Teruglopende bezoekersaantallen; trend?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timedriver
    • Sep 2010
    • 144

Teruglopende bezoekersaantallen; trend?

We hebben hier in het dorp ieder jaar een dorpsfeest. Vroeger was dat een hele happening, waar in sommige jaren +500 bezoekers aanwezig waren. (Voor een dorpje als het onze is dat best veel)

De geprogrammeerde muziek was ieder jaar een band van enige naam. (Diep Triest, Melrose, Hooked on Red etc.)

De laatste 3 - 4 jaar loopt de kaartverkoop echt merkbaar terug, tot 180 betalende bezoekers dit jaar. Wij proberen als organisatie nu ons hoofd te breken over de redenen van de terugloop, want als het zo door gaat, dan is het schluss!

Mogelijke redenen:
    [LIST][*]Prijs van een kaartje te duur (entree is 10 euro, waarvan we het zelf ook redelijk hoog vinden, maar met minder geld is de scheur aan de broek des te groter)
    [*]Jeugd verwend? We missen ieder jaar meer jeugd onder de 20 jaar. We hebben het idee, dat het komt omdat er voor de jeugd al veel georganiseerd wordt in de discotheken, waardoor ze een band niet meer interessant genoeg vinden...
    [*]Niet meer mogen roken... Nadat het rookverbod is ingevoerd is de kaart verkoop met 30% gezakt. (Dorpsfeest is in een dorpshuis, geen tent)
    [*]Economische situatie; drank te duur, kaart te duur etc.[/LIST]

Hebben hier mensen soortgelijke ervaringen en misschien oplossingen? Daar zijn we heel erg benieuwd naar...

We hebben een aantal scenario's om te proberen toch weer meer bezoekers te trekken, waaronder:
    [LIST][*]Feest in een feesttent; om het gevoel sterker te maken, dat het echt een groot feest is.
    [*]Andere programmering; in plaats van een band wat NL-talige artiesten
    [*]Lagere entreeprijs; maakt dat daadwerkelijk uit?[/LIST]

Kortom, hoe kijken jullie hier tegenaan? Alvast hartelijk dank!
    I am a Timedriver!
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Ik denk zelf dat een feesttent juist geen oplossing is, je hebt natuurlijk nu je kosten aan het dorpshuis maar de kosten van een tent zullen hoogstwaarschijnlijk hoger zijn.

Wellicht is het een optie om de programmering dus danig uit te voeren dat na de band er een DJ draait, wat voor veel jongeren aantrekkelijker is..

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik denk aan een combinatie van factoren.
      Live muziek is bij jongeren minder populair dan vroeger, bij de meeste jongeren is dance populair en er zijn weinig bands die dat live spelen. Jongeren zijn steeds mobieler geworden, ze gaan daardoor liever naar het centrum van een stad waar veel keus is in uitgaansgelegenheden. Is het bij de één niet gezellig dan staan ze binnen 10 minuten bij de volgende binnen en dat kun je bij zo'n dorpsfeest niet doen.
      Daarbij moet je ook eens kijken of er in de omgeving op dezelfde datum evenementen bij gekomen zijn die bezoekers wegtrekken.
      En misschien is de marketing door de organisatie niet goed genoeg, doordat in voorgaande jaren de bezoekers als vanzelf kwamen toestromen is er wellicht nooit goed nagedacht over een marketing plan en krijgen jullie daar nu de rekening van.
      Een eenmaal teruglopend aantal bezoekers heeft een versterkend effect, de mensen die nog wel komen zien dat het een heel stuk minder druk is en gaan volgend jaar op zoek naar iets anders.
      Die prijs van € 10,- lijkt me zeker niet teveel.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• timedriver
        • Sep 2010
        • 144

De kosten aan de tent zijn inderdaad hoger. Gelukkig zitten we dicht bij de Duitse grens... :-) Duitse verhuurders zijn aanmerkelijk goedkoper, maar dan is het bedrag nog behoorlijk hoog.

Wat bij ons wel een duidelijk verschil is met de huidige situatie: de feesttent werkt (zo denk ik) ook het feestgevoel in de hand, omdat de feesttent er meestal al een paar dagen staat. Mensen worden er natuurlijk wel nieuwsgierig van, het dorpshuis staat er het hele jaar wel....

De constructie met het dorpshuis is nu ook, dat er een bedrag van het dorpshuis wordt ontvangen als zijnde een vergoeding voor de drankomzet. Maar, daar begint men na de magere jaren nu ook over te vallen...(Begrijpelijk) Het heeft natuurlijk ook weer zijn voordelen qua horeca...

----

Aan de marketing heeft het de laatste jaren ook echt wel geschort. We zijn als organisatie allemaal ondernemers uit het dorp. Het feest wordt namelijk georganiseerd door de middenstandsvereniging, waarbij we het er allemaal 'even bij' moeten doen. Dat gaat niet altijd goed.... De promotie komt daardoor wat laat op gang, maar wij vermoeden dat dit niet de enige bron van ellende is, aangezien een ouder bestuur hier meer tijd voor had, maar ook al problemen met de bezoekers kende.
        Last edited by timedriver; 06-10-10, 11:03.
        I am a Timedriver!

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

Hoi,

Dezelfde situatie ken ik ook.
          waar wij tegenaan liepen was dat de middenmoot band niet meer bestaat.
          Je bent of beroemd, of amateur voor het publiek qua fanbase. Guus meeuwis trekt je tent makkelijk vol, maar daar is je budget niet naar.

Wij hadden dit jaar bij een evenement een bijna dagelijks spelende coverband en op de andere dag een beginnende feestband. het publiek maakte het niets uit. Wat wel uitmaakte was de DJ.
          Waar we vroeger commentaar kregen op de kwaliteit van de band, heeft zich dit verplaatst naar de DJ's.
          Mijn idee: zet een goede band weg, maar kijk niet naar de naam van de band, maar ga kijken naar hoe ze spelen, en boek ze daar op als ze op je feestje passen. Een band moet knokken om het publiek te veroveren, daarom geloof ik ook steeds minder in coverbands met vaste setlists of de claim dat ze in 2008 in de tipparade stonden met een cover van Brohymn.
          De bands die je overigens aanhaalt zijn juist allemaal voorbeelden van bands die ik niet zou boeken vanwege bovengenoemde reden.

Bouw het feestje echter wel rond je DJ op, zorg dat je een goede naam hebt staan die in de regio populair is. Zo is in west-brabant de naam Ambiance, DJ Zolav of Double D een reden voor mensen om te komen aangezien ze de draaistijl van die mensen kennen.

maar nog belangrijker; Ben uniek! zorg dat je iets hebt waar mensen over praten. doe gek, begin een Champagnebar, en als je een boerenfeest hebt, schenk je champagne in klompen, ga rond met grote schalen bitterballen, laat iemand luchtfietsen en gelijktijdig bloemblaadjes uitstrooien (en zorg dat die persoon het niet erg vind om ondergegooid te worden met bier ) maakt niet uit wat.

Ook; kijk terug naar het verleden, met een creatieve draai; hoe werden in de jaren '60 deze feesten gegeven, en in de jaren '80? en richt je ook mede op deze doelgroep. een 16jarige geeft 15 euro uit om onbeperkt te tanken, iemand van 35 geeft met liefde het dubbele uit, zonder onbeperkt drinken, als er kwaliteit geleverd wordt.

De volledig nederlandstalige kaart hebben wij ook gespeeld. probleem hiervan is dat je een totaal ander publiek krijgt, en de vraag is of je dat wil aangezien (NIET DISCRIMINEREND BEDOELD!) er toch vaak probleemvolk mee komt, ik heb het zelf gehad met een brabant party tijdens een tentfeest; kampers en boeren gaan niet samen als de drank in de man is! wat wij wel doen is een nederlandse act boeken tussen de bedrijven door; jettie palettie of gelijkwaardige artiesten en een beginnende coverband zijn samen net zo duur als een band van het kaliber melrose.
          Door alle soorten (band, dj en tapeact) samen te pakken krijg je een evenweichtige verdeling in bezoekers.

Maar PR is wezenlijk, en niet alleen een postertje, Twitter, facebook en Hyves bereiken de regio ook!

Ik zou zeggen, stuur me een berichtje met daarin wat meer info of een website, dan zal ik eens kritisch kijken want ik heb al meer ideeën dan ik hier kwijtkan

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Ik denk niet dat dit een algemene trent is.

Er zijn evenementen die terug lopen, maar er zijn er ook die forse vooruitgang boeken. Ook evenementen die niet meteen grote namen zetten.

De grootste oorzaak van het teruglopen komt door te weinig innovatie van de inhoud bij een evenement. Denken dat iets blijft werken is een grote vergissing.
            En denk niet dat zomaar een grote naam plaatsen de oplossing is.

Je moet je ook de vraag stellen, creeer je voldoende inhoudelijk draagvlak? Het is zeer belangrijk dat een evenement een verbondenheid heeft met zijn omgeving

Comment

• paulusdebkb
              • Sep 2010
              • 13

Kijk ook eens naar de samenstelling van de bevolking. De gemeente heeft die cijfers wel paraat. Als het je puur om de bezoekersaantallen gaat en je zit in een gebied waar de jeugd aan het wegtrekken is / vergrijzing, dan kun je daar je programmering op aanpassen.

Je kunt ook de opzet van het feest aanpassen zodat het aantrekkelijk wordt voor ouders met jonge kinderen bijv.

Ik denk overigens wel dat teruglopende bezoekersaantallen een trend is. Mensen kunnen hun tijd maar 1 keer uitgeven en de wissel die Internet trekt op de vrij besteedbare tijd is niet mals.

Comment

• dexter
                • Jul 2005
                • 433

En daar komt bij dat een Papa Di Grazzi en Melrose en dergelijke allemaal verkleed partijtjes hebben op een of ander deuntje en dat kost tijd en dat is altijd hetzelfde en jemoet er van houden en de meeste mensen niet.
                En het geluid van dit soort bands is soms ook niet over naar huis te schrijven zo hard en zoveel kick oa.

Comment

• Back on Track
                  • Jun 2009
                  • 227

In ons dorp (udenhout) hebben we jaarlijks in maart een 2daags tent feest met nederlandstalige boerenmuziek (dit jaar: BZB, Plork en wc exp.) 2 maanden later is er wat vergelijkbaars (Feestteam, Gebroeders ko)

op het eerste evenement was alles uitverkocht tot 4000 man,

op het tweede evenement is plaats voor 2500 man en was er nog geen 150...

Ook kan ik met goed aansluiten bij R. den Ridder, een regionaal populaire naam doet het altijd goed!
                  BACK ON TRACK DJ

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

+1 voor ralph.

de wereld veranderd ja. DJ's zijn erg belangrijk geworden voor een feest.
                    Met mijn band zijn we bewust van "wij spelen alle foute nummers" weggebleven omdat (nu blijjkt terecht) de mensen de GOEDE nummers willen horen.

Wat mensen willen horen is ook modegevoelig. En als band houden wij ons staande door onder een andere naam ook gewoon als inprikact een conventionele goede set dansmuziek weg te zetten. Zoals een allround dj zou doen, vaak in samenwerking met de aanwezige allround DJ. Op buitenfestivals gaat het ook steeds beter lopen. Ook omdat we daar dus door slimme band-techniek inmiddels gewoon makkelijk in te plannen zijn zonder extra problemen. En als je een programma met veel tapeacts gewend bent dan is een 9 mans band best een verfrissing. Ik ben er achter gekomen dat mijn nieuwe markt zit in de concurrentie met B-acts in het tapecircuit. De tapeacts zijn namelijk al jaren te duur aan het worden terwijl een lean and mean band daar met in-ears gewoon net zo goed voor kan inprikken. (record opbouwtijd in september gehaald vanaf stilstand bandbus tot speelklaar ... 15 minuten . Met volledig drumstel en blazers 9 man! *trots* )

In een discotheek is de dag van de grote band eigenlijk geteld.

Maar op feesten zal iets lives altijd waarde hebben. Maar je moet meer dan ooit op performance, vuur, passie en interactieve presentatie moeten letten.

Ik heb alle jaren organisatoren aan de lijn gehad waar je bij de uitleg al dacht "dat gaat niet werken". Natuurlijk altijd uitgelegd waarom ik dacht dat dat zo zou zijn. En zelfs geregeld zelf maar niet geboekt. Maar aan het eind van het verhaal moet je toch gewoon spelen. En een organisatie kent haar publiek het beste. En ik gelukkig de meeste van de gevallen die ik boekte bleek het toch prima te gaan.

Maar soms is het gewoon een flop. Dan is een feest wat in Brabant geweldig was, gewoon niet te doen in Overijssel. Hoe zeer de horecaman ook dacht dat het een geweldig concept was.
                    lekker belangrijk!

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by Back on Track
                      In ons dorp (udenhout) hebben we jaarlijks in maart een 2daags tent feest met nederlandstalige boerenmuziek (dit jaar: BZB, Plork en wc exp.) 2 maanden later is er wat vergelijkbaars (Feestteam, Gebroeders ko)

op het eerste evenement was alles uitverkocht tot 4000 man,

op het tweede evenement is plaats voor 2500 man en was er nog geen 150...

Ook kan ik met goed aansluiten bij R. den Ridder, een regionaal populaire naam doet het altijd goed!
                      Sorry maar in dit geval moet er iets grondig mis zijn met de organisatie.

Bij ons in de stad hadden ze altijd een latin festival. Eerste keer veel volk. Het jaar nadien weer van het zelfde. maar ik heb aan de foh meer dan 100db gemeten. Ze hadden een goedkopere beunhaas gevraagd als PA. De mensen hadden gewoon pijn aan de oren en liepen weg. De 3de keer was er veel minder volk en terug met weer zelfde pipo aan de PA. + een hoop klachten van de buren. De organisator had het blijkbaar nog niet gesnapt.
                      Vorig jaar was het de laatste keer.

Kijk als je als organisatie niet wil inzien dat je fout bezig bent, moet je daar maar de gevolgen van dragen.

Comment

• RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

Dit jaar heb ik weer op een aantal tentfeesten gewerkt als invalmixer van 2 allround coverbands. Deze tent optredens waren wel gekoppeld aan een evenement of kermis. Varierend van Friesland tot Limburg. Overal volle bak.
                        Heerlijk die stilte

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

Oorspronkelijk geplaatst door Back on Track

Wat je nu zegt is hetzelfde als wanneer je zegt dat dj Chuckie en DJ Dano hetzelfde publiek bedienen.. het is toch allebei dansmuziek?

De eerste namen zijn de boerenbands, terwijl de tweede namen volgens mij thuishoren op apresskifeesten.. en da's alelbei nederlandstalig maar verder houdt de vergelijking op. Als wij als professionals die scheiding al niet kunnen maken snap ik dat tent- en dorpsfeesten het zwaar gaan krijgen..

hier speelt PR trouwens weer een Grote naam.. Udenhout onder zeil, het eerste feest, is in zundert (50 km verder) gewoon bekend.. dat evenement 2 maanden later; nooit van gehoord.

Overigens; ik bedoel niet te zeggen dat een fulltime coverband het niet goed kan doen (Lijn 7, Canvas en Anderkovver bijvoorbeeld zijn in mijn ogen, voor onze regio, namen die het wel snappen)

Wat ik wel bedoel is dat een band het publiek moet snappen.
                          Als je in een kerkdorp speelt, voor een boerenpubliek, moet je niet gaan roepen dat het zo leuk is in de naam van de gemeente! wie weet zijn ze een jaar geleden wel ongevraagd geherindeeld... het publiek verwacht interactie, en dus ligt de noodzaak bij de band om je publiek te snappen. Ik vind het nog steeds vreemd dat ik geen riders zie waarop een a4tje met achtergrondinfo over het feest wordt gevraagd.
                          Last edited by R. den Ridder; 13-10-10, 12:06.

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Het seizoen komt er weer aan... de bands worden weer geboekt.. tijd om deze discussie weer eens op te rakelen!

1. mag je van een band verwachten dat ze zich verdiepen in het feest en de omgeving (2 weken geleden nog meegemaakt dat WC Experience nog even snel wat info vroeg; wie was er weer eerst, hoe heette die buurtschap?.. dus het kan wel!)
                            2. is er nog bestaansrecht voor de grote kermisbands?
                            3. wanneer heb je een goede balans tussen dj en livemuziek?
                            4. hoe belangrijk is aankleding van je feest

etc. etc.

Ik ben zelf net weer begonnen met de organisatie van een feest in september, maar zie dit jaar nog geen grote nieuwe trends of bands opkomen op de al aangekondigde voorjaarsfestivals, iemand die al wat nieuws is opgevallen?

Comment

• timedriver
                              • Sep 2010
                              • 144

We zijn hier ook weer druk bezig met de organisatie, maar ook dit jaar is het weer moeilijk...

We zijn min of meer tot de conclusie gekomen, dat we de groep onder de 20 jaar wel kunnen vergeten als betalende bezoeker met enig rendement. Natuurlijk ten eerste, omdat ze simpelweg minder te verteren hebben als de 20+ bezoeker, maar ook omdat deze groep de gedachte heeft, dat op ieder dorpsfeest minstens een Jannes, Nick en Simon of Jan Smit moet staan. De bron van deze gedachte is het Mega Piraten Festijn, dat in het naburige dorp wordt neergeplant. Sinds de intrede van het MPF is ons bezoekersaantal behoorlijk gedaald.

Kortweg kunnen we een aantal redenen aandragen die ons de das om doen:

- Mega Piraten Festijn (bederft de lol om een kleine onbekende naam te boeken)
                              - Verbod om te roken (Heeft voor beduidend minder bezoekers gezorgd)
                              - Slechte naam van het dorpshuis. (Veel wisselingen van de wacht etc.)

We spelen daarom met de gedachte om dit jaar daadwerkelijk in een tent te kruipen. We hebben geen traditie mbt een tent, dus het is in ieder geval vernieuwend voor onze situatie. Daarnaast zorgt het voor een betere opbouw van de feestweek, omdat er nu een tastbaar bewijs voor het feest verschijnt.

Alleen datgene wat geboekt moet worden is wederom een grote vraag. Wanneer we hier om ons heenkijken, blijken de Goud van Oud en Classic Nights etc. een groot succes te zijn. Een hang naar het verleden is dus aanwezig. De oudere jeugd is daar vaak wel voor te porren. Het is dan ook de bedoeling om dit jaar weer mensen in de tent te krijgen die er jaren niet geweest zijn...er is in het verleden ooit een surfnacht geweest, wat naar verluid een groot feest was. Wellicht kan dat weer een nieuw leven in worden geblazen, maar in welke vorm is nu nog onduidelijk.

Wat betreft mijn mening op de vragen hierboven:

1. Ik vind dat je van een band wat achtergrondinfo mag verwachten. Of dit nu gebeurt tijdens het opbouwen of ervoor maakt me niet uit, maar een beetje interesse in de plaats waar je een feestje houdt, kan zorgen voor identificatie met de gasten van het feest. En ze worden er voldoende voor betaald, dacht ik zo!
                              2. Ik weet het niet. Het kunstje is al zo vaak uitgevoerd, dat het niet echt meer vernieuwend is. De grote bands voeren meer een toneelstuk op, dan dat er daadwerkelijk goede muziek wordt gespeeld en wat mij betreft mogen ze daarmee ophouden. Ik heb liever de juiste muziek, dan een hele show met typetjes etc. Daar krijgen ze achter in de tent toch niks van mee...
                              3. Dat hangt denk ik van het publiek en de locatie af. De oudere bezoeker heeft waarschijnlijk meer met een band, de jongere bezoeker meer met een dj. Het hangt er ook maar net vanaf wat de band speelt...
                              4. Wanneer je bedoelt; moet het gezellig zijn: ja. Bij ons hoef je niet aan te komen met slingers etc. want dan komt de brandweer toch moeilijk doen en decorstukken kun je na het feest meestal afschrijven en in het vierkante archief gooien...

Wat hier ook steeds meer populariteit krijgt is het piratencircuit. Echt het oude spul, van de paladijns, de new four, quintus etc. Het geheime zender spul, maar of je daar een avond mee moet vullen....
                              Last edited by timedriver; 09-02-11, 21:49. Reason: Fail!
                              I am a Timedriver!

Comment

Working...