Grafisch lyceum Rotterdam

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Junior
    • Jan 2010
    • 114

Grafisch lyceum Rotterdam

Hallo,

Heeft iemand ervaring met deze school?
    Ik zou hier na mijn middelbare school heen willen gaan.
    Ik heb van een oud leerling gehoord dat ze het een tijdje geleden naar een ander gebouw zijn gegaan en alles nieuw hebben gekocht.
    Ik vroeg me af hoe de lessen op deze school verlopen, en of de leerlingen die der op hebben gezeten/zitten der daad werkelijk wat leren.
    (heb van mensen gehoord dat ze niet veel hebben geleerd tijdens de opleiding, maar die zaten der op voor dat ze naar het nieuwe gebouw zijn gegaan.)

Groeten Maik,
    Last edited by Junior; 03-02-10, 16:35.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Tsja, wat zal ik zeggen...

Je stelt je vraag op 30 januari, 20:44 uur.
    Raad eens wanneer de open dag was... 30 januari!

Open dagen - Grafisch Lyceum Rotterdam
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Junior
      • Jan 2010
      • 114

Ja dat wist ik.
      Maar ik moet vanuit assen komen.
      Eerst zou ik door men vader gebracht worden maar door iets aan zen been ging dit niet door.
      En bij opendagen heb ik altijd het idee dat ze het dan mooier maken dan dat het is.
      Vandaar deze vraag.

Groeten Maik,

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Zit er zelf, als 1e jaars.
        Ik ben al wel binnengelopen met kennis van dit vak.

Om te zien wat we tijdens de lessen zoal bouwen
        P1P3\P1P4 - Hyves.nl
        hier staan nog wat filmpjes
        www.youtube.com/user/rammie656

Wat ik vind over de opleiding,

Goede mensen, het (gedeeltelijke) nieuwe lesmateriaal ben ik ook tevreden over.
        We hebben goede spullen staan, en er is onlangs goed geinvesteerd in materiaal waar we wat aan hebben.

We krijgen vrijheid (tot op een zekere hoogte) om dingen te doen die we willen, terwijl sommige mensen het schema van een mengtafel net door hebben is er voor de mensen die verder zijn ook voldoende te doen.
        Zelf gaf ik aan dat ik nog wilde leren op het gebied van compressie, kreeg een stukje theorie, en daarna (4 uur per week achter elkaar) genoeg tijd in de les om dit toe te passen.

Cd met kale instrumenten en gecompreseerde voorbeelden.
        Track 1 ongecomp, track 2 zelfde instrument maar met toegepaste compressie.
        Je krijgt dan genoeg tijd om met een compressor te oefenen, spelen, pielen.
        Tijd die je niet krijgt als je voor een optreden alles in moet stellen.

tijdens de andere vakken die je nog steeds krijgt (engels, nederlands, wiskune, natuurkunde) word je ook onderwezen in onderwerpen waar je wat aan hebt.
        Niet veel van het materiaal van het middelbaar waar je later niks meer aan hebt.

Nadeel (klasgenoten denken daar anders over): [LIST][*]als er iets uitvalt word dit vaak niet opgevangen.[*]Ingeroosterde tussenuren.[/LIST]Klasgenoten vinden dit vaak heerlijk, lekker de stad in.

ben ik toch een beetje nurd....

Ik zou de opleiding een 8 geven, mijn persoonlijke mening.
        Maar ik heb geleerd dat de meningen erg verschillend zijn...

Onwaarheden van de open dagen, wat zijn die muren ineens mooi!, en wat dekt die blauwe muur in de kantine slecht!
        Ander ding, waar ik stond lieten we mensen mixen op de speakers (klein lokaal) dit gaat normaal gesproken via koptelefoons (op de master) want anders worden je klasgenoten gillend gek.
        Alleen om het eindresultaat te testen gooi je je mix over de speakers, dan verteld de leraar wat er eventueel aandacht moet hebben.
        En dan niet wat er mis is maar waar je moet zoeken, dus je moet je oplossing zelf vinden, fouten maken en zelf oplossen dus.

Als je meer antwoorden nodig hebt, kun je verder vragen ;-)
        Last edited by mhsounds; 31-01-10, 13:31.
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Originally posted by Junior
          En bij opendagen heb ik altijd het idee dat ze het dan mooier maken dan dat het is.
          Bedoel je met goudverf ofzo?
          En nu wil je van anderen horen dat die goudlaag
          er na de open dag weer van wordt weggehaald.

Of bedoel je beter onderwijs in dat nieuwe pand?
          Of mooiere spullen - dat heeft niks met een pand te maken..
          Of beter gemotiveerde leraren - daarbij kan een nieuw pand wel helpen,
          maar dat hoort natuurlijk niet.
          En een nieuw pand kan ook demotiveren:
          voor de Club van Meneer Brinkman* lijkt altijd wel veel geld beschikbaar,
          maar leraren-salarissen zijn er al jaren vooral - om op te bezuinigen....
          * Bouwend Nederland = lobby van projectontwikkelaars, bouwbedrijven en aannemers
          Kost de samenleving pakweg 10-15 miljard per jaar, waarvan 10-20% aan smeergeld, incompetentie en faalkosten verloren gaat.

"Hoe de school is?" zul je wat duidelijker moeten uitleggen.
          Hoe wat: -hoog, -schoon, -veel liften, -mooie receptie(dame?),
          Maar waarschijnlijk leer je op die school wel om jouw vragen duidelijker te stellen...
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Goeie morgen Rinus

Comment

• Junior
              • Jan 2010
              • 114

Originally posted by rinus bakker
              Bedoel je met goudverf ofzo?
              Ja ongeveer, nee ik bedoel dat ze op open dagen vaak alleen maar de leuke dingen van een school laten zien. maar dat is mijn ervaring met open dagen.

"Hoe de school is?" zul je wat duidelijker moeten uitleggen.

Voornamelijk hoe het onderwijs is en of je der ook echt wat aan hebt.
              Want ik hoorde van mensen die der al lang vanaf zijn dat ze niet veel hebben geleerd op de opleiding.
              maar omdat ik laatst hoorde over die verhuizing. waar de persoon die ik der over sprak heel enthousiast over was en zij dat het een aanzienlijke verbetering was.
              Vroeg ik me af hoe de leerlingen die der nu op zitten het ervaren.

Comment

• rolanddeg
                • Nov 2004
                • 337

Ik heb ongeveer 9 maanden van het eerste jaar de opleiding Podium & Evenemententechniek op deze school gedaan. Daarna heb ik toch maar stiekem een andere opleiding gezocht...

Het is een school met goeie leraren en zéér mooi apparatuur. B-materialen zul je er niet aantreffen, wel een Soundcraft MH2, Yamaha M7CL, 'l Acoustics line-array, BSS randapparatuur en Soudweb etc. Ook zal je ADB lampen op hetzelfde merk dimmerpacks in handen gaan krijgen, aangestuurd met Pearl, Hog, Compulite en verzin het maar. Ook op gebied van intelligent licht en LED en trussing hebben ze goede materialen. Kortom, alles wat je ook in de 'echte' wereld gaat meemaken.

Echter de fout die ik gemaakt heb, is met te veel ervaring aan deze opleiding beginnen. De lesstof is berekend voor leerlingen die hooguit een drive-in setje bij de plaatselijke sportvereniging neerzetten. Ikzelf werkte toen al een aantal jaren in een theater en stond week in week uit bands te mixen. Conclusio: ik verveelde me dood, kreeg discussies met leraren en de absentie-urenlijst werd steeds langer. Toen heb ik zelf maar besloten om een andere school te zoeken, voordat de directie dit zou doen.

Maarrr ik ben gisteren wel weer naar de open dag geweest, even rond neuzen naar de huidige ontwikkelingen. Het is een prachtige opleiding geworden in de jaren dat ik daar al weg ben, zeker de moeite waard. Maar: als je 'te' veel ervaring hebt geen aanrader. Ik heb vorig jaar een aantal beginnende technici geadviseerd naar deze opleiding te gaan, en ik zie ze iedere maand weer groeien in kennis. Het is en blijft uiteraard een school waar je ook tegen de klassieke vervelende dingen aan blijft lopen (vroeg opstaan, op tijd moeten zijn, maatschappijleer, engels, wiskunde etc.) maar op gebied van EV techniek zul je in Nederland op MBO niveau niet beter gaan tegenkomen. En het feit dat je Joob Caboort als leraar lichttechniek kan krijgen maakt veel goed...

Trek je eigen conclusie uit dit verhaal en vraag je goed af hoe ver ontwikkeld je al bent in dit vak... Ben je al in staat om een forse band te mixen of een groter lichtontwerp te maken: ga alsjeblieft een opleiding elektrotechniek oid doen!

@ MH Sounds
                Zat jij daar achter die A&H mengtafel met dat multitrack gevalletje met slechte muziek? Dan heb ik geloof ik nog met je staan discussiëren over de geweldige ervaringen van een eigen bedrijf en freelancen...
                Last edited by rolanddeg; 31-01-10, 15:23.

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Jep dat was ik

***zijdank heb ik later de disk snel verwisseld met die van de andere set

Dat is wel een verbeterpuntje...andere opnamen maken...

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

QUOTE=Junior;525659]Ja dat wist ik.
                    Maar ik moet vanuit assen komen.
                    Eerst zou ik door men vader gebracht worden maar door iets aan zen been ging dit niet door.
                    Vandaar deze vraag.

Groeten Maik,[/QUOTE]

Hoi Junior,

Nu we het toch over opleiding hebben. Het is:

mijn of m'n opleiding

en als je het over je vader hebt:

zijn of z'n opleiding.

Men is de verzwakte vorm van 'man' (=mens). (Bron: de Corpulente van Dale)

@lex
                    Last edited by @lex; 01-02-10, 13:08.
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Onderwerp starter verzocht om zijn bericht in leesbaar Nederlands te herschrijven.

Alle off-topic reacties verwijderd.
                      vriendelijk verzoek aan de deelnemers om niet met z'n allen over een andere deelnemer heen te vallen over een bijzaak.
                      Alvast dank!
                      Last edited by moderator; 03-02-10, 11:33.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

"maar op gebied van EV techniek zul je in Nederland op MBO niveau
                        niet beter gaan tegenkomen".
                        Veel opmerkingen over slechte MBO's hoor ik inderdaad ook regelmatig.

Maar ik ken een aantal van de docenten in 010 en 020 redelijk goed,
                        en heb daarom het donkerbruine vermoeden dat die twee opleidingen
                        elkaar niet zo zullen ontlopen kwa inhoudelijke vakkennis en kwaliteit.
                        Dan heb je in beide gevallen een paar echte oude 'rotten' resp. 'amsten' rondlopen.

Die twee opleidingen trekken ook het hardst aan de MBO-kar in Nederland.
                        Het lijstje met (parasitaire) volgers kun je zelf wel bedenken,
                        ook al zitten die ook soms in mooie & dure gloednieuwe gebouwen.
                        Een l*l voor de klas blijft een l*l voor de klas, daar helpt geen verfje aan.
                        Het hoopvolle is wel dat er weer waardering komt voor een vakkracht voor de klas,
                        en niet meer de bureaucratisch opgeleukte pedagogische pennenlikkers.
                        Een geluidsman die licht geeft blijft lariekoek,
                        en een lichtman die ook de rigging doet idem.
                        Zelfs decorbouw en podiumconstructie zijn flink verschillende vakken.
                        Voor Managers en Kennis-bureaucraten is het allemaal hetzelfdeodium-techniek,
                        en dus kan iedereen het wat hen betreft allemaal geven die ooit op de bühne heeft gestaan. Gewoon de leerstof van her en der bij elkaar jatten - en klaar is Klara.

Echter - Alles staat of valt bij het beoordelen van zo'n opleiding
                        met wat je al weet/wist van zelfstudie of uit opgedane eigen ervaring.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DMiXed
                          • Jan 2008
                          • 370

Leuk om te lezen al die discussies rond een 'schooltje'.
                          Maar wil zelf na mijn middelbare (over 2 jaar) ook podiumtechnieken gaan doen. Nu is deze school in rotterdam een mbo, maar ik ben opzoek naar een hbo, mbo zou zonde zijn van mijn vwo! Heb al van meerdere kanten gehoord over de scholen in o.a. Amsterdam en Groningen, misschien ook nog een alternatief wat verder naar het zuiden (lees Limburg) iemand toevallig ook een hbo opleiding gedaan in deze richting of kent een hbo school?
                          Jeroen van Geffen

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

Ik heb slechte reacties gehoord over Amsterdam, en eigenlijk nog geen positieve.
                            Wist niet eens dat er 1 in groningen zat.
                            Daarna kun je volgens mij naar Londen, die schijnt een goed aangeschreven opleiding te hebben.

Je kunt het ook doen zoals ik, ah ik heb toch maar niveau 4 nodig waarom zou ik dan hard leren?
                            Al die tijd in lich en geluid gestopt

Misschien niet het slimste, maar heb geen hersencellen verspild aan dingen die ik nooit gebruik!

Comment

• DMiXed
                              • Jan 2008
                              • 370

zo zou je t ook kunnen bekijken, maar, maar...als ik dat doe kan ik mijn opleiding wel vergeten ben ik bang, mijn ouders hameren nogal erop dat ik goed mijn best blijf doen, als ik blijf zitten terwijl ik niets doe, dan gaat dat niet zomaar he, als het niveau te hoog zou zijn zou het een ander verhaal zijn. maarja, we zien wel hoe t gaat, gewoon doorgaan met 'nerd' zijn, en dan volgend jaar gaan kijken welke school het nu gaat worden!
                              Jeroen van Geffen

Comment

Working...