Verder studeren & frustraties: België..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarpan
    • Dec 2008
    • 266

Originally posted by BenW
    Ik heb in avondschool de cursus 'assistent-podiumtechnicus' gevolgd in het VTI in Brugge. Een praktische opleiding met een meer dan degelijke theoretische onderbouw. Zeer geschikt om als 'groentje' in te stappen en de basis van klank en/of licht te leren. Meer praktische ervaring doe je op door... uit werken te gaan! Beginnen met kistjes slepen, en ondertussen oogjes en oortjes openhouden.
    Heb ik dus ook gedaan een paar jaar geleden...Ben van de Kwassa Kwassa?
    als je bij de brom zit...

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

a) Ik heb in avondschool de cursus 'assistent-podiumtechnicus' gevolgd in het VTI in Brugge.
      b) Een praktische opleiding met een meer dan degelijke theoretische onderbouw.
      c) Zeer geschikt om als 'groentje' in te stappen en de basis van klank en/of licht te leren.
      d) Meer praktische ervaring doe je op door... uit werken te gaan!
      e) Beginnen met kistjes slepen, en ondertussen oogjes en oortjes openhouden.
      a) als ik 'assistent podiumtechniek' lees zit daar basis-kennis van alle deelvakken in of alleen licht en geluid?
      b) "meer" dan degelijk? Hoe bedoel je? Je kunt ook tè veel krijgen?
      c) beperkt zich dat tot alleen die 2 richtingen? Geen podium, daken, decor, hijsen/heffen=rigging, projectie enz?
      e) Maar met het ogen+oren open houden vang je misschien dingen op die juist in in de theorie fase hadden kunnen worden overgebracht.

Een voorbeeld van heel slechte theorie is:
      leerlingen dat de trekkenwand kan bestaan uit:
      - vaste buizen,
      - 'beweegbare' buizen (aan staalkabels op) een lier en
      - trussen aan takels.
      Het ontbrak er nog maar net aan dat ook de wind-ups tot
      "de trekkenwand" werden gerekend.
      Zo krijg je ook idiotien als die in Nederland zijn ontstaan met "het BMT papiertje":
      één soort hijsbewijs dat moet gelden voor alles van 'handwand' tot computerbesturingen. (= Van fiets tot geschaarde personenbus!)
      En wat allemaal in 5-8 dagen te leren moet zijn?
      Maar waar de kennis van touw zelfs in vergeten is om op te nemen....
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• HR Soundproductions
        • Oct 2005
        • 650

Ik ga me wederom maar weer eens bij Rinus aansluiten als het aan opleidingen aankomt;

Met verbazing lees ik iedere keer weer over diverse soorten opleidingen, het liefst met de toevoeging HBO/Univ. erbij. Let wel heren, kennis is nog niet altijd kunde !

Helemaal mee eens dat een opleiding voor een basis of fundament kan zorgen, maar jammergenoeg heeft de praktijk vele verschijningsvormen. Ik wil hiermee aangeven dat voor een aantal zaken enige basale kennis niet ontbeerd kan worden, de werkelijke toets is nog altijd de praktijk!

Ervaring, technische creativiteit, probleemoplossend werken en overzicht hebben en houden zijn geen modules op school waar je studiepunten mee kan verdienen, maar wel noodzakelijk zijn om je in de praktijk staande te houden.

Ik kraak overigens geen opleidingen af, maar probeer aan te geven dat een opleiding ( voor mij om het even welke ) slechts het startpunt is, de rest komt erna. Nunquam perfectum zullen we maar zeggen?

N.B.: En tsja; de vragen of jezelf en een eventuele partner het accepteert dat je;

- (bijna) iedere avond weg bent,
        - lange dagen maakt op de meest vreemde tijdstippen
        - net een, of net iets meer dan, een modaal salaris verdient
        - zelden de waardering krijgt die je verdient
        - plezier in je werk hebt
        - een richting waar voldoende persoonlijke groei in is te realiseren
        - je echt al je creativiteit moet gebruiken om aan de "tijd-eis" te voldoen
        - etc

Deze bovenstaande zaken zul je voor jezelf ingevuld moeten krijgen.

Comment

• BenW
          • Jan 2009
          • 22

@Tarpan: Geen idee waar je op doelt... Misschien bedoel je een andere Ben?
          @ Rinus en HR (vreemde voornaam, maar kom ): De opleiding heet 'assistent-podiumtechnicus'. Het gaat dus over de basis, eerder een opleiding stagehand dan lichtdesigner, klankman of rigger. Er wordt eerst een basis gegeven: elektriciteit, veiligheid, mobiele elektrische installaties. Daarvoor moet je geslaagd zijn om verder te gaan. Tot dan heb je nog geen enkel kabeltje, lampje of versterker gezien...
          Daarna komen drie modules: klank, licht en podium. Bij klank en licht heb ik heel wat opgestoken, maar de module podium omvat schilderen, houtbewerking. Niet echt praktische bruikbaar, me dunkt. Gelukkig heb ik daar wél een flightcase ineen leren zetten, handig voor een onhandige kwast als mezelf.

Na de opleiding, en dat ben ik he-le-maal met jullie eens, sta je natuurlijk nog nergens. Vandaar het kistjes slepen, fuifjes op- en afbouwen en schoolvoorstellingen draaien; hands-on leren dus. Voordeel is wel dat je al een basiskennis hebt over de toestellen waarmee je werkt, en die dus door gerichte vragen en oplettendheid voor wat rond je gebeurt, kunt uitbreiden tot echte praktische kennis. Ik denk dat ik zo beter af was dan alles direct in de praktijk te leren, en dat mijn werkgevers blij waren dat ik toch het verschil tussen een schucko en een XLR kende...

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Originally posted by WFF
            Aannemen als stagehand en dan twee weken je rug slopen voor wat mojo barriers hoeft voor mij ook weer niet. Als het nu voor nuttige apparatuur was.
            Mojo Barriers zijn verdomd nuttige apparatuur, hebben veel meer met IT te maken dan je denkt en kan je met gemak nog op afstuderen.
            Verder veel gekopieerd maar nooit geëvenaard.
            Blijkbaar toch teveel als stagehand gedacht?
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Helemaal met Kokkie eens.
              En na het Roskilde-festival met meerdere doden (aantal jaren geleden) weten heel veel organisatoren ook het nut van die hekken ten behoeve van 'crowd control'.
              Omdat die crowds uiteindelijk ook voor onze centen zorgen, zie ik die dingen als al heel nuttige apparatuur.
              Nuttige apparatuur beperkt zich mijns inziens toch niet tot wat er boven of naast het podium hangt en licht, geluid of beeld produceert...
              Zelfs een vrachtwagen behoort tot de nuttige (en noodzakelijke!) apparatuur.
              Overigens was MOJO de eerste die zijn hekken in aluminium ging maken zodat rug en roest aanmerkelijk minder problemen werden.
              En daaraan ging heel wat ontwerpen, rekenen en testen vooraf.
              Dus worden nu die MOJO-hekken in alu nogal eens nagemaakt, ook al is een deel van het slimme MOJO-denkwerk daarin niet opgenomen.

Maar als WFF zijn rug "sloopt" met die hekken is in de opleiding vergeten om til-instructie op te nemen.
              En juist voor stagehands lijkt me dat een heel wezenlijk gegeven.
              Dus rug-klachten kunnen ook komen door zware kabel- of takelkisten, domme set- of truss-dolly's,
              klunzig zware 'beweeg-koppen'+kisten, onzinnige decorontwerpen, ondoordachte speakerclusters enz.

Comment

• tarpan
                • Dec 2008
                • 266

@Tarpan: Geen idee waar je op doelt... Misschien bedoel je een andere Ben?
                Een andere Ben die dezelfde cursus gevolgd heeft dan
                als je bij de brom zit...

Comment

• WFF
                  • Jan 2009
                  • 21

Originally posted by kokkie
                  Mojo Barriers zijn verdomd nuttige apparatuur, hebben veel meer met IT te maken dan je denkt en kan je met gemak nog op afstuderen.
                  Verder veel gekopieerd maar nooit geëvenaard.
                  Blijkbaar toch teveel als stagehand gedacht?
                  Buiten dan het ontwerp zie ik niet in wat die barriers met IT te maken hebben, feel free to explain.

Originally posted by rinus bakker
                  Overigens was MOJO de eerste die zijn hekken in aluminium ging maken zodat rug en roest aanmerkelijk minder problemen werden.
                  En daaraan ging heel wat ontwerpen, rekenen en testen vooraf.
                  Dus worden nu die MOJO-hekken in alu nogal eens nagemaakt, ook al is een deel van het slimme MOJO-denkwerk daarin niet opgenomen.

Maar als WFF zijn rug "sloopt" met die hekken is in de opleiding vergeten om til-instructie op te nemen.
                  En juist voor stagehands lijkt me dat een heel wezenlijk gegeven.
                  Dus rug-klachten kunnen ook komen door zware kabel- of takelkisten, domme set- of truss-dolly's,
                  klunzig zware 'beweeg-koppen'+kisten, onzinnige decorontwerpen, ondoordachte speakerclusters enz.
                  - Opleiding? Waarvoor start ik deze thread nou net?
                  - Helaas zijn niet alle geleverde barriers alu's en zijn de stalen nog best populair
                  - Ze zijn best te tillen, maar de bakken waar ze in gaan zijn iets minder comfortabel om ze in/uit te halen
                  - Laat me nu is even zeuren over het feit dat die dingen weghalen tussen al het afval en plakkende pis (logisch, ben je er om 6hr uitgegaan voor dat plaatsje vooraan tegen het podium, kan je toch niet verwachten dat ze de toiletten gaan gebruiken ) nu niet de geweldigste job op de site is
                  - Hoewel die kerels van MOJO echt wel sympathiek zijn heb ik het er na een dag of 7 wel een beetje mee gehad in het seizoen hier

Kisten vallen me tot hier toe onsite wel mee (en anders dient die IS001 voor iets), maar CM 1T kistjes 5 hoog in een trailer steken hoeft niet direct voor mij, ben ik fysiek gezien momenteel ook niet direct voor gebouwd.
                  Mogelijk werk ik momenteel gewoon voor de verkeerde firma, alle taken vormen het eindresultaat -begrijp me daar niet fout in, maar met voornamelijk barriers en klik/scaff podia te zetten is een goed beeld van de rest vormen wat lastiger.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Als je hogerop wilt - en niet al teveel aan (voor jou overbodige?) ballast wilt bestuderen - is er IT-gezien een andere insteek:
                    Ga naar grote companies in L,G,B,R enz, en probeer een open sollicitatiegesprek,
                    waarbij je uitgaat van het feit dat je meer in je mars hebt dan stagehand,
                    en dat je bereid bent interssanter werk te doen.
                    Met voorlopig(!?) niet veel meer gage dan je al ving.
                    Dat heet leergeld en in een redelijk korte periode kan het bedrijf meestal wel bepalen of je met jouw ambities, in hun organisatie bent in te passen.
                    "Voor goede mensen is altijd werk".
                    (dat heb ik 30-35 jaar lang gezegd... tot er een aantal bank-bonus-boeven de zaak kwamen,
                    die vonden dat zij het recht hadden, om een flink deel van het geleende geld van anderen,
                    dat in de toekomst had moeten kunnen renderen, maar meteen voor zichzelf vast te houden).
                    Tenslotte is er ook bij ons geen bedrijfstak meer waar het niet rammelt van de computers en besturingen.
                    Tot en met geautomatiseerde takel- en trekkenwand-besturingen toe.
                    En laten we zeggen dat niet al die systemen uitblinken in slimme IT

Comment

• mesadude
                      • Oct 2009
                      • 40

Originally posted by mrVazil
                      Tja, die zijn er simpelweg niet. Ken genoeg mensen die RITS gedaan hebben, dat focust volledig op ofwel TV ofwel theater, je kan er live niet echt iets mee beginnen. Mijn bronnen vertellen me ook dat PHL zwaar overrated is, en dat kwalitatief pianofabriek bvb veel hoger ligt als wat je bij phl opsteekt. Niet dat de hele opleiding niet deugt, want ik weet dat bvb ditten lerooij lesgeeft aan phl en die man weet echt wel waar ie het over heeft.

Je moet in dit wereldje gewoon veel geluk hebben de juiste mensen tegenkomen denk ik...
                      focus van RITS ligt idd vooral op video, audio-voor-video, en TV werk.. als geluidstechnicus ga je daar dus je ei niet kwijt kunnen..

Je moet je bronnen bij PHL toch nog eens checken lijkt me zo..
                      moest die opleiding 10 jaar geleden bestaan hebben was ik absoluut daarheen gegaan ipv naar het Conservatorium van Gent (waar ik muziekproductie studeerde)
                      Ditten geeft sinds enkele maanden enkele vakken aan eerste en 2e jaar inderdaad.. maar da's nog maar de meest recente aanwinst.. grote katalysator van de PHL opleiding is Erik Loots.. en dan weet je genoeg..

Vorige week een meyerseminar zaten er trouwens ook enkele (laatstejaars)studenten van PHL, khad de indruk dat zij vlotjes mee konden..

de Job zelf leer je uiteraard gewoon op de job.. maar als je van PHL komt lijkt me wel dat je meer dan de nodige bagage hebt om je weg te maken..

als je PHL vergelijkt met de pianofabriek.. lol..
                      niet dat de pianofabriek niet degelijk is hoor.. maar't is een beetje een vergelijking tussen rijschool en een F1-opleiding..

als je uit de pianofabriek komt kan je MISSCHIEN toegelaten worden op PHL.. als je goed bent..

Comment

• WFF
                        • Jan 2009
                        • 21

Als je hogerop wilt - en niet al teveel aan (voor jou overbodige?) ballast wilt bestuderen - is er IT-gezien een andere insteek:
                        Ga naar grote companies in L,G,B,R enz, en probeer een open sollicitatiegesprek,
                        waarbij je uitgaat van het feit dat je meer in je mars hebt dan stagehand,
                        en dat je bereid bent interssanter werk te doen.
                        Met voorlopig(!?) niet veel meer gage dan je al ving.
                        Dat heet leergeld en in een redelijk korte periode kan het bedrijf meestal wel bepalen of je met jouw ambities, in hun organisatie bent in te passen.
                        "Voor goede mensen is altijd werk".
                        Dat is inderdaad een manier waar ik aan denk, maar dan heb ik ergens schrik dat de monthly wage slip over 5 jaar nog niet boven de 1200 netto is "omdat je geen diploma op zak hebt".

(dat heb ik 30-35 jaar lang gezegd... tot er een aantal bank-bonus-boeven de zaak kwamen,
                        die vonden dat zij het recht hadden, om een flink deel van het geleende geld van anderen,
                        dat in de toekomst had moeten kunnen renderen, maar meteen voor zichzelf vast te houden).
                        Tenslotte is er ook bij ons geen bedrijfstak meer waar het niet rammelt van de computers en besturingen.
                        Tot en met geautomatiseerde takel- en trekkenwand-besturingen toe.
                        En laten we zeggen dat niet al die systemen uitblinken in slimme IT
                        Nu ben ik niet direct een programmeur die het zo direct ziet zitten een aansturing voor een trekkenwand te gaan maken (nou vooruit, geef me een maand of 2), maar heb onsite toch best al wat flightcasejes opengeklikt met fancy netwerkapparatuur in die ook door iemand geconfigged moet zijn geweest.

Originally posted by mesadude
                        focus van RITS ligt idd vooral op video, audio-voor-video, en TV werk.. als geluidstechnicus ga je daar dus je ei niet kwijt kunnen..
                        All-round vind ik niet erg, geluid interesseert me wel, maar ik vrees dat er sowieso teveel mensen zijn die me daarin te ver zouden overstijgen.

Originally posted by mesadude
                        Je moet je bronnen bij PHL toch nog eens checken lijkt me zo..
                        moest die opleiding 10 jaar geleden bestaan hebben was ik absoluut daarheen gegaan ipv naar het Conservatorium van Gent (waar ik muziekproductie studeerde)
                        Ditten geeft sinds enkele maanden enkele vakken aan eerste en 2e jaar inderdaad.. maar da's nog maar de meest recente aanwinst.. grote katalysator van de PHL opleiding is Erik Loots.. en dan weet je genoeg..

Vorige week een meyerseminar zaten er trouwens ook enkele (laatstejaars)studenten van PHL, khad de indruk dat zij vlotjes mee konden..

de Job zelf leer je uiteraard gewoon op de job.. maar als je van PHL komt lijkt me wel dat je meer dan de nodige bagage hebt om je weg te maken..

als je PHL vergelijkt met de pianofabriek.. lol..
                        niet dat de pianofabriek niet degelijk is hoor.. maar't is een beetje een vergelijking tussen rijschool en een F1-opleiding..

als je uit de pianofabriek komt kan je MISSCHIEN toegelaten worden op PHL.. als je goed bent..
                        PHL kan ik me de moeite van besparen, als ze 10 man per jaar binnen laten en ik naar de aanmeldingsfiche kijk, kan ik misschien 25% invullen terwijl je donders goed weet dat er ook mensen zijn die ze volledig kunnen invullen -hun keuze zal snel genoeg gemaakt zijn.
                        De toelatingsproef voor het rits vind ik dan ook wat aan de vreemde kant, de oriënteringsproef ( Oriënteringsproef podiumtechnieken | Rits ) vind ik dan nogal creatief/artistiek voor iets waar ik meer een technische opleiding verwacht (hoewel ik me er wel degelijk van bewust ben dat een eindresultaat een mix is van zowel techniek als kunst).
                        Maar daar zoek ik het fijne wel van uit op hun infodagen..

Comment

Working...