De slechte situatie in de muziekindustrie...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

De slechte situatie in de muziekindustrie...

Beste leden,

Graag had ik nog eens een heet hangijzer nog heter willen maken door eens even jullie mening te vragen ivm de redenen waarom het nu zo slecht gaat in onze sector (met name dan de artiesten sector) en hoe dit opgelost kan worden. Ik weet het, dit heeft weinig te maken met PA en Licht, maar we maken er wel deel van uit, we zijn tenslotte toeleveranciers.

Om even zelf van wal te steken:

Uit ervaring weet ik dat een band die een CD verkoopt via I-tunes (en dus bijv. 10 euro kost) er zelf nog maar 4 euro aan over houdt. Gezien de huidige (contactgestoorde) mp3 maatschappij waarin we hedendaags leven, lijken we steeds minder om hard copy's te geven en moet alles digitaal. Mensen claimen gratis muziek te mogen downloaden omdat recht op informatie een basis recht is, artiesten daarentegen vinden dat het dan weer auteursrechtelijk beschermd is, dus dokken.

Mijn mening over deze (moeilijke) kwestie is simpelweg dat de muziekindustrie zelf veel problemen in de hand werkt door hoge prijzen te hanteren voor concert kaartjes en cd's en zelfs nummers op Itunes voor meer dan een euro (!!!) Als de muziekindustrie minder zou uit melken, kunnen ze misschien langer (meer) melken? En ja productie kosten zijn verhoogd van shows dus worden kaartjes ook duurder, maar waarom kan een artiest niet tevreden zijn met 10.000 euro netto per maand ipv al die miljoenen? hij heeft tenslotte veruit het mooiste beroep ter wereld, een groot voorrecht, dat geld dat er dan overschiet kan dan doorgerekend worden op concert kaartjes en cd's goedkoper te maken? iedereen kan toch rond komen met zo'n maandloon? Nuja misschien is het gewoon normaal dat de winstmarges op alles kleiner is geworden...

Verder is het ook ergens fout dat men zo hard blijft vastklampen aan hard copy's... achja...

jullie mening/visie?
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Dit gaat een eindeloze discussie worden waar we niet uitkomen.
    Ik weet al dat het dweilen is met de kraan open.
    Zolang internet bestaat zal het niet veranderen , integendeel.
    Het enige, maar dan ook het enige middel is : internet volledig plat leggen, niks meer , maar dan hebben we ook geen forum meer
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ljanton
      • Sep 2003
      • 373

Tja, maar de muziekwereld kan toch veranderen? Gratis muziek ter beschikking stellen en alleen inkomsten halen uit optredens? Ze verdienen artiesten toch ook nog steeds meer dan genoeg? Anyway als het blijft zoals het nu blijft, is ook geen oplossing. Platenfirma's en dergelijke kunnen wel gaan bestrijden, maar het is inderdaad dweilen met de kraan open. Waarom komen ze zelf niet met iets origineels en iets vernieuwend? Zij kunnen het verschil maken, niet het publiek. (Dat het publiek stopt met illegaal downloaden is een utopie tenzij je medewerking krijgt van bedrijven zoals microsoft/apple/google/yahoo... die dan samen een systeem op poten stellen dat zodra er een site online komt die muziek verdeelt, dat ie dan een licentie moet krijgen om zoiets te mogen doen... en dat alles gecontroleerd wordt, tevens is de bestrijding in illegale kopie's (zoals huis invallen) helemaal geen prioriteit bij politie...)

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

Ben gewoon van mening dat er te weinig controle is op het Internet PLUS kan er tegenwoordig te gemakkelijk een inschrijving geregeld worden bij de Kvk

Heb al zo vaak gehoord dat groothandels hun dealers in de gaten houdt maar de groothandel zelf in spe rechtstreeks levert voor lagere prijzen dat de dealer kan inkopen.

Maar goed zoals SIS al zei oneindige discussie.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

Originally posted by ljanton
          Tja, maar de muziekwereld kan toch veranderen? Gratis muziek ter beschikking stellen en alleen inkomsten halen uit optredens? Ze verdienen artiesten toch ook nog steeds meer dan genoeg?
          Ljanton, de muziekwereld kan veranderen, maar geloof me hoor, dat zit er de eerste jaren niet aan te komen. er moet nog heel veel gebeuren op dit gebied .
          Gratis muziek aanbieden is nu helemaal in, is dit de oplossing ?? vraagtekens dus ?
          IK ben componist en producer ( officieel geregistreerd bij SABAM ) Dus ik heb recht op een pensioen ( is geregeld )
          Maar ik heb geen inkomen , zoals je zelf aangeeft aan optredens .
          Dus ik sta met mijn rug tegen de muur .
          Als ik mij niet vergis heeft Frank Boeien ( schrijf ik het goed ) zijn laatste CD opgenomen , daarna wordt het visueel ( downloaden dus )
          Enfin , ik post zoveel mogelijk drumloops en muziekstukjes op internet ( ik heb mijn adressen en die geef ik niet vrij ).
          Moeilijk, moeilijk en zoals ik al zei , je moet internet en jou klanten goed beheren .
          Goed , ik draai naar de 50 en heb niet zo hard meer nodig , heb genoeg meegemaakt in alle zinnen en vormen .
          Nu doe ik alleen nog maar lounge , heb een dikke uitgever, dus ik ben tot mijn 65 jaar save.
          Greetz
          sis
          Last edited by sis; 18-04-10, 16:31.
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ljanton
            • Sep 2003
            • 373

Zelf vindt ik gratis muziek ook niet de oplossing,...

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

nog wat columns over geschreven:

Is het middel niet erger dan de kwaal? - Columns - MusicFromNL

Oproep aan BV Pop en NPI: start proefproces - Columns - MusicFromNL

downloaden is in mijn ogen prima en ik ben muzikant....
              Muzikanten moeten op een toneel staan om hun geld te verdienen en goede muziek te kunnen maken. Je betaalt de loodgieter niet elke keer als je de plee doortrekt, dus de muzikant ook niet elke keer als je zijn CD draait.

Platenmaatschappijen en platenzaken boeien mij niets. En mogen dezelfde weg als foto-ontwikkelzaken en casette-kopieerservice bedrijven.
              Het is zinloos om die in de lucht te houden via wetten. Het zijn dodo's!
              lekker belangrijk!

Comment

• hardstyle
                • Jan 2010
                • 427

Gratis muziek is ook geen oplossing, dan word er helemaal geen muziek meer gemaakt, omdat je er gewoon helemaal niets voor terugkrijgt, maar eigenlijk moeten ze een cd ontwerpen die (bijna) onmogelijk gecracked kan worden, met software erop waar je bijvoorbeeld allerlei beveiligingstoepassingen hebt.

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Originally posted by hardstyle
                  Gratis muziek is ook geen oplossing, dan word er helemaal geen muziek meer gemaakt, omdat je er gewoon helemaal niets voor terugkrijgt, maar eigenlijk moeten ze een cd ontwerpen die (bijna) onmogelijk gecracked kan worden, met software erop waar je bijvoorbeeld allerlei beveiligingstoepassingen hebt.
                  En dan krijg je 1 audio fanaat als ik die in zo'n geval ouderwets als bij een bandje de hele cd opnieuw zou opnemen
                  Freelance Light and Video |
                  Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• tarpan
                    • Dec 2008
                    • 266

Oh ja, heerlijk hoor zo'n "beveiligde" cd.
                    Heb je dan een originele cd gekocht en wil je voor eigen gebruik een kopietje maken, vergeet het maar...
                    Of heb je niet een iets minder high-tech speler...krijg je een no-disc boodschap.
                    Diegenen die illegale kopies willen maken, die zullen daar ook wel de middelen voor vinden, maar Jan met de pet die een cd koopt in de winkel en die thuis niet kan afspelen is er aan voor de moeite.

In plaats van extra software, beveiliging of nieuwe mediaformaten, zou ik graag een keer een cd zien die niet kapot gaat van 1 zandkorreltje...

En euh...minder verdienen aan muziek?
                    Dat lijkt me nu net wel positief.
                    Dan gaat het werkelijk over de muziek zelf, en niet om het binnenrijven van zoveel mogelijk geld door elke oetl*l met een pc...
                    Last edited by tarpan; 18-04-10, 18:11.
                    als je bij de brom zit...

Comment

• ljanton
                      • Sep 2003
                      • 373

Ikzelf zou als artiest tevreden zijn met heel wat minder dan pakweg Bono of Robbie Williams (moest ik in hun situatie verkeren). En je kan als artiest toch de prijs bepalen van je eigen cd of zie ik dat verkeerd? Nou dan lijkt het mij simpel...

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Er zijn dus ook voorbeelden van hoe het anders kan. Marillion heeft een jaar of acht geleden toen downloaden van muziek een issue werd haar fans benaderd met het verzoek hun album voor te financieren. Daaraan zou (naar ik meen) de fan £30,- bijdragen. Hier zou de fan de cd een maand eerder ontvangen dan de release in de winkels. En de naam van de fan zou in het bedankje opgenomen worden. Resultaat: een enorme reactie die Marillion in staat stelde zonder een platenmaatschappij een cd te maken. Volledige creatieve vrijheid en van tevoren precies weten wat de budgetten zijn. Er bleef aan het eind van de rit zelfs zodanig veel over dat een substantieel deel voor een tweede album is gebruikt. Als bedankje kregen al die fans met kerst ook nog eens gratis een fan-kerst-cd thuisgestuurd.

Zo kan het dus ook. En hiermee houd je het downloaden niet tegen, maar weet je wel in hoeverre je van tevoren uit de kosten bent...

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

SellaBand

dat laatste is de gedachte bij sellaband, vind 5000 'believers' die elk een aandeel van $ 10,- 'kopen', en je hebt $ 50.000,- om een compleet album te maken.

Elke aandeelhouder krijgt een (unieke) genummerde CD (1 van 5000).

Ik sluit me aan bij 'A way of liVe'.

Sinds 2 jaar heb ik nu mijn eigen verhuurbedrijfje, het is hollen en stilstaan, maar ik verdien mijn boterham nu met iets wat ik ECHT leuk vind! (vrijdag voor een tapeact van 30 minuten naar groningen, de volgende dag naar Hardenberg, en ik woon nabij Eindhoven...) En toch kijk ik daarnaar uit, "ik ben gelukkig".
                          Groeten John
                          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Drumvogel
                            • Nov 2004
                            • 175

Originally posted by hardstyle
                            Voor de cd was iedereen toch ook al in de weer met cassette bandjes. Opnemen van de radio enz. Kopieren is echt niet iets van de laatste tijd.

Wat nog ergerlijker is is dat we in Nederland meer sensatie belust zijn dan uit zijn op goede muziek. Twee vechtende 'nichten' on stage zijn voor het publiek interessanter dan een geweldig stuk compositie.
                            Goed voorbeeld: Een zachte G maar ook een harde L.

Waarom mogen muzikanten niet zoveel verdienen. Als je een hit maakt wat over de hele wereld aanslaat ben je toch zakelijk goed bezig?
                            Klaag dan ook over een sjeik die toevallig het goede gat in de woestijn heeft gegraven. En maar niet te spreken over Messi die 100 euro heeft verdiend als ie met z'n ogen knippert.

Soms is het geluk. Vaak is het talent.

Comment

• ljanton
                              • Sep 2003
                              • 373

Ja maar drumvogel, je kan geen kopie maken van olie en das appelen met peren vergelijken. Het probleem situeert zich in de muziekindustrie dus kan de muziekindustrie er toch zelf ook wat aan doen? Daarbij is de olie wereld echt een heel slecht voorbeeld omdat dat ook veel te veel politiek geladen is (Rusland en US enzo) maar goed. Verder heeft een man als Bono veel mooier beroep dan een olie sjeik of zie ik dat verkeerd zo aanbeden worden overal ter wereld? Als je als artiest merkt dat de publieke opinie je cd's te duur vindt, dan doe je er toch wat aan of niet? (Nuja mensen als Bono zal het geen ene ruk schelen, ze zijn al lang binnen...)

Comment

Working...