Gisteravond was het weer eens zover. Heel Nederland werd toch enigzins overvallen door hevig noodweer; heftige buien gepaard gaande met stevig onweer, bliksems en donderslagen. Wij stonden deze avond in een feesttent ergens in Friesland en ook bij ons donderde, bliksemde en regende het vollop. Al snel rees de vraag wat te doen in deze situatie. En, het laat zich raden, toen kwamen de verhalen los..... Mijn vraag is nu hoe mede-forummers hier tegen aan kijken. Wat is nu het gevaar bij onweer, en dan vooral bij blikseminslag?
Onweer, en dan....
Collapse
X
-
Labels: None
-
verhuisd
Onderwerp even verplaatst naar het "organisatie" forum.
Een organisatie die in haar draaiboek geen hoofdstuk calamiteiten, bijzondere weersomstandigheden heeft opgenomen mag van mij bij het grof vuil....
Spanning met goede aarde? Tent wat de waterhoeveelheid/sneeuwlast kan weestaan: party on!Moderator J&H Licht en Geluid Forums -
Ik heb als lichtontwerper genoten van de werkelijk beeldschone bliksem. Moest op het hevigste moment 2,5 uur autorijden en was compleet impressed door de prachtige natuur
Verder zijn er risico's: voornamelijk gezond verstand en gevalletje overmacht.If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-ManagerComment
-
Zo was ik gisteren op het Stonehenge festival, alwaar de geluidsman besloot ermee op te houden vanwege de onweer. Daarna konden we Entombed aanschouwen op het binnenpodium van de Buze. Dat was toch wel een geval van overmacht voor de organisatie, de oplossing was goed. Maarjah de Buze is toch wel erg klein voor een dergelijke band. En wat moet je er nu van vinden. Voor de bezoekers is het gewoon kut natuurlijk, voor de technici valt ook iets te zeggen, maar ik hoop wel dat een volgend jaar de geluidsapparatuur beter droog wordt gehouden, dat men bij dergelijke zaken wel gewoon door kan gaan. Ik herinner me nog een Dynamo in het Goffert Park alwaar ik naar een optreden van Iron Maiden stond te kijken tot de knieen in de bagger, maar met het onweer erbij was het een erg gave metalshow.Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
-
Ik ben het met de moderator eens dat er voor dergelijke situaties een draaiboek dient te zijn.
Wanneer is onweer gevaarlijk? Hoe groot is de kans dat het inslaat op de tent, wie bepaald dit en wat zijn dan de beheersmaatregelen.
Ik heb een keer een buitenevenement meegemaakt die vanwege de onweer is afgelast gedurende het evenement, hierbij werdt de 10 secondenregel toegepast.
Ik heb zelf gelukkig nog niet meegemaakt maar buiten het inslaan op de tent zelf kan het ook inslaan op het energienet en dan kan het wel eens afgelopen zijn met je apparatuur. Ik ga er hierbij gemakshalve vanuit dat er geen overspanningsbeveiliging aanwezig is, en dan doel ik niet op de verdeelblokjes, nee flashtraps in de voeding.
Je weet nooit van te voren wat de weersomstandigheden zullen zijn en deze worden zelden van te voren besproken, ik ben het wat dat betreft et Arvid eens gebruik je gezond verstand en overleg op tijd met de klant. Want over het algemeen is het een aantal dagen van te voren bekend wat de weersverwachting is, een telefoontje is dan snel gepleegd.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Zelf ben ik ook van mening dat gezond verstand de boventoon moet voeren. Laat daar ook geen enkele twijfel over bestaan. Maar mijn vraag is eigenlijk meer gericht op de risico's. Wat kan er nu eigenlijk allemaal misgaan tijdens een flinke onweersbui? Loopt onze apparatuur het risico volledig gebraden te worden tijdens een blikseminslag? Of nog veel erger, lopen mensen in een feesttent bepaalde risico's (De tent stond inmiddels al in een stevige plas water)?
En dan krijg je nog het vervolg, wat gebeurt er is er inderdaad schade ontstaat door onweer. Hoe gaat een verzekering daar mee om?Comment
-
Wij stonden op een kermis in Limburg. Ook bij ons viel het er in één keer uit. Het tentje waarin wij stonden bestond uit meerdere tentjes, waardoor er regen naar binnen kwam.
Wij vonden het ook link worden, dus hebben wij de stroom uitgeschakeld en alles wat nat kon worden, droog gezet. En toen hebben we gewacht tot het droog werd.
Het was maar eens klein licht en geluidssetje, dus het stond zo aan de kant en vervolgens ook weer net zo snel op zijn plaats.JP/PA Geluid & LichtComment
-
Bij "indirecte bliksemslag" (overspanning en inductie) keert de verzekeringsmaatschappij in de regel niet uit.Last edited by geenstijl21; 28-07-08, 13:06."Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"Comment
-
Wanneer we toch genuanceerd naar verzekeringspolissen kijken: een inboedelverzekering dekt vaak de schade in een opslag, loods, huis.
Wanneer je dezelfde apparaten op een evenement gaat gebruiken vervalt de dekking in veel gevallen.
Zelfde gaat op voor verzekering tegen diefstal.
Waterschade: telt een biertje in een wedge ook mee?Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Ik heb sinds kort een loods, ik heb de verzekering zo goed als rond. Nog niet helemaal dus, het is allemaal nog niet verzekerd, aangezien de loods een beetje oud is, en nog al lekt bij de grote loods deuren zal ik dadelijk toch maar eens gaan kijken. Denk dat er niets is.
In limburg werd Knorpop gehouden, dat is afgelast het geluid was uitgevallen.
De zware cross heb ik gehoord was ook afgelast maar dat weet ik niet zeker?Comment
-
Één geluidssetje stond buiten met een trussje met twee fourbars. De rest stond allemaal overdekt. Ik denk dat dit het geluidssetje is dat uitgevallen is.
Ik heb nog niet gesproken met de jongens die daar gewerkt hebben, maar dit is wat mij verteld is.JP/PA Geluid & LichtComment
-
Even serieus.
Als het onweert dan trek je jouw stekers uit de WCD.
En je wacht tot het over is getrokken.
En je stuurt mensen in het open veld even weg naar binnen aub.
De electrische puls van een inslag in het lichtnet een paar honderd meter verderop fikt ook gewoon je digitale printplaten uit hoor. En als de verzekering merkt dat het een gevalletje "je stond erbij en keek ernaar" was krijg je niets. Ook niet als je verzekerd bent. Tijdens een onweersbui op een festival buiten of in een tent doorspelen is russisch roulette.
even als extra :
Nog elk jaar kijken er mensen op hun neus omdat blijkt dat hun uitgefikte TV thuis niet is verzekerd omdat ze zelf de inslag niet hadden maar de buren 30 huizen verderop. Correct, ik trek thuis de stekker uit de muur als ik mijn dure homestudio niet gebruik. Want verzekeren tegen indirecte schade van een inslag wil ik niet betalen.
YouTube - lightning strike on football field
hoe ver weg is ver weg?
let op de afstand tussen flits een en klap twee
YouTube - LIGHTNING HITS TREE UP CLOSElekker belangrijk!Comment
-
Tijdens deze natuurlijke schoonheden dacht ik dat een verandering van beroep wel van toepassing is; Ik word weerman, die 'doet' veel betere lichtshows en heeft betere fixtures tot zijn beschikking.
Ontopic;
Wanneer het serieus dichtbij komt, stroom eraf/eruit en rustig afwachten tot het voorbij is, ondertussen op een 'veilige' plek genieten van de lichtshow, dit allen tezamen met een gezond verstand uiteraard. Als de organisatie zelf geen voorzorgsmaatregelen neemt, doen we het zelf wel.Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..Comment
Comment