De SENA-maffia

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

Originally posted by moderator
    Martin, kan je aangeven waaruit jij opmaakt dat de werknemer die alleen naar zijn eigen radio luistert ervoor zorgt dat je geen afdracht behoeft te doen?

Dat maakt de discussie een heel stuk concreter.
    Ik weet niet meer waar dat staat maar zoals Leinad het heeft opgeschreven klopt het.

Mijn oom is advocaat en ik zelf vind het zo nu en dan heerlijk om ook eens iemand eens aan te pakken als die mij of een vriend probeert een oor aan te naaien en daarom dat ik me ook altijd wel interesseer voor artikelen in de rechtspraak.

Ik heb het ergens gelezen dus maar weet niet precies waar. Ik heb het uitgezocht toen de SENA het de vorige keer bij me probeerde en dat was ergens rond '96 - '97 dacht ik. Sindsdien is er niets aan deze regelgeving veranderd. Afgezien dat de hoge raad sindsdien eens uitspraak heeft gedaan over het "eigen kopieën" verhaal. (dat reserve kopieën maken van cd's voor in de auto legaal is)

Comment

• LJKEVIN
      • Dec 2005
      • 426

Bij een kennis op het werk ging het zo:

Wanneer de 6 medewerkers 1 radio ter beschikking hadden voor het gehele kantoor, dan moesten zij buma-stemra afdragen.

Wel, als iedereen zijn eigen radio (via mobiel/fm op mp3 speler o.i.d.)
      zou luisteren d.m.v. een hoofdtelefoon of oordopjes.. dan zouden ze niet hoeven te betalen (aldus Buma).

Zoals iedereen hier, ben ik ook van mening dat ze deze rechten wel mogen afschaffen. Het is ook al meermalen in de 2e kamer een discussiepunt geweest...
      Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• BlackLight_Frank
        • Feb 2004
        • 143

Ik weet niet of dit toebehoort aan de discussie omtrent dit topic, maar toch :

Één van de tentfeesten waar wij al jaren draaien (een heel weekend) kreeg 3 jaar geleden een aanslag van de SENA. (Andere feesten helemaal niet !!
        Na een tijd touwtrekken hierover hebben ze volgens mij wel een deel betaalt, maar zaten we vorig jaar dus met de vraag, hoe doen we het nu ?

Het vaste boekingsbureau, die zich ook al in de strijd met de SENA had gemengd wilde dit wel oplossen. Al die jaren deden wij direct zaken met de organisatie van het feest zelf en dus niet via een boekingsbureau.

Als wij dit via hun gingen doen, konden zij het wel regelen dat de de organisatie (bijna) geen SENA hoefde af te dragen.

Na het naast elkaar leggen van de contracten komen we er dus achter dat het enige wat zij doen is, onze werkzaamheden "beknopt" te omschrijven.
        Alleen dus levering licht en geluid. Ze houden hiermee eigenlijk SENA voor, dat de enige muziek die er te horen is, live door de bands gespeelt wordt. Hier wordt natuurlijk netjes BUMA rechten voor afgedragen.
        Die "paar" uurtjes dat wij dus draaien wordt hierbij dan even vergeten.

Iemand vaker met dit bijltje gehakt ??

Frank
        Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• Martin-vdB
          • Oct 2003
          • 85

Het is inmiddels bijna een jaar geleden sinds ik mijn brief verstuurd heb aan de SENA en heb sindsdien niets meer van ze vernomen. Hoe ludiek de brief ook was, het werkte wel.

Dùùùùsssss, doe er je voordeel mee en gebruik de tekst of tenminste de argumenten maar dan in je eigen bewoordingen om van deze ellende af te zijn.

Groeten,
          Martin

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Ter aanvulling van dit topic:
            vandaag heb ik een email ontvangen van Business Compleet: waarin een link staat naar het volgende artikel:
            ::[ Business Compleet ]::

Het blijkt dus dat kabinet hier nu mee bezig gaat, één factuur?

Wat doen jullie ondertussen nog met brieven van Stemra en / of BUMA?
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• DJ-Jan
              • Jun 2008
              • 327

Ik heb eigenlijk nog een vraag:

Ik las dit op de site van Buma/Stemra

Wanneer niet betalen?
              U hoeft niet altijd te betalen voor muziekgebruik. Thuis, tijdens een feestje of familiebijeenkomst, mag u alle muziek draaien of spelen die u wilt. U mag ook gerust voor eigen gebruik een cd of dvd maken. Toestemming vragen of een vergoeding betalen, is dan niet nodig. Ook als u muziek gebruikt van een componist of tekstschrijver die meer dan 70 jaar dood is, is een vergoeding niet nodig.
              Hoef ik dan als ik ergens draai niets te betalen voor het gebruik van de muziek. ( ik heb het wel over een besloten feest.)
              Bijvoorbeeld een klassenfeestje
              Event-Light

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Hoef ik dan als ik ergens draai niets te betalen voor het gebruik van de muziek. ( ik heb het wel over een besloten feest.)
                Bijvoorbeeld een klassenfeestje
                Dit is discutabel. Hier in België is er een precedent waarbij een garagehouder niet wou betalen voor de muziek in zijn werkplaats omdat hij door de vele uren per dag dat de werknemers samenwaren zij toch ook een soort familieband hadden en dus niet compleet "derden" waren. Onze maffiosi, Sabam, vonden dit niet en stapten naar de rechter die de garagehouder in het gelijk stelde.
                Besloten kring is dus niet zomaar vreemde mensen opsluiten en deuren en ramen gesloten houden. Er moet tussen die mensen onderling ook nog een bepaalde "familieachtige" band bestaan. Aldus het gerecht in België.
                Puur gelet op het aantal uren dat mensen in een klas met elkaar doorbrengen is hier misschien ook die familieband aanvaardbaar. Let op: dit precedent heeft geen waarde in Nederland natuurlijk.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Hele discussie van Dj jan z'n case valt of staat met het ontvangen van een vergoeding voor het verzorgen van de muziek op dat besloten klassefeestje.

In geval van een drive in show die op een al dan niet besloten feest de muziek komt verzorgen is de organisator/locatie afhankelijk van zijn afspraken met de BUMA of hier een aanvulling op de bestaande afspraken voor nodig is.

Onder de vlag van J&H is een professionele drive in show onderweg ( DISCOSHOW.NL | PROFESSIONELE DRIVE IN SHOW | DISCO | DISCOSHOWS | HOMEPAGE) in de contracten die wij met onze opdrachtgevers aangaan wordt altijd een regel opgenomen waarin de opdrachtgever gehouden is zorg te dragen voor de benodigde vergunningen en ontheffingen benodigd zijn evenement.

Wij, de drive-in show, zijn niet de organisator, slechts een toeleverancier.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...