BTW tarief H / L

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

BTW tarief H / L

Als ik muziekapparatuur verhuur en mijzelf daarbij als DJ, mag ik dan 6% BTW schrijven, of 19%.
    Of moet ik dan juist mijzelf als DJ verhuren (en breng ik zelf de apparatuur mee?)
    Of over een (DJ) deel 6% en overig 19%?

Uiteraard in bezit van KvK en TW-nummer

Normaal schrijf ik 19% (bedrijven krijgen dit immers terug), alleen nu moet ik een offerte voor een gemeentelijke instelling maken en die zijn NIET BTW plichtig (kunnen dus NIET terugvorderen) en dan scheelt het ineens WEL geld.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen?
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Je mag gewoon verschillende tarieven hanteren. Wel is het verstandig om een beoordeling aan te vragen van je inspecteur (schriftelijk). Als jij namelijk op locatie bent, bouw je de installatie ook op: DAT mag niet onder het 6% tarief.

De belastingdienst zegt dat 6% in jouw geval geldt ivm "optredens door uitvoerende kunstenaars". Het is al een zeer specifieke vraag of een DJ een kunstenaar is. Als je eigen Tracs maakt: voila, maar als je CD's start van andere componisten, ben je in feite geen kunstenaar. DAAROM dus ook altijd die beoordeling aanvragen.

Op je formulier geef je aan wat je voor 6% doet en wat voor 19%. Het is van groot belang dat je DJ werkzaamheden ook zijn aangevraagd bij je VAR-verklaring.

Succes!
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Als die bewuste gemeente boodschappen haalt bij bv de Hubo moeten ze ook gewoon de BTW betalen.

Ze betalen ook gewoon belasting op de auto's die ze rijden en ze schrijven ook gewoon de dieselbonnen af ( moeten ze ook gewoon de BTW betalen )

Zo kunnen particulieren ook geen belasting verrekenen maar moeten het wel betalen bij de winkels.

Jij levert diensten en arbeid en daar moet gewoon BTW over berekend worden.

Dat de klant dit niet kan aftrekken omdat hij of zij een instelling is of gewoon niet BTWplichtig is het niet aan jou om dit niet te berekenen.
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Rolandino
        Als die bewuste gemeente boodschappen haalt bij bv de Hubo moeten ze ook gewoon de BTW betalen.

Ze betalen ook gewoon belasting op de auto's die ze rijden en ze schrijven ook gewoon de dieselbonnen af ( moeten ze ook gewoon de BTW betalen )

Zo kunnen particulieren ook geen belasting verrekenen maar moeten het wel betalen bij de winkels.

Jij levert diensten en arbeid en daar moet gewoon BTW over berekend worden.

Dat de klant dit niet kan aftrekken omdat hij of zij een instelling is of gewoon niet BTWplichtig is het niet aan jou om dit niet te berekenen.
        Tsja, volgens mij heb je de strekking van het verhaal niet gesnapt.... Je antwoord heeft in elk geval niets met de vraag te maken.
        Waar het hier om gaat is dat je als kunstenaar in het 6% tarief valt en voor verhuur van goederen in het 19% tarief.
        Lijkt mij dat je tijdens de opbouw nog steeds kunstenaar bent die zijn kunstje aan het voorbereiden is. Daarbij zou je apparatuur ook in het 6% tarief vallen, dit heb je immers nodig om je kunstje te kunnen doen.
        Wil je het zeker weten dan moet je inderdaad het advies van ALB opvolgen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

Originally posted by Whitefarmer
          Als ik muziekapparatuur verhuur en mijzelf daarbij als DJ, mag ik dan 6% BTW schrijven, of 19%.
          Of moet ik dan juist mijzelf als DJ verhuren (en breng ik zelf de apparatuur mee?)
          Of over een (DJ) deel 6% en overig 19%?

Uiteraard in bezit van KvK en TW-nummer

Normaal schrijf ik 19% (bedrijven krijgen dit immers terug), alleen nu moet ik een offerte voor een gemeentelijke instelling maken en die zijn NIET BTW plichtig (kunnen dus NIET terugvorderen) en dan scheelt het ineens WEL geld.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen?
          k reageer op het dikgedrukte .

Waarom moet jij minder gaan rekenen ALS je klant niet BTW plichtig is ? om hun een voordeel te geven ?

De enige voordeel is dat je voor jezelf gunsig berekent want JIJ moet toch de BTW en IB betalen.

Gemeentelijke instellingen krijgen standaard subsidie om hoge kosten te dekken. zeker bij organisatie van evenementen of bijeenkomsten.

Ze worden al genoeg gespekt door subsidie's en vrijwiligers werk.

Moet jij dan ook als eind resultaat jouw kosten gaan inperken ?

Sorry hoor.

ik schrijf voor dit soort instellingen ook gewoon een normale rekening die gewoon betaald wordt.
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Factureer dat gewoon allemaal samen onder "artistieke prestatie". Uiteindelijk is de materieelkeuze en de opstelling/afwerking van het geheel allemaal belangrijk om de sfeer op te wekken die jij als kunstenaar wilt, dus het is geen leugen.
            Als je materieelverhuur en dj-uren gaat uitsplitsen dan moet je wel natuurlijk aan een verschillend tarief factureren. Als je dit niet doet dan overtreedt je immers de vastgelegde tarieven.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

k reageer op het dikgedrukte .

Waarom moet jij minder gaan rekenen ALS je klant niet BTW plichtig is ? om hun een voordeel te geven ?

De enige voordeel is dat je voor jezelf gunsig berekent want JIJ moet toch de BTW en IB betalen.

Gemeentelijke instellingen krijgen standaard subsidie om hoge kosten te dekken. zeker bij organisatie van evenementen of bijeenkomsten.

Ze worden al genoeg gespekt door subsidie's en vrijwiligers werk.

Moet jij dan ook als eind resultaat jouw kosten gaan inperken ?

Sorry hoor.

ik schrijf voor dit soort instellingen ook gewoon een normale rekening die gewoon betaald wordt.
              Noem mij één reden waarom je geen gebruik zou maken van de mogelijkheden die de wet gewoon biedt om het voor een opdrachtgever aantrekkelijker te maken om met jou in zee te gaan....
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

redenen genoeg hoor heb er al 2 opgenoemd.

Instellingen willen besparen op hun kosten dit doen ze door A een subsidie aan te vragen en B om vrijwilligers in te zetten om kosten te dekken.

Als ze mij om een produktie vragen die voordelig moet zijn lever ik de apparatuur en kunnen ze zelf een vrijwilliger zoeken die de produktie draait.

Doe veel zaken met jongeren centrums en laat de jongens en meiden daar die interesse hebben vrijwillig hun ding doen op mijn geleverde spullen.

Gaat al jaren goed kost de oranisatie minder geld want ik hoef geen licht of geluidtechnicus een dag of avond te laten komen. PLUS leren deze jongeren ook nog wat.

Dat geld steken ze in hun zak om andere aktiviteiten te kunnen doen op de bewuste avond.

NIEMAND werkt voor niets hoor ( tenminste IK niet ) .

Zou ik een klus moeten laten schieten die mij 500 euro oplevert omdat ik voor 200 een ander klusje moet doen die goedkoper gedaan moet worden omdat de klant niwet BTW plichtig is

Wat ik vaak doe is bv gratis bezorgen en (de)monteren ( is toch een service aan een kant ) hoewel veel bedrijven er de hoofdprijs voor vragen.

Natuurlijk maak je een goede prijs voor je klant waarmee jijzelf en de klant tevreden zult zijn.

Veel bedrijven zijn met dit soort praktijken naar de kl*te gegaan.

Je kan best voor minder geld spullen verhuren maar om onder de prijs te gaan zitten wordt je echt niet beter van hoor.

Ik bedoel of je nou iets verhuurt of doet voor 40 euro met 6 of 19% het blijft 40 euro.

Je kan je DJM800 ook voor een 10tje verhuren maar als er een knop vanaf is hou je maar een euro of 4 van over.

MAar goed ieder is vrij met het maken van zijn prijs als je er zelf mee kunt leven is dat toch goed.

Maar geloof me als je serieus bezig bent met dit vak kun je niet onder de normale prijzen werken.

Veel mensen die nog bij een baas werken en in de vrije uurtjes voor hun zelf werken komen voor 50 euro een avondje draaien. dat vinden ze leuk en zo 4x per maand is toch 200 euro daar kan hij of zij toch de lening van de 2e auto extra mee aflossen.

Jij gaat ook niet voor de kosten van onderhoud en gebruik je spullen werken zonder een extraatje ( je wilt echt wel een paar centen voor mama en de kinderen verdienen )

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

De wetgever heeft bepaald dat DJ's kunstenaars zijn wat betreft de belasting.
                  3VOOR12 - Gezamenlijke motie SP en D66 regelt artiestenstatus voor dj

zeer nuttige site:
                  Taxman.nu homepage
                  lekker belangrijk!

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Er is een groot verschil met een drive in show / verhuur bedrijf of een losse DJ die via een boekingskantoor werkt of zelf een faktuur uitschrijft naar de klant.

Dan zouden de verhuurbedrijven ook onder de 6% regeling moeten vallen want daar zitten echte kunstenaars tussen. die maken toch van een kale ruimte een gezellig iets !

Maar toch maakt het geen reet uit of je 6 of 19 betaalt want de eindprijs is vaak gelijk alleen minder of zwaarder belast.

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Er is een groot verschil met een drive in show / verhuur bedrijf of een losse DJ die via een boekingskantoor werkt of zelf een faktuur uitschrijft naar de klant.

Dan zouden de verhuurbedrijven ook onder de 6% regeling moeten vallen want daar zitten echte kunstenaars tussen. die maken toch van een kale ruimte een gezellig iets !

Maar toch maakt het geen reet uit of je 6 of 19 betaalt want de eindprijs is vaak gelijk alleen minder of zwaarder belast.
                      Nou klok en klepel...

Of mijn NIET-BTW plichtige klant een factuur krijgt van € 1000,- ex 6% of ex 19 % dat scheelt hem toch....

... €130,- of ben ik nou gek!

En mij scheelt het niets, ik factureer gewoon mijn € 1000 (EX BTW)

Dus zoals musicextra al zegt : als ik het de klant goedkoper kan maken en mijn marge blijft gelijk, waarom niet?

Bedankt voor alle input zover.
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Rolandino: je moet je niet zo vreselijk druk maken om niks! Het is logisch dat je kritisch bent op de mogelijkheden in de belastingwet, zeker als het een klant betreft die hier mogelijk schade van kan ondervinden. Ik heb een holding, maar ook een Stichting. Voor die Stichting ben ik bij de inkoop zeer kritisch op het BTW percentage van de leveranciers.

Het is niet zo dat DJ's altijd onder het 6% tarief vallen. Zoals je zelf aangeeft Whitefarmer; "normaal" reken je 19%. Dat zou tegen je spreken als de belastingdienst je gehele jaarrekening doorlicht. Vraag dus toch die beoordeling aan als houvast: doe jezelf daarmee een plezier.

De belastingwet spreekt over "goed koopsmansrecht" waarbij je de regels mag oprekken in het redelijke. Houd er rekening mee dat juist dat grijze gebied aanleiding kan geven tot controle.

Succes!
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

Het heeft toch ook te maken met welk rechtsvorm je bent ingeschreven ?

Je bent ingeschreven als bedrijf , als vereniging , als instelling of iets anders .... dat bepaalt toch ook je belasting hoogte van BTW teruggaaf en inkomsten ?

Bij supermarkten en benzinepompen heb je 2 tarieven op de bon ( food is 6% en nonfood 19% )

Dan zullen ze bij de BP ook niet zeggen tegen de gemeentelijke instelling van ok jullie hebben geen BTW plicht dus hoef je enkel het netto bedrag te betalen of betaal alleen maar de 6% groep dan ben je voordeliger uit.

Ook is het in mijn ogen niet mogelijk om in eigen land geen of minder BTW te rekenen voor jouw eigen rechtsvorm. Wel als je in het buitenland zaken doet en die persoon heeft een buitenlands BTW nummer. Dan hoef je geen BTW te verrekenen aan die persoon.

Aan de ene kant ben je voordeliger uit maar je kunt het niet afschrijven omdat je Geen BTW hebt vooruitbetaald kan je het ook niet terug ontvangen.

Je gaat in feite meer betalen over je ontvangsten,

Ik bedoel als je bij een bedrijf inkoopt voor bv 1000 euro ex BTW betaal je 1190 en krijg je 190 retour je verkoopt dit voor bv 1500 in BTW dan dit snel berekend krijg je 190 terug en je moet betalen 239 betalen dit omgerekend hoef je dus maar 49,- BTW te betalen over deze transactie.

Koop je dit in voor 1000 euro in het buitenland ( dus zonder BTW ) en je verkoopt het voor 1500 moet je meer BTW betalen omdat je geen bedrag kan verrekenen over deze inkomsten / uitgaven post.

Dus als TS zelf al aangeeft dat hij altijd 19% rekent over zijn inkomsten ( neem ik ook aan dat zo staat beschreven in zijn belasting groep en rechtsvorm bij KvK )

Ik ben gewoon van mening dat de klant niet bepaalt hoeveel hij moet betalen ondanks zijn rechtsvorm.

Zou hetzelfde zijn dat wij als hollanders niet de 21% in de winkels van belgie hoeven te betalen omdat we in Nederland maar 19% betalen. ( in dit geval zijn we als particulier daar duurder uit )

( een belg zal echt niet zeggen in de winkel dat het voor ons maar 119,00 euro kost ipv de belg 121,00 )
                          Last edited by Rolandino; 25-02-10, 01:20.

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Volgens mij kunnen BTW plichtige bedrijven die standaard 19% rekenen geen ander BTW hanteren dan 19% tenzij ze een supermarkt zijn of restaurant of iets dergelijks. Daarnaast is de 6% BTW voor bedrijven ook niet terug te vorderen van eten en drinken, supermarkt of restaurant bezoek.

Volgens mij moet je voor de gemeente gewoon 19% BTW rekenen aangezien jij gewoon een BTW plichtige dienst levert. Bel anders de Belastingdienst even op!
                            d&b Audiotechnik

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

kort en goed : de inhoudingsplichtige ( jij dus) mag straks bijbetalen aan de fiscus als hij het niet goed heeft berekend. Verder is het product (of dienst ) belast.

Dus : op de factuur 2 bedragen vermelden : de installatie die je verhuurt = 19%, en het draaien = 6 %.

Je moet ( in NL) sowieso alle producten en diensten apart vermelden op de factuur. En apart voor de BTW berekenen... -)

google maar op Omzetbelasting 1968, of zoek op overheid.nl op wet en regelgeving.

Comment

Working...