betalen want dan gaan zij ervan uit dat je zelf muziek "uitzendt"/"reproduceert"/"openbaar maakt".
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Dat verhaal gaat alleen op als privepersoon in je huis.
                        Heus.

Het is wel moeilijk te controleren natuurlijk. Vandaar dat ze algemene heffingsbedragen ervoor in rekening brengen.
                        lekker belangrijk!

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Dat verhaal gaat alleen op als privepersoon in je huis.
                          Met alle respect maar jij bent compleet FOUT geinformeerd!
                          Ik ben in een gerechtelijk gevecht gewikkeld met zulk soort diensten. Ik mag ondertussen toch wel zeggen dat ik de wetgeving hieromtrent al heel goed ken. Jij mag overal luisteren waar je wil en in welke hoedanigheid ook! MAAR niemand anders mag het kunnen horen want dan moet jij betalen omdat je de muziek reproduceert.
                          Mag ik je ook even wijzen op een precedent waarbij een garage voor de rechtbank werd gedaagd omdat de muziek uit de werkplaats te horen was in de klantenruimte als de deur open stond? Dit bedrijf moest NIETS betalen voor de werknemers die in de werkplaats naar de radio luisterden omdat de rechter hierbij uitging van het feit dat die werknemers die dagelijks met elkaar op de werkvloer samenwerken niet echt "derden" meer zijn. Dus zelfs met collega's een radio delen op het werk is GRATIS!! MAAR bezoekers aan het bedrijf mogen de muziek niet horen want dan betaal je omdat die bezoekers "derden" zijn.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Veel sterkte met je jurische strijd, maar als jouw raadsman net zo goed geïnformeerd en op de hoogte is over het Nederlandse recht en de manier waarop de SENA afdracht is gebasseerd, ga dan maar alvast sparen voor het betalen van de proceskosten en houdt er maar rekening mee dat je opponent bij deze juridische twist zijn recht zal halen.

Muziek, via radio in een ruimte waar gewerkt wordt, dat is geen prive ruimte.
                            Voorbeeld een tv hersteller aan huis, die heeft thuis een radio en tv enzo, allemaal geen probleem.
                            Zodra hij tijdens het herstellen van de tv's naar de radio luistert: SENA afdracht plichtig.

Maar het gin over de manier van aanschrijven en de ridicule regelgeving waar een reactie op werd gegeven en wat wij van dat briefje vinden.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Originally posted by laserguy
                              Ik ben in een gerechtelijk gevecht gewikkeld met zulk soort diensten. Ik mag ondertussen toch wel zeggen dat ik de wetgeving hieromtrent al heel goed ken.
                              Je hebt het proces inmiddels gelukkig gewonnen hoop ik?

Meestal zijn de stichtingen blij met mensen die high profile de boel aanvechten. Kunnen ze op hun kosten "afschikwekkende" voorbeelden voor anderen creeren. Luid en duidelijk tegenspartelen trekt hun juristen aan als vliegen naar stroop.

Originally posted by laserguy
                              Mag ik je ook even wijzen op een precedent waarbij een garage voor de rechtbank werd gedaagd omdat de muziek uit de werkplaats te horen was in de klantenruimte als de deur open stond? Dit bedrijf moest NIETS betalen voor de werknemers die in de werkplaats naar de radio luisterden omdat de rechter hierbij uitging van het feit dat die werknemers die dagelijks met elkaar op de werkvloer samenwerken niet echt "derden" meer zijn. Dus zelfs met collega's een radio delen op het werk is GRATIS!! MAAR bezoekers aan het bedrijf mogen de muziek niet horen want dan betaal je omdat die bezoekers "derden" zijn.
                              Ik garandeer je dat een radio die op een kantoor of werkplaats aanstaat die alleen door werknemers te horen is een jaarlijkse afdracht opleverd.

Hoe oneens ik het er ook mee ben.

Als jij met je telefoon een opname van een unsigned zingende grootvader op een italiaanse bruiloft maakt. En deze als curiosum op je lokale zender afspeelt. ZELFS DAN heeft de buma hier volgens de huidige regelgeving de heffingsrechten voor! Want de buma heeft een verdrag met de "italiaanse buma" en doet in dat kader heffingen over alle muziek uit italie. Zij moeten dit weer naar italie storten (na aftrek van strijkstok natuurlijk) Waar de italiaanse buma erachter komt dat dat geld niet kan worden uitgekeerd. En dus verdwijnt de rest in de zakken van een onbekende italiaan. Maar omdat ze bij lokale zenders er toch van uitgaan dat ze allemaal een mix van borsato en hases draaien kijken de stichtingen gewoon helemaal niet naar wat er gedraait is en verdelen ze het over een gemeenschappelijke deler en stortten ze de verplichte afdracht ook nog eens naar de verkeerde. Bijvoorbeeld michael jackson. Die is immers vast ook gedraait geweest.

Geloof me of geloof me niet.
                              Last edited by showband; 27-09-07, 21:44.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...