Het zou kunnen hoor maar er staat me iets van bij dat er ooit een rechtszaak is aangespannen tegen een bedrijf die dat ook niet had gedaan. De rechter had toen geoordeeld dat de aanklager ook gewoon om de voorwaarden had kunnen vragen en dat deze voor iedereen toegankelijk op de website te vinden waren.
Op welke manier bevestiging overeenkomst
Collapse
X
-
-
Uitsluitend de opmerking dat er ALV in het spel zijn onderaan de offerte is niet voldoende. Geldt al minstens 30 jaar, voor zover ik weet.Comment
-
De Nederlandse wettelijke regeling met betrekking tot algemene voorwaarden behelst geen afzonderlijke regels voor de toepasselijkheid. Daarvoor gelden de algemene regels voor de totstandkoming van overeenkomsten. Er moet sprake zijn van een aanbod en een aanvaarding. Indien bijvoorbeeld in een offerte wordt verwezen naar algemene voorwaarden en de wederpartij aanvaardt die offerte, dan zullen de algemene voorwaarden van toepassing zijn, ook als duidelijk is dat de wederpartij die voorwaarden niet kende. Volgens de rechtspraak kunnen algemene voorwaarden zelfs van toepassing worden door enkele verwijzingen op facturen, met name indien partijen langdurig zaken met elkaar doen. In het algemeen dient men er echter voor te zorgen dat duidelijk naar algemene voorwaarden wordt verwezen en wel bij voorkeur vóór het sluiten van de overeenkomst.
Bron: http://www.xs4all.nl/~advocare/folder02.htm
In feite ligt de verantwoording voor het al of niet kennen van de voorwaarden bij de klant.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
De "Algemene Voorwaarden" moeten ten laatste op het moment van de contractssluiting bij de wederpartij bekend zijn.
Bovendien is het onvoldoende mochten de "Algemene Voorwaarden" op de achterkant van de offerte staan zonder dat er een ondubbelzinnige verwijzing op de voorkant (vel waarop getekend wordt) staat naar de plaats waar de "Algemene Voorwaarden" kunnen worden gevonden.
Bij mij staat dus op de voorkant van een A4tje de offerte met uitdrukkelijke verwijzing naar de "Algemene voorwaarden" (op de achterkant)
Onder deze verwijzing staat ook een ruimte voor de handtekening van de opdrachtgever zodat er redelijkerwijs kan van worden uitgegaan dat de opdrachtgever kennis heeft genomen van de algemene voorwaarden.
Toetsingcriterium van de rechtbank: ieder normaal en vooruitziend mens in dezelfde concrete omstandigheden geplaatst (rechter velt dus soeverein oordeel over wat men onder deze criteria kan verstaan - ruime appreciatiemarge van de rechter dus).
Bovengaande beschrijving geldt voor de Belgische situatie (geen idee hoe het in Nederland zit, maar zal waarschijnlijk ongeveer hetzelfde van opzet zijn)
Mvg.
PieterComment
-
De Nederlandse wettelijke regeling met betrekking tot algemene voorwaarden behelst geen afzonderlijke regels voor de toepasselijkheid. Daarvoor gelden de algemene regels voor de totstandkoming van overeenkomsten. Er moet sprake zijn van een aanbod en een aanvaarding. Indien bijvoorbeeld in een offerte wordt verwezen naar algemene voorwaarden en de wederpartij aanvaardt die offerte, dan zullen de algemene voorwaarden van toepassing zijn, ook als duidelijk is dat de wederpartij die voorwaarden niet kende. Volgens de rechtspraak kunnen algemene voorwaarden zelfs van toepassing worden door enkele verwijzingen op facturen, met name indien partijen langdurig zaken met elkaar doen. In het algemeen dient men er echter voor te zorgen dat duidelijk naar algemene voorwaarden wordt verwezen en wel bij voorkeur vóór het sluiten van de overeenkomst.
Bron: http://www.xs4all.nl/~advocare/folder02.htm
In feite ligt de verantwoording voor het al of niet kennen van de voorwaarden bij de klant.
uit dezelfde tekst als hierboven :Vernietiging
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar:
Indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden tot stand zijn gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partij en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; of
Indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
Om te voorkomen dat algemene voorwaarden worden vernietigd omdat de wederpartij geen redelijke mogelijkheid heeft gehad om van de algemene voorwaarden kennis te nemen, moet men indien enigszins mogelijk de algemene voorwaarden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand stellen. 'Ter hand stellen' moet niet te letterlijk worden genomen. Een duidelijk zichtbaar bord waarop de voorwaarden staan vermeld, bijvoorbeeld in een winkel, kan voldoende zijn.
Als die voorwaarden een verzwaring van de last voor de klant blijken te zijn zijn ze in eerste instantie nietig, tenzij de leverancier ( wij dus) kan aantonen dat de klant die voorwaarden kende.
Burgerlijk wetboek, ff goed doorlezen, ( pas 10.000 paginas droge wettekst, ofzo, maar je hebt voorlopig toch niks te doen..LOL)Last edited by Gast1401081; 20-08-10, 15:44.Comment
-
In feite ligt de verantwoording voor het al of niet kennen van de voorwaarden bij de klant. NIET WAAR!!!!!!
Als die voorwaarden een verzwaring van de last voor de klant blijken te zijn zijn ze in eerste instantie nietig, tenzij de leverancier ( wij dus) kan aantonen dat de klant die voorwaarden kende.
Burgerlijk wetboek, ff goed doorlezen, ( pas 10.000 paginas droge wettekst, ofzo, maar je hebt voorlopig toch niks te doen..LOL)
't Is eigenlijk een hypothetische discussie, hoeveel moeite is het om je voorwaarden standaard op je briefpapier en bij je mail te voegen.
Toch maak ik uit beide teksten op dat een verwijzing naar de voorwaarden voldoende moet zijn, of ze ook kloppen met de wetgeving is weer een ander verhaal.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
das nog dommer, sorry, maar die pedalenbak is nog niet genezen..
Als je een probleem hebt over de klus kom je voor de rechter., En die kijkt echt wel naar de Wetgeving, als hij uitspraak doet.
Zijn jouw algemene voorwaarden dan niet conform de wet : jammer, kun je naar je geld fluiten.
Indien enigszins mogelijk moet je die voorwaarden ( en dus NIET alleen het bestaan van voorwaarden!!!) voor de overeenkomst kenbaar maken, het liefst door terhandstelling.
Zoniet : dan zijn ze nietig, en gelden dus niet, je verliest dus de rechtszaak, en dus je beloning.Comment
-
"Wij" doen het in geval van een losse verhuuropdracht zo dat klanten via de website reserveren, bij het plaatsen van de reservering moeten ze akkoord gaan met de verhuurvoorwaarden, deze zijn op de site te raadplegen, klant kan op de link klikken bij het vakje wat hij moet aanvinken om zijn reservering af te ronden.
Vervolgens ontvangt de klant per mail en per post de opdrachtbevestiging, met in de bijlage de algemene- en verhuurvoorwaarden.
In de praktijk is gebleken dat deze stappen noodzakelijk zijn om in geval van een juridisch geschil vast te kunnen blijven houden aan de voorwaarden waaronder een overeenkomst met de huurder is aangegaan.
In geval van producties ontvangt de klant de productieovereenkomst per mail of per post, getekend door de verhuurder. In diezelfde mail worden ook onze algemene-en verhuurvoorwaarden mee verzonden.
Uiteraard aangevuld met specifiek voor de productie geldende afspraken.
Een getekend retour ontvangen (per post, fax of mail) productieovereenkomst van de opdrachtgever maakt de overeenkomst geldig.
Facturen worden op verzoek van de klant digitaal verstrekt, standaard gaan ze (nu nog) per post.
Inhakend op de ontstane discussie: alleen aangeven dat jouw voorwaarden bindend zijn en zeggen dat ze ter inzage beschikbaar zijn wordt in geval van een juridische twist keihard onderuit geschoffeld als zijnde niet afdoende gecommuniceerd en in veel gevallen ( zo blijkt uit uitspraken van diverse rechters) worden je voorwaarden daardoor nietig verklaard voor die overeenkomst.
Doe er je voordeel mee!Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
die programma's waar je pas een volgend scherm kan zien als je verkoopvoorwaarden accepteert. Zijn useless als een particulier via een website bij een KvK bedrijf koopt. (natuurlijke persoon bij rechtspersoon)
Immers hij/zij heeft in de praktijk op internetwinkels geen keuze. Net zo goed als je in een gewone winkel dat niet hebt. Alle bedrijven vragen standaard alle verkoopvoorwaarden te accepteren. Je kan eenvoudigweg als consument op internet vrijwel nooit iets kopen als je niet accepteert. Ook kun je er niet over onderhandelen. Dus je staat machteloos. Bij een rechtzaak zal je als bedrijf die een gebruiker zo heeft laten tekenen weinig plezier daarvan hebben. Natuurlijke personen zijn gewoon prima in de wet beschermt. Daar helpt verkoop-voorwaarden dumpen op slimme manieren niets aan.
Hetzelfde geld voor "als je het zegel verbreekt ga je akkoord met de gebruikersvoorwaarden" verpakkingen bij software.
Als jouw klant bijvoorbeeld 2 CDJ2000's besteld "voor een rider van een DJ". Dan zal een verkoopvoorwaarde "of gelijke kwaliteit goederen" niet je ass saven als die klant dan vuur gaat spuwen. Ongeacht of je jouw verkoopvoorwaarden op zijn voorhoofd hebt getatoueerd.lekker belangrijk!Comment
-
Showband, jouw statement verdiend verdere toelichting. Wat je zegt doet namelijk afbreuk aan wat er bij wet en via aanvullende organisaties ( Thuiswinkel org bijvoorbeeld) is geregeld over kopen op afstand.
In dit geval gaat het over huren, bij een autoverhuurder heb je als consument ook de voorwaarden van het verhurende bedrijf te accepteren, anders krijg je echt geen auto mee. Het is daarbij niet zo dat per overeenkomst de voorwaarden worden uitonderhandeld. Evenmin is het bij het kopen van een brood de bedoeling dat de kasseire met jou in onderhandeling gaat over de aankoopvoorwaarden.
Consumentenrecht geeft bescherming voor de consument en geeft ook helder het kader aan. In geval van een gang naar de rechter zal wanneer de voorwaarden helder en vooraf zijn gecommuniceerd er geen aanleiding zijn om op voorhand deze voorwaarden nietig te verklaren.
Dat is el iets anders dan wederrechtelijke zaken in je voorwaarden opnemen, de toepasbaarheid van de voorwaarden staat daar los van lijkt mij en dat is ook niet de discussie die gevoerd wordt.
Graag je reactie, zoals ik je bericht nu lees zeg jij: wat je ook afspreekt met een consument, die hoeft zich nergens aan te houden, Dat is gelukkig niet zo.Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
zolang het redelijk en billijk is zullen verkoopvoorwaarden nut bewijzen.
Maar als een eveneens redelijke verwachting die door de huurder aan de verhuurder is gecommuniceerd wordt beschaamt. (natuurlijke persoon aan jouw internetbalie) Dan kun jij wel jouw 2 A4tjes lange verkoopvoorwaarden pakken. Maar die zal zeker als niet terzake doende terzijde worden geschoven. Zij hebben als het ware inkoopvoorwaarden gesteld tijdens het gesprek en achteraf een vinkje om op een volgend scherm te komen is dan geen schild in een dispuut.
Dus bij discussies over betaaltermijn zit je vrijwel goed. Betaalcondities (als ze normaal zijn) ook.
Maar mijn voorbeeld van een klant die je belt "heb jij CDJ2000 want er komt in ons feest een DJ die dat eist". Dan zeg je ja en verwijst naar je internet site. Op jouw site huurt dezelfde man twee CDJ2000's. En je hebt er uiteindelijk een kapot waardoor je een CDJ1000 mee wenst te geven "zoals uit mijn verkoopvoorwaarden blijkt dat ik in dit soort gevallen.... enz
Dan garandeer ik dat je nat gaat.
Ik ben huiverig voor aanvaarding via een verplicht vinkje.
Als je zoiets doet zou ik bij elk vinkje minimaal een "en als ik het vinkje niet zet" procedure met duidelijke uitleg op de pagina als antwoord willen zien. Waarbij je een mailpagina vind. Een een alternatieve pagina met losse "begrepen en akkoord ja/nee vinkjes" waarop stap voor stap "uitleg van de verkoopvoorwaarden in jouw geval" En een telefoonnummer met vragen. Want discussies moet je vermijden.
Overigens op deze site zit de adder volgens mij in het volgende:
Verkoopvoorwaarden aan "amateurklanten" moet je basic houden. Huurperiode, betaaltermijn, overdrachtsmoment enz. De meeste PA bedrijven en DJ's willen ook nog risico's afschuiven naar de huurder en dat gaat je met niet lukken. Ook met een meegedrukte pagina niet. niet.
Kortom, veel van die dingen die ik in verkoopsteksten zie staan met vergrote aansprakelijkheid en wie er bij discussies gelijki heeft e.d. daar heb je geen bips aan.Last edited by showband; 21-08-10, 10:26.lekker belangrijk!Comment
-
ik ben van mening dat algemene voorwaarden alleen voor kleine basis dingen kunnen functioneren zoals bij verhuur. Als ik persoonlijk dingen bij moet huren huur ik niet als de verhuurder bij overmacht zomaar een vergelijkbaar product mag leveren. Als een band de bass drum persé met een AKG D-112 gemic't wil hebben moet ik die bijhuren als ik dan opeens een Shure Beta 52 krijg had ik net zo goed niet kunnen huren want die heb ik zelf.
Voor grotere producties vind ik dat het het beste is om specifieke voorwaarden op te stellen in overleg met alle betrokken partijen.Comment
-
@Showband, dank vooe je verhelderende toelichting. Ben het met je verhaal eens en dat is ook hoe het in de praktijk gaat, met uitzondering dan van die mailpagina.
Wel is het zo dat een online reserevring bij ons vrijblijvend is, de klant kan nog opzeggen, wij als verhuurder kunnen iets niet beschikbaar hebben en er kunnen aanvullende afspraken worden gemaakt.
In deze aanvulling kunnen ook wensen/eisen van de huurder worden opgenomen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan bezorgtijden, presets etc,Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
Comment