Stop culturele kaalslag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lena
    • Feb 2006
    • 32

Originally posted by MacGyverSounds
    Oh, mijn opmerking was niet om slim over te komen ofzo, het was echt oprecht een vraag wanneer dat was. Dank voor het antwoord, ik had geen idee.

Ik lees nu ook mijn verwarring, sinds 1 september 1998 geldt het verlaagde tarief van 6% BTW voor entreegelden van muziek- en toneeluitvoeringen. Het hogere tarief was toen geen 19% maar 17,5%. Geen stijging van 13% dus. Sinds 1 januari 2002 geldt het BTW -tarief van 6% ook voor de gages van “uitvoerende kunstenaars”, d.w.z. voor artiesten die optredens doen. Toen was het hogere tarief wel 19%, wel een stijging van 13%. Maar ik ga niet over die paar procent zeuren hoor, ik wilde eigenlijk gewoon even weten waneer dat nou precies was.

Comment

• paulusdebkb
      • Sep 2010
      • 13

Ik heb de petitie ook ondertekend, ondanks twee joekels van dt-fouten op de homepage van Stop Culturele Kaalslag. Wat me echt stoort aan het voorgestelde beleid is dat de sector van twee kanten wordt gepakt. Het kabinet wil er minder geld aan uitgeven en er meer geld van opstrijken (verhoging btw-tarief).

Ik hoop van ganser harte dat het Centraal PlanBureau (CPB) deze beleidskeuze eens goed doorrekent. Mijn gevoel zegt me dat het netto effect van deze maatregel bijna nul is: de werkeloosheid (en dus de uitkeringen) zal flink stijgen, evenals het aantal persoonlijke faillissementen van alle zzp-ers in deze sector. Daar hoeft de overheid dus voorlopig ook geen belastinginkomsten van te verwachten. De toeleverende industrie kan zich ook opmaken voor zeven magere jaren, evenals het kunst- en podiumonderwijs. Waar moeten al die rockacademie-, conservatorium- en mbo-artiesten chickies naartoe? (hint)

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Die dt-fouten heb ik niet kunnen vinden. Raar, zijn ze verbeterd?

Groeten, @lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• paulusdebkb
          • Sep 2010
          • 13

in rood onderstreept. Plaatje is van gisteren ofzo.
          edit: ik zie nu dat de homepage idd. is aangepast. Gelukkig maar.
          Last edited by paulusdebkb; 03-10-10, 22:48. Reason: extra info

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Paulus de BosPooier : dat hintje gaat ook al niet meer op sinds Snob Cohen daar Plan1012 doorgevoerd heeft.
            oh, die Snob was van die andere club, die niet bezuinigen wilde, maar de projectontwikkelaars de RosseBuurt ingetrokken heeft...

Toen die ontwikkelaars ook geen centen meer hadden gingen ze naar je neefje, Wouter de Bospooier, om ff 240 miljard te lenen. Die we nu dus met zn allen mogen terugbetalen.
            En ja, de luxe gaat het eerst eruit...

Comment

• paulusdebkb
              • Sep 2010
              • 13

@**************: Het plan 1012 is juist gericht tegen mensonterende en illegale praktijken als vrouwenhandel en gedwongen prostitutie. Een frisse Hollandse jazzzangeres kan daar zonder problemen aan de slag . Violistes ook.

Ik ga overigens niet met je mee in het betrekken van de financiële crisis in dit verhaal. De toenmalige regering moest een keuze maken om het systeem te steunen of af te wachten (met het risico dat het zou omvallen). Zij hebben die keuze gemaakt en gehandeld. Je kunt er wel zuur over zijn maar dat is te makkelijk want het scenario van jouw kennelijke voorkeur (niets doen) heeft zich nu eenmaal niet voorgedaan. De pro's en cons daarvan zullen dus nooit bekend worden.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by paulusdebkb
                @**************: Het plan 1012 is juist gericht tegen mensonterende en illegale praktijken als vrouwenhandel en gedwongen prostitutie. Een frisse Hollandse jazzzangeres kan daar zonder problemen aan de slag . Violistes ook.

Ik ga overigens niet met je mee in het betrekken van de financiële crisis in dit verhaal. De toenmalige regering moest een keuze maken om het systeem te steunen of af te wachten (met het risico dat het zou omvallen). Zij hebben die keuze gemaakt en gehandeld. Je kunt er wel zuur over zijn maar dat is te makkelijk want het scenario van jouw kennelijke voorkeur (niets doen) heeft zich nu eenmaal niet voorgedaan. De pro's en cons daarvan zullen dus nooit bekend worden.
                volgens mij zijn de meeste ramen nu mode-etalages, aangekocht door derden, die ervoor hebben getekend dat de ramen niet meer voor violistes en lichte jazz gebruikt mogen worden...

Verder is de optie : 240 miljard met mekaar ophoesten voor de hobby van een theedrinkende minderheid van dit land wel een duur gelag. Niet klagen maar dragen dus.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Voor politieke statements zijn ongetwijfeld voldoende podia te vinden.
                  Dit forum heeft zijn beperkingen.
                  Ik zie niet in wat een hoerenbuurt te maken heeft met de op handen zijnde bezuinigingen in de cultuursector.

Graag on topic(!) reacties, de kunst bij het voeren van een discussie is de kern te bespreken, niet om randzaken te promoveren tot bliksemafleider!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Goed : concreet : het geld is op. Dus bezuinigen we op de luxe die we ons niet kunnen veroorloven, waaronder kunst en cultuur.
                    Ik vind een goed glas bier ook getuigen van een bepaalde cultuur, maar die cultuur moet ik ook zelf betalen.

Comment

• paulusdebkb
                      • Sep 2010
                      • 13

Oke, terug op onderwerp en herhalend wat ik eerder al schreef: bezuinigingen op de culturele sector zullen zeer acuut worden gevoeld door de toeleverende industrie, waaronder techniekleveranciers die actief zijn in de theaterwereld. Ik verwacht dat een aantal bedrijven op korte termijn zal omvallen. Als gevolg daarvan zal de tweedehands markt overspoeld worden door licht en geluidsapparatuur.

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Oke, terug op onderwerp en herhalend wat ik eerder al schreef: bezuinigingen op de culturele sector zullen zeer acuut worden gevoeld door de toeleverende industrie, waaronder techniekleveranciers die actief zijn in de theaterwereld. Ik verwacht dat een aantal bedrijven op korte termijn zal omvallen. Als gevolg daarvan zal de tweedehands markt overspoeld worden door licht en geluidsapparatuur.
                        Kun je die glazen bol van je met argumenten onderbouwen? Cultuur is veel breder dan de L&G wereld waarin jouw gedachtengang zich vermoedelijk nu beweegt...
                        d&b Audiotechnik

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Originally posted by moderator
                          Ik zie niet in wat een hoerenbuurt te maken heeft met de op handen zijnde bezuinigingen in de cultuursector.
                          Ha die Mod
                          aan mij ligt het deze keer niet .
                          Maar wat betreft die hoerenbuurt:
                          Er wordt in de cultuur met de grote C kwa inspiratie ook ruim geput uit alle verschijnselen van de zelfkant van de samenleving.
                          Hoeren, snoeren, zuipen en lallen worden nog wel eens verheerlijkt.
                          Zolang het niet door Jan L*l (of Jan Cremer) gebeurd kan het plots heel cultureel blijken te zijn.

De eeuwige grondvraag blijft: Wat is het deel van de cultuur dat met belastinggeld gesubsidieerd moet worden? En waarom?
                          Sport is ook een vorm van cultuur!
                          Subsidie voor duivensport, korfbal, golf, wielren, bridge of autosport?
                          Alleen de voetbalmiljonairtjes krijgen al jaren via een omweg forse loonsubsidies, terwijl er ook al bakken vol reclamepoen heen gaan.
                          Maar schaatsers of biljarters moeten het vooral van sponsor-bedrijven.

Klassieke muziek en opera 'moeten' haast per definitie subsidie hebben, maar voor jazz en pop heeft dat 10-tallen jaren geduurd, en is het nog steeds mondjesmaat per beoefenaar en/of bezoeker.
                          Ooit kon de kunst zonder staatsgeld. Toen hadden de (oncontroleerbare) kerk en/of vorsten die geldverstekkende rol. Ter meerdere eer en glorie van zichzelf uiteraard.

Het nadeel van sponsorgeld is de willekeur van de directies (fan van Van Gogh of Damien Hirst?) en de stand van de economie.
                          Het nadeel van afhankelijk zijn van belastinggeld is de politieke kleur van de - door de meerderheid gekozen - 'regerende drie' = democratie.

Kunst is een luxe uiting in het leven.
                          Onze luxe is voorlopig even behoorlijk weggejat door bankiers en andere geldgoochelaars - ook met steun van de politiek trouwens.
                          Een behoorlijk deel van dat 'aan de samenleving ontnomen' geld is weer opgegaan in (de luxere gedeeltes van) de hoerenbuurt.
                          De cirkel is dus weer rond.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• paulusdebkb
                            • Sep 2010
                            • 13

Originally posted by MusicSupport
                            Kun je die glazen bol van je met argumenten onderbouwen? Cultuur is veel breder dan de L&G wereld waarin jouw gedachtengang zich vermoedelijk nu beweegt...
                            Jawel, maar het is al bekend dat het leeuwendeel aan cultuursubsidies richting bibliotheken en musea gaat, en die moeten in stand blijven. De bezuinigingen moeten van de podiumkunsten komen.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Jawel, maar het is al bekend dat het leeuwendeel aan cultuursubsidies richting bibliotheken en musea gaat, en die moeten in stand blijven.
                              De bezuinigingen moeten van de podiumkunsten komen.
                              "moeten"
                              Van wie moet dat dan?
                              Van Johan Cruijff, van Willem-A + Maxima, of van jou?
                              Of moet het van guitige Mark, snikkende Maxime of gekke Geert?
                              Met zo'n clubje op het politieke podium is er meer dan genoeg theater:
                              Mark = humor & lol, Maxime = drama & tragiek en Geert = shock & awe.
                              Elk land krijg de regering [en de bezuinigingen] die het verdient .
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lena
                                • Feb 2006
                                • 32

Originally posted by rinus bakker
                                "moetenMet zo'n clubje op het politieke podium is er meer dan genoeg theater:
                                Mark = humor & lol, Maxime = drama & tragiek en Geert = shock & awe.
                                Elk land krijg de regering [en de bezuinigingen] die het verdient .
                                Ik hoop dan ook dat het CDA-congres overweegt om te touren. Vermakelijk!

Comment

Working...