Infiltratie bij Sabam (BE)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ik heb altijd de neiging om, op plaatsen waar ik vroeger wat tegels en sanitair in de wc heb gemaakt, toch maar eens een spaarpotje op te hangen...

Waarom moeten de artiesten geld beuren over iets wat ze 20 jaar geleden gemaakt hebben, en de tegelzetter en loodgieter niet?
    Wat dacht je van de stratenmaker? De meeste straten liggen er met gemak 50 jaar in, toch krijgt de stratenmaker maar één keer betaald, en de artiest nog vele jaren lang...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

ook een leuke in dat verband:
      Radiodirecteuren tillen Buma/Stemra voor kapitalen - Muziek - AD

28-01-2011
      Radiodirecteuren tillen Buma/Stemra voor kapitalen
      HOOFDDORP - Directeuren van commerciële radiostations als Sky Radio en 538 blijken jaarlijks onterecht duizenden euro's op te strijken van de muziekauteurbeschermer Buma/Stemra.
      De directeuren krijgen dat geld omdat ze bij Buma/Stemra staan ingeschreven als componist van honderden liedjes. In de meeste gevallen hebben ze daar echter geen noot van geschreven. Dat staat vandaag te lezen in de Volkskrant

De directeuren laten weten het geld te ontvangen voor componisten die intern bij hen werken en dat later weer onder hen te verdelen. Een aantal componisten vertelt de krant echter, op anonieme basis, dat de zaak anders ligt. Uitgevers zouden componisten dwingen hen 'mee te laten tekenen' als componist. (ANP)
      lekker belangrijk!

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Originally posted by MacGyverSounds
        ik heb altijd de neiging om, op plaatsen waar ik vroeger wat tegels en sanitair in de wc heb gemaakt, toch maar eens een spaarpotje op te hangen...

Waarom moeten de artiesten geld beuren over iets wat ze 20 jaar geleden gemaakt hebben, en de tegelzetter en loodgieter niet?
        Wat dacht je van de stratenmaker? De meeste straten liggen er met gemak 50 jaar in, toch krijgt de stratenmaker maar één keer betaald, en de artiest nog vele jaren lang...
        Boney M is denk ik een goed voorbeeld.

Als je gaat voor eenmalige vergoeding voor geleverde prestatie dan komt het erop neer dat je een product (muziek) verkoopt dat op het moment van vervaardigen (componeren/uitvoeren) nog bijna niets waard is omdat het zijn populariteit nog niet heeft bewezen. Als een platenmaatschappij zo'n product zou afkopen vangen zij dus tot in lengte van dagen alle recette, terwijl artiest €2000,- voor de single heeft gekregen.

Lijkt me logisch dat je wordt beloond voor een product dat tot in lengte van dagen mensen vermaakt.

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

als jij een taxi ontwerpt dan krijg je toch echt de chauffeur en de fiscus de hele ritprijs.

En niet mercedes of de man achter de tekentafel.
          lekker belangrijk!

Comment

Working...