wie is er ketenverantwoordelijk bij een festival / feest / evenement?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

wie is er ketenverantwoordelijk bij een festival / feest / evenement?

naar aanleiding van de spanningsproblemen in een ander topic waarbij de performance van een systeem misschien te lijden heeft gehad onder de opbouw en keuze van de stroomleverancier:

-wie is er ketenverantwoordelijk bij een festival / feest / evenement?
    -vertrouw je daar genoeg op om zaken los te laten die jouw performance beinvloeden?
    -hoe zijn je ervaringen op dit gebied? Gaat het altijd goed?
    -welke dingen kun je "even meepakken" en wat moet je wegens kosten en tijd loslaten?
    -is dit een risico op langere termijn? (komen klanten terug? stoot je potentiele klanten af?)

Ik open hem in het organisatieforum

Alvast wat losse flodders.
    sinds google earth/streetvieuw en internet ga ik bij elke offerte virtueel foto's en bezichtigingen van de locatie doen. Dat heeft mij al een enorme kwaliteitsverbetering van de offertes gegeven tewijl het een kwartiertje werk is.
    Dit ZOU niet nodig hoeven zijn, want ook in mijn overeenkomstjes staan de bekende trappen / bereikbaarheids clausules....
    Maar iedereen weet hoe goed die soms werken.
    lekker belangrijk!
  • mvdwerff
    • Sep 2010
    • 144

Dan ga ik even mee in het stroomverhaal, maar in principe geldt dit ook voor logistiek / bereikbaarheid en voorbereidende riggingfaciliteiten:

Opdrachtgevers zeggen erg vaak dingen om maar van 'problemen' af te komen. Uitzonderingen daargelaten.
    Stroomvoorziening is daar vaak ook de dupe van. Ze berekenen een klein deel, namelijk het opgetelde vermogen van de gebruikers. Ze 'vergeten' soms de weerstand van de bekabeling en de powerfactor. Met als resultaat: dalende spanning omdat de stromen die gaan lopen bij de gebruikers ook invloed hebben op de vermogenverspilling in de kabels. Kwalijk dus.

Ik vind dat als ik een set inprik op een al liggende stroomvoorziening, dat er altijd een vorm van controle moet zijn. En dat is niet alleen 'er ligt een dikke kabel' maar ook waar is die kabel op aangesloten? Welk type aardlek zit hier achter, zijn er waardes aanwezig van de geslagen aardpin? Is de aardpin er uberhaupt? Daarna volgen de metingen van spanning en frequentie.
    Let wel dat meten van spanning op een aansluiting geen enkele garantie geeft: de spanning zakt pas in als er een belasting op komt. Je kunt wel kijken of de spanning stabiel is en tussen welke grenswaardes hij ligt (Precies 230V hoeft niet: een afwijking van 5% is toegestaan, en hier moet elk apparaat op berekend zijn)

Neem in elk geval geen verantwoordelijkheid voor hetgeen jij niet in de hand hebt. Ik doel hierbij op dat als je set slecht klinkt door gebrekkige stroomvoorziening, jij de verantwoordelijkheid moet leggen bij degene die hier verantwoordelijk voor is.

Nog in hint: kom je in aanraking met een aggregaat zonder aardpin, maar zit deze pin er wel bij? Bel ALTIJD de leverancier van het aggregaat. Zij zijn verantwoordelijk voor de plaatsing van de pin. Doe je het zelf, dan ben JIJ verantwoordelijk, jij hebt immers de pin in de grond gemept... Bij een aardfout zal de leverancier zeggen: die pin hebben wij niet geslagen...
    Mark van der Werff
    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Vergelijking met de bouw dringen zich altijd op in ons vak.
      En daar is de hoofdaannemer 'eindverantwoordelijk', zeker waar het betreft Arbo-zaken.

En in de Engelse "Guidance" over Temporary Demountable Structures is het zonder meer de opdrachtgever / organisator.

Maar in ons land is er nooit iemand verantwoordelijk,
      want we zijn het altijd allemaal samen een klein beetje ...
      "gedeelde smart is geen smart"
      zo heeft men ooit in de vaderlandse politiek bedacht.

En na een ongeluk hebben we ook altijd een reeks van commisies aan het werk.
      Die soms nog ƩƩn of twee keer gevolgd worden door wƩƩr een nieuwe onderzoeks-commisie.
      Waardoor met het verstrijken van de tijd de meeste verantwoordelijken ergens anders zijn terechtgekomen,
      en het niet meer 'opportuun' is om er verder veel werk van te maken.
      (Bijlmer-ElAl vliegtuig, Enschede-vuurwerkramp, Eindhoven-vliegramp, Volendam-cafƩbrand,
      Hoornse Parktheater, Haagse Zwemtunnel, Middelburgse Zwemschouwburg, Amsterdamse Moord-Fluitlijn,
      Libie-helicopter?, Moerdijk-brand?, Twente-Veste?).
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

Originally posted by showband
        -wie is er ketenverantwoordelijk bij een festival / feest / evenement?
        Meeste gevallen de organisatie, tenzij de organisatie de stroomverantwoordelijkheid bij ons neergelegd heeft (met bijgaande prijsstijging)

-vertrouw je daar genoeg op om zaken los te laten die jouw performance beinvloeden?
        -hoe zijn je ervaringen op dit gebied? Gaat het altijd goed?
        Gaan er altijd vanuit dat de organisator zijn afspraken nakomt, d.w.z. in een volgens voorwaarden geplaatste/gezekerde/geĆÆnstalleerde stroomvoorziening voorziet. Helaas blijkt in een klein (maar nog altijd te groot) aantal gevallen dat dit vertrouwen onterecht blijkt te zijn.

-welke dingen kun je "even meepakken" en wat moet je wegens kosten en tijd loslaten?
        Als de stroomvoorziening niet goed is, wordt het bij de organisatie neergelegd en zij mogen eventueel contact naar agregaat-verhuurder afhandelen. Niet opgelost, dan geen geluid/licht/video.

-is dit een risico op langere termijn? (komen klanten terug? stoot je potentiele klanten af?)
        Als klanten je kennen als zorgvuldig en leverancier van een kwaliteitsproduct denk ik niet dat het klanten kost. Misschien dat ze je kritisch vinden, maar in zeker zin is dit natuurlijk niet verkeerd zolang je het naar je eigen product (en dus vaak ook personeel) ook bent.

Comment

• mvdwerff
          • Sep 2010
          • 144

Originally posted by stainz
          Als klanten je kennen als zorgvuldig en leverancier van een kwaliteitsproduct denk ik niet dat het klanten kost. Misschien dat ze je kritisch vinden, maar in zeker zin is dit natuurlijk niet verkeerd zolang je het naar je eigen product (en dus vaak ook personeel) ook bent.
          De organisatie van een (professioneel) evenement verwacht dat er samen een net plaatje word neergezet. Ik denk dat juist kritiek op iets erg op prijs word gesteld. Immers, bij geen kritiek is er kans dat het evenement word verstoord door een stroomvoorziening die uitvalt.
          Het is echter wel de houding hoe het word gebracht: ik EIS dat het aggregaat word uitgerust met een CEE 32A ipv een CEE 63A, zulke eisen zou ik als organisatie niet honoreren. This ook de manier waarop een oplossing word gezocht: Het aggregaat heeft niet de juiste connector, maar met een verdeelinrichting kan de juiste connector verkregen worden.
          Naast dat dit een stuk vriendelijke klinkt is het ook oplossingsgericht. En dat vind een organisatie alleen maar fijn.

Een opdrachtgever (in dit geval de organisatie) is in mijn ogen altijd eindverantwoordelijk. De opdrachtgever kan het natuurlijk doorschuiven aan de betreffende opdrachtnemer (bijvoorbeeld de leverancier van de stroomvoorziening) als deze in gebreke is, maar de organisatie blijft eindverantwoordelijk.
          Mark van der Werff
          Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Je kunt nog zoveel vastleggen en nog zoveel controleren, je kunt onmogelijk alle problemen voor zijn, dat bleek afgelopen weekeind maar weer. Als ik had geschreven dat er in het aggregaat een nulleiding los was gelopen was er hier vast wel een slimmerik geweest die mij had verweten dat ik niet met een moment sleutel heb gecontroleerd of alles wel vast zat.
            Natuurlijk moet je dingen op papier zetten en is communicatie met je opdrachtgever heel belangrijk maar ondanks dat is mijn ervaring dat er nog steeds dingen fout lopen, soms zijn dat verwijtbare dingen en soms dingen die je niemand kunt verwijten.
            Als ik schriftelijk en telefonisch aangeeft dat ik towers van 6 meter hoog nodig heb en ter plaatse blijken ze slechts 4,5 meter hoog te zijn omdat 'men' dat toch echt wel hoog genoeg vond is dat een verwijtbaar iets.
            Als ik vraag om een 100 kVa aggregaat en er staat een 20 kVa exemplaar omdat het daar vorig jaar ook mee ging vraag ik me af waarom ik uberhaupt nog afspraken maak.
            Dit alles wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat veel organisaties weinig kennis van zaken hebben en zich absoluut niet realiseren wat de consequenties zijn wanneer dit soort essentiƫle zaken niet op orde zijn.
            Hetzelfde geldt voor het logistieke deel, als niemand eraan denkt dat licht pas ingehangen kan worden als het podium staat, geluid pas geplaatst kan worden als het licht hangt en dat alle partijen toch echt vrachtwagens vol met spullen bij zich hebben dat ter plaatse gelost moet worden. Dan heb je al heel snel een enorme chaos wanneer dit bij verschillende partijen vandaan komt en er door de opdrachtgever geen plan is gemaakt wie wat en wanneer kan doen.
            Ik maak dat nog heel regelmatig mee en zal dat, ondanks het steeds meer 'waterdicht' worden van mijn wensen, nog heel vaak meemaken.
            Je kunt heel veel dingen voorkomen maar nooit alles, er kan teveel misgaan om alle problemen te tackelen en sommige problemen kan ook echt niemand voorzien. En mijn opdrachtgever is voor mij de verantwoordelijke persoon, met hem communiceer ik en bij hem klop ik aan wanneer iets niet in orde is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Naast formele verantwoordelijkheid - wie heeft schuld en wie
              is juridisch verantwoordelijk -
              heb je ook te maken met wie krijgt de emotionele schuld.

Oftewel waarheen wijst het publiek als de show mislukt,
              als het geluid niet klinkt of het licht slecht is.

Deze zgn. schuld kun je nl. nog jaren voelen.
              Hoewel ingewijden dan weten dat de juridisch schuldige
              is aangewezen en dat deze wellicht zelfs schade heeft
              betaald, blijft jouw naam nog lang met een negatieve
              zweem omgeven.

Dan is het wellicht tijd voor een nieuwe naam?

grtz
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by NesCio01

Oftewel waarheen wijst het publiek als de show mislukt,
                als het geluid niet klinkt of het licht slecht is.

Daar heb je idd een punt, is het podium of de lichtshow niet op tijd klaar dan kom je altijd met het geluid in tijdnood, komt de band veel te laat, kun je nauwelijks fatsoenlijk een soundcheck doen. Gevolg is eigenlijk altijd dat de geluidstechnicus hierop wordt aangekeken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...