Kwaliteit of mindere kwaliteit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Producer
    • Jun 2010
    • 6

Kwaliteit of mindere kwaliteit?

Ik lees steeds weer dat de pro's aanraden om voor een kwaliteits set te gaan voor verhuur. Bij geluid kan je denken aan JBL enz.

Nu vraag ik me af waar de consument voor kiest. Een groot evenement zal natuurlijk voor de beste merken gaan, zo ook theaters, concerten enz.

Laten we even Licht-Geluid.nl als voorbeeld nemen. Hun hebben zich wat meer verdiept richting de kant van de buurtfeesten, kleine party's, verjaardagen enz.
    Kortom de consument die het "kleine spul" huurt.

Waarvoor gaat deze consument nou? Voor een JBL kwaliteits box van 100E of een dap setje evenveel wat enz. voor 50 euro?

Ik zou persoonlijk voor et dap setje gaan. Kwaliteit is minder, maar wat maakt dat nou uit voor een verjaardagsfeest die je in een kleine zaaltje (50 man) viert of dergelijke..

Waar zou de consument voor gaan en naar wat geven jullie een voorkeur..?
    Hou ik het zie is het geld verspilling om in deze bedrijfstak voor het JBL setje te gaan.
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Ik denk dat de klant naar de verhuurder luistert aangezien men er niets van kent...
    En als men meerdere offertes elders zou aanvragen denk ik dat men inderdaad de goedkoopste zal nemen maar het kan dan wel ooit zijn dat je bescheten uitkomt...
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Volgens mij gaat de klant ( consument?) voor een juiste prijs kwaliteit verhouding, of heb ik andere klanten dan Producer?

edit: naam van het onderwerp aangepast, provoceren mag je ergens anders doen.
      Last edited by moderator; 29-08-10, 00:32.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Producer
        • Jun 2010
        • 6

Originally posted by moderator
        Volgens mij gaat de klant ( consument?) voor een juiste prijs kwaliteit verhouding, of heb ik andere klanten dan Producer?

Het klopt dat de consument daarvoor gaat, maar als ik kijk wat ik thuis zou doen voor een verjaardag of in de tuin ofzo...

Doe mij dan maar liever een dap set van 50 euro ipv die jbl set van 100 euro, het is gewoon goedkoper en van dat beetje kwaliteits verschil merkt niemand wat.
        ( Waarschijnlijk geen kenners & het gaat toch om het feest ).

Dus tjah, ik kan me zo 1 2 3 geen enkel argument bedenken waarom ik toch voor zo'n JBL set zou gaan. Iemand toch een argument gevonden?

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Net terug uit de club en dan gelijk zo'n vraag...

Ja toch wel, presentaties, (mijn) verjaardag en andere kleine dingetjes.
          Het DAP setje zou ik niet mee willen aankomen (no offence to J&H)

Al is het alleen maar voor mijzelf...
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

Originally posted by moderator

Er zijn klanten die het niet zo belangrijk vinden hoe het klinkt als er maar geluid uit komt. Dit is voornamelijk zo bij spraakinstallaties. Bands zijn kritischer.

Vorig jaar de organisatie van een voetbaltoernooi uitgenodigd te praten over het toernooi van dit jaar in verband met de slechte spraakverstaanbaarheid van de door hen ingehuurde geluidsinstallatie.
            Omdat het de club betreft waar mijn zoon voetbalt heb ik aangeboden hiervoor een leuke deal met ze te willen sluiten.
            Men heeft nog niet eens de moeite genomen contact met me op te nemen en dit jaar stond er weer dezelfde installatie en wederom was de spraakverstaanbaarheid bedroevend, en ik was niet de enige die daar over klaagde.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Het intereseert de meeste "klanten" geen zak wat voor kwaliteit ze krijgen tot dat het fout gaat of dat ze klachten krijgen . Zeker met die crisis gaan ze steeds meer voor het laagste bedrag .

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

He Timo,
                Niet helemaal mee eens hoor.
                Er zijn altijd bij iedereen nog een aantal specs die in het achterhoofd die meespelen.
                Anders zouden de Lada's en de Dacia's niet meer aan te slepen zijn,
                en de rest van de garages geen handel meer hebben....
                of er alleen nog maar 2e hands auto's verkocht worden.
                DE consument bestaat niet.
                Maar een verschuiving naar goedkoper is logisch als je minder te besteden hebt.
                Bij VW en Audi zullen ze wel merken dat de trend richting Skoda gaat.
                Vrijwel dezelfde kwaliteit - maar minder marge voor de handelaar.

Enne ...
                in ons vak is de opdrachtgever/organisator/producent/.... altijd al een notoire prijzenknijper geweest.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

een klant die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten zal typisch ook niet relaxed reageren als de set uitfikt op zijn feest. Gek genoeg zijn het de cententellers/duppie-eerste-rij figuren die helemaal gek worden als ze een kat in de zak blijken te hebben.

Voor de marge die je op DAP spul voorstelt kun je geen "24 u service" veroorloven terwijl je werkt met sets die dat wel nodig hebben.

die laatste zin zit het venijn in.
                  lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by rinus bakker
                    Bij VW en Audi zullen ze wel merken dat de trend richting Skoda gaat.
                    Vrijwel dezelfde kwaliteit - maar minder marge voor de handelaar.
                    Ah! Daarom kreeg ik gisteren een brief/folder van de VW garage dat ze een nieuw Skoda vestiging geopend hebben...
                    (Echt waar!).

Wat ik persoonlijk merk is dat het gaat om het idee 'feest met muziek'. Of er dan een Skytec boxje dik in de clip staat te kraken of een A merk geluidsset maakt voor dat idee niks uit.
                    Het verschil is uiteraard dat voor een setje Skytec (DAP, enz) ietsje minder betaald, daar kijkt 'de consument' naar.
                    Overigens hoort de doorsnee consument ook het verschil bijna niet, we kennen allemaal de verhalen/ervaringen over die dorpsgek die komt vertellen dat z'n Skytec 25,- boxje net zo goed klinkt als de A merk line-array waar je mee staat te draaien... dat menen die mensen ook echt, ze horen het verschil gewoon niet. Ongetwijfeld heeft dat iets te maken met gehoorbeschadiging of ongetrainde oren.

Ergo: de doorsnee consument gaat voor het 50,- DAP setje kiezen, daar kan ie ook z'n Ipod op aansluiten, maar het kost 50,- minder!
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Producer
                      • Jun 2010
                      • 6

Originally posted by renevanh
                      Ah! Daarom kreeg ik gisteren een brief/folder van de VW garage dat ze een nieuw Skoda vestiging geopend hebben...
                      (Echt waar!).

Wat ik persoonlijk merk is dat het gaat om het idee 'feest met muziek'. Of er dan een Skytec boxje dik in de clip staat te kraken of een A merk geluidsset maakt voor dat idee niks uit.
                      Het verschil is uiteraard dat voor een setje Skytec (DAP, enz) ietsje minder betaald, daar kijkt 'de consument' naar.
                      Overigens hoort de doorsnee consument ook het verschil bijna niet, we kennen allemaal de verhalen/ervaringen over die dorpsgek die komt vertellen dat z'n Skytec 25,- boxje net zo goed klinkt als de A merk line-array waar je mee staat te draaien... dat menen die mensen ook echt, ze horen het verschil gewoon niet. Ongetwijfeld heeft dat iets te maken met gehoorbeschadiging of ongetrainde oren.

Ergo: de doorsnee consument gaat voor het 50,- DAP setje kiezen, daar kan ie ook z'n Ipod op aansluiten, maar het kost 50,- minder!
                      Ik heb een klein onderzoekje gehouden bij kennissen en familie van mij. Zoals ik al verwachte ging iedereen voor het dap setje. Gewoon weg, omdat het goedkoper is en het om de sfeer gaat. Een familie lid die wel eventjes als dj speelt of iets dergelijks vind het ook niet erg.

Daarin tegen, als de mensen kijken naar een bruiloft of grote feesten met complete bands, gaan ze voor zo'n JBL set.

Dit is dus precies wat ik ook verwacht had. Ik snap nog steeds niet waarom er zoveel mensen in dit topic toch voor kwaliteits set gaan in deze bedrijfstak.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by Producer
                        Dit is dus precies wat ik ook verwacht had. Ik snap nog steeds niet waarom er zoveel mensen in dit topic toch voor kwaliteits set gaan in deze bedrijfstak.
                        Omdat hier heel veel mensen zitten die heel veel met geluid doen en altijd voor kwaliteit gaan
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by Producer
                          .. Ik snap nog steeds niet waarom er zoveel mensen in dit topic toch voor kwaliteits set gaan in deze bedrijfstak.
                          probeer jij je DAP-setje maar eens in te ruilen, of 2ehands te verkopen, of met een concullega op pad te sturen...

Te meer daar de grote-jongens-merken nog wel eens in de onderlinge verhuur gaan. En daar dus wat extra omzet genereren.

ik heb in een ander Topic al eens de drie eisen voor een systeem verteld.
                          je wilt als PA-verhuurder precies 3 dingen..
                          - lage aanschafwaarde
                          - weinig onderhoud en defecten, en waar nodig snelle en deugdelijke reparaties
                          - veel verhuurklussen draaien tegen een zo hoog mogelijke prijs.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

En ga maar uitleggen bij de "duurzaam-fanaten" dat het voor jou normaal is om
                            met wegwerp-dingen te werken.
                            Deze versterker/distro/dimmer/spot/speaker/truss/takel/shackle (?) enz. enz is zo goedkoop,
                            dat <<<
                            <<< als er wat mee is / er wat aan gerepareerd moet worden .....>
                            <<< als ik hem vier jaar heb, en ie gekeurd moet (?) worden .....>
                            > dan is dat zo duur, dan gooi ik het gewoon weg!
                            [ Ook erg handig als je op een klus staat! ]
                            Ik weet (en hoor ook nog regelmatig) goedkoop is duurkoop.
                            Maar niemand verbiedt aan de hobbyist om hobby-rommel te kopen.
                            Draai je 150 keer per jaar of draai je 15 keer per jaar?
                            Dat is een wezenlijk verschil!

En dan blijft de grote vraag -
                            wat doe je als je 30-40 keer per jaar draait....?

Wat is de bedoeling van dit topic eigenlijk op een 'profi' forum?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Ws Soundexpresse
                              • Jun 2001
                              • 1007

wij zitten met spullen redelijk in de middemoot.
                              Rede: mijn klanten betalen niet meer als ik bijv. met martin movingheads aan kom, maar ze grommen wel als mn skytec niet zou werken. we hebben dus showtec kopjes, en dat werkt super.

Voor geluid hebben we EV gekozen. nooit klachten over gehad, goede service en interessante prijzen... en ook daar weer: mijn klanten betalen niet meer als ik met D&B of L-Acoustic aankom. We hebben nooit tot zelde klachten, en meer dan genoeg werk op het moment.
                              Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

Working...