Op welke manier bevestiging overeenkomst

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark Mono
    • Aug 2009
    • 7

Op welke manier bevestiging overeenkomst

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag over het versturen en ondertekenen van contracten. Met contracten bedoel ik dan een huurovereenkomst en overeenkomst tot een opdracht.

Ik wordt vaak als DJ ingehuurd met licht en geluid. Mijn klant ontvangt hiervoor een overeenkomst tot een opdracht.
    Daarnaast verhuur ik ook licht, geluid en andere aanvullingen, hiervoor ontvangt de klant een huurovereenkomst.

Nu ben ik vaak aan het stoeien om dit via post te sturen of via e-mail.
    Zaak is natuurlijk dat ik op een of andere manier een handtekening op dat papier krijg of tenminste een bevestiging.

Eerste vraag: hoe lossen jullie dit op? Of op welke manier werken jullie?

Tweede vraag: Ik weet niet in hoeverre jullie op de hoogte zijn, maar wat is rechtsgeldig? Een officiele handtekening op een stuk papier via de post of een simpele reply op de mail (in deze mail zit dan bij mij een PDF met de overeenkomst).

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt,

Groetjes,

Mark
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Ik stuur 2 overeenkomsten naar de klant toe , getekent met mijn handtekening.
    Eentje voor de klant en eentje voor mij.
    Eens de klant zijn overeenkomst getekent heeft, gaat hij akkoord met mijn eisen .
    Als de klant niet aan die eisen voldoet, gaat het optreden niet door .
    Belangrijkste eisen bij mij zijn : voldoende ruimte om het materiaal op te stellen, drankvoorziening gratis, contante betaling nog voor het optreden, alle eventuele schade opgelopen door feestgangers wordt vergoed door de klant.
    Mijn overeenkomsten zijn geldig in Belgie en Nederland.
    Rechtbanken van Eeklo-Gent en middelburg zijn bevoegd om deze zaken te behandelen indien dit nodig is.
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

En om zeker te zijn van ontvangst kan je je brief altijd als een aangetekende brief verzenden
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Mark Mono
        • Aug 2009
        • 7

Dank je wel voor jullie reacties, ik heb nu steeds altijd de overeenkomsten via de post verstuurd en ondertekend terug ontvangen.

Maar waar ik eigenlijk op doel, om de vraag even iets anders te stellen, tegenwoordig gaat steeds meer via het e-mailverkeer. Dit werkt naar mijn idee ook sneller en efficienter. (en beter voor het milieu ook nog)

Zijn er manieren om via deze weg (e-mail) ook een geldige bevestiging te krijgen. Zijn er mensen die op deze manier zo werken?

Mvg,

Mark

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een ingescande handtekening die via e-mail verstuurd is heb je over het algemeen voldoende aan. Je hebt immers ook het bewijs dat dit door de opdrachtgever verstuurd is. Het hangt er alleen wel vanaf wat je ermee wilt bereiken en daar ben je niet duidelijk in.
          Zelf maak ik altijd een korte en bondige omschrijving zoals onderstaand en daar laat ik de klant ook voor tekenen.

Voor deze opdracht zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

[LIST][*]Zaterdag XXXXX opbouw vanaf ca. 12.00 uur.[*]Aanvang evenement: 22.00 uur, einde show: 02.00 uur.[*]Verzorgen licht en geluid t.b.v. opteden en 'after party'.[*]Publieksgrootte ca. 2000 personen.[*]Afbouw direct na afloop.[/LIST]

De organisatie dient te zorgen voor de volgende faciliteiten:

[LIST][*]Stroomvoorziening 3*63 A in de nabijheid van het podium.[*]Een voor het licht en geluid representatieve plek t.b.v. de bediening van het licht en geluid.[*]Consumpties voor 5 medewerkers tijdens opbouw, evenement en afbouw.[*]Parkeergelegenheid voor twee bestelbussen en één personen auto. (geen parkeergarage i.v.m. Hoogte)[/LIST]
          [LIST][*]Hoogwerker indien apparatuur 'gevlogen' wordt.[/LIST]

MusicXtra verzorgt de volgende faciliteiten:

[LIST][*]Processor gestuurde geluid-set met ruim voldoende capaciteit.[*]DJ set bestaande uit 2*CDJ1000 en 1 DJM 800.[*]Versterking van optredende artiesten, volgens riders.[*]Draadloze handheld voor presentatie.[*]Lichtshow inclusief bewegend licht volgens bijgevoegd plan voor uitlichten van het podium hangend aan de dakconstructie of staande op statieven.[*]Transport, opbouw, bediening en afbouw door 4 technici.[/LIST]
          Bij openlucht evenementen wordt daar bijvoorbeeld nog wel aan toegevoegd dat het podium en de FOH werkplek regenvrij dienen te zijn, enzovoort.
          Tot op heden heb ik hier altijd voldoende aan gehad.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Mark Mono
            • Aug 2009
            • 7

Het belangrijkste wat ik ermee wil bereiken, is dat op het moment dat iemand de voorwaarden en de overeenkomst ontbindt of niet nakomt, dat ik ook een daadwerkelijk (rechtsgeldig) bewijs heb dat men akkoord is gegaan met de overeenkomst en de voorwaarden.

Op zich geldt hier denk ik wel zoals je ook beschrijft na het nodige mailverkeer dat dit op zich ook wel genoeg bewijs is dat de klant akkoord is. Maar vroeger moest je dus echt een handtekening zetten, anders was het gewoon niet rechtsgeldig. Nu met het mailverkeer is het iets vager naar mijn idee. Het ondertekende document inscannen is inderdaad een optie.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by MusicXtra
              Consumpties voor 5 medewerkers tijdens opbouw, evenement en afbouw.
              Ik weet niet of er veel mensen meerdaagse evenementen doen, maar is het dan ook gangbaar (of redelijk) om te vragen of de opdrachtgever avondeten + hotel voor je regelt, of je het anders als onkosten op de faktuur mag zetten? Ik kan me voorstellen van wel namelijk. En dan bedoel ik geen vijfsterren-resort met haute-cuisine restaurant, maar natuurlijk wel een plek waar je 's nachts kan pitten om de volgende dag weer fatsoenlijk je werk te kunnen doen.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Ik stuur per mail een overeenkomst.
                Vraag om hem twee maal te printen en ondertekent naar mij te zenden. Ik stuur per omgaande een getekende terug.

Dit maakt heel duidelijk voor de klant dat het hele proces is doorlopen. En zij hebben pas een ondertekende overeenkomst als ik hem in ieder geval OOK heb...

Van alle clausules is de belangrijkste:
                Betaling uiterlijk tijdens de eerste pause...
                lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Tegenwoordig doe ik praktisch alles per mail. Ook telefonische opdrachten worden via mail afgehandeld.
                  Voor alles stuur ik een offerte. Hierop staat vermeld dat bij akkoord de klant ook akkoord gaat met de algemene voorwaarden die makkelijk op mijn site te vinden zijn.
                  Dit akkoord komt eigenlijk altijd ook via mail terug. Soms telefonisch en heel soms mondeling. Ook in dat geval is er akkoord gegaan natuurlijk.

Hoe sterk ik hier juridisch mee sta weet ik niet, maar dat is voor kinderfeestjes en andere kleine dingen niet zo belangrijk. Wordt het allemaal wat groter en gaat er meer geld in meespelen, dan wordt eigenlijk altijd schriftelijk akkoord gegeven wat mijn 'bewijs' is.

Overigens is het sinds ongeveer een jaar toegestaan digitale facturen te sturen (voorheen was papier ook nog verplicht). In die lijn lijkt me dat dit ook voor offertes en overeenkomsten geldt.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Stoney3K
                    Ik weet niet of er veel mensen meerdaagse evenementen doen, maar is het dan ook gangbaar (of redelijk) om te vragen of de opdrachtgever avondeten + hotel voor je regelt, of je het anders als onkosten op de faktuur mag zetten? Ik kan me voorstellen van wel namelijk. En dan bedoel ik geen vijfsterren-resort met haute-cuisine restaurant, maar natuurlijk wel een plek waar je 's nachts kan pitten om de volgende dag weer fatsoenlijk je werk te kunnen doen.
                    Is natuurlijk heel logisch dat er in een oplossing voorzien wordt, of die bestaat uit het regelen van een accommodatie door de opdrachtgever als wel het doorberekenen van verblijfskosten kan per geval bepaald worden.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Je vraag is eenvoudig te beantwoorden, omdat er simpelweg jurisprudentie over is... Allereerst een misverstand uit de weg helpen: een klant hoeft niet te tekenen voor je Algemene Voorwaarden. Wel kun je het beste opnemen, dat bij een akkoord op je opdracht, automatisch de AV van toepassing zijn. De verplichting die je WEL hebt, is de AV aan je klant verstrekken.

Dus: akkoord per e-mail is prima, maar mail altijd je voorwaarden (en liefst ook deponeren bij de KvK)
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by AJB
                        De verplichting die je WEL hebt, is de AV aan je klant verstrekken.
                        Die verplichting heb je slechts op verzoek van de klant, je doet er dan wel verstandig aan de voorwaarden op je website te zetten,
                        Of er moet iets veranderd zijn in de regelgeving...

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by AJB
                          De verplichting die je WEL hebt, is de AV aan je klant verstrekken.

Dus: akkoord per e-mail is prima, maar mail altijd je voorwaarden (en liefst ook deponeren bij de KvK)
                          Wanneer je meld dat de AV van toepassing zijn en ook meld waar die te vinden zijn doe je volgens mij je taak, zeker omdat, zoals MusicXtra zegt, dit enkel op verzoek van de klant gebeurd.

Zou een mooie boel worden anders, elke keer de algemene voorwaarden erbij krijgen als je bij de supermarkt een brood haalt...
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• tha_dj
                            • Jan 2004
                            • 375

En wij doen alles ouderwets via de post, nadat via de mail de offerte eigenlijk al akkoord is bevonden.

Daarna sturen wij 2 stuks getekend en met gefrankeerde envelope naar het adres van de klant, waarna wij er 1 getekend door klant retour ontvangen.

Voordeel is dat je alles hebt gecheckd en weet dat het adres bestaat en de persoon !!!
                            Vervolgens hebben we ook een mooie werkbon voor in de planning met wat mee gaat, waarheen en wanneer.
                            your light !

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Originally posted by MusicXtra
                              Die verplichting heb je slechts op verzoek van de klant
                              Nope: als je in je contract zet dat de "Algemene Voorwaarden van toepassing zijn bij ondertekening van het contract", ben je VERPLICHT om die Algemene Voorwaarden ook te verstrekken. Dit kan door ze standaard in lettertype 4 op je briefpapier te printen, of door simpelweg een .pdf-je mee te zenden.
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...