groningen geluidsbeleid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

groningen geluidsbeleid

groningen

-geluidsnorm van 85 dB(A) in de binnenstad,
    -7 aangewezen dagen met geluidsnorm 90 dB(A)
    -bij evenementen met sfeermuziek en sportevenementen wordt 70 dB(A) de maximale geluidsbelasting in de hele stad

Voornemen 8
    Buiten de binnenstad 70 dB(A) op de gevel van woningen als maximumgrens hanteren voor muziekgeluid. Bij evenementenlocaties op grote afstand van woningen zullen wij bij de vergunningverlening maatwerk leveren. Een geluidsniveau van 70 dB(A) op de gevel van een woning geeft dan onnodig veel geluidsruimte. De geluidsnorm van 70 dB(A) zal dan gelden op een bepaalde afstand van het evenemententerrein.

is wel wat karig hoor. toch?

en let op:

Om de hinder vanwege basgeluiden te beperken wordt de nieuwe normeenheid dB(C) ingevoerd

Er zal een dB(C) norm worden vastgesteld die lager is dan een 1 op 1 vertaling van dB(A) naar dB(C) omdat er anders geen beperkend effect vanuit gaat voor de lage frequenties. Mede op basis van ervaringen en metingen dit jaar worden eind 2011 de definitieve dB(C)-normen vastgesteld. Pas daarna zal de oude “vertrouwde” dB(A) eenheid worden afgeschaft.

een kermis ONDER de 70 dB(C)...... nooit gedacht dat het zo snel zou gaan.
    Last edited by showband; 06-11-10, 19:17.
    lekker belangrijk!
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

Daaronder blijven is in de meeste gevallen vrijwel onmogelijk
    There is no substitute for imagination

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Hoe maak je een evenement kapot ?

Wij hebben op de kermis er ook problemen mee dat klopt

Er zijn al gemeentes waar 70DB maximaal wordt gehanteerd ( terwijl er de gillende mensen in de attractie's al meer DB geven )

Ook wordt er niet gekeken naar een leeg terrein of een vol terrein.

Als je een popconcert buiten moet gaan doen met 70DB met bv 10.000 mensen is dat wel heel erg voor het publiek want die moeten stil blijven ! of zul je straks horen op een concert door de bezoekers SSSSTTTTT ik hoor niks
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Dit is een conceptvoorstel van mei 2010... oud dus.

Lees voor de gein de bijlagen eens door, daar staan dingen in die niet helemaal kloppen tot dingen die pertinent onjuist zijn.

Bijvoorbeeld: Utrecht zou 80dB(A) hanteren. Dat is niet waar, Utrecht hanteert 85dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel.
        85dB(A) op 10m zoals genoemd bij Deventer lijkt me ook raar.

Enne... geluidsdruk van 150dB(A) bij de bron (speakers) wat op 200m nog ruim 90dB(A) is geloof ik ook niet helemaal, zeker niet in een stuk waar voornamelijk conventionele PA wordt behandeld en line-array slechts kort en wel erg bondig wordt benoemd.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

"Lees voor de gein de bijlagen eens door, daar staan dingen in die niet helemaal kloppen tot dingen die pertinent onjuist zijn"
          Het is dan ook een stuk van een gemeente en gaat over beleid...
          De Wet van behoud van Ellende is dus volledig van toepassing.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

Originally posted by renevanh
            Dit is een conceptvoorstel van mei 2010... oud dus.

Lees voor de gein de bijlagen eens door, daar staan dingen in die niet helemaal kloppen tot dingen die pertinent onjuist zijn.

Bijvoorbeeld: Utrecht zou 80dB(A) hanteren. Dat is niet waar, Utrecht hanteert 85dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel.
            85dB(A) op 10m zoals genoemd bij Deventer lijkt me ook raar.
            wat je zegt klopt niet. DB regelement utrecht:

80 db A en 95 db C om de eerste gevel in de stad
            80 db A en 95 db C 100m loodrecht voor het podium in parken
            90db A en 100 db C 100m loodrecht voor het podium buiten de bebouwde kom

gemeten met een Leq van 2 minuten
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

vandaar mijn nadruk op:
              "Er zal een dB(C) norm worden vastgesteld die lager is dan een 1 op 1 vertaling van dB(A) naar dB(C) omdat er anders geen beperkend effect vanuit gaat voor de lage frequenties."

in utrecht is de C weging dus (terecht) hoger dan de A weging.
              lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by daviddewaard
                wat je zegt klopt niet. DB regelement utrecht:

80 db A en 95 db C om de eerste gevel in de stad
                Hmmm... dat was op onze vergunning afgelopen augustus toch echt anders...

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

Originally posted by renevanh
                  Hmmm... dat was op onze vergunning afgelopen augustus toch echt anders...
                  dat vind ik erg vreemd, organiseer zelf al aantal jaren een festival in utrecht en doe geluid op heel veel evenementen in de stad en deze db normen gelden al sinds 2008
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by daviddewaard
                    dat vind ik erg vreemd, organiseer zelf al aantal jaren een festival in utrecht en doe geluid op heel veel evenementen in de stad en deze db normen gelden al sinds 2008
                    Tjsa... kan het ook niet helpen. Wij mochten volgens de vergunning 85dB(A) en 95dB(C) op de dichtsbijzijnde gevel...

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Tja,
                      dat komt er nou van. Sinds de jaren tachtig is een beetje geluidsvermogen geen probleem meer. Gebruikten in de jaren 60, artiesten , zoals Jumping Jewels, Rob de Nijs en de verdere vinefleur van de toenmalige artiestenwereld versterkers, die 70 watt leverden en The Who optrad met een schamele 400 watt, is het tegenwoordig zo, dat iedere zichzelf respecterende artiest,niet meer de buhne op gaat als er niet een stevige stack, of linearray staat, met vermogens van 50 kilowatt of meer. 20 kilowatt in het laag is helemaal geen uitzondering meer.
                      Het is al sinds jaren zo, dat de klachten over geluidsoverlast toenemen en je kon op je klompen aanvoelen, als zelfregulering niet helpt, dat de overheid dan maatregelen neemt. Ambtenaren nemen geen risico en zullen daarom een uitertst veilige marge hanteren, zoals de genoemde 70dB en liefst nog minder. Je kan ze proberen uit te leggen dat er niets van klopt, maar die ambtenaren hebben natuurlijk wel een akoestisch bureau ingehuurd, dat onderzoekt wat zij willen dat er uit komt.

Ik ben zelf ook niet zo flauw, maar kom echt in feesttenten, waar je in een paar minuten stokdoof bent. Kennelijk klinkt het niet, als het niet hard gaat en daar zit volgens mij de makke.
                      Ook op kleinere feesten in zalen , bruiloften etc, kan het naar believen van de band of disco ook al niet hard genoeg gaan. Als de huurder dan vraagt of het op zijn eigen feest wat zachter kan, krijgt hij als antwoord: "dan klinkt het niet meer en stoppen we".

Heeft ooit al eens iemand uitgezocht of bezoekers het wel nodig vinden dat je alleen al door de lage tonen achter in de feesttent geblazen wordt?
                      Geen normaal akoestisch orkest kan dergelijke krachtige lage tonen produceren.
                      Het kan wel anders. Een bevriende DJ draait met tweemaal 100 watt, maar wel goede kwaliteit. Voortdurend krijgt hij complimenten dat de muziek precies goed was en de feestelingen een prima avond hadden waarop ze ook nog gezellig konden buurten met de rest van de aanwezigen.

Het mag bekend zijn dat waar de meeste energie in gestoken wordt, de lage tonen, verantwoordelijk zijn voor de meeste klachten. Ze zijn buiten de feestlocatie het verste te horen en heel slecht te isoleren voor de omgeving.
                      Disco´s in steden moeten tonnen investeren in geluidsisolatie, terwijl ze dat geld in de knip kunnen houden, door zachter te spelen en vooral het laag te reduceren.
                      Ik weet het , ik krijg nu een lawine van kritiek, maar ik ben geen ambtenaar en heb dus verder helemaal geen invloed.
                      De krachtpatsers werken het zelf in de hand en verpesten het voor de rest van de audiowereld.
                      Wie start het komende nieuwe jaar met 6dB minder? Dat geeft sowieso, ook nog eens een enorme besparing in versterkervermogen en luidsprekers.
                      Wellicht is het tij nog (gedeeltelijk) te keren.

Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

@Speakertech: Hier kan ik het dan ook niet minder mee eens zijn. Kwaliteit vóór kwantiteit, als je bekijkt dat we ooit met eindbakken van 100-300Wrms op pad gingen, en nu de meeste disco-shows al met Lab FP10000Q draaien, dan merk je waar de trend heen aan het gaan is.

Feit is ook nog eens dat het met bands weinig zin meer heeft om een PA van 50W per kant neer te zetten als ze voor hun eigen instrumenten al backlines mee hebben die 110dB per stuk staan te maaien.

Een limiet van 70dB of zelfs 80dB is natuurlijk wel het andere uiterste. Gaan we dan ook charges van de ME krijgen om te 'vragen' of het publiek zijn mond houdt? Met een feestend publiek wat per persoon 3 of 4 biertjes achterover gekanteld heeft lijkt me dat een hele uitdaging.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by Stoney3K

Een limiet van 70dB of zelfs 80dB is natuurlijk wel het andere uiterste. Gaan we dan ook charges van de ME krijgen om te 'vragen' of het publiek zijn mond houdt? Met een feestend publiek wat per persoon 3 of 4 biertjes achterover gekanteld heeft lijkt me dat een hele uitdaging.
                          70dB is inderdaad erg weinig, ben ik met je eens. Luidruchtig publiek kan er ook wat van, maar ga eens in een aangrenzende woonwijk luisteren tijdens een feest. De mensen hoor je niet, maar wel het dreunen van de lage tonen. Die zijn dan ook het slechtst te isoleren. In tegenstelling tot een teveel aan hoge en middentonen, worden bassen, tijdens een concert wel als prettig ervaren lijkt het.

Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by speakertech
                            De mensen hoor je niet, maar wel het dreunen van de lage tonen. Die zijn dan ook het slechtst te isoleren. In tegenstelling tot een teveel aan hoge en middentonen, worden bassen, tijdens een concert wel als prettig ervaren lijkt het.
                            Als je kijkt naar de gemiddelde gevoeligheid van het menselijk oor en de eigenschappen van lage tonen (lange golven), dan is dat niet zo gek dat je in die woonwijk wel het sub hoort, maar niet het mid/hoog. Sub staat gewoon harder dan mid/hoog omdat het menselijk oor er minder gevoelig voor is. Dat in combinatie met de lange golven (die veel minder snel geabsorbeerd worden of uitdoven dan korte golven) is een geheel valide verklaring voor dit fenomeen.

De vraag is uiteraard en blijft uiteraard: wat gaan we er aan doen? Blijkbaar is het toch hinderlijk.
                            Uiteraard heeft het totaal geen zin om de limieten naar 80dB(A) te gaan verlagen, dan heb je als nog tegen de 100dB(C). Limieten met dB(C) schalen zijn ook weer omstreden, want 80dB(C) klinkt mooi, maar dat betekend pakweg 60dB(A). Onwerkbaar.
                            De experimenten met geluidsdempende materialen (o.a. schapenvachten) zijn al bij diverse festivals succesvol gebleken, ook voor het sub, maar dan moet je uiteraard wel in een tent zitten oid om die dingen te kunnen ophangen.

Een tijdje terug heb ik tijdens een klein festival, wat toch wel stevig ging op een gegeven moment, eens in een vrij uurtje een rondje door de aangrenzende wijk gelopen. Bijna niemand was thuis (op het festival of andere bezigheden buitenshuis,) en die ene persoon die zijn gras stond te maaien of auto te wassen gaf aan helemaal geen probleem met een beetje geluid te hebben, zolang het niet elke week was en niet tot 3:00 uur doorging.

Wat mij elke keer weer opvalt: Er wordt enorm gewerkt aan geluidslimieten en het voorkomen van mogelijk overlast (overigens vaak ongehinderd door enig inzicht, maar dat terzijde).
                            De door gemeenteraden en leefbaarheidscommissies bedachte limieten en regels hebben in heel veel gevallen bijna geen tot geheel geen draagvlak. Het is pure regeltjespolitiek waar eigenlijk niemand op zit te wachten.

De oplossing? Stel dit soort regels als voorstellen op en laat de inwoners beoordelen dmv een referendum. In een SGP gezinde gemeente krijg je het er wel door dat het zondag niet harder mag dan 20dB(C), maar in een stad als Groningen, waar hoogstwaarschijnlijk ook bijna geen draagvlak bestaat, niet.

Comment

• btvmaarten
                              • Jun 2004
                              • 56

De Db normen die in dit topic zijn beschreven zijn wel de standaart opgestelde DB regels voor gemeente, regelmatig merken wij en vooral als het evenementen zijn waar de gemeente zelf aan mee werkt er regelmatig een oogje word dichtgeknepen en of de vergunning word aangepast zodat er een hoger aantal DB's kunnen worden gehaald tijdens een evenement.

ik denk dat de standaard wel streng word toegepast maar het ligt er helemaal aan wat voorn evenement je hebt, in welke gemeente, en wat de toevoeging is voor de gemeente/stad. en het ligt denk ik ook aan het organisatiebureau, of die goede contakten heefd met de ambtenaar die de vergunning verstrekt, of niet. ook ligt het aan de relatie die je hebt met de ambtenaar die geluid komt meten, wat accepteerd hij wel en wat niet en hoe ver kan je gaan totdat je op je vingers word getikt.

Zo merk ik dat het meestal in de praktijk gaat.
                              Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

Comment

Working...