groningen geluidsbeleid
Collapse
X
-
Het was wel een beetje een sarcastisch voorbeeld hoor, die 20dB(C)Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Kan ook alleen als je een extreme demping aanbrengt in een kerk.
Want de meesten van ons weten dat de galm-akoestiek daarin
juist een forse bijdrage kan leveren tot heel wat extra dB-tjes....
Maar waar "we" als samenleving strijden tot het terugbrengen
van de hoeveelheid openbaar geluid,
is de mate van privé of persoonlijk geluid juist steeds groter:
getuige de steeds grotere vermogens in luxe auto's
(t/m de spreekwoordelijke boomcars die je soms op 40-50m al hoort aankomen)
en de hele "OLH-ganselijke" dag met die mp3 spelers op je knars,
waarvan de omstanders soms bijna net zo 'genieten'.....
Ik weet niet wat op termijn erger is voor de oorschade(s)...
Symbool-politiek en dito-correct 'struisvogelen' zit er wel weer een beetje in.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Volgens mij was dat toch ook een ontwerpeigenschap van een kerk. In de Middeleeuwen hadden we immers nog geen dV-DOSC arrays.First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Ook bij ons in de regio begint het steeds erger te worden qua geluidsbeperkingen.
Afgelopen weekend een buitenevenement gedaan, waarbij het maximum lag op 70dBa bij de dichts bijzijnde gevel. Dat was bijna direct naast het podium. Hierdoor kwamen we bij de regie uit op ca. 80 dBa. Van het hele geluid blijft niets over. De vergunningsaanvraag was ingediend op 85 dBa op de dichts bijzijnde gevel, maar keihard afgewezen door de gemeente.
Dit tweedaagse evenement komt één keer per jaar terug en is een cultureel festival gecombineerd met live muziek. Bij mijn weten is er ook maar één iemand in de buurt die klaagt en die dus een meting aan heeft gevraagd (waarbij de gemeentelijke ambtenaren versterkt werken door de collega-ambtenaren in het blauw). Het is jammer dat zulke mensen het kapot maken voor de mensen die wel houden van zulke culturele evenementen.
Normaal krijg je wel eens klachten dat het te hard gaat, maar nu klaagde bijna iedereen dat het te zacht gaat.
Je kunt het niet voor iedereen goed doen, dat snap ik. Maar als nu degenen die klagen een avondje weg gingen tijdens zo'n evenement, dan kan de rest ongestoord feesten. Een evenement wordt toch altijd tijdig bekend gemaakt, toch?
Bij mijn weten komen er nog enkele evenementen aan waar we tegen ditzelfde probleem aanlopen. En het worden er steeds meer.
Betekend dit uiteindelijk het einde van muzikale buitenevenementen? Moet dan echt alles naar binnen toe?
Wat zou de ideale oplossing zijn, zonder het gevoel van livemuziek kwijt te raken?JP/PA Geluid & LichtComment
-
ik ben zelf ook niet van het klagen over geluidsoverlast terwijl er bij mij in de buurt toch zeer regelmatig evenementen zijn, van kermis, tot festival tot jaarmarkt.
Ik vind het echter wel ver gaan om te zeggen dat de klagende mensen dan maar weg moeten gaan op de momenten van de evenementen. Er wordt vaak gezegd het is maar een paar keer per jaar, maar ga maar eens serieus tellen als je in de binnenstad of centrum van een gemeente woont. Als ik even snel tel, dan zou het in mijn Gemeente toch al gauw over 10 of meer data gaan.
Ik vind zeker dat buitenevenementen mogelijk moeten zijn, met acceptabele geluidsdrukken. Ik snap echter ook dat dit aan strenge limieten gesteld moet worden, aangezien het in het verleden echt te bont is gemaakt.
Jammer maar we zullen er toch mee moeten leren leven ben ik bang. En dan zijn line arrays, sub arrays of sub matrixen toch ineens een goed idee. Kost vaak wat meer, maar ja daar moet de organisator dan maar extra subsidie voor aanvragenComment
-
Nu uiteindelijk toch die geluidsnormen erdoor gekomen zijn, wordt het misschien eens hoog tijd om systemen uit te dokteren die, ondanks die normen, toch een afdoend resultaat geven om een evenement te doen slagen.
Dan denk ik oa aan spreiding, sneller werken met delay stacks (speakers), constructies die zeer snel op en af te bouwen zijn om die delay speakers op te hangen e d.
PA tent dichter bij podium (20 meter ipv 40). Allemaal mogelijkheden wat mid en hoog betreft.
Rest er nog het sub onder controle te krijgen. Dat vraagt al wat meer denkwerk (en rekenwerk).
Ook de personeelskost (al die delay's moeten natuurlijk ook worden opgesteld) is een punt wat je niet mag onderschatten.
Ik begrijp best dat je dan in bepaalde gevallen de line array's niet meer kan gebruiken waar ze anders vanzelfsprekend waren - vb een stadsplein - , en daardoor een heleboel speakers(en dranghekken, kabels,...) moet plaatsen om hetzelfde publiek te bereiken.
PinoMuziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...Comment
-
Originally posted by MarkRomboutsIk vind het echter wel ver gaan om te zeggen dat de klagende mensen dan maar weg moeten gaan op de momenten van de evenementen. Er wordt vaak gezegd het is maar een paar keer per jaar, maar ga maar eens serieus tellen als je in de binnenstad of centrum van een gemeente woont. Als ik even snel tel, dan zou het in mijn Gemeente toch al gauw over 10 of meer data gaan.
Originally posted by MarkRomboutsJammer maar we zullen er toch mee moeten leren leven ben ik bang.
Originally posted by MarkRomboutsKost vaak wat meer, maar ja daar moet de organisator dan maar extra subsidie voor aanvragenJP/PA Geluid & LichtComment
-
Ik kan me de opening van een Amsterdams theaterfestival in 1999 herinneren. Dit vond plaats op het Nesplein. Men wist dat er één stel was dat de jaren ervoor zich al had beklaagd over geluidoverlast (het is theater, dus geen knetterharde boemboem etc). Na de tweede oeverloze discussie over wel of niet aan de regels houden, is besloten zolang de opening daar zou plaatsvinden, deze twee mensen in een hotel onder te brengen. Dit was veruit de goedkoopste oplossing.
Je kunt alleen wel gaan wachten op nog meer mensen die ook 'last' hebben van het geluid en ook wel een nachtje op kosten van het festival in een hotelletje willen zitten...
@lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
Tuurlijk iets aan banden is wel nodig, maar mixer op 15 tot 20 mtr moet je toch min. 92 dba kunnen draaien op die plek.
Ze moeten niet zo zeuren, als je in een binnenstad gaat wonen weet je toch dat je er mee te maken krijgt.
het is het zelfde dat je in de landerijen gaat wonen en klaagt dat er een boer is die om 22:00 uur nog mest aan het uitrijden is.
Greetz
EddyApogee, i\'m loving it!Comment
-
Tuurlijk iets aan banden is wel nodig, maar mixer op 15 tot 20 mtr moet je toch min. 92 dba kunnen draaien op die plek.
Ze moeten niet zo zeuren, als je in een binnenstad gaat wonen weet je toch dat je er mee te maken krijgt.
het is het zelfde dat je in de landerijen gaat wonen en klaagt dat er een boer is die om 22:00 uur nog mest aan het uitrijden is.
Greetz
Eddy
Mensen doen toch, voordat ze ergens gaan wonen, ook een beetje onderzoek naar de omgeving waar ze komen te wonen. Dus ze zijn er zeker van op de hoogte.JP/PA Geluid & LichtComment
-
Over klagen gesproken,
we spannen ook wielerrondes af. De mensen klagen al als er alleen nog maar een draad voorbij komt. Ook zijn er huizen waar al jarenlang een baby ziek op bed ligt.
In een andere plaats heeft iemand het voor mekaar gekregen om de natuur te beschermen. Aan de bomen die er staan, mag niets meer vastgemaakt worden, zelfs geen spanbandje.
In weer een andere plaats (Roosendaal) mochten de lantaarnpalen niet meer gebruikt worden om luidsprekers te bevestigen, was gemeentelijk beleid. De organisatie moest maar vergunning aanvragen om palen in te graven............ Daar was gelukkig een ambtenaar die de (on)zin zag van de vergunning, als het al jaren mocht, dan nu ook.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Ook te luid in het brabantse
Na optredens op het parkfeest, een aantal artikelen in de krant, o.a. Kane.
Veel klachten over geluid, het parkfeest heeft een locatie in de binnenstad, met redelijk veel huizen op korte afstand, ik woon zelf aan de andere kant van de stad, maar daar waren de diverse optredens goed te horen.
Verschil lijkt o.a. een rider eis van 105 dB(A) t.o.v. een vergunning van 95 dB(A). Dit zal ook met de nieuwe evenementen normstelling nog vaak gaan voorkomen....Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2Comment
-
Beetje raar als de vergunning het volume op het veld als uitgangspunt heeft. Hier is niet te bepalen hoeveel overlast er is. Beter is om hiervoor een aantal punten buiten het terrein te bepalen met een limiet.
Tevens is het natuurlijk erg onhandig om dit niet vooraf af te dekken bij een band met een eis van 105db in de rider.
Ik hen trouwens wel van meerdere bezoekers vernomen dat ze het geluid bij Kane te hard vonden .........Comment
Comment