Stop culturele kaalslag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Ik snap die opmerkingen niet. Hoe kun je nu critiek hebben op subsidie van opera, orkesten?
    Zonder die subsidie is er geen opera enz.... Dan kunnen we net zo goed tussen de apen leven. Want tot dat niveau zal de maatschappij zakken.

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Originally posted by frederic
      Ik snap die opmerkingen niet. Hoe kun je nu critiek hebben op subsidie van opera, orkesten?
      Zonder die subsidie is er geen opera enz.... Dan kunnen we net zo goed tussen de apen leven. Want tot dat niveau zal de maatschappij zakken.
      Waarom zou de opera niet zijn eigen broek op moeten kunnen houden. Dat is de kritiek op het huidige beleid. Niet op de opera en orkesten zelf!
      Als het toch zo goed is kan op een commercielere manier het kaf van het koren gescheiden worden!

Originally posted by MJ
      tja...

opera subsidieren heb ik nooit begrepen.

Voetbal subsidieren heb ik ook nooit begrepen toch zie ik dat het cultureel gezien heel belangrijk en moet dit blijven bestaan. wat trouwens ook geld voor v/d Ende producties die worden indirect ook gesubsidieerd
      Wie subsidieerd het voetbal?; dat wordt gesponsord (dus niet met belastinggeld overeind gehouden!) omdat met die contracten verhoogde omzetten in het bedrijfsleven worden gehaald. Dat voetbal inmiddels meer is dan achter een balletje aanhollen weten we allemaal maar dat heeft geen reet met het discussie onderwerp te maken!

Die sector is tijdens de tweede wereldoorlog door de duitsers opgezet om duitse en oostenrijkse cultuur te stimuleren. En daar zijn we na de oorlog vrolijk mee verder gegaan.

Of dat zo is weet ik niet , maar daar is niks mis mee , we staan dagelijks in de file op snelwegen. Ook een uitvinding van de NSDAP....
      De snelweg mag dan een Duitse uitvinding zijn maar dat is de file niet, net zo min als dat de opera een Duitste uitvinding mag zijn is onze belastingsubsidie dat niet!

---

En over de WWIK; nieuwe tijden vragen om een nieuwe kijk op de wereld voor kunstenaars, acteurs en co. Zorg dat je breder opgeleid bent dan alleen de toneelschool zodat je niet in de WWIK hoeft en ik niet voor jullie uitkering sta te werken maar zorg dat je zelf aan de bak blijft. Die lui die in de WWIK kunnen hoeven niet eens te solliciteren....
      Je merkt het al; van mij mag deze regel eens rigoreus op de schop!
      Last edited by MusicSupport; 29-10-10, 12:40.
      d&b Audiotechnik

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Maar tussen de apen is het elke dag operette!
        Het probleem met subsidies is dat het politiek afhankelijke hobbies zijn.
        En dat daarbij al snel de kwestie van smaak om de hoek komt...
        (Opera en Klassiek Ballet blijven bij uitstek een hobby van de Politieke Elite,
        maar ik heb menig Hoogwaardigheidsbekleder erbij zien gapen of zelfs slapen.
        En er hangen en staan heel wat moderne zeer prijzige 'kunst'-werken in musea,
        waarover de mening van de (belasting-)betalers op zijn minst 'uiteenloopt'.

Alleen maar subsidie omdat de Koningin+clubje het toevallig mooi vindt?
        Dat is onderhevig aan de waan van de golven in de politiek...
        Waar Jan L*l meestal geen invloed op/zeggenschap over heeft.
        Tot er plots een Jan L*llen-partij een meerderheid blijkt te kunnen maken.

Elites zijn van alle eeuwen, het verzet daartegen ook.
        Dominante culturen zijn ook van alle eeuwen, en tegenculturen ook.
        Zeker in tijden van het genante falen van de politieke en economische elite's.
        Voedsel-, energie,- grondstoffen,- milieu,- economie-, banken- en noem maar op.
        Al die 'crisissen' worden echt niet bedacht door een groepje Jan L*llen bij elkaar.
        Maar werden/worden ook niet echt aangepakt, door hen die daarvoor door de samenleving zijn vrijgesteld.

Eens in de 70-80 jaar gaan we door een heel diep economisch dal (Kondratiev).
        En dan vallen er rondom heel harde klappen.
        Als Marie Antoinette vergeet dat ook haar Apen brood moeten eten, komen die Apen in opstand. En nemen ze de cake van haar schaal.
        Kok en Bos zeiden dat ze de Apen vertegenwoordigden, maar bleken toch liever op het Paleis aan de cake te zitten. Apen zijn niet gek.
        Soms zijn Apen net mensen.
        En mensen maken al 150 000 jaar lang kunst.
        Ruim 149 850 jaar was dat mogelijk zonder subsidie.
        (sorry mod, ik liet me even gaan!)
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by frederic
          WAT een contrast
          geen opera = "tussen de apen leven"

doe es effe gewoon.
          lekker belangrijk!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Originally posted by MJ
            De landelijke kunstsubsidie was ten tijde van de europeese rapporten daarover als volgt verdeeld: 300 miljoen, waarvan 150 voor de opera....

ja dus ..?
            Dus de helft van de landelijke muzieksubsidies gaan naar opera. In het rapport gaat er 1,5 mil naar jazz, en 1 mil naar pop inclusief hafabra enz.
            Mag er kommentaar komen op de politieke keuzes?

Originally posted by MJ
            Noem mij een serieuze nederlandse opera. Gezelschappen zat, maar nederlands operarepertoire is er niet.

waarom het weer moet het perce uit NL komen? buitenland is fout?( typische gedachtegang weer) . Veel gezelschappen nemen een bestaande opera en maken er dan een eigen scenografie en/of liberettto bij.
            Nee, maar het feit dat er helemaal geen operacultuur in Nederland bestond voor de oorlog maakt de term "Cultuursubsidie" wat bijzonder. Dan begint het een beetje op een dure hobby van een politicus te lijken.
            Je subsidieert met opera geen cultuur. Je sticht operacultuur. En dan kun je jezelf afvragen of het introduceren van bijvoorbeeld "flamengomuziek"-cultuur niet goedkoper is en net zo waardevol.

Originally posted by MJ
            Decors en kostuums voor opera leveren ook niet echt helemaal in nederland werkgelegenheid. enz. Met een beetje pech (carmina burana iemand?) moet je ook nog een bom rechten naar het buitenland lappen om het te mogen spelen.... i.t.t. Mozart die toch ook een leuk stukkie muziek heeft geschreven.

Decors en kostuums voor opera leveren dus wel werkgelegenheid op in NL. carmina burana is geen opera en mozart maakt ook opera's . bv nozze di figaro zie link hier boven
            Ik ben zeer bekend met mozart en opera. Decors en kostuums worden steeds meer uitbesteed naar oostblok e.d.
            Voorbeeld van de operaversie http://www.carmina-burana.com/downlo...ailer_mpg4.mov en ja, het is oorspronkelijk een manuscript. Fijn.

De werkgelegenheid staat in geen verhouding tot de bak geld. Daar zou je een hoop theaters en kunstenaars voor aan het werk kunnen houden. Ik praat dus over RENDEMENT in VERHOUDING TOT. Subsidiegeld is altijd al eindig geweest namelijk. En het percentage dat naar opera ging zet ik kanttekeningen bij.

Originally posted by MJ
            Ik wil best een vraagteken bij gesubsidieerde opera in nederland zetten. Sorry voor iedereen die er zijn geld in verdiend. Maar voor een fractie van dat budget zet jij vaker een stuk klassiek neer waar het publiek ook veel mee heeft.

het zou best minder kunnen met subsidies maar om nou de boel op te heffen om dat bepaalde mensen in de politiek kunst niet begrijpen is een beetje suf
            .
            Dat is de standaard zure reactie die de deze sector uiteindelijk geheel de kop gaat kosten.
            Met de neus in de wind bloedserieus arrogant dingen zeggen "bepaalde mensen in de politiek kunst niet begrijpen"
            Die "bepaalde mensen" zullen het nu de hele sector wel even leren!
            Bedankt he!

Wij hadden een "poldercultuur". En de "culturele elite" heeft zijn best gedaan om die om te zetten naar "wij en zij" mentaliteit. Nou, dat is gelukt. "Zij" hebben goed begrepen dat jullie hun wegzetten. En doen er nu gewoon aan mee. Gefeliciteert stelletje cultuur-rascisten!
            lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by showband
              .... Gefeliciteert stelletje cultuur-rascisten!
              feliciteerde je me nou, of feliciteerte...

Ben het overigens uit principe niet eens met subsidies, doodgewoon omdat leuke dingen geld kosten, en leuk is trouwens ook tijdelijk. Niet tijdelijk = niet leuk, vind ik.
              Vandaar dat de kunst best een keertje opgeschud mag worden.

Ik ben wel van mening dat de overheid mag faciliteren, dwz een gebouw ergens neerploffen met de technische installaties, maar waarom zouden we een club mensen een 2x modaal salaris geven om zich voornamelijk druk te maken over de repetietietijden, en de pauzes daartussen, volgens de Opera-CAO?? ( Konnen wai die letste acte nog einmaal gans doen? >> Nee want die duurt 6 minuten, en over 3 minuten hebben we pauze..)

Ik heb een beetje opera ervaring, en heb gezien dat de ladencase voor de mike's de beste jenever-opslagplaats op een podium is.
              Als ze nou in Bayreuth zo gek op Wagner zijn, dan rij je daar toch een keer naartoe? Waarom moet dat in Heerlen of Zwolle?

Maar ook de lichte muziek : het metropool kan zich best zelf bedruipen, denk ik. Die 192 protools komt omdat ALLE Metropole optredens opgenomen MOETEN worden, dit in verband met de subsidies die er aan ten grondslag liggen (HAHA)

Comment

Working...