nen 2575

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

nen 2575

............................
    Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 11:25.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Als je nog een paar maanden geduld hebt zullen ze wel vrij te downloaden zijn.
    Er is namelijk een wettelijke bepaling dat normen en handleidingen vrij toegankelijk moeten zijn.
    Immers, hoe kan men weten hoe de normalisatie is als deze niet beschikbaar gesteld wordt!

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 11:25.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Stukej algemene interesse. Waarover gaat dit NEN blad?

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Originally posted by salsa
          Als je nog een paar maanden geduld hebt zullen ze wel vrij te downloaden zijn.
          Er is namelijk een wettelijke bepaling dat normen en handleidingen vrij toegankelijk moeten zijn.
          Ben ik heel benieuwd naar! Heb je een bron daarover?
          Ik las alleen dat de normen waarnaar vanuit de wet verwezen wordt (die in de wet zijn geimplementeerd) openbaar moeten worden. Niet per definitie alle normen dus!

@Alex: NEN - Nederlands Normalisatie-instituut en even zoeken?

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 11:24.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

volgens mij kun je de norm snel bestellen (in pdf by mail), en de rekening naar de klant sturen..

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

Originally posted by jurjen_barel
                Ben ik heel benieuwd naar! Heb je een bron daarover?
                Ik las alleen dat de normen waarnaar vanuit de wet verwezen wordt (die in de wet zijn geimplementeerd) openbaar moeten worden. Niet per definitie alle normen dus!

@Alex: NEN - Nederlands Normalisatie-instituut en even zoeken?
                Het leek mijn wel een zinvolle toevoeging aan het topic. Ik kan best googlen, maar het is ook zo zinloos om het voortdurend met een klein groepje insiders te hebben over een WXP825 zonder erbij te vertellen wat het ding doet... En wie kan het beter vertellen datn de Topic starter?

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 11:24.

Comment

• 4wd
                    • Feb 2008
                    • 28

Nen 2575

wat ik zo uit het hoofd weet:

10dB boven het omgevings geluid. STI gelijk aan/of beter dan 0.5
                    maximaal 25 luidsprekers op 1 versterker
                    self seporting voor 33min (UPS)
                    lijnbewaking op de luidsprekergroep (meting van Impedantie) bijvoorbeeld met crest CKI amps
                    bij het decentraal plaatsen van Amps redundant bekabeling en uiteraad een UPS.

ik heb meegeholpen aan het systeem ontwerp van de "Grolsch Veste" in Enschede (Twente stadion). volledig NEN2575 klasse A

daar hebben we als besturing Media-matrix Nion6 met 3x Cab4n in 2 racks decentraal geplaatst verbonden met een glasvezel (redundant)
                    lijn bewaking met CKI amps voor het stadion systeem de 1600 en voor divere 100v groepen 8 kanaals CM 2208.
                    bediening door 2 panel pc's als omroep paneel.
                    Sjoerd.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Ik wordt gevraagd een meting te doen en of ik me daarbij aan de NEN2575 kan houden daar dit een norm is betreffende ontruimings instalaties in gebouwen .
                      Ik moet dus weten wat er in de wet is vast gelegt betreffende dit soort installatie
                      Hi Timo,

Je moet geen vergissing maken tussen WET (overheid) en een NEN. NEN is namelijk geen wet, ook niet een klein beetje. Als het gaat om WET is er maar 1tje in dit geval: het bouwbesluit.

NEN regelgeving kun je in grote lijnen om 5 redenen (moeten) gebruiken:

- Het is verplicht door je verzekeraar (clausuleblad 3, opleveringsprotocol)
                      - Het is verplicht door je opdrachtgever (hij is namelijk aansprakelijk)
                      - Het is verplicht door de vergunningsverlener (gemeente)
                      - Het is redelijk op basis van "gewoonterecht": te weten: als iedereen het doet moet jij het redelijkerwijze ook doen.
                      - Het is verstandig op basis van evt verdediging wanneer er iets fout gaat. Toon maar eens aan de je risico's hebt vermeden zonder te voldoen aan de NEN (EN) adviezen.

Je opdrachtgever kan jou verplichten om deze regelgeving na te leven, maar in geval van een electrotechnische installatie spreekt de NEN3140 over een "installatieverantwoordelijke". Op basis daarvan kan dus ook iemand anders een "controle" uitvoeren over het door jou geleverde werk.

Mocht je als bedrijf op regelmatige basis ontruimingsinstallaties willen plaatsen is het verstandig om een via de NEN aangeboden cursus te volgen. Je bent dat goed ingedekt en weet waar je over spreekt. Veel NEN-documenten zijn niet fijn om te lezen namelijk. De NEN1010 is een telefoonboek dik bijvoorbeeld.

Anyway: dat was 'm weer voor nu

gr Arvid
                      Last edited by AJB; 15-04-09, 14:28.
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• e-sonic
                        • Aug 2004
                        • 329

meten is weten

Beste Timo,

goed om naar de norm te kijken voor aanvang,

hier staat ook een onderdeel in over meten voor de afname.

STI is niet verplicht, maar kan in het bestek opgenomen zijn, en dan moet je STI of STIPA meten, anders zijn het alleen geluidniveaus, evt ten opzicht van een gegeven of te meten achtergrondlawaai.

overigens is spraakverstaanbaarheid wel degelijk goed te voorspellen, de simulatie software is de laatste jaren steeds beter geworden.
                        Je kunt dus op voorhand al zien of een systeem gaat werken....

Ik geef al 5 jaar training voor ontruiming en meet ook systemen op bovenstaande criteria.

denk ook om een klasse 1 opnemer met calibrator en recent certificaat volgens RvA.

naar aanleiding van vragen, RvA is de Raad voor Accreditatie en geeft aan meetlabs een certificering voor herleidbare calibraties, ik gebruik zelf microfoons van Bruel&Kjaer die klasse 1 breedbandig geluid kunnen meten.

Veel succes met de metingen.

groet jurjen
                        Last edited by e-sonic; 22-05-09, 15:04. Reason: aanvulling
                        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

Working...