Op welke manier bevestiging overeenkomst

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Originally posted by stainz
    Voor grotere producties vind ik dat het het beste is om specifieke voorwaarden op te stellen in overleg met alle betrokken partijen.
    Stainz.

Als je als rechtspersoon met een rechtspersoon zaken doet. (beide partijen KvK genoteerd) dan is de situatie totaal anders. Dan mag je in principe via juridische regels alles afspreken wat niet door de wet verboden is...

Dus de voorwaarden kun je dan beter goed doorlezen en inderdaad anders separaat vaststellen.
    lekker belangrijk!

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Originally posted by showband
      Stainz.

Als je als rechtspersoon met een rechtspersoon zaken doet. (beide partijen KvK genoteerd) dan is de situatie totaal anders. Dan mag je in principe via juridische regels alles afspreken wat niet door de wet verboden is...

Dus de voorwaarden kun je dan beter goed doorlezen en inderdaad anders separaat vaststellen.
      Om een rechtspersoon te zijn hoef je niets te maken te hebben met de KvK. Je bent per definitie van nature een rechtspersoon. Je kunt een bedrijf runnen met een eigen "rechtspersoon" zoals daar zijn: de Besloten Vennootschap en bijvoorbeeld een Stichting. Regels zijn niet "juridisch", je spreekt ook niet iets af "conform regels", je schept zelf de randvoorwaarden. Het afspreken van iets dat tegen de wet is, is overigens niet verboden. Het uitvoeren dan weer wel (los van de strafrechtelijke feiten uiteraard).

Algemene Voorwaarden zijn veelal onnodig, omdat je in een contract veel beter kunt afbakenen binnen welke kaders je wilt werken met de betreffende klant. Daarnaast is een specifiek contract ALTIJD beter verdedigbaar dan "algemene" (it's in a name) voorwaarden.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by AJB
        Om een rechtspersoon te zijn hoef je niets te maken te hebben met de KvK. Je bent per definitie van nature een rechtspersoon.
        Nope. Je bent van nature een natuurlijk persoon. Een rechtspersoon moet je oprichten.

een de Besloten Vennootschap en een Stichting zul je voor naar de notaris moeten en je aanmelden bij de KvK.

Een vereniging kan als enige opgericht worden zonder, maar is dan gelijk voor contracten....geen rechtspersoon..

Originally posted by AJB
        Het afspreken van iets dat tegen de wet is, is overigens niet verboden. Het uitvoeren dan weer wel (los van de strafrechtelijke feiten uiteraard).
        Een overeenkomst om een strafbare wederrechtelijke daad uit te voeren is op zich al strafbaar.

Een overeenkomst die de wet onderuit haalt op slechts een clausule zal op alleen die basis al in voorkomende gevallen geheel niet van toepssing verklaard kunnen raken.

Dit is in allerlei smaken en gradaties te verkrijgen.
        Last edited by showband; 21-08-10, 22:46.
        lekker belangrijk!

Comment

• Mark Mono
          • Aug 2009
          • 7

Heyhey allemaal, ik ben ff een tijdje on the road geweest en nu weer terug. Dank je wel voor de reacties op mijn vraag. Nu heb ik een goed idee over hoe jullie werken en kan ik voor mezelf een plan maken hoe ik de overeenkomsten in de toekomst ga verwerken. Denk dat ik dit per opdracht moet bekijken en welke opdrachtgevers "betrouwbaar" zijn en waar de risico's inzitten bij verhuur of levering van diensten.
          Ik blijf hoe dan ook zoveel mogelijk via de mail werken en indien nodig (bij grotere boekingen en belangrijke afspraken) via de post. Over het algemeen spreek ik bij grotere boekingen (licht & geluid + artiestenboekingen) met de opdrachtgevers af om alles even door te nemen.

Thanks voor de support en tips! Ik ben al een tijdje passief lid van dit forum, maar ga nu toch proberen wat vaker mee te kletsen en mee te denken.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Een overeenkomst om een strafbare wederrechtelijke daad uit te voeren is op zich al strafbaar.
            Dat is iets anders dan zaken in je AV zetten die niet overeenkomen met (civiel) recht. Normaliter heeft het civielrecht dan wel voorrang, maar niemand die je verbiedt om het erin te zetten, en als je klant zich eraan wil houden, dan doe je niks fout.

Software-ontwikkelaars zetten soms ook de meest gekke voorwaarden in hun EULA's, die vaak kant noch wal raken als je ze aan het civielrecht zou toetsen. Je mag in je AV zetten dat je opdrachtgever drie keer een rondje moet draaien en 2 keer moet hinkelen aan het begin van een opdracht, maar een rechter zal zoiets gewoon onredelijk verklaren als het erop aankomt. Strafbaar is het echter niet.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• frankvv
              • Jun 2007
              • 56

Originally posted by Mark Mono
              Ik blijf hoe dan ook zoveel mogelijk via de mail werken en indien nodig (bij grotere boekingen en belangrijke afspraken) via de post. Over het algemeen spreek ik bij grotere boekingen (licht & geluid + artiestenboekingen) met de opdrachtgevers af om alles even door te nemen.
              De fax is ook nog een oplossing; de offerte/purchase order naar de klant per e-mail en ondertekend terug laten sturen per fax. Is ondertussen natuurlijk wat achterhaald, maar blijft een optie wanneer er haast is en je wilt niet beginnen voor je de handtekening binnen hebt.

Comment

• Mark Mono
                • Aug 2009
                • 7

Via fax is inderdaad een goed idee, ik heb me ooit in het verleden aangemeld voor een gratis dienst E-fax. Men kan dan naar een normaal nummer toefaxen en ik ontvang het dan via de mail. Echt heel handig als spoedoplossing.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Een vereniging kan als enige opgericht worden zonder, maar is dan gelijk voor contracten....geen rechtspersoon..
                  nu toch ook een noopje van mij.
                  Boek 2 BW zegt hier iets anders:

"
                  [FONT=Arial]Artikel 3[/FONT] [FONT=Arial]Verenigingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen, naamloze vennootschappen, besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid en stichtingen bezitten rechtspersoonlijkheid."[/FONT]

[FONT=Arial]Naast de in boek 2 genoemde rechtspersonen noemt art. 51 van het wetboek van strafrecht ook nog een 4-tal rechtspersonen (dit t.b.v. het strafprocesrecht).[/FONT]

[FONT=Arial]De enige onderneming, die ik niet vind in de opsomming rechtspersonen,[/FONT]
                  [FONT=Arial]is de eenmanszaak. Hoewel volledig een onderneming, btw-plichtig enz,[/FONT]
                  [FONT=Arial]is het geen rechtspersoon. [/FONT]

grtz.
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

helaas,

je hebt twee smaken vereniging
                    1) [FONT=Verdana]Beperkte rechtsbevoegdheid[/FONT]
                    [FONT=Verdana]2) [FONT=Arial][FONT=Verdana]Volledige rechtsbevoegdheid[/FONT][/FONT][/FONT]
                    [FONT=Verdana][FONT=Arial][/FONT][/FONT]
                    [FONT=Verdana][FONT=Verdana][FONT=Arial]de naam zegt het eigenlijk al.[/FONT][/FONT][/FONT]
                    lekker belangrijk!

Comment

Working...