Pinkpop; Coldplay speelt voor een slordige €1,3 miljoen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Pinkpop; Coldplay speelt voor een slordige €1,3 miljoen!

(Bijna een schaamteloze copy/paste van Geenstijl.nl) http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...pt_pinkpo.html

Vandaag speelde Coldplay op Pinkpop; een echte publiekstrekker en zeker van belang voor het succes van een dergelijk festival.

Een ding waar ik me net als andere mensen over heb verbaasd is het absurdistische bedrag wat voor de mannen van Coldplay is betaald; 1,3 miljoen euro! WTF! Hoeveel? Nou 1.300.000 euro!

Arie Slob van de CU (nee ik ben geen aanhanger) had er een treffende tweet over: http://twitter.com/#!/arieslob/status/80203491745865728

Ik wil niet discussiëren over of Coldplay leuk is of goed is. Ze zijn het zeker waard om op een groot festival veel mensen lekker naar muziek te laten luisteren.

Alleen wat is de grens? Waarom zoveel geld uitgeven aan een band en muziek minder toegankelijk maken voor minder financieel fortuinlijke mensen door dergelijk hoge toegangsprijzen? Natuurlijk kost een dergelijk festival een aardige toegangsprijs; net als een toegangskaartje voor de Efteling bijv.

Ook het gezever over de BTW mag meegenomen worden in de discussie maar ik wil het eerder hebben over een vorm van absurdisme die mijns inziens geleid heeft tot de beslissing die directeur Smeets heeft gemaakt.

http://twitter.com/#!/arieslob/status/80188487059505152

Besluit hij dit alleen of vinden zijn collega Pinkpop bestuurders dit ook verantwoord ondernemerschap?

Ter info:

Last edited by MusicSupport; 14-06-11, 00:38.
    d&b Audiotechnik
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

En wat te denken van de enorme backstage 'backstage' ruimte.
    Er is al een grote backstageruimte achter het podium met zo ongeveer alle wensbare faciliteiten voor de bands, welke zich zo even lekker kunnen afzonderen voor/na het concert.

Maar Coldplay niet; die hebben zelf nog een enorme ruimte voor zichzelf met een enorm oppervlakte... Dat slaat toch nergens op?

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

goed zo,

als iedereen nou volgend jaar PinkPop Boycot , ga ik er helemaal alleen naartoe, stoeltje voor de blending en genieten maar. ( stoeltje? bankstelletje, denk ik..)

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

En de hoge toegangsprijs komt door een BTW verhoging die pas volgende maand ingaat? Ben ik de enige die dat niet snapt?

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1087

Dat is helemaal waar, maar wat ik denk dat Music SUpport bedoelt is dat de consument in het geheel minder kunst kan consumeren als de BTW omhoog gaat. Dit tast de algemene prijs van kaartjes aan zodat je individueel budget sneller op zal zijn.

Ik vind het inderdaad heel vreemd dat de heren dit ervoor vragen en nog meer dat de directie dit soort dure acts inhuurt. Beiden zouden moeten weten dat het deze reacties uitlokt.

Coldplay zou zich af kunnen vragen of het gerechtvaardigd is zoveel voor een kaartje te vragen (want daar komt het indirect op neer) terwijl er niet eens van een 'geregisseerde voorstelling' gesproken kan worden. Ze staan op een stage die ook voor andere bands gebruikt wordt. Wat is dan het verschil met een voorstelling uit een tour?

(even olie op het vuur hoor! Ik ben benieuwd naar reacties hierop)

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Dit is gewoon marktwerking, Coldplay heeft hiermee een goeie deal gesloten, Pinkpop was uitverkocht en het publiek vond het fantastisch.
            Dus ik begrijp even niet waar we ons druk over zouden maken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

er staat momenteel een regering die niet alleen vrijwel geheel de subsidie op popmuziek afschaft. Maar er ook 13% extra belasting bovenop schept.

En die willen nu bepalen hoe de commerciele festivals programmeren?
              Die willen nu bepalen waar ze hun geld aan besteden?

Al zouden ze anderhalf miljard aan een band willen geven. Het is hun geld.

Overigens : Zolang er meer binnenkomt als er uit gaat dan gaat het goed. Dat is een principe wat de tweede kamer in de praktijk niet snapt. Rutte, wilders enz hebben in paars gezamelijk de kranen flink laten lopen. Daar stond de CU bij en keek ernaar. Voor een geschiedkundige moet het stemgedrag van zijn eigen partij toch bekend zijn.

oftewel. Even een puntje scoren voor open doel.
              Klagen over hoge salarissen, bonussen, betalingen aan popmuzikanten terwijl zijn eigen partij de bonuscultuur wel prima vind bij bestuurders van (overheids)bedrijven als banken, woningcoorporaties, ziekenhuizen enz
              Over hoeveel overbetaalde popmuzikanten heb je het hier. 4 stuks?

ik zou bijna wat over subsidies en voetjebal zeggg....

CU knijpt graag katjes in het donker. (of koorknaapjes achter de kansel)
              Last edited by showband; 14-06-11, 10:21.
              lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

RHCP ook een dik miljoen...
                Metallica 8 ton...

En zo kan ik wel effe doorgaan nog...

Marktwerking... als een band het waard is... why not... ik zie het probleem niet.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 650

Buiten mijn persoonlijke mening over coldplay, zie ik ook het probleem niet. Het feit is er dat het gewoon betaald wordt.... band-management blij, organisatie blij, publiek blij....wat is dan het probleem nog als alle betrokken partijen helemaal heppie-de-peppie zijn???

En laten we eerlijk zijn; wat kun je uberhaupt van een band als Coldplay verwachten voor dit geld als zelfs Andre Rieu al duurder is....
                  Last edited by HR Soundproductions; 14-06-11, 12:38.

Comment

• eddy56
                    • Mar 2004
                    • 102

Ik neem aan dat Rieu dan met zijn eigen kasteel komt en 50 muzikanten.

Terwijl Coldplay met zijn 4en zijn en alleen de backline hoeft mee te nemen?

Gr Freddy
                    Apogee, i\'m loving it!

Comment

• Lala
                      • Sep 2008
                      • 370

Alleen backline? Was dat maar zo

Het grootste gedeelte van het kaplicht was ook van de band.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Het is niet:
                        "Wat de gek ervoor vraagt"

Het is:
                        "Wat de gek ervoor geeft"

- 50 miljoen voor de grond onder het PSV stadion (Gemeente E.)
                        - paar miljoen per jaar bijpassen de ArenA (Gemeente A.)
                        - 100 miljoen voor Victory Boogie Woogie (Dirk Z.)
                        - 300 miljard aan de Grieken (banken, pensioenfondsen, beleggers enz)
                        - 1,3 miljoen aan ColdPlay (Jan S.)
                        - een T-shirt en eten+drinken aan de stagecrews (Jan S.)
                        - 6 miljard voor de JSF (Volk NL!)
                        Zolang Pinkpop zijn eigen broek kan ophouden moeten we niet zeuren.
                        Maar als het popje dan een keer in de blote billetjes staat dan moet Jan S. niet komen zeuren.
                        Want dan moeten Gemeentes en Provincie plotseling heel lief voor hem zijn.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

kHad m al in een andere post geplaatst, niet wetend
                          dat er een separate post over zouden verschijnen.

Ik denk dat het een moeilijke materie blijft.
                          Marktwerking? Ja natuurlijk, maar met zoveel nullen?
                          Voor 4 man? D8 ik niet. Ik schat al snel een man of 20
                          aan band, management, merchandise, stage, audio-,
                          licht- en videotechniek etc. etc.

Ook ik krijg regelmatig opmerkingen over m'n factuurprijs,
                          " zoveel voor 3 uurtjes?" is dan de vraag.
                          Ja, ja, 3 uurtjes. Jullie weten wel beter toch?
                          Voorbereiding, laden, lossen, 2 man, transport, gear ....
                          wow, die 3 uurtjes zijn er samen 14 voor je het weet.

Dit laat niet onverlet dat ik 1,3 m veel vind, tegen erg veel aan,
                          maar ja....... er zijn gelukkig collegae die er van mee-eten,
                          nog afgezien van de werkgelegenheid die de band en PinkPop
                          brengt!

grtz
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Lala
                            • Sep 2008
                            • 370

Ja, maar de band blijft er ook niet arm door. Als je kijkt naar Coldplay. Die namen een trailer of 5 aan eigen materiaal mee. Kijk je naar The Foo Fighters (de afsluiter), die namen 9 trailers materiaal mee. Meer materiaal wat gehuurd word, meer transport, meer personeel (lijkt me), maar dan zijn ze blijkbaar goedkoper dan Coldplay.....

Plus het feit dat Coldplay daarnaast een eigen backstage in de backstage moest hebben, 20 minuten te laat begon, geen contact met iets of iemand, terwijl Dave Grohl en zijn mannen rustig backstage wandelen, nog een interviewtje doen bij een lokaal radiostation, met wat mensen op de foto gaan en dus niet te veel poespas. Ook al is coldplay meer mijn muziek dan the foo fighters, geef mij wat dat betreft toch maar the foo fighters hoor!
                            Last edited by Lala; 14-06-11, 23:31.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

kijk, als muzikant kun je het ook zo doen dat ze je niet meer willen.
                              en dat is dan ook terecht. Er is een grens en dan snijd je jezelf in de vingers.

Bij sommige sterren is het trouwens het management en de PR die moeilijk doet. En dat kan zelfs zijn omdat de artiesten softies zijn die anders nooit zouden slapen op tournee.. Iemand als brian may zal overal ja op zeggen. Dat is ook niet verstandig voor een senior.

Vocalisten zijn notoire ego's die uren met journallie kunnen oh-en. Terwijl die stembanden wel tientallen hypotheken van gezinnen moeten opbrengen. Dan wil je als management nog wel eens een hek om de backstage gaan zetten en grommen.

En soms is het ook zo dat artiesten vroeger zodanig in de zak gescheten zijn door organisators, zaalhouders, managers en pruts technici, dat ze nu even schaamteloos er hun reet mee gaan afvegen.

Na 15 jaar om koude afhaal raviolirestjes van organisators bedelen, voelt het goed als je gewoon kan zeggen dat ze eens lekker de bruine M&M's uit een schaal kunnen gaan vissen...
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...