Onweer, en dan....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Tijdje terug PA setje verhuurd in een feesttent in Friesland, na afloop begon het al flink te regenen en daarna te onweren. Toen we alles afgestapeld hadden en er alleen nog een pc spotje op het aggregaat aangesloten was sloeg de bliksem vermoedelijk in het aggregaat. Gevolg: spotje dood.

Dat risico neem ik dus nooit weer en voortaan bij een aggregaat samen met onweer: alles eruit tot het onweer over is.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

tsjah, er is allemaal wat voor te zeggen. mijn idee is meestal dat een goede aarding, gezond verstand en het feest in ieder geval open houden vaak het veiligste is.

je moet immers ook niet vergeten dat wanneer je mensen naar huis laat gaan (wat uiteraard gebeurt als je een feest aflast wanneer het noodweer al is losgebarsten) moeten deze mensen ook nog over straat. meestal zijn mensen lopend of op de fiets vanwegen het drankgebruik dat die avond gepland stond.
      wanneer je vervolgens die mensen over dijken en door weilanden naar huis laat fietsen denk ik dat je een groter risico neemt dan ze binnen te houden met slechts het wachten op een tijdelijke onderbreking.

wanneer een tent goed is opgebouwd is dit risico meer aanvaardbaar dan mensen het weer te laten trotseren mijn inziens
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

Hmmm...

Mijn persoonlijke instelling is dat je het niet gaat winnen van Moedertje Natuur (goed de aarde/tent dan ook is).

Hevige regen, onweer of extreme wind zijn voor mij toch echt reden om de zaak af te blazen en maatregelen te treffen om de schade te voorkomen en/of beperken.

Dit gaat in eerste instantie in overleg met de organisatie, maar als ik me onprettig ga voelen doe ik het wel op eigen titel.

Ben het eens met de de organisatie "verantwoordelijk" is voor de gasten, maar met z'n allen op een kluitje in een tent is een risico voor veel mensen, met veel mensen ver uit elkaar op een dijk een stuk minder.
        Risicospreiding

Daarnaast ben ik als tech verantwoordlijk voor de apparatuur en de crew die daar direct mee te maken heeft en iets minder voor de bezoeker.

'k weet niet of er iemand op het Forum rondhangt die iets van Rockit (in Maarsseveen) afweet, maar dat was afgelopen weekend...
        Openluchtfestivalletje. Bij de lockers (voor bezoekers) hing een pamflet waarop gewaarschuwt werd voor noodweer, maar het festival ging gewoon van start.
        Gelukkig was ik net voor de slagregen weg, maar vanuit mijn raam (12 km van Maarsseveen af) zag ik een spectaculaire lichtshow boven de polder. Ben erg nieuwsgierig of men daar doorgegaan is.
        Last edited by SoundOfSilence; 29-07-08, 10:13.
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

'k weet niet of er iemand op het Forum rondhangt die iets van Rockit (in Maarsseveen) afweet, maar dat was afgelopen weekend...
          Jep ik was er bij, een hoop regen zeg Er waren 2 grote buien (met onweer), de 1ste bui eind van de middag, zijn de 2 podiums op het eiland geslote geweest en is al het publiek van het eiland gehaald. de 2de grote bui was aan het einde van het festival, een aantal podiums zijn eerder dicht gegaan zodat we de techniek nog zo droog mogelijk konden houden. En ja het was heeel erg nat, maar dat maakte voor een heel deel van het publiek niks uit leek het wel

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

Ik was trouwens wel heel erg blij dat de rainhoods voor me speakers een week eerder binnen waren gekomen

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Originally posted by jaksev
              De zware cross heb ik gehoord was ook afgelast maar dat weet ik niet zeker?
              Even aanvullen, deze was niet afgelast.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Ik zat zaterdag op het stadhuisplein R'dam, paar setjes babysitten voor het zomercarnaval. Ik had alle versterkers en de tafel in de opslag boven 1 van de horecagelegenheden staan en alleen de stacks en 1 van de DJ-setjes buiten. Toen ik in de middag de voorspellingen zag ben ik rustig plastic gaan snijden voor de speakers en heb deze en de DJ-booth buiten ingepakt. Alles draaide op vaste spanning. Het noodweer is uitgebleven bij ons, bij regen en onweer wat verder weg had ik wel doorgedraaid. Al het echt los had gegaan, had ik de buitensetjes van het net gehaald en de boel binnen verder laten gaan, zover is het gelukkig niet gekomen, want Rotterdam bleef gespaard dit weekend.

Interessant topic verder
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Leks
                  • Oct 2007
                  • 330

Even een vraagje interesse omdat mij (gelukkig) de ervaring ontbreekt
                  gezien veel mensen grote verhalen hebben over bliksem en onweer

Wat gebeurd er als bliksem inslaat in een paal in de buurt van je show?
                  toch gewoon een directe ontlading in de aarde? ( of is deze aarde dan het probleem?)

en heeft een beetje tent geen bliksemafleider?

Verder heeft een PA of licht installatie toch niet echt verbinding met de buitenwereld (aangenomen dat je op een aggregaat draait)
                  dus de spanning van de bliksem zal je apparatuur niet snel bereiken lijkt me.
                  ( of is hier weer de aarde het probleem?)

En mocht de bliksem in een verdeelstation/hoogspannings mast inslaan in de buurt zit daar geen beveiliging tussen van de netleverancier?

Oftwel; je bent toch alleen maar de l*l als je tussen het inslag punt en de aarde zit?

Denk ik te optimistisch?
                  Wie kan me hier iets nuttigs over vertellen? ( documentatie is ook altijd welkom)

Leks
                  Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by moderator
                    Waterschade: telt een biertje in een wedge ook mee?
                    Dat hangt af van het merk, niet?

Onweer en tenten... een linke combinatie, aangezien de palen die de tent omhoog houden doorgaans het hoogste punt zijn en ook nog eens van prima geleidend materiaal.

Tip: blijf uit de buurt van tentpalen bij onweer.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

jouw fine computerlogica fikt al uit als je in je PC zonder polsbandje zit te poken.

Als er dan op jouw locatie een esd puls van een bolbliksem voorbijkomt hoop je dat een aardkabeltje schade voorkomt?
                      lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

Even over de zwarte cross..

Deze is zeker niet afgelast, verre van..waar wil je 30.000 man tijdens een onweer ook heen sturen he.. was er als bezoeker, mooi feestje.

De 2 grote bliksemgeleiders, te weten het reuzenrad en nog een gelijkwaardige kermisattractie zijn vrij snel na het begin van het onweer gesloten, verder is alles doorgegaan als gepland. grootste nadeel was het feit dat het terrein door het weer niet meer met zwaar reinigingsmaterieel te betreden was waardoor er zondag wel erg veel plastic bekerwerk op de grond rondzwierf.

Off-topic: Purple had in de tent er een mooie setup van gemaakt! lang leve studio due CSL4's

Comment

• Leks
                          • Oct 2007
                          • 330

Ss het werkelijk de ESD puls die de schade veroorzaakt bij onweer?
                          want dan heeft stekkers lostrekken ook bar weinig zin...
                          ( ook bij " regulier" onweer; want die bollen zijn wat zeldzaampjes)

En ergens lijkt het me toch geen slecht idee om in een tentpaal ( hol ding) een stukje dik geisoleerd koper kabel van 50 mm doorsnede mee naar beneden te laten lopen. beneden netjes de grond in, boven aan een los puntje op top van de stok.
                          Wel zo veilig & makkelijk

@ showband
                          dr is een hoop in mn pc wat in kan aanraken zonder band hoor
                          alleen niet ff je wolle trui uitdoen en dan aan je RAM gaan zitten .

Leks
                          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

Originally posted by R. den Ridder
                            Even over de zwarte cross..

Deze is zeker niet afgelast, verre van..waar wil je 30.000 man tijdens een onweer ook heen sturen he.. was er als bezoeker, mooi feestje.

De 2 grote bliksemgeleiders, te weten het reuzenrad en nog een gelijkwaardige kermisattractie zijn vrij snel na het begin van het onweer gesloten, verder is alles doorgegaan als gepland. grootste nadeel was het feit dat het terrein door het weer niet meer met zwaar reinigingsmaterieel te betreden was waardoor er zondag wel erg veel plastic bekerwerk op de grond rondzwierf.

Off-topic: Purple had in de tent er een mooie setup van gemaakt! lang leve studio due CSL4's
                            nog even een aanvulling dan.
                            Kermis atraccties zijn idd uitgeschakeld muziek ging gewoon door.

Echter is er vanaf 20uur wel een ingangsverbod van kracht gegaan ivm komende onweer. mensen die na 20uur het terrein opwilden werden gewoon weg naar huis gestuurd.

We hebben het over de vrijdag. Alles ging zo goed tot men besloot het vuurwerk te ontsteken, dit veroorzaakte enorme knallen, echt onwijs hard. Tot in haaksbergen te horen geweest.

Volgens mij hebben die knallen het onweer aangetrokken, vuurwerk was net afgelopen en toen begon de natuur te knipperen.

Onweer is niet dichterbij geweest als 7 sec. na de bliksem.

Tevens. Bij grotere festivalls is er meestal rechtstreeks contact met brandweer, dan wel gemeente. Zij kunnen ook bepalen dat er bijvoorbeeld een aflasting, dan wel stop moet plaatsvinden.

Brandweer heeft bij de zwarte cross bepaald dat er kon worden doorgegaan, bliksemvangers moesten echter idd wel uit.

Vond je het er een bende???

Was vorig jaar wel anders.. toen is het volledige terrein 50 cm afgegraven en volledig gezeefd ivm de troep die in de grond zat.
                            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• viz-e
                              • Oct 2007
                              • 1

Originally posted by Leks

toch gewoon een directe ontlading in de aarde? ( of is deze aarde dan het probleem?)

Verder heeft een PA of licht installatie toch niet echt verbinding met de buitenwereld (aangenomen dat je op een aggregaat draait)

En mocht de bliksem in een verdeelstation/hoogspannings mast inslaan in de buurt zit daar geen beveiliging tussen van de netleverancier?

Leks
                              In principe ben je een heel eind op de goede weg.
                              Je apparatuur aarden zou inderdaad eerder voor bliksemschade zorgen.
                              Door die aarding zelf je ervoor dat bij een inslag een spanning op de behuizing ed. komt te staan waar het apparaat niet op berekend is.
                              (dat wil uiteraard niet zeggen dat je nu niets meer moet aarden, want het heeft uiteraard wel andere voordelen )

Vaak zijn om die reden thuis ook vaak na een inslag TV's, tuners ed. defect. Deze zijn immers via de kabel geaard)

Schade door inslag in het reguliere elektriciteitsnet komt eigenlijk niet meer voor, er zijn inderdaad overal bliksembeschermers aangebracht.
                              En als je op een agregaat draait is kans op een directe inslag helemaal klein.

Verder gaat gevoelige elektronica vaak stuk door het grote elektromagnetische veld dat optreedt.

En tot slot is het verblijven in een tent op een open veld nu ook niet echt de meest veilige optie, maar dat hoef ik vast niet uit te leggen..

Comment

• StijnS
                                • Sep 2006
                                • 173

Originally posted by Leks

Oftwel; je bent toch alleen maar de l*l als je tussen het inslag punt en de aarde zit?

Denk ik te optimistisch?
                                Wie kan me hier iets nuttigs over vertellen? ( documentatie is ook altijd welkom)

Leks
                                Als de bliksem inslaat op de grond, wordt op dat punt een lading aangebracht. Deze lading wordt zwakker naarmate je verder weg bent van het punt. Dit houdt dus in dat er een potentiaalverschil is tussen 2 geaarde punten.
                                Stel je nu voor dat je een aardingspin in de grond getikt hebt, en je toestellen ook nog eens geaard hebt via b.v. de coax kabel. Er zal nu een pottentiaalverschil zijn tussen de aarding en de coax kabel. Aangezien jij deze met elkaar verbindt, gaat er een stroom lopen, en deze kan dus toestellen verwoesten.
                                De formules ontglippen me even, maar een verschil van 1 meter kan al een aardig hoge spanning geven...
                                Het veiligste is dus nog altijd om als er een onweer in de buurt is ALLE apparatuur af te koppelen van aarding en net.

Comment

Working...