Beginnersvraag: latere sluitingstijd en grotere geluidsbarierre, hoe regelen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jos
    • Mar 2008
    • 13

Beginnersvraag: latere sluitingstijd en grotere geluidsbarierre, hoe regelen?

[FONT=Arial]Principegedachte: [/FONT]

[FONT=Arial]Stel ik wil als leek zijnde een feestje geven in een kroeg in een stad of dorp waar de sluitingstijd normaal 2:00 uur is, maar ik wil het tot (minimaal) 4:00 uur laten duren. De muziek gaat tot sluitingstijd door en omdat het een housefeestje betreft staat de muziek liefst de hele avond stukken harder dan normaal in die kroeg, niet bepaald een achtergronddeuntje dus.[/FONT]

[FONT=Arial]Klinkt als een lastige opgave. Mijn vragen zijn in eerste instantie welke vergunning moet ik bij de gemeente aanvragen om later open te blijven en welke om de geluidsinstallatie lekker open te zetten tot sluitingstijd? Dat is iets anders dan een evenementenvergunning lijkt me. Overigens staat voor zover ik weet staat in elke gemeentelijke verordening een db-limiet vast, wat nou als ik daar overheen wil? Moet de organisatie de betreffende vergunning(en) aanvragen of moet dat op de naam van die kroeg komen?[/FONT]
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

Die regels (met name de geluidsregels) zijn er niet voor niets. Als jij een loeihard feest wilt dan zou ik zeggen zorg voor veel koptelefoons. Dan kun je de gasten zelf hun gehoor om zeep laten helpen. De meeste gemeentes hanteren een evenementen vergunning tot 01.00. En je moet bij je eigen gemeente navragen hoe dat moet.
    Maar waarom MOET een housefeest zo hard staan? Is het dan echt zo dat die muziek zo slecht is dat je em knalhard moet zetten om niet te horen dat t niet klinkt??

En hey als je een feest om 8 uur begint (en niet pas om middernacht) heb je zeeen van tijd!
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Stage-Q
      • Sep 2007
      • 389

ja dat doet sensation ook, maar die stopt ook pas de volgende ochtend om 8 uur hehe.

denk dat het heel lastig voor je wordt om hier toestemming voor te krijgen.
      gemeentes en vergunningen zijn nou eenmaal niet makkelijk. Zeker niet wat dit onderwerp betreft.

Een poging kun je wagen om 't aan te vragen...maar ik geef je weinig kans.

succes
      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Jos
        • Mar 2008
        • 13

Mijn vraag was om welke vergunningen en procedures gaat het hier.

Ik kan (nog) niet naar de gemeente gaan voor info omdat ik nog niet weet in welke gemeente ik iets ga doen. Ben enkel op zoek naar alvast wat algemene info over vergunningsaanvragen (en ervaringen) vooraf.

Bedankt!

Comment

• jeroenw
          • Dec 2003
          • 216

Owkee ik dacht dat je al een kroeg had.
          maar als je nog moet beginnen zo ik eens gaan kijken naar discotheken. Die zijn sowieso langer open en vaak beter geluidsdicht.
          \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

Originally posted by Jos
            [FONT=Arial]Principegedachte: [/FONT]

[FONT=Arial]Stel ik wil als leek zijnde een feestje geven in een kroeg in een stad of dorp waar de sluitingstijd normaal 2:00 uur is, maar ik wil het tot (minimaal) 4:00 uur laten duren. De muziek gaat tot sluitingstijd door en omdat het een housefeestje betreft staat de muziek liefst de hele avond stukken harder dan normaal in die kroeg, niet bepaald een achtergronddeuntje dus.[/FONT]
            Ambtenaar-modus aan; Je zegt het zelf al, er zijn twee basisregels, tijd en geluid.

eindtijd 2 uur is dus eindtijd 2 uur. Aangezien er sprake is van een activiteit in een inrichting (bedrijf) valt deze qua sluitingstijd onder de APV (even uit het hoofd), waarin een sluitingstijd in staat. en die staat muurvast, kun je dus geen ontheffing voor aanvragen.

voor geluid is het afhankelijk of je gemeente een zogenaamde 12-dagen regeling heeft. Met deze regeling kun je 12 dagen wat meer geluid maken dan normaal, meestal zijn van die 12 dagen er al een aantal in de APV vastgelegd (kermis, carnaval, koninginnenacht) Dit houdt niet in dat je overlast mag veroorzaken overigens. de norm is zo dat wanneer je zonder ontheffing in het kader van de 12-dagen regeling het bij of in een woning hoort je de normen overschrijdt, deze zijn vastgelegd in het activiteitenbesluit.

kortom, vraag na of de gemeente een 12-dagen regeling heeft, zo ja, zorg dat een cafebaas je gebruik laat maken van een van die 12 dagen (moet je ruim van te voren melden bij de gemeente, niet een weekje van te voren!) en zorg dat de overlast beperkt blijft. qua sluitingstijden..da's dikke vette pech.

voor breda is het zo dat we geen 12-dagen regeling hebben; als ondernemers iets willen organiseren, is het een kwestie van overleggen met de omwonenden, in veel gevallen is er dan best wat mogelijk, maar in overlastsituaties dus niet, waardoor je problemen voorkomt.

Comment

• Jos
              • Mar 2008
              • 13

R den Ridder bedankt voor je duidelijke antwoord.

Echter nog 2 vraagjes:

Je zegt eindtijd staat vast (APV).

Is dat per gebied binnen de gemeente? (Uitgaansgebied / buitengebied / bebouwde kom) of heeft het hele dorp of stad één vaste eindtijd?

Overigens gebeurt het volgens mij welleens dat in discotheken die tijdens een normaal weekend tot 4 of 5 uur open zijn heel soms welleens tot 6 uur 's ochtends parties worden gegeven. Doen ze dat dan illegaal?

Wat betreft wel of geen 12-dagen regeling, je zegt dat een ondernemer kan overleggen met de omwonenden. Hoe pak je zoiets eigenlijk aan als particulier?

Bedankt.

Comment

• R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

Wat je ziet is dat de gemeenten meestal in zijn totaal, maar in de grotere steden per gebied (het centrum) een eindtijd vaststelt, zo is in breda de sluitingstijd 2 uur, waarbij een aantal straten in het centrum tussen 2 en 3 nog wel open mogen zijn, maar geen mensen binnen mogen laten; de regels hiervoor moet iedere gemeente zo kunnen geven, meestal staat de APV (algemene plaatselijke verordening) ook online.
                Naast steden met echte centra zie je hetzelfde in dorpen rond de grens, die mogen van oudsher vaak ook langer open zijn dan andere dorpen verder van de grens.

die losse zaken die een paar uur langer open zijn; da's een kwestie van lef hebben en hopen dat je niet bekeurd wordt.

Comment

• sjoerd
                  • Apr 2004
                  • 341

er zit inderdaad nogal wat verschil tussen. Zo hadden we laatst een klus op een house feestje in een kroeg met grote zaal, in een dorp in limburg. Duurde tot 5.00h uur! Volgens de kroegbaas was er door de gemeente geen eindtijd vastgesteld voor zijn zaak... bijzonder.
                  Het lijkt me als je zo'n feest ondanks alle tegens toch in een kroeg wilt organiseren verstandig hier ook met de uitbater over te spreken. Die weet vast wel te vertellen hoe strikt de politie/gemeente terplekke hier mee omgaat. Helaas maak ik regelmatig mee op klussen dat de muziek zachter moet door bewoners die klagen bij de politie... Erg vervelend dus. Zeker als er weer eens van die mensen in de zaal staan die maar een zin kennen: Kan die niet harder?

Comment

• Jos
                    • Mar 2008
                    • 13

R den Ridder ik heb vandaag een ambternaar gesproken die vertelde dat de 12 dagen regeling landelijk is vastgelegd, voor elke gemeente geldt en betrekking heeft op 12 aaneengesloten dagen i.p.v. losse feestdagen verspreid over het jaar. heeft die man zijn huiswerk niet gemaakt of..?

Verder heb ik begrepen dat een sluitingstijd idd vast staat in een verordening van de gemeente maar dat er wel degelijk ontheffing verleend kan worden middels een vergunningsaanvraag vergezeld van een veiligheidsplan waarbij ook gelet wordt op milieu en openbare orde ed.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Elke locatie heeft zich te houden aan de, in overleg met de gemeente, gemaakt afspraken. Time-Out mag tot 5 uur open zijn, maar staat bijvoorbeeld ook niet vlak naast bewoonde huizen. Isolatie moet altijd perfect zijn en klachten uit de omgeving is "dag dag vergunning".

Dat het geluid hard moet zijn is een stelling die nergens op trekt, dus onderbouw dat eerst maar eens met feiten alvorens we die discussie aangaan.
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

Originally posted by Jos
                        R den Ridder ik heb vandaag een ambternaar gesproken die vertelde dat de 12 dagen regeling landelijk is vastgelegd, voor elke gemeente geldt en betrekking heeft op 12 aaneengesloten dagen i.p.v. losse feestdagen verspreid over het jaar. heeft die man zijn huiswerk niet gemaakt of..?

Verder heb ik begrepen dat een sluitingstijd idd vast staat in een verordening van de gemeente maar dat er wel degelijk ontheffing verleend kan worden middels een vergunningsaanvraag vergezeld van een veiligheidsplan waarbij ook gelet wordt op milieu en openbare orde ed.
                        Die ambtenaar heeft zijn huiswerk idd niet helemaal goed gemaakt, een 6 minnetje zeg maar. De 12dagen regeling staat in het activiteitenbesluit, maar moet door middel van een gemeentelijke regeling worden uitgevoerd.
                        Ik wil je graag verder op weg helpen maar dan moet ik weten welke gemeente het betreft. PM of mail me even. het is namelijk dus zo dat het landelijk is afgesproken, maar per gemeente wordt uitgevoerd. datzelfde kan gelden voor die sluitingstijden, maar als men al over veiligheidsplannen en dergelijke begint zou ik ook hier weer de bal bij de gemeente terugleggen; op papier vragen welke info men wil hebben, en daar op antwoorden. Helaas constateer ik als ambtenaar dat men bij zulke zaken regelmatig gebrekkige communicatie gebruikt om onder zo'n ontheffing en dergelijke uit te komen.

kort samengevat; het kan dus zo zijn dat die 12 dagen voor een aaneengesloten periode zijn bepaald, maar dit wisselt per gemeente, in Breda hebben we hem helemaal niet, en in andere gemeentes houdt men een aantal dagen vrij voor eigen activiteiten per locatie. Overigens; als de gemeente je feest als een evenement ziet, wat niet is gekoppeld aan een inrichting, kun je de 12 dagenregeling niet gebruiken, en kun je een geluidsontheffing op basis van de APV aanvragen, maar dan moet er geen sprake zijn van een feest in een cafe, maar ergens waar normaal geen feest/horeca-activiteiten zijn.

Comment

• Jos
                          • Mar 2008
                          • 13

die gemeente betrof den bosch

Comment

• lightzone
                            • Oct 2006
                            • 261

ergens in augustus word ik verwacht om buiten in een tent tot 4 uur voor 100 man te gaan draaien... en dat midden in een woonwijk (wel apparte villa's , maar dan nog...)

ik heb ze gewaarschuwd , maar volgens hun zou dat geen probleem moeten zijn

naja , boeie , ik krijg mijn geld voor 8 uur draaien (met de hele drive-in) toch wel.
                            jumping is not a crime

Comment

• R. den Ridder
                              • Sep 2000
                              • 1500

Besef je dat, in extreme gevallen, de politie na een waarschuwing waaraan geen gehoor wordt gegeven de mogelijkheid heeft om over te gaan tot inbeslagname van geluidsapparatuur op basis van de APV?

Ik hoop dat je dan toch betaald wordt in goud om 8 uur te draaien, of dat je van te voren afspraken maakt met de organisatie hierover.

Comment

Working...