Particuliere verhuur belasting?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Originally posted by pjadskop productions
    1) dus zolang je meer uitgeeft als je verdient is er geen probleem?
    2) weer iets opgestoken
    3) dat geldt ook voor compleet nieuwe aankopen ?
    1) Deze redenatie is vele jaren door de vastgoedsector, verzekeraars en banken gevolgd.
    En door alle sectoren waar de overheid subsidie op geeft.
    2) je leert elke dag wel wat.....
    Soms is het echter belangrijker om wat àf te leren.
    3) Zie de compleet leegstaande stadswijken en industrieterreinen in bijvoorbeeld Spanje (en ook in China!) waar héél veel geld van de Westerse banken is "weggespeculeerd"...
    Die banken zullen nog een wel paar keer "gered" moeten worden.
    Maar met hun bonussen zit het inmiddels wel weer snor
    En al die overheden - die zg. toezicht houden - maar tegen de andere sectoren in de samenleving blijven OH-en, dat ze meer aan risico-beheersing moeten doen.
    Tijd voor een ArBo-nus-wet!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Dirkie
      • Nov 2003
      • 9

Technisch gezien is het resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) geen winst, onder ROW wordt namelijk verstaan de inkomsten uit arbeid die niet als winst of loon zijn belast. Het ROW is eigenlijk een element uit de bronnentheorie binnen de fiscale wetgeving en ziet expliciet op inkomsten uit arbeid. Uitleg over de toepassing van de bronnencriteria gaat hier wat ver.

Wat de resultaatbepaling betreft is aansluiting gezocht bij de fiscale behandeling van winst uit de onderneming. In beginsel dien je als resultaatgenieter een administratie bij te houden, te bewaren en zelfs indien gevraagd ter inzage te verstrekken. De ontvangsten voor het verrichten van de werkzaamheden zijn belast -het is niet mogelijk een deel van de vergoeding als onbelast aan te merken! Kosten die je maakt voor het uitvoeren van de werkzaamheden zijn over het algemeen aftrekbaar. Let er wel op dat gemengde kosten -kosten met zowel een zakelijk als prive-element- slechts gedeeltelijk of in bepaalde gevallen helemaal niet zijn af te trekken, bijvoorbeeld representatiekosten.

In principe genereer je met het verhuren van je DJ-set geen inkomen uit arbeid. Je geniet voordeel van een investering in apparatuur, vergelijk het met een tweede huis dat je verhuurt. Omdat je geen ondernemer bent kun je ook geen gebruik maken van typische faciliteiten als afschrijving van je apparatuur die je in minder kunt brengen op de opbrengst (=ROW).

Mijn advies is daarom gelijkluidend met eerder advies: zolang het klein blijft geen btw-nummer aanvragen of KvK-registratie verrichten. Ik heb ook het idee dat jouw 'klant' niet als bedrijf met je afrekent maar als privépersoon.

De feitelijke aangifte kun je wellicht eens laten uitvoeren door een ter zake kundig persoon, uit het afschrift van de aangifte kun je dan herleiden hoe het een en ander effect heeft op je belastbaar inkomen.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by showband
        Maar eerst eerst vind je mijn link niet leuk naar een pagina waar juist dit allemaal uitgelegd wordt.
        @Showband: Waar lees je dit dan? Mij een raadsel!
        Sorry, voor het misverstand, was iig van mij uit niet zo bedoeld.

@********: Jouw onwetendheid zij je vergeven.

verlies is belastingtechnisch 'negatieve winst',
        althans zo heb ik het altijd in de aangifte gelezen en ook
        zo eens opgevoerd.

btw: een eenmanszaak is vrijgesteld van een jaarrekening,
        maar geniet verder wel alle voordelen van een onderneming,
        behalve dan dat het geen rechtspersoon is.

grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...