Var verklaring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RifatSahin
    • Nov 2007
    • 30

Var verklaring

Ik wil na de vakantie beginnen als Freelancer maar ik heb begrepen dat ik dan een var verklaring aan moet vragen..

Nu heb ik al het globale in me kunnen opnemen maar kwa belastingen gaat het bij mij nog net even mis hoe het nou zit..

Ik zal een voorbeeld geven met mijn manier van denken , en als ik verkeerd zit verbeter me gerust :

Ik treed op voor 400 euro en daarvan moet ik een X % afstaan aan belasting.. ( doe ik per maand of 3 maanden ) Maar is dat het enige wat ik aan de belasting betaal?

Want gezien mijn investeringen is het zo dat ik voor dat beetje belasting wat ik afsta een soort STUIVERTJE.. want ik heb gekeken wat ik terug kan krijgen ( 19% over de goederen voor mijn "bedrijfje" ) en ik dacht : NEE DAT KAN TOCH NIET??? ( positive zin )

Want als ik voor 10.000 euro investeer dan krijg ik in principe 1.900 euro terug aan belastingen..

Maar mijn vraag is nou : Hoe zit dat nou met die var verklaring.. Hoeveel moet ik afstaan en wat is het verschil tussen OMZET en INKOMSTEN belasting.. ( k snap er ECHT geen moer van )

Voor de heren die me willen helpen, ALVAST vriendelijk bedankt..
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

0800-bel-de-belastingdienst....

Doen ze tenminste IETS nuttigs met die bakken geld die we met z'n allen aan ze afstaan elke periode, maken we er geen gebruik van. Ze bijten niet hoor, als je belt of langsgaat met dit soort vragen..
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Moet je eens kijken of je in Nederland soortgelijks hebt als hier (B).
      Ten eerste is de btw (19%) geen belasting voor jou maar ben jij de belastinginner die je doorstort naar de staat.
      Concreet:
      Stel:
      INKOMSTEN:
      Je wil 100 Euro verdienen, dan moet je de klant 121 Euro rekenen want die moet de btw (België, 21%) betalen. Dat is dus geen kost voor jou. Je hebt gewoon 21 Euro geïnd die van de staat is en die stort je dus door.
      Van die 100 Euro moet je bijvoorbeeld 33% ECHTE belasting betalen: je houdt dus 67 Euro netto over.
      OPGELET: In België zit je ook nog met verplichte sociale bijdragen. Dit kost je per kwartaal ook een paar honderd euro (afhankelijk van hetgeen je netto verdient per jaar)
      Wat kan je terugkrijgen:
      - je btw op wat je aankoopt (Nl + B)
      - als je investeringen doet: extra investeringaftrek: een bepaald percentage van je investeringen kan je in mindering brengen bij je opbrengsten waardoor je dus minder nettowinst hebt en dus minder belasting hoeft te betalen (B)
      - je kan je kosten aftrekken (benzine, auto, klein materiaal en materieel, reclame, huur bureel, ...): daardoor vermindert je netto winst en betaal je dus ook minder belastingen (B)
      Heel verdere specifieke vragen: zie de KvK (Nl)
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

kijk op
        Taxman.nu homepage

nuttige link voor dit soort vragen
        lekker belangrijk!

Comment

Working...