ja idd, we zouden ons met een gigantische groep mensen moeten samenzetten, en allemaal wat geld opleggen voor een advocatenteam, en dan sabam tot in het bankroet vervolgen. Zou het mogelijk zijn om ineens al het geld wat je al jaren teveel betaald hebt terug te eisen? En is het niet zo dat de verliezer tegenwoordig moet opdraaien voor de volledige gerechtskosten?
Infiltratie bij Sabam (BE)
Collapse
X
-
Stelletje idioten. Eten van twee walletjes noemen we dat toch?First make it work, then make it look pretty!Comment
-
stel je betaalt als organisator 2500 euro om pakweg Milk Inc te laten komen, dan wordt je sabam tarief berekend als "10% op uitkoopsom van 2500 euro". dit maakt dus 250 euro voor sabam
als milk inc voor hetzelfde optreden maar 1500 euro zou vragen moet je dan plots maar 150 euro aan sabam betalen.
dat kon ik toch begrijpen uit het stuk van de aflevering van gisteren waar de controleur ook duidelijk maakte dat 1m² eigenlijk al begint te lopen bij 0m²we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!Comment
-
Dus voor een onbekende bruiloft-DJ die andermans plaatjes schuift hoef je alleen de 'algemene' SABAM-heffing te betalen, maar een A-lijster die ook andermans plaatjes draait is dubbel kassa.
Ik ben ook even benieuwd wat er gebeurt als ik als DJ niet bij SABAM ben aangesloten. Dan kunnen ze dus fluiten naar mijn 10% gage.First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Ik ben ook even benieuwd wat er gebeurt als ik als DJ niet bij SABAM ben aangesloten. Dan kunnen ze dus fluiten naar mijn 10% gage.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
Neen, dan ben jij in de fout want dan ZOU je eigenlijk verplicht zijn een DJ-licentie te betalen aan 250 euro per jaar... ZOU omdat ik mij echt afvraag of Sabam zo maar het recht heeft om "producten" als DJ-licenties uit te vinden en die als rechtsgeldig in de markt te duwen zonder goedkeuring van de politiek.
maar na verder navragen bleek dus het volgende:
De DJ-licentie is enkel van toepassing op dj's die draaien met cd's waar bv legaal gekochte nummers van iTunes/beatport/... opstaan (dit was me reeds bekend). Omdat het muziekbestand (in dit geval de mp3) van drager verandert (van harde schijf naar cd) dienen er auteursrechten betaald te worden omdat het hier om een kopie gaat die niet zal gebruikt worden in familiekringen. Men mag volgens de wet immers enkel kopiëren indien het gebruik ervan uitsluitend bestemd is voor de familiekring (zie de artikels 22 § 1. 5° en 46. 4° van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht). Dit impliceert dat het draaien met kopies op openbare plaatsen verboden is, want hiervoor heb je de expliciete toelating nodig van de rechthebbenden van de muziek (auteurs/componisten en platenproducenten). De DJ-licentie van Sabam geeft u dan deze toelating.
PS: ivm de "deurwaarders" van sabam: Ik heb gehoord van iemand die één deze malafide deurwaarders eens over de vloer heeft gehad en hier verder onderzoek naar heeft gedaan dat dit gewoon een side-branch blijkt te zijn van sabam zelf... sabam heeft dus als een soort van dochteronderneming een heel deurwaarders-bureau waar ze gretig gebruik van maken (en waarschijnlijk ook heel wat geldtransfers oplevert... lijkt me een handig achterpoortje voor witwaspraktijken...)we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!Comment
-
Dit vroeg ik me dus ookal eerder af! Vanwaar haalt een privé organisatie het 'recht' om eigen licenties op de markt te brengen en de mensen die deze niet gebruiken een boete aan te smeren. Dit zou dan kunnen betekenen dat iedere privé organisatie licenties gaat bijmaken a ratio van 250€ voor het gebruik van hun product... geen licentie = niet gebruiken, toch gebruiken = dikke boete!
lekker belangrijk!Comment
-
Dat slaat nergens op: handel tussen BV's (of BVBA's) heeft niets te maken met witwassen...
Lijkt me verstandig om de handel binnen huis te houden, dat scheelt enorm veel overheadkosten en "marge".
Blijft boeventuig trouwens...If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-ManagerComment
-
wat ik mij ook afvraag is of die persoon zomaar mag komen binnenwandelen op jou feestje.
Het wordt wel eens geprobeerd van een kleine fuif als privéfeestje te laten doorgaan maar dan mag de controleur blijkbaar gewoon binnenwandelen om de boel te komen controleren (net zoals bij commerciele fuiven, moet die man/vrouw geen inkom betalen?)
en even triestige zaak is soms billijke vergoeding, ik vond het er toch wel lichtjes over toen de controleur gezellig met zijn vrouw over de kerstmarkt kuierde, hier en daar eens de sfeer opsnuiven, en gelijk even een boete opstellen voor de muziek die in bijna elke kraam (van plaatselijke verenigingen) aanwezig was, romantisch toch.Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneerComment
-
bij softwarebedrijven is dit schering en inslag.
Sabam voert ENKEL de wetgeving uit m.b.t. auteursrecht! Zij hebben dus eigenlijk zelf geen eigen product waar ze zelf baas over zijn want de baas is hier de wetgeving.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
Basistarief.
De tarifering gebeurt op basis van 10% op de bruto-ontvangsten. De bruto-ontvangsten worden berekend op basis van :
1) de inkomprijzen*,zoals hieronder bepaald;
2) de gratis kaarten die als tegenprestatie voor sponsoring worden voorbehouden en waarvan de in aanmerking te nemen waarde
gelijk is aan het gemiddelde van de gehanteerde inkomprijzen;
3) alle andere vormen van directe en indirecte sponsoring.
Indien de prijs van de meest gevraagde consumptie meer dan 1,40 € bedraagt, wordt het verschil bij de inkomprijs gevoegd.
my 2 cents: volgens mij is Sabam nog niet van Basta af... misschien wat mee in de volgende aflevering?Last edited by axs; 27-01-11, 10:56.If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
ik vind het al jaren best wel raar dat de vergoeding voor een liedje afhankelijk is van de luisterplaats en niet van de inspanning van de artiest.
Is een CD die op de lokale radio gedraait wordt minder "waard" dan een CD die op de nationale radio gedraait wordt?
De zelfde plaat, met dezelfde artiest, die dezelfde moeite heeft gedaan, dezelfde investering, kosten, platendeal, perserij en distributie. Is qua vergoeding tientjes meer waard als de zender verschilt.
Heeft een artiest die in gitaar speelt minder honger dan eentje die viool speelt? Waarom is een plaat voor een groter publiek draaien dan duurder dan voor een kleiner publiek? Is het doel om een billijke vergoeding voor de rechten te geven?
Moet de kleinzoon van michael jackson in plaats van 10 miljoen euro 10 miljoen-en-1 euro ontvangen om het billijk te maken? Of is de kostprijs van een plaat gewoon de kostprijs?
waarom is een single verspreiden anders geprijst dan een MP3 verspreiden?lekker belangrijk!Comment
Comment