Tools freelancer geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Tools freelancer geluid

Hee allen,

ik heb het idee dat dit het beste onderdeel is op het forum om mijn vraag te posten. Ik ben recentelijk parttime freelancer in de geluidstechnische dienstverlening en heb mijn aandacht een beetje laten vallen op het volgende:

Wanneer een freelancer wordt ingehuurd wordt er eigenlijk (ongeschreven regel) vanuit gegaan dat deze een bepaald pakket aan materialen met zich meeneemt. Hiermee doel ik op zaken als een leatherman en een zaklampje bijvoorbeeld. Zelf neem ik dit ook wel serieus. Zelf neem ik een koffertje mee met onder andere het volgende:

- Allerlei mogelijke verlopen (inserts, tulp naar whatever, "ipod-verloopje", jack-xlrs, etc)
    - Een DI-boxje
    - Een aantal Cd's die mij bekend zijn
    - Leatherman, zaklampje
    - Multimeter

Nu heb ik vele andere freelancers gezien die ook actief zijn in de live wereld. De meesten hebben ook een soortgelijk pakketje mee, alleen er is wat variatie te ontdekken.

Waar ik mijzelf nog in wil verbeteren is door 1 of 2 "exotische" mics aan te schaffen die mij een klein beetje kunnen onderscheiden. Ik zou geen zangmicrofoon willen nemen, maar meer een microfoon waar gitaristen blij van worden of bijvoorbeeld mics die je uit bepaalde situaties kunnen redden (mk2, grensvlak).

Naar mij weten kan je het zo gek maken als je wil. Ik zou jullie willen vragen wat jullie ontzettend handig vinden, of wat jullie een beetje onderscheid. Mijn voorwaarde is wel dat het hele handeltje in een koffertje moet passen. Dus roept u maar. Tips over microfoons hoor ik ook graag (mijn budget is zo'n 800 euro voor 2 mics).

Groeten Bart
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Wat ik meeneem is afhankelijk voor wie ik werk.
    Mocht ik niet weten wat er op site is neem ik het volgende mee.

Klein gereedschap ( schroevendraaiers, tangen soldeerbout )
    Multimeter
    PAA2 measurement tool
    Q-box i/o test tool
    CT100 kabeltester
    hoofdtelefoon
    cd's/md
    verlopen
    leatherman
    Maglite
    Petzel headlight
    veiligheidshelm
    regenkleding
    goed humeur
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• BvE
      • Oct 2004
      • 385

Die hoofdtelefoon was ik ook even vergeten! Die Q-box, bewijst die zijn nut nou in de praktijk? Ik weet dat het wel heel handig is voor tv-klussen met honderden meters aan socapex, maar ook voor live dingetjes?

Comment

• peterwagner
        • Oct 2008
        • 317

Als je zelf niet weet wat voor soort microfoons of welk type je wil hebben, dan heb je ze naar mijn idee niet nodig. Doe eerst de nodige ervaring op, dan kom je er vanzelf achter of je zelf mics nodig hebt.

En het ligt er helemaal aan waar je moet werken. Als ik in de melkweg moet werken neem ik geen mics ed mee, dat hebben ze daar wel genoeg. Maar sta ik een of andere feest-tent met geluid van een derderangs PA-boer dan neem ik wel een stapeltje mics mee, je weet dan niet wat ze daar hebben.

Wat ik zelf ook altijd mee heb is een Rat Sound Sniffer, een kabel-tester uit 2 delen waar je dus ook multikabels mee kan testen.

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

In mijn rugzak :

*Multitool
          *Cd's
          *Verloopjes
          *Stift
          *USB stickje
          *Zaklampje
          *KlapJap
          *Telefoonlader (230 & 12/24 Volt..)
          *I-Pod + audiokabel
          *Koptelefoon

Toolcase :

*Gereedschap (kniptang, kombinatietang, inbus, Torx, schroevendraaiers, soldeerbout, tin, multimeter, mes van Stanly & soldeerklem)
          *CD's + MD's
          *Verlopen
          *Kabels
          *Telefoonlader 230 Volt
          *Diverse lampjes
          *dB meter
          *Netwerkkabel
          *USB > RS232
          *USB stick
          *Lege MD's
          *Smintjes (blauw) (werken goed als je wat last hebt van je maag)
          *Stiften/pennen
          *Gaffa
          *KlapJap (als de rugzak niet mee gaat...)
          *RTA mic
          *Roady handschoenen (nooit gebruikt...)
          *I-Pod lader

Dit was het zon beetje...

Bij een vast bandje gaat er nog een gig rackje mee...
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Ook altijd handig: een SM58 of iets dergelijks voor de talkback, wie weet heb je alle op locatie aanwezige mics nodig voor de band zelf en mag je een bigband (want dat is zo lekker groot) schuiven vanuit de zaal, dan is je hele keel kapot na de soundcheck... (uiteraard geld dit alleen indien er geen monitortafel is, want dan ligt er over het algemeen ook wel een ASL, dus kan de monitortech doorbrieven wat jij graag even wilt horen).

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Het ligt er even aan of je als freelancer voor de opbouw (kistenduwer dus) of voor de techniek (schuiver) ingehuurd wordt. Mijn standaarduitrusting:

* Leatherman Blast
              * Fenix LD20
              * Werkhandschoenen
              * Telefoon, oordopjes, veiligheidsschoenen.

Als ik voor licht/geluid als echte technicus ergens naartoe ga, komt daar in de toolcase nog bij:

* DI-box
              * Multimeter, soldeerbout, rolletje soldeertin
              * Zwart en wit Gaffa, zwarte markeerstift
              * Zwarte whiteboard-marker (om op kist-labels te schrijven)
              * SM58
              * Tablet PC met Chamsys, Smaart, Enttec DMX-interface
              * Hamer
              * Hoofdtelefoon
              * Bosje verloopjes
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by djspeakertje
                Ook altijd handig: een SM58 of iets dergelijks voor de talkback, wie weet heb je alle op locatie aanwezige mics nodig voor de band zelf en mag je een bigband (want dat is zo lekker groot) schuiven vanuit de zaal, dan is je hele keel kapot na de soundcheck... (uiteraard geld dit alleen indien er geen monitortafel is, want dan ligt er over het algemeen ook wel een ASL, dus kan de monitortech doorbrieven wat jij graag even wilt horen).

Daan
                Respect! Volgens mij ben jij een joch van nauwelijks 13 lentes, af en toe een iets te grote bek maar toch heb je er heel aardig over nagedacht.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

O...voor de vrijgezellen...condooms...;-)
                  Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Voor meer inspiratie: http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...productie.html
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Meest vergeten:
                      aspirientjes, pincet, nagelknipper, reserve gele oordopjes en rol hansaplast
                      een extra (schoon!) T-shirt + deo. Voor na het sjouwen / tijdens de show.

basis
                      -zaklamp
                      -stiften
                      -visitekaartjes
                      -kabeltester
                      -klein etui met 6 schroevendraaiers (fitting, gewoon, groot, 2 maten kruiskop), imbus, kniptang, zakmes, 2xbahco, combinatietang, soldeerbout+soldeer
                      -stalen neuzen in de schoenen
                      de rest is afhankelijk of je backlinetech bent of lichtman of whatever.

een backlinetech moet bv
                      -drumsleutel
                      -kleine schroevendraaiers/tangen in alle soorten
                      -snarenwinder+stemapparaat
                      -onderdelenbak
                      -lijm + WD40
                      -juiste cleanerdoeken
                      enz meehebben. Dat is dus niet nuttig voor een lichtman.

Ik ken een klein PA bedrijf die een koffertje in de case heeft zitten met nieuwe snaren, drumstokken, batterijen, jack-jack kabels enz met prijskaartjes erop... Dat is actually een goede bijverdienste bij een bepaald soort bands!

bij festivals? zonnebril, zonnebrand, een rol wc-papier! (halfvol, is genoeg neemt minder plaats in)
                      Last edited by showband; 05-06-10, 10:11.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Junior
                        • Jan 2010
                        • 114

Wat ik altijd mee neem.

Paar werkschoenen
                        Zaklamp
                        In-Ears
                        Oordoppen
                        Batterij tester
                        Koptelefoon
                        Test Cd
                        Weber Multi Tool
                        Paar verloopjes
                        Pvc tape
                        Stiften
                        Visite kaartjes
                        En vaak gaat der een laptop mee

Afhankelijk van voor wie en waar gaan der nog

Een paar xlr kabels
                        een Sm58
                        Een Petzel Helm
                        Telefoon lader
                        Klein gereedschap

Ik ben nog bezig met een kleine usb geluids kaart en meet microfoon voor smaart

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Olaf Duffhuës
                          O...voor de vrijgezellen...condooms...;-)
                          Daar hoef je toch geen vrijgezel voor te zijn.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by MusicXtra
                            Respect! Volgens mij ben jij een joch van nauwelijks 13 lentes, af en toe een iets te grote bek maar toch heb je er heel aardig over nagedacht.

Nauwlijks 15 (15e van deze maand). Bij ons op school speel ik (trompet) in de bigband, en dan hebben we in principe altijd alle mic's nodig voor een optreden. Dan is er niets handiger dan een SM58je bij de hand hebben, aangezien ik meestal verantwoordelijk ben voor het bouwen en linechecken van de PA, zodat de technicus (viavia geregeld) meteen kan soundchecken (waar diezelfde SM58 ook weer heel goed van pas komt).

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Originally posted by BvE
                              Die hoofdtelefoon was ik ook even vergeten! Die Q-box, bewijst die zijn nut nou in de praktijk? Ik weet dat het wel heel handig is voor tv-klussen met honderden meters aan socapex, maar ook voor live dingetjes?
                              Ik de line-check altijd met de Q-box. Kun je direct zien of je phantom aanwezig is. Mocht er een probleem met een signaal zijn kun je afluisteren of het signaal op beide pennen aanwezig is. Ik vindt het een super tool.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...