Pinkpop; Coldplay speelt voor een slordige €1,3 miljoen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • badboyscrew
    • Aug 2000
    • 304

Je moet het ook in de ogen van het management zien,
    die verdienen ook liever 25% van 1.3 miljoen als van 130.000
    groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Het gaat natuurijk ook miner om de band,
      dan om de Heer Pinkpop die al vele jaren lang klaagt over die dure bands.
      Maar nu wel een gat in zijn hand heeft.
      Als over twee jaar Buro RozePoppetje weer eens met tekorten dreigt te komen zitten is ie deze dump-actie natuurlijk al vergeten.
      Ach en vergeleken bij Wesley, Ruud, Rafael (2x), Tiger, Guus en noem ze allemaal maar op.... dan is dit toch weer een heel gewoon (?) bedrag .
      Jan S. zal wel denken - als mijn artiesten zoveel krijgen mag ik ook wel wat meer gaan vangen.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

lekker belangrijk,

als Smeets het betaalt, en het publiek er voor komt, iedereen blij toch?

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

Als actief concert/festivalorganisator kan ik er wel een aantal dingen aan toevoegen. Pinkpop betalen we allemaal gigantisch aan mee in de vorm van enkele honderdduizenden euro's subsidie. de praktijk van alledag is zo bizar dat de regelingen zo moeilijk zijn gemaakt, dat een realtief klein festival zoals mijn Aaltjesrock moeite heeft om enige vorm van subsidie los te krijgen. En wij programmeren nou juist die vernieuwende en onbekende bands die nergens anders een kans krijgen om zich te presenteren aan het grote publiek. Bij Pinkpop zitten daar mensen fulltime aan te werken en bezitten grote kundigheid hierin en halen zo enkele tonnen per jaar binnen. De subsidie regelingen zijn er dus voor om de groten groter te maken en de kleinere vernieuwende festivals de nek om te draaien. Heel erg raar en zeer frustrerend. Dit betekend ook direct dat bands gewoon dit soort bedragen kunnen vragen, want ze hebben het geld hier gewoon voor.

Tweede punt en dat doet Smeets wel goed. Publiek wil iets bijzonders en exclusiefs zien, dat doet Pinkpop bijzonder goed. De huidige generatie komt zijn bed niet meer uit voor Gert & Hermien of een briljante band als The Lucifer Principle. Ze kunnen alles downloaden naast hun bed, niks is meer onbereikbaar en bands staan om de haverklap in elk poppodium de boel te vervelen. Bands als Coldplay weten dit dit en maken alles exclusief en niets is meer zeker. Prima in mijn ogen want zo maak je de markt wel weer gezond. Dit zou eigenlijk navolging moeten krijgen bij alle bands. Niet meer dan 11 optredens per jaar, en niet te scheutig zijn met interviews. bij het huidige overvloed aan bands, zalen, festivals is een hoge mate van regulering sterk gewenst. Zoniet dan gaan dergelijke bands die daar slim naar kijken er nog meer van profiteren.
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

DIT is nu eens wel mijn vakgebied.....
            beste metalteacher. Jouw calimeroverhaal is populair onder "de alternatieven". Onzin, en met geen kruit uit te wassen.

vernieuwende muziek krijgt wel degelijk subsidie los.
            Oefenruimtes zijn gesubsidieerd, er zijn talloze "opstappodia" Maar de realiteit is wel dat de hoek waar jullie inzitten by default eigenlijk niet festivalsubsidie vereist. (let op, er IS subsidie voor, maar geen festival subsidie!)

"En wij programmeren nou juist die vernieuwende en onbekende bands die nergens anders een kans krijgen om zich te presenteren aan het grote publiek"

de term vernieuwende band hoor ik al heel lang. Ook bij elektrobands, atonale muzikanten, progrock, experimental jazz. En ga zo maar door.

als ik naar jullie site surf http://www.aaltjesrock.nl/ dan zie en hoor ik dus precies de zelfde bands en muziek die in de jaren 80 al zichzelf klagend presenteerden aan subsidiegevers. Bands die dus al 25 jaar stellen vernieuwend en onbekend zijn. En nergens anders een kans krijgen om zich te presenteren.

Daarvoor is al die tijd een prima gesubsidieerd circuit geweest.

Al die tijd is de realiteit dat"het grote publiek" er gewoon geen reet aan vind. En dat bedoel ik zoals het er staat. Ik ken talloze voorbeelden van gesubsidieerde festivals (Plein-open in den haag bv) die op koopzondag, midden in de stad, gratis, 10 jaar lang, met een prachtig podium, geluid enz deze muziek heeft staan presenteren. En daarmee keurig aantoonden dat het kenmerk van "vernieuwende en onbekende bands" nou net is dat ze niet mainstream zijn en DUS geen bakken geld nodig hebben voor het "presenteren aan het grote publiek". Het grote publiek houd van muziek om de muziek, niet om "vernieuwend". Uiteindelijk omarmt het grote publiek telkens toch weer iets nieuws. En dan is het mainstream en bekende bands. Motorhead? Stones? Miles Davis? Metallica? U2, House? Alemaal muziek die ooit "vernieuwende en onbekend" is geweest Ik heb nog gratis U2 in het paard gezien voor een handje vol mensen.

Zodra ze wel mainstream worden staan de bands op monsters of rock enz en worden ze beschimpt door de liefhebbers van "vernieuwende en onbekende bands". Logisch want ze zijn niet "vernieuwend en onbekend" meer.

Er wordt meer NIET gesubsidieerd dan WEL.
            Niets mis mee.

waarom "Niet meer dan 11 optredens per jaar, en niet te scheutig zijn met interviews"????
            omdat jullie houden van "onbekende bands"
            een band kan niet vaak genoeg spelen. Als de muziek de moeite waard is. Als de presentatie goed is. Dan is het ok. Een band beperken om de inkomsten van organisaties te verhogen heeft NIETS met muziek te maken! Dan ben je contraproductief bezig met je festival!

de beschuldiging: "De subsidie regelingen zijn er dus voor om de groten groter te maken en de kleinere vernieuwende festivals de nek om te draaien" Is aanmatigend en ook totaal niet waar. Zonder jullie gemeente te kennen of haar bestuurders durf ik te zeggen dat er een grotere kans is dat ze jullie amper kennen. Danwel zich niet in jullie interesseren zolang het geen zooitje wordt. Zij zijn echt niet aan het complotten om jullie persoonlijk eens lekker de nek om te draaien om zo mark smeets te matsen. Ga toch eens weg man. Niets houd jullie tegen om eens een vette commerciele hoofdact neer te zetten om zo de kosten-baten balans naar jullie festival om te laten slaan.

Smeets zijn coldplay is niet exclusief door beperkingen vanuit ZIJN planning. Dat komt omdat die band gewoon erg duur is en dat alleen op deze manier kan verkopen. De meest biedende krijgt 'em. En pinkpop zal eerder balen dat coldplay op zo een korte tijd zo VAAK in een klein stukje europa speelt.
            coldplay Coldplay concerts 2011
            June, 3-5 ; Germany, Nuremberg, Rock am Ring and Rock in Park festivals.
            June, 11 ; Landgraaf, Netherlands ; Pinkpop Festival.
            June, 25 ; Glastonbury, United Kingdom ; Glastonbury Festival.
            June, 28 ; Gothenberg, Sweden ; Where The Action Is Festivаl.
            Junе, 30 ; Gdynia, Poland ; Open air Festival.
            July, 2 ; Werchter, Belgium ; Rock Werchter.
            July, 3 ; Arras, France ; Main Square Festival.
            Dat zijn 7 optredens in een maand. op rij afstand voor fans uit nederland!

als laatste, het gaat NOG verder. Als het aan Smeets ligt dan gunt hij dat jullie festival erg goed gaat. Hij heeft een schreeuwend tekort aan vernieuwende bands die door een groter publiek worden herkend. Daar vult hij namelijk volgend jaar zijn festival mee. Waarschijnlijk zou hij bij jullie gemeente zo komen inspreken om vooral die subsidie WEL te geven!
            Last edited by showband; 03-08-11, 12:08.
            lekker belangrijk!

Comment

• metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

Tja, als ik zie dat een band als Asrai geen subsidie weet te bemachtigen voor een tour in het buitenland en Within Temptation kan dat wel dan zie je hieraan duidelijk af dat geld nog meer geld maakt. Voor mijzelf kan ik dit spelletje goed meespelen daar ik al enige tijd meedraai, voor mijn festival wat dat betreft geen problemen. Gemeente en alles wat nodig is kent ons. Geen enkel probleem daar. Jan Smeets maar ook anderen zie ik hier duidelijk van profiteren. Bijvoorbeeld de NFPK stelt zulke belachelijke hoge eisen aan een subsidieplan dat je gewoon een profi moet zijn om dat aan te vragen, dat heeft niks met de stijl te maken. Maar wat je nu ziet gebeuren is dat grote festivals tonnen aan subsidie binnenslepen, en kleine festivals verslikken zich in dit gebeuren omdat ze simpelweg niet de tijd eraan kunnen spenderen om de aanvraag te doen.

Ik vraag me werkelijk af in welk gat jouw hoofd zit, want dit is ook mijn vakgebied en niet een calimeroverhaaltje. Als je de ontwikkelingen hierin volgt weet je dat ik geen onzin vertel.

Wat mij betreft schaffen ze alle subsidies af, persoonlijk vind ik dat de subsidies in zijn geheel zorgen voor een slechte marktwerking. Als je dat afschaft hebben kleinere activiteiten weer veel meer overlevingskansen.

Jouw voorbeeld van interessante bands die zichzelf zoveel mogelijk moeten laten gelden als ze maar interressant genoeg blijven snijdt wel enig hout, maar dat blijft wrakhout in de huidige subsidiecultuur. In een subsidieloze samenleving zie ik dat wel zitten. Tenslotte zouden veel bands er beter aan doen om in de oefenruimte te blijven. En zonder subsidie als de optredens geld gaan kosten zou er waarschijnlijk wat meer kaf van het koren worden gescheiden. Maar dat is lastig in te schatten, daar de huidige poppodia al vreselijk slechte betalers zijn.
              Last edited by metalteacher; 03-08-11, 12:51.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by metalteacher
                Mart Smeets maar ook anderen zie ik hier duidelijk van profiteren.

die weet hier helemaal niks van, houd zich hoofdzakelijk met boekjes en wielrenners bezig.. ( voor zolang dat nog duurt) . Jan Smeets is weer een heel ander verhaal

Bijvoorbeeld de NFPK stelt zulke belachelijke hoge eisen aan een subsidieplan dat je gewoon een profi moet zijn om dat aan te vragen, dat heeft niks met de stijl te maken.
                er zin prof-subsidieaanvrager-bureau's, die leven van het NoCure NoPay principe, maar sja, 6 snaren indrukken is makkelijker dan 103 toetsen op je toetsenbord.
                (tot het moment dat ze een PA willen huren, dan weten ze google perfect te gebruiken, en een PA-boer uit TjetsTjechoSlavieKije te vinden die het voor een tientje minder doet... )

Comment

• metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

goed punt!! ik haal die namen door elkaar idd...

p.a.'s huren is idd altijd een probleem, daar waar mijn adviezen nog wel eens gevraagd worden, zeg ik altijd wel hier niet als eerste op te beknibbelen. uiteindelijk is dit wel je wijze waarop je het concert beleeft

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Within Temptation levert gewoon geld op voor de BV nederland. Ondersteuning zou je zelfs uit de pot NL-promotie of Exportondersteuning kunnen gieten.

Asrai is een gezellig stukkie muziek maar ook niet echt als vernieuwend of onbekend te typeren. En als je al sinds de jaren 80 bestaat en drie albums uit hebt... tsja, dan is NU subsidie schuiven gewoon een commerciele overweging. Niet een cultureel verhaal.

Je moet ook wel LEZEN wat de doelstellingen van organisaties zijn als je subsidie aanvraagt. "Het Fonds geeft namens de Rijksoverheid ondersteuning aan alle vormen van professionele podiumkunst."
                    Het verwijt dat "Bijvoorbeeld de NFPK stelt zulke belachelijke hoge eisen aan een subsidieplan dat je gewoon een profi moet zijn om dat aan te vragen" is dus gewoon tenenkrommend.
                    lekker belangrijk!

Comment

Working...