Is starten met verhuur licht en geluid nog wel rendabel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Nope, tikken deel ik met naam en toenaam uit, zal je dus ook bijzonder weinig zien!
    Was louter en alleen bedoeld om de discussie te stroomlijnen en te laten gaan waar deze over hoort te gaan.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by berolios
      En altijd dat geouwehoer over Universiteit en HBO en weet ik veel wat allemaal... ondernemerschap komt vooral van persoonlijkheid... als je dan ook nog slim bent, verdien je wat sneller wat meer...
      Nah... hoewel ik een uni studie doe schiet het bij mij echt niet op
      Zoals je zegt: je opleiding telt maar voor een krappe 10% mee in je ondernemersschap.

(Je interessegebied/economische vaardigheden trouwens ook... die heb ik niet :P)
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

Ik denk dat onze TS in de basis best wel begrijpt hoe je geld moet verdienen. Alleen heeft hij misschien geen kaas gegeten van PA/ DJ gedoe.

En altijd dat geouwehoer over Universiteit en HBO en weet ik veel wat allemaal... ondernemerschap komt vooral van persoonlijkheid... als je dan ook nog slim bent, verdien je wat sneller wat meer... maar dat wil niet zeggen dat je kansloos bent als je niet hoog bent opgeleid... alsjeblieft zeg... Zelf heb ik het geluk gehad een hoge opleiding op een hoog aangeschreven onderwijsinstituut afgerond te hebben.... maar als ik naar mijn studie-collega's kijk, zijn dat echt niet allemaal lichtpunten hoor. In mijn vriendengroep zitten dan een aantal mensen die misschien alleen met moeite de MAVO af hebben gekregen, maar wel de goeie spirit hebben... nou, als ik een partner zocht om een bedrijf mee te beginnen zou ik dat soort gasten ANY DAY boven zo'n lamzak-student verkiezen... opleiding zegt echt niet alles, dus laten we daar aub over ophouden....

edit: kijk maar eens naar Mr vd Most... die heeft echt geen hoge opleiding gehad hoor ... maar die weet zijn centen toch lekker bij elkaar te harken zou ik zeggen, niet?
        Beriolios, volgensmij heb je mijn verhaal niet gelezen....dat jij je irriteert aan je medestudenten....kan ik niet helpen!

Ik geef duidelijk aan dat je een gezonde handelsgeest moet hebben, dat leer je immers niet uit een boekje. Daarna geef ik aan dat je de juiste mensen om je heen moet verzamelen.

Aangaande het HBO gedeelte geef ik dat de theorie toch wel erg handig is, om een juiste prijs te bepalen o.a Heb je niet genoeg kennis, geen cursus gevolgd, zoek de juiste mensen.

En Henny v/d Most heeft ook zijn financiele adviseurs, oftewel zoekt ook de juiste mensen om zich heen.
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by geenstijl21
          Beriolios, volgensmij heb je mijn verhaal niet gelezen....dat jij je irriteert aan je medestudenten....kan ik niet helpen![...]
          Jij snapt mijn verhaal ook niet helemaal. Het was misschien wel een reactie op jouw post, maar eigenlijk meer een commentaar in het algemeen. Ik irriteer me niet aan mede-studenten (van die lamzak-gasten vind je op andere opleidingen dan ik heb gedaan ), ik wilde alleen een punt duidelijk maken en dat is wel gelukt, toch?

Kern van de zaak was dat het me wel duidelijk lijkt dat de TS prima weet hoe hij een bedrijf moet runnen.

Afijn, BOT ?
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Jij snapt mijn verhaal ook niet helemaal. Het was misschien wel een reactie op jouw post, maar eigenlijk meer een commentaar in het algemeen. Ik irriteer me niet aan mede-studenten (van die lamzak-gasten vind je op andere opleidingen dan ik heb gedaan ), ik wilde alleen een punt duidelijk maken en dat is wel gelukt, toch?

Kern van de zaak was dat het me wel duidelijk lijkt dat de TS prima weet hoe hij een bedrijf moet runnen.

Afijn, BOT ?
            Ah fijn
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Kern van de zaak was dat het me wel duidelijk lijkt dat de TS prima weet hoe hij een bedrijf moet runnen
              Maar geen idee heeft hoe de beschikbare gegevens te interpreteren...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• voederbietel
                • Feb 2005
                • 197

Omdat er in de markt heel veel mensen zijn die setjes verhuren ben ik er langzamerhand mee gekapt, er is wel een markt voor om kleine setjes te verhuren alleen op elke vierkante kilometer woont een beunhaas met de schuur vol met spullen(ik was er ook 1) en moet je dat willen..
                Bij mij was die afweging nee,
                als ik een dag kan freelancen verdien ik een x bedrag waar ik goed van kan rondkomen en ik elke dag met mooie apparatuur werk, met meerdere collega's werk en veel plezier heb in mijn werk, maar als ik op zo'n dag 1/2 fourbarren heb verhuurt moet ik in omgeving huis blijven omdat het op wordt gehaald door klant.
                (1. ik loop de hele dag te balen want had met me'n korte broek op festival kunnen rondstappen.
                2. die klant waar ik de fourbarren aan verhuur levert mij de rest van het jaar max 4 klussen bv. op, terwijl een verhuur bedrijf me bijna elke week nodig heeft en waar de uren van die hele dag worden betaald (bij losse verhuur niet.)

Daarnaast gun ik dan de lokale bedrijven mijn oude klanten voor de losse verhuur, waardoor zij blij met mij zijn, zij het drukker hebben en daardoor vaker personeel nodig hebben(en alsnog uitkomen bij mij...

ik moet zeggen dat ik me de afgelopen PA-markt heb moeten inhouden om niks te kopen aangezien ik het nog steeds leuk vind om eigen app te hebben maar daardoor vereik ik me maar met mooie tools(klimtuig, toolcase, maglite enz.....)

Ik denk dat het idee im een simpel setje te verhuren bij de huur van bbq's partytenten en statafels goed is, alleen ga met een professionele licht en geluidsboer om tafel zitten om een set samen te stellen en kijk of je afspraken kan maken met dat bedrijf voor wanneer de klant iets groters wil bij de huur van de partytent.
                Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

[FONT=Arial]Hmmm[/FONT]
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• sysa
                    • May 2009
                    • 14

Neemt niet weg dat er niks mee te verdienen zou zijn. Kijk, als je een all-round verhuurbedrijf bent en je zowieso al zaken als tent/ tafels/ tap levert voor een feestje is het makkelijk de klant nog een extra audio-setje te verhuren ook. Wellicht nog vergezeld van een BCM-computer met al hun ouwe vertrouwde hitjes erop en het feest is compleet.

Vanuit een zuiver audio-verhuur perspectief heb ik dus duidelijk zo mijn twijfels. Maar als 'extraatje bij tent' kun je best een simpel setje wegzetten, je kunt zelfs nog voor compatibele steunen zorgen, zodat de kastjes in de tent op te hangen zijn. De truc is dat dit alles zeker niet teveel mag kosten, want anders hoeven de mensen het niet.

Edit: lees nu net het stuk over bedrijfspresentaties:
                    Hier geldt eigenlijk hetzelfde... als je dan toch al een tent verhuurt, is het makkelijk hier nog een presentatie-setje bij te verhuren. De truc van deze business (ook voor particulieren) is om het niet te groot te maken. Een paar setjes die extra geld opleveren zijn leuk... wil je groter gaan, dan gaan je arbeidskosten opeens door het dak en dreig je opeens het contact met je eigenlijke business te verliezen.

Mijn advies: hou je in beginsel bij je core-business, maar snoep mee aan 'accesoires' dat je mee kunt snoepen. Hierbij dus wel opletten dat je core business niet uit het oog verliest... PA/ Audio verhuur is een hele andere tak van sport dan bouwmachines !!

Kijk en zo zie ik het dus ook, gewoon een extra-tje om het verhuurprogramma compleet te maken.
                    Maar ik denk dat ik daar in de eerste post wat te onduidelijk over ben geweest en beter dus gelijk mijn achtergrond had kunnen vermelden.

Wat betreft mijn berekeningen kan ik eigenlijk maar een ding zeggen, ik kom hier altijd aardig mee weg als ik op deze manier calculeert.
                    Maar goed in de licht en geluid branche zal vast wel anders gecalculeerd worden.

Wat betreft mijn conclusie dat de markt door beunhazen is verziekt is idd wat te zwart / wit en was er erg te voorbarig mee.
                    Laten we zeggen de markt wat krap is mede door toedoen van beunhazen, of ben ik nu weer wat te voorbarig?
                    Met beunhaas bedoel ik dan een zwartwerker, iemand die geen lasten afdraagt of hoe je dit ook wil noemen.

Maar goed waar het op neer komt is dat ik beter geen set zoals een drive-in kan verhuren, met licht en zo maar het setje gewoon klein moet houden.
                    Dus een setje met 2 speakers, een mixer, een cd-speler eventueel aangevuld met een beamer en microfoon voor bedrijven en een muziek computer voor particulieren.

MVG, Sam

Comment

Working...