Nieuw wetsvoorstel inzake geluidsvolumes, Belgie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Originally posted by Stoney3K
    De afstand waarop ze meten ben ik ook even benieuwd naar. 100dB op een halve meter van de weergever is natuurlijk onzin, dat haal ik met het stereo-setje thuis nog als ik het even flink openschroef.
    De meetplaats dient te voldoen aan volgende voorwaarden:
    − de meetplaats bevindt zich in een zone waar het publiek direct is blootgesteld aan de geluidsniveaus;
    − de meetplaats bevindt zich in een zone die toegankelijk is voor het publiek en op minstens 0,5 meter van gelijk welke geluidsbron;
    − tenzij anders vastgesteld in de milieuvergunning wordt de meetplaats voor continu meten en registreren
    vastgelegd op ten hoogste 3 meter boven de dansvloer, centraal tussen de luidsprekers. Indien dit om praktische redenen niet mogelijk is, dient een correctiefactor bepaald en toegepast te worden. Hiermee kan het verschil in geluidsdrukniveau tussen de meetplaats (bijvoorbeeld Front of House) en de beoordelingsplaats (hoogste blootstelling) vastgesteld worden.

Voordat we hier verder discussieren en speculeren, neem dit document eens door... het geeft je antwoord op heel wat vragen!

PS: puntje 2 creëert wel voor wat mogelijkheden
    Last edited by axs; 23-01-11, 11:37.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Het voorstel zoals gedaan rekent eenvoudig af met de afstand van meten ...
      Het geldt namelijk "op iedere voor het publiek toegankelijke plek" !!

We zullen dus af moeten van het neerknallen van een PA in de traditionele opstellingen. Distributie is het toverwoord.! Zorg voor een gelijk luidheidsniveau in de hele zaal / kroeg / tent. Mooie uitdaging voor de ontwikkelaars, want we willen wel een opbouwtijd van < 1 uur natuurlijk.

Paul

Tjonge, het leeft wel dit onderwerp...
      Last edited by SPS; 23-01-11, 11:38. Reason: gelijktijdige reacties
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Originally posted by SPS
        Het voorstel zoals gedaan rekent eenvoudig af met de afstand van meten ...
        Het geldt namelijk "op iedere voor het publiek toegankelijke plek" !!

Klopt niet helemaal, zie mijn posting hier juist boven... er zijn meerdere factoren die in rekening worden gebracht en het wordt blijkbaar duidelijk vastgelegd waar er dient gemeten te worden.
        Last edited by axs; 23-01-11, 11:41.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Kan een van de heren dB-kundigen een vergelijking maken met de geluidsdruk uit die roemruchte koptelefoon-oordopjes van alle I-pods enz.
          Is dit verbod van "festival herrie" de opmaat om
          op termijn ook de "draagbare volumes" aan banden te leggen?
          Die veroorzaken door hun dagelijkse gebruik m.i. hetzelfde of meer (?) gehoorschade dan die paar festivals/concerten per jaar.

Sommige mensen lopen de halve of hele dag met zo'n apparaat in hun oren.
          En hebben de buitenwereld dan niet eens meer in de gaten.
          Ik heb al een paar keer een fietser het leven laten behouden
          door flink in de ankers van de auto te gaan. Niets gezien of gehoord.
          Blik: op nul ...
          Aandacht: op uit ...
          en
          Oren: op 'dicht' ...!
          (Bijna hetzelfde als telefoneren achter het stuur.)
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

"We zullen dus af moeten van het neerknallen van een PA in de traditionele opstellingen. Distributie is het toverwoord!
            Zorg voor een gelijk luidheidsniveau in de hele zaal / kroeg / tent.
            Mooie uitdaging voor de ontwikkelaars, want we willen wel een opbouwtijd van < 1 uur natuurlijk."

Ik proef een groter wordende behoefte aan riggers!
            "My kindagirl" .... die Joke Schauvlieghe.

Maar ze mag net zo lief naar Binnen-Buthuzwezozistan emigreren,
            om haar éénzijdige gehoor-beschermings-gedram op te leggen.
            Laat ze tegelijk maar eens proberen de
            auto-industrie (verkeersherrie = dagelijks langs alle doorgaande wegen)
            luchtvaart industrie (vliegtuigherrie = dagelijks in vele regio's)
            luchtmacht (idem - en met de JSF wordt het nog veel erger!)
            aan te pakken.....
            Dan wordt het plots een heel ander verhaal!
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by axs
              De meetplaats dient te voldoen aan volgende voorwaarden:
              − de meetplaats bevindt zich in een zone waar het publiek direct is blootgesteld aan de geluidsniveaus;
              − de meetplaats bevindt zich in een zone die toegankelijk is voor het publiek en op minstens 0,5 meter van gelijk welke geluidsbron;
              − tenzij anders vastgesteld in de milieuvergunning wordt de meetplaats voor continu meten en registreren.
              In de praktijk zal een ambtenaar dus met zijn metertje gewoon tegen de barriers aan staan midden tussen de PA-stacks, en dan stomverbaasd kijken als zijn meter over de 120 aangeeft.

Sinds de meeste barriers al een gat maken van 1 meter tussen het podium en het publiek, zou ie zelfs nog kunnen proberen om recht voor de PA te meten, dan gaan we helemaal gezellige festivals krijgen.

Iemand nog kastjes over die minder dan 125dB op 1m bij 1W doen?
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

@Stoney3K: lees de tekst eens, en je zal zien dat die meetpunten vastliggen.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by axs
                  @Stoney3K: lees de tekst eens, en je zal zien dat die meetpunten vastliggen.
                  Ik heb er even doorheen gebladerd, maar alleen het meetpunt voor continu-metingen ligt vast op hooguit 3 meter boven de dansvloer, midden tussen de speakers. (Voor lokaties vanaf categorie 2 dus).

Er is niks gezegd over de steekproef-metingen, behalve dat ze minstens 0,5 meter van de speakers moeten gebeuren op een voor publiek toegankelijke plek. Volgens mij voldoet 'recht voor de PA, tegen de barriers' hier bijvoorbeeld prima aan.

Ik voorzie vooral grote problemen bij de kleinere verhuurders, café-bandjes en drive-in shows. Nu is het met een DJ nog wel te doen om de schuiven tot op zekere hoogte terug te halen, maar een band die al 100dB vanaf zijn backline loopt te produceren wordt toch een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor de kleine geluidstechnicus die voor die 2 café-optredens en het verdwaalde sprekertje even een berg papierwerk extra krijgt en een stapel apparatuur bij moet kopen/huren.

Gevolg: Klussen worden flink duurder, of op de kleinere optredens worden de regels weer eens met een korrel zout genomen, met alle risico's van dien.

Comment

• Big Bang
                    • Apr 2008
                    • 652

Wellicht dat het tijd wordt om in het contract op te nemen dat de opdracht gever het volume bepaald, en dat eventuele sancties dan ook voor zijn rekening zijn..
                    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Lijkt me ook niet meer dan logisch dat de opdrachtgever verantwoordelijk is en dus de geluidsverhuurder niet opgezadeld wordt met dit probleem.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by MusicXtra
                        Lijkt me ook niet meer dan logisch dat de opdrachtgever verantwoordelijk is en dus de geluidsverhuurder niet opgezadeld wordt met dit probleem.
                        Zoiets kun je natuurlijk prima eisen, maar als puntje bij paaltje komt en meneer de ambtenaar komt bij jouw FOH desk even verhaal halen, dan zullen de meeste opdrachtgevers gelijk reageren met 'Ik weet van niks!', waarna je dus zelf de moeite moet gaan doen om de rommel op te ruimen en eventueel zelfs naar een advocaat moet gaan stappen om je opdrachtgever weer aan zijn voorwaarden te 'herinneren'.

Van de andere kant, als de opdrachtgever besluit dat de knop om moet op last van de ambtenaar, kijkt het publiek gelijk naar het FOH en krijgt de verhuurder de schuld. Ook geen goeie reclame ben ik bang...

Eén ding wat ik wel in mijn sets in ga bouwen vanaf nu: Een kill-switch op de backline en monitors voor muzikanten die te veel herrie op het podium schoppen.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by Stoney3K

Eén ding wat ik wel in mijn sets in ga bouwen vanaf nu: Een kill-switch op de backline en monitors voor muzikanten die te veel herrie op het podium schoppen.
                          Zat toch al op de tafel? Mute, ofzo? Net iets voor de placebofader?

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by MacGyverSounds
                            Zat toch al op de tafel? Mute, ofzo? Net iets voor de placebofader?
                            Dat doet nou eenmaal niet zoveel tegen gitaarversterkers die op 11 staan, wel?

Een schietstoel voor de drummer hou ik als upgrade.

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Zoiets kun je natuurlijk prima eisen, maar als puntje bij paaltje komt en meneer de ambtenaar komt bij jouw FOH desk even verhaal halen, dan zullen de meeste opdrachtgevers gelijk reageren met 'Ik weet van niks!',
                              Kunnen ze niet want volgens dit voorstel moet er een verantwoordelijke worden aangeduid. Aangezien dit geregeld moet worden tussen overheid en organisator, zal het dus iemand van de organisatie zijn die het aanspreekpunt is.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Zelf zorg ik altijd op iedere gig dat ik met één persoon afspreek dat hij mijn opdrachtgever is, dit om te voorkomen dat de één komt zeggen dat het harder moet en drie minuten later de ander dat het zachter moet.
                                Dan mogen er wat mij betreft 10 incompetente ambtenaren bij me komen maar ik zal ze één voor één doorverwijzen naar de betreffende persoon.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...