BTW tarief H / L

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Wat ik al eerder zei Rolandino: maak je niet zo druk! Je haalt er allemaal meningen van jezelf bij, terwijl deze kant noch wal raken! Gewoon niet doen: daar breng je mensen mee in de war! Er is een wet, die heel duidelijk is en aangeeft wat je moet doen. Zoals ik al eerder aangaf: 19% over je materiaal en standaard diensten, en 6% of je DJ activiteiten. Vraag WEL altijd een beoordeling aan, en zorg dat je activiteiten op je VAR staan. Als je voorheen 19% BTW rekende over je DJ activiteiten: moet je even goed bedenken dat dat zeer onverstandig was en tegen je spreekt als je controle krijgt. Vandaar mijn waarschuwing en tip van de beoordeling door de inspecteur.

Nu kan dit topic verder dicht volgens mij: het is geen interpretabel onderwerp.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

@ronaldino: ik heb een eenmanszaak, en bereken mijn produkten BRUTO ex BTW, inkoop alsook verkoop (diensten).

Je bent appels met peren aan het vergelijken als je EX btw koopt en IN btw verkoopt.(reken dan uit wat je verkoop EX btw is, en reken daarmee, want die btw moet je toch afdragen, want die is niet van jou )

Zolang je alles EX btw berekent, maakt het geen dr#l uit, (er komt altijd NETTO hetzelfde uit.) En dan maakt het WEL uit of mijn klant 6% of 19% moet betalen (die hij NIET terug kan vorderen) (als hij WEL terug kan vorderen maakt het NIETS uit.)

Originally posted by AJB
      Vraag WEL altijd een beoordeling aan, en zorg dat je activiteiten op je VAR staan. Als je voorheen 19% BTW rekende over je DJ activiteiten: moet je even goed bedenken dat dat zeer onverstandig was en tegen je spreekt als je controle krijgt. Vandaar mijn waarschuwing en tip van de beoordeling door de inspecteur.
      Een VAR heb ik ooit eens aangevraagd voor logistieke werkzaamheden bij een klant, maar niet voor mijn DJ activiteiten. Ik DJ zelden, mijn inkomsten bestaan uit het verhuren van licht/geluid, en het technisch ondersteunen hiervan. (FOH-mixen, tape-act schuiven enz.)

AJB (en anderen) bedankt!
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

Originally posted by MusicSupport
        Volgens mij kunnen BTW plichtige bedrijven die standaard 19% rekenen geen ander BTW hanteren dan 19% tenzij ze een supermarkt zijn of restaurant of iets dergelijks. Daarnaast is de 6% BTW voor bedrijven ook niet terug te vorderen van eten en drinken, supermarkt of restaurant bezoek.

Volgens mij moet je voor de gemeente gewoon 19% BTW rekenen aangezien jij gewoon een BTW plichtige dienst levert. Bel anders de Belastingdienst even op!
        Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel en mss verkeerd omschreven heb.

Alle verhuurbedrijven die een klus doen schrijven 19% voor hun geleverde diensten ook de technicus.

Dus eigenlijk mogen ze dat niet als ik de overige posten lees ?

Ik maak me niet druk hoor maar heb zelf een keer in het begin van mijn carriere ( jaar of 12 geleden ) voor een instelling GEEN BTW verrekend voor hang en spandiensten ( met dezelfde reden als TS nu mee komt ) en daar heb ik toen een hoop gezeik over gehad met de Belasting dienst gelukkig zonder gezeur ervan maar je hebt er wel een hoop ellende mee ( 3 dagen ambtenaar in je huis en 3 dagen de boeken op tafel.

Dit is wel jaren geleden maar denk dat dit niet veel is verandert.

Als jezelf staat ingeschreven als instelling of ander BTWvrij bedrijf kun je niet ZONDER toestemming een ander tarief van belasting gaan draaien.

Dat je weinig DJen doet kun je ook anders omschrijven op je faktuur zodat je het volgens je VAR die je hebt kan inboeken.

Maar goed ik maak me niet druk hoor het is niet mijn ding het is zijn belasting opgaaf die straks mss niet klopt.

Ikzelf heb ook een kermisbedrijf erbij daar zijn mijn inkomsten 6% belast ( gelukkig ) omdat het onder cultuur valt.

De inkoop wordt met 19% belast en de omzet met 6%

Dit is zo omdat we geen subsidie krijgen terwijl je onder cultuur valt.

Ook de bedrijven die mij hang en span diensten leveren ( aanleg stroom bv ) rekenen 19% er zijn zelfs gemeentes die 19% extra op de pacht berekenen.

Arbeid wordt ook met 19% belast bij garages verhuurbedrijven Loodgieter dakdekker noem maar op.
        Last edited by Rolandino; 25-02-10, 10:42.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Ja, dat weet ik, maar een DJ valt onder de artiestenregeling!

En ik doe niet aan GEEN btw, maar als ik 6% MAG schrijven, waarom zou ik dat dan niet doen?

Voor mij is het duidelijk, na rondvraag bij gelijkwaardige bedrijven blijkt dat ze ook wel 6 en 19% door elkaar gebruiken.

de belastingdienst zal het me duidelijkmaken (leuker kan het niet worden)
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by Whitefarmer
            Ja, dat weet ik, maar een DJ valt onder de artiestenregeling!

En ik doe niet aan GEEN btw, maar als ik 6% MAG schrijven, waarom zou ik dat dan niet doen?

Voor mij is het duidelijk, na rondvraag bij gelijkwaardige bedrijven blijkt dat ze ook wel 6 en 19% door elkaar gebruiken.

de belastingdienst zal het me duidelijkmaken (leuker kan het niet worden)
            Ik ben ook wel benieuwd naar die uitkomst.

Over onze technici wordt gewoon 19% betaald net als over onze verhuuractiviteiten. Datzelfde geld natuurlijk ook voor jou verhuurwerk.
            Ik vraag me af of de verhuurbedrijven echt 6% op een factuur zetten; die leveren over het algemeen geen DJ's of kunstenaars die onder de artiestenregeling vallen. Dus jouw werkje voor de gemeente waar je ook met apparatuur aan het zeulen bent zal dan, of helemaal 19% moeten zijn, of een combi van 19% voor de apparatuur en 6% voor je eigen DJ werk.
            Vraag me alleen af hoe je dan die 6% weer terug krijgt maar daar zal de fiscus wel een oplossing voor hebben of het ligt allemaal simpeler dan dat ik nu denk.

GEEN BTW schrijven kan niet als BTW plichtig bedrijf, behalve als je aan het buitenland verkoopt (onder bepaalde voorwaarden!) Maar dat begrijp je zelf ook al lees ik hierboven
            d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

@Rolandino; geen BTW berekenen houdt in dat je zwart werkt en dat is bij wet verboden dus is het logisch dat je daar gezeik over had.
              Het 6% tarief voor kunstenaars is juist bedoelt voor instanties en particulieren die geen BTW plicht hebben, en dus ook niet kunnen terugvorderen, om het aantrekkelijk te maken jou in te huren.
              Het maakt voor jouw marge niets uit, je klant krijgt 13% korting en dus vergroot je de kans om een opdracht binnen te halen.
              Doe je het niet dan ben je dus eigenlijk 13% weg aan het geven aan de fiscus, zowel jij als je klant wordt hier niets wijzer van.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

Het was niet dat ik zwart zou hebben gewerkt maar dat ik geen btw heb berekend voor de gemeente omdat ze deze NIET wou betalen omdat ze NIET BTW plichtig waren ( hetzelfde als TS zegt en ik mag geen 6% berekenen )

De belastingdienst heeft niets te maken met het feit dat de klant wel og niet BTW plichtig is het gaat om de uitgever van de faktuur. Die moet altijd belasting betalen.

Als je een faktuur schrijft zonder BTW ben je altijd fout. het eindbedrag is altijd MET BTW berekend OF 6 OF 19%

klant betaald altijd BTW aan jou. of je nou 100 euro schrijft in BTW met 6 of 19% heet blijft 100 euro
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Zou je je mening iets minder stellig willen formuleren?
                  Je zwetst namelijk nogal!

Er zijn ook ondernemers die vrijgesteld zijn van BTW plicht, veelal gaat het dan om ambachtelijke beroepen, maar er zijn ook dienstverleners die heronder vallen.

Die afweging wordt gemaakt door de fiscus.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Ik zwets niet.
                    Als ondernemer heb je een belastingstelsel waaraan je moet houden.

TS stelt zelf aan dat hij altijd 19% schrijft aan zijn klanten. Nu stelt zijn klant dat hij of 6% of geen BTW moet rekenen dat is iets wat een klant niet mag bepalen.

Als jij als bedrijf de mogelijkheid heeft om dit te doen kun je een deel van je werkzaamheden met 6 of met 19% belasten.

Maar in deze sektor is geen een verhuur bedrijf die voor de gehuurde spullen 19% rekent en voor de arbeid 6%

Alles wordt in deze sektor met 19% belast.

( tenminste ik ben er nog geen een tegengekomen in 15 jaar )

Tenzij het bedrijf in kwestie andere afspraken heeft met belastingdienst.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Hier is niet tegenin te discussiƫren, zelden iemand meegemaakt die zo hardnekkig een verhaal niet wil snappen.

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

@ MUsicExtra :

Het 6% tarief voor kunstenaars is juist bedoelt voor instanties en particulieren die geen BTW plicht hebben, en dus ook niet kunnen terugvorderen, om het aantrekkelijk te maken jou in te huren.
                        Het maakt voor jouw marge niets uit, je klant krijgt 13% korting en dus vergroot je de kans om een opdracht binnen te halen.
                        Doe je het niet dan ben je dus eigenlijk 13% weg aan het geven aan de fiscus, zowel jij als je klant wordt hier niets wijzer van.

Hier heb je ook gelijk in maar dit is niet de vraagstelling van TS.

vraagstelling is of hij dit mag gaan berekenen om zomaar van 19% naar 6% te gaan. Als dat in zijn voorwaarden staat mag het zeker ja zo niet wordt het een probleem voor hemzelf.

Wat is er niet aan te snappen.

Als eerste zeg ik niet dat er geen bedrijven zijn die BTW vrij zijn of alleen maar 6% rekenen.

Nu heeft TS een klant die in het lage tarief valt of vrij is van BTW en daar kan TS zeker zijn prijs op aanpassen maar TS moet toch zijn verplichting doen bij de belasting.

TS zegt dat zijn prijzen ex btw zijn en daar dan 6% opzet ipv 19% dan is de klant idd iets voordeliger uit.

Als hij daarvoor toestemming heeft kan hij dat doen maar niet op alle leveringen en diensten die hij uitvoert. Dan wordt het een gedeelde BTW tarief

Als je prijs 50 euro is ex btw, reken je of met 6% of met 19%

Je kan ook die 50 euro ex bereken naar 50 euro in btw met 6 of 19%

In dit laatste leg je er zelf geld op bij en heb je de klus als je hiermee tevreden bent.

Je kunt je klanten op jouw prijs 19% korting geven zodat ze voor hun gevoel geen BTW betalen maar deze eindprijs is voor jou nog steeds met 19% belast dus geef je in feite geld bij ( je ontvangt al 19% minder en dan betaal je nog eens 19% op je ontvangsten )

Ik bedoel als jezelf voorstelt dat je voor die avond 100 euro wilt verdienen reken je er of 6 of 19% op dus wordt het bedrag wat de klant betaald of 106,00 of 119,00 de klant wil minder kosten maken dus zou het in 6% kunnen.

Bereken je de 100 inclusief BTW dan is het natuurlijk EX BTW 94,34 of 84,03
                        en dan verdien jezelf minder die keus ligt bij jezelf.

Wat je ook ontvangt je moet er altijd BTW over betalen of 6 of 19% is.

Als je al jaren 19% rekent en nu ineens 6 of geen BTW rekent zonder dat je afspraken hebt met belastingdienst kun je in de problemen komen.

Je mag zelf als bedrijf NIET je BTW bepalen.

Als TS in de 19% valt mag hij niet 6 of BTW vrij leveren. ( tenzij het naar het buitenland is en die klant een geldig BTW nummer heeft )

ik begrijp uit het verhaal dat TS een VAR heeft en rekent toch 19% terwijl hij mss ook 6% kan rekenen aan zijn klanten voor sommige diensten.

De rekeningen ( collega bedrijven die spullen leveren uit verhuur en eventueel produktie doen ) met 6% belast die heb ik niet hoor.

Laat mij maar dom zijn mijn boekhouding is nooit fout geweest ( ondanks die ene zonder BTW bon ) die mij een hele controle heeft gekost zonder nadeligheid.

Komt op hetzelfde neer met wat TS vraagt.

Ik heb voor bewuste klant geen BTW berekend omdat deze NIET BTWplichtig was. terwijl ik toen dacht dat dat ook gewoon kon.

Echter zegt de belastingdienst daar niets mee te maken heeft omdat IK wel BTWplichtig ben.

Ik heb het gevoel dat alles verkeerd wordt begrepen ook door mij. Dat er dingen door elkaar gehaald worden waardoor er nu misverstanden komen met uitspraken.

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

Originally posted by Rolandino

Ik heb het gevoel dat alles verkeerd wordt begrepen ook door mij. Dat er dingen door elkaar gehaald worden waardoor er nu misverstanden komen met uitspraken.
                          Dat is het gevaar van internet, het komt niet altijd over zoals je wilt, + het hele verhaal over BTW is een beetje veel om hier neer te gooien...
                          Freelance Light and Video |
                          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Laatste wat ik er nog aan toe wil voegen is dat je als bedrijf inderdaad niet mag bepalen wat er onder de 6% BTW regeling valt. Dat heeft de fiscus bepaalt en wanneer jij dus diensten verricht of goederen levert welke volgens de fiscus met 6% belast mogen worden dan mag jij dus ook 6% BTW berekenen, en hoef je ook slechts 6% BTW af te dragen.
                            Hoe moeilijk kan het zijn?

Comment

Working...