betalingen voor/tijdens de opdracht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

betalingen voor/tijdens de opdracht

voor zover ik de ervaring heb, word vóór de opdracht het budget afgesproken, de opdracht uitgevoerd en erna alles ontvangen
    voor een opdracht (fuif) eind dit jaar heb ik vernomen dat ze eerst 50% voorschot vragen en vóór 12u snachts de andere 50% vragen
    een principe dat de eerste keer word toegepast bij elke nieuwe opdrachtgever, als dit goed verloopt mag er de volgende keer na de opdracht betaald worden

gebeurd dit vaker? of heb ik het geluk gehad om niet te werken voor wanbetalers?

het eerste is voor mij nog begrijpelijk als je aan de opdrachtgever vertelt dat ze enkel langskomen als ze de eerste 50% hebben ontvangen, dat geven ze je zeker op tijd vermoed ik
    wat mij opvalt is het principe van de laatste 50%, wat als ze hiermee niet naar jou toekomen? waarschuwen dat alles om kwart na 12 uitgaat indien je om 12u nog niets hebt ontvangen?
    met voorverkoop kaarten kunnen ze die eerste 50% vermoedelijk al betalen, en met de inkomsten van drank en andere inkom zal vermoedelijk de volgende 50% geen probleem zijn
    maar wat is jullie idee hierover?
    Last edited by Shark; 25-11-11, 15:22.
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

heel simpel,

zonder een "deel" van de betaling zien ze mij niet op klus verschijnen.( uitzondering van vaste klanten uiteraardt )
    50% is een heel redelijk deel wat normaal gesproken vooraf makkelijk overgemaakt kan worden.

als het afhankelijk is van de deurverkoop/drankverkoop of ik mijn centen zal krijgen geef ik geen eens akkoord,
    nu heb ik echter nog nooit mee gemaakt dat er op feesten waar een voorverkoop is e.d er geen budget is voor een artiest en deze zou moeten afwachten of er genoeg publiek komt. ( gekkenwerk toch? )

het gebeurt wel steeds vaker dat er zulke afspraken worden gemaakt, dat "opbrengst kaartverkoop" = voor artiest / opbrengst "overige verkopen" is voor castelijn. zo is het dus dat de castelijn een "gratis" artiest heeft staan, zo kan er nog eens wat georganiseerdt worden.

ik denk idd dat je geluk hebt gehad en nog niet hebt gewerkt voor wanbetalers, als je ergens iets gaat huren moet je toch ook vooraf betalen? die zeggen ook niet aah neem maar mee en als je het gebruikt hebt en het beviel je dan betaal je maar.

het gebeurt vandaag de dag immers steeds vaker dat er dingen "besteld" worden en nooit worden betaald, van de week nog een reportage geweest in het televisie programma opgelicht over "zanger martin melro" die aardig wat collega's van ons een poot uit gedraait heeft best een interresand stukje ik zou hem eens bekijken, dan snap je 100% waarom ze 50% voorschot willen hebben...

bij ons is het over het algemeen ook zo dat bij bedragen onder de € 750,- de complete factuur vooraf betaald dienen te zijn. bij hogere bedragen is het 50% vooraf & 50% op de avond zelf.

Rick
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by dj-inkognito
      het gebeurt wel steeds vaker dat er zulke afspraken worden gemaakt, dat "opbrengst kaartverkoop" = voor artiest / opbrengst "overige verkopen" is voor castelijn. zo is het dus dat de castelijn een "gratis" artiest heeft staan, zo kan er nog eens wat georganiseerdt worden.
      "vroeger" werd dit vaak na een optreden bekeken en als er inderdaad te weinig volk kwam ten opzicht van de prijs van de act, en er was geen reden waarom het tegenviel (Collega die toevallig ook iets had staan bijv.) dan was het de laatste keer.
      Ik hoor tegenwoordig wel / maak mee dat er een minimum prijs afgesproken word (Of de kastelein zorgt voor PA etc.) en als er meer dan X aantal kaarten verkocht worden de opbrengst via een verdeel sleutel verdeeld worden. In zulke gevallen hebben bands wat vaker de mogelijkheid om op te treden door zelf mee te delen in het risico.

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

Het is tegenwoordig gewoon niet meer met zekerheid als je een klus doet of de rekeningen betaald worden.

Klanten willen zoveel mogelijk tegen een zoveel lage prijs.

Plus komt erbij dat er gemiddeld niemand vooruitbetaald. Vaak gaan ze na het horen van de mededeling naar een ander die dat niet zou doen. Eerlijk gezegd zie ik deze klanten graag gaan dan komen.

In mijn klantenkring heb ik er niet heel erg veel last van gelukkig.

Ook je vaste klanten moet je niet meer vertrouwen hoor die kunnen je ook een oor aan naaien.

Vertrouwen moet je niet meer hebben in deze wereld zeker als het om geld gaat.

Zeker niet met afhaal klussen ( doe ik ook ongeveer 40% minder ) vanwege het feit dat je teveel risico loopt.

Ik doe geen klussen meer met mensen die om 13.00 bellen dat ze om 14.00 een set nodig hebben.

Betaling vooraf is een normale zaak in de verhuur zeker bij de grotere klussen.

Maar helaas zijn er nog organisatoren die er niet over willen praten en het motto hebben van eerst leveren dan betalen of betalen na wat er binnen is gekomen of achteraf niet alles willen betalen omdat er andere faktoren ( smoesjes ) zijn kortom eronderuit willen komen omdat het festival / feest is tegengevallen en dat het de organisatie geld kost.

Er zijn organisatoren die zonder budget iets organiseren ( een ander het werk laten doen ) en dan na een avond de rekeningen niet kunnen betalen omdat de opkomst tegenviel.

Daar moet iets aan gedaan worden ben ik van mening. BV iets van een bankgarantie die wij als ondernemer kunnen aanvragen bij de bank zo ook voor de zaaleigenaren enz iedereen die kosten maakt voor het feest begint.

Bij mij geld ook op de grotere klussen geen aanbetaling geen spullen.

Heb al een paar keer na het niet nakomen van afspraken met organisatie de stekker er uitgetrokken waardoor er een hoop ellende bij de organisatie komt en geloof me dan is het geld binnen 5 minuten op tafel !

Dit werkt wel maar is geen gewone zaak van handelen. ook heb ik een keer tijdens een feest de muziek uitgezet en afgeroepen dat als er binnen een uur niet door de organisatie wordt betaald wat de afspraak was het licht en geluid wordt uitgezet. Organisator stond tijdens dat gesprek al bij mij voor me neus met wat maak je me nou ?

Toen heb ik heel simpel gezegd hoe ik er over dacht en waarom hij de hele avond niet reageert op mijn berichjes en telefoontjes en nu ineens wel bij me kan komen.

Er zijn ook Dj's die tegenwoordig hun eigen recht nemen door bv de djspullen mee te nemen als ze niet betaald worden.

Heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat mijn set wordt meegenomen door een Dj die zijn geld niet heeft gehad wat de afspraak was.

Na met de Dj in kontakt geweest te zijn komt dat verhaal eruit en volgens dj niet de weet dat de spullen van derden zijn geweest.

Dit soort gein gebeurt vaak in Horeca en de wat kleinere feesten.

En het mooie van dit alles is dat je slachtoffer bent van de wanbetaler en er door de staat er NIETS of te weinig aan wordt gedaan. Meestal valt er bij deze mensen niets te halen omdat ze simpelweg niets hebben. Dan wordt je dubbel gestraft een keer door de wanbetaler en de tweede keer door het rechtsysteem.

Leve de Democratie.
        Last edited by Rolandino; 26-11-11, 13:51.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Ik doe eigenlijk alles met achteraf betaling.
          Tuinfeestje, festival... mij om het even. Je krijgt achteraf de factuur toegestuurd en die wordt (tot nu toe althans) altijd netjes betaald.
          Bij sommige producties, als ik bijvoorbeeld veel moet inhuren en daar geen achteraf betaling te regelen is, vraag ik een voorschot.

Uiteraard probeert men wel eens de kosten te verlagen. Laatst een feestje (losse verhuur, zelf opgebouwd en gebroken) op locatie met keiharde limiting op het geluid: boven de 90dB = stroom eraf. Tsja, daar ga ik m'n geluid niet inprikken, dus het grapje omgedraaid en geluid uit de muur, licht uit die groep. Een T4'tje kan wel een keertje een stroomonderbreking hebben.
          Uiteraard gebeurd dat ergens halverwege de avond, wordt er dan wat geprobeerd om het weer aan te krijgen (lichttafeltje uit/aan -> black out actief) en krijgt men het niet aan de praat. Achteraf natuurlijk gezeur ("Het licht deed het niet"). Even kort uitgezocht en algauw uitgevonden dat de lichttafel uit gezet is waardoor bij inschakelen de black out actief is.
          Waarom hebben jullie dan niet gebeld...? Daar hadden ze ook geen antwoord op en er is gewoon betaald.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

Toch valt me op dat veel klanten die achteraf betalen er steeds langer over doen om te betalen.

Klanten die bv binnen een week betaalden betalen nu pas na een week.
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Dat het betalingsgedrag van bedrijven in de feestjes branche verslechterd is, is een bekend fenomeen. Zelf ben ik niet werkzaam in die tak van sport, maar er zijn afdoende mogelijkheden om je klanten "in de tang" te houden. Ik zou bij twijfel sowieso een schriftelijke (privé) borgstelling eisen van de opdrachtgever. Gaat het feestje dan failliet, is de keuze: of je inboedel verkopen, of de rekening voldoen uit eigen gelden.

Stichtingen (die vaak festivals organiseren) kennen in beginsel geen privé-aansprakelijkheid van het bestuur, bij een BV uiteraard wel. Het vervelende is dat je dan wanbestuur moet aantonen en erg veel geld kwijt bent aan een kostbare procedure die per definitie meer kost dan oplevert.

Je kunt klanten ook een bankgarantie vragen, dat gebeurt vaker. Ook heb je kredietverzekeringen (atradius e.d.) die je risico's kunnen beperken.
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

Klanten betalen wel maar alleen op een later stadium als gewend ( plus hebben hun vaak in hun voorwaarden staan dat het betalingsverkeer kan oplopen van 30 dagen tot 90 dagen )Het is altijd een kat en muis spelletje.Verzekeren enzo is alleen maar extra kosten maken zonder zekerheid.Incasso's is tegenwoordig ook een vorm van oplichting want als de eigenaar van de rekening deze blokkeert bij de bank kan het bedrijf geen geld incasseren terwijl hij de machtiging heeft.Het wordt in Nederland een omgedraaide wereld.

Ik werk tegenwoordig met een soort punten systeem. Klanten die gewoon netjes op tijd blijven betalen blijven in mijn bestand.
                Klanteen die zich niet aan de betalingsverplichtingen houden krijgen punten en hoe hoger het puntenaantal worden ze uit systeem verwijdert en wordt er niet meer geleverd.

Of je rekent contant af bij aflevering of binnen de afgesproken betalingsdatum.

Zdeker bij eendagsklan ten moet er contant bij aflevering of contant met borg bij afhaal

Hoewel ik afhaal tegenwoordig steeds minder doe vanwege de ellende die je op je nek kan halen met sommige klanten,
                Kan je alleen maar meer geld gaan kosten
                Last edited by Rolandino; 27-11-11, 14:41.

Comment

• world sound
                  • Jan 2007
                  • 77

particulieren klanten, en nieuwe bedrijven betalen altijd contant bij het opbouwen.
                  Vaste klanten mogen kiezen of contant op de avond of binnen een week op rekening.
                  Tot nu toe een keer mis gegaan, klant had eerst 1 week losse verhuur en wou er 1 week aan vastplakken, de eerste week is contant betaalt bij ophalen.
                  De 2e week is tot heden niet betaalt.
                  Ook een incasso bureau kreeg geen geld.
                  Hij zei gewoon span maar een rechtzaak aan, ik betaal niet !!

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Fijne vaste klant !

Lullige is ga je hogerop zoeken wordt er nog niets betaald en heb jij allee maar hogere kosten.

Ik kan het weten want heb ook een paar zaken lopen.

Als alles nog geind wordt heb ik een ruim jaarsalaris extra dit jaar.

Maar gezien de wetgeving denk ik dat ik een groot deel niet meer krijg ( omdat er wettelijk niets meer te halen valt )

Maar daar heb ik al een oplossing voor die helpt ( alleen maak je er geen vrienden mee )

Tot op heden van een paar wanbetalers toch mijn recht gehaald.

Helaas volgen er op deze manier nog een aantal dit jaar.

Goed is goed Het is mijn geld voor geleverde spullen en diensten.
                    Last edited by Rolandino; 28-11-11, 20:51.

Comment

• dj-inkognito
                      • Jun 2011
                      • 416

artikel 6:
                      De overeengekomen contractsom zal voorafgaand aan het optreden, tenzij formeel anders overeengekomen, gestort moeten zijn op de aangegeven bankrekening van ***********, ofwel contant te zijn voldaan.
                      ---------------------------------------------------------------

hoe doen jullie die eigenlijk met klanten die kort van te voren willen annuleren?
                      heb hiervoor uiteraard ook weer een leuk stukje in de algemene voorwaarden staan,
                      maar kom nu toch een klant tegen die van mening is dat ze NIET hoeft te betalen.

artikel 8:
                      Annulering van een overeenkomst door opdrachtgever is uitsluitend mogelijk in geval van overmacht, door de opdrachtgever ten genoegen aan de drive in show aan te tonen. In alle andere gevallen dient de opdrachtgever de navolgende vergoeding aan *********** te voldoen: binnen 21 dagen 30% van het overeengekomen totaalbedrag, Binnen 14 dagen 50% van het overeengekomen bedrag, binnen 48 uur 100% van het totaalbedrag. Een rekening volgt nadat men bekend heeft gemaakt te willen annuleren.
                      "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

3 general rules.

1) bij vertrouwde organisatiebureaus 30 dgn (als je al tig jaar met een vecta boeker officieel business to bussines speelt, dan is het gewoon zaken doen)
                        2) bij twijfel? En bij buitenland altijd minimaal de onkosten vooraf.
                        3) en de gouden regel voor de rest....altijd uiterlijk betaling in de eerste pause van het optreden. en dat heeft mijn ass al twee keer gered.
                        lekker belangrijk!

Comment

• dj bobo
                          • May 2003
                          • 155

Verhuur / verkoop opdrachten tot 250 euro gaan bij vaste klanten op rekening. Alle andere klanten betalen bij aflevering. (In geval van verhuur aan het begin van de avond)

Verhuur boven de 250 euro, 50% vooruitbetalen, 50% voor aanvang.
                          Verkoop boven de 250 euro, 80% aanbetalen, 20% bij aflevering. (wie niet kan vooruitbetalen kan het zich ook niet veroorloven)

Dit zijn mijn richtlijnen. In sommige gevallen wil ik nog wel eens anders handelen, bijvoorbeeld als het gaat om op maat gemaakte producten.

Daarbij, losse verhuur enkel aan vaste klanten (op wat budget spul na).

Comment

• Shark
                            • Aug 2007
                            • 208

bedankt voor alle reacties, heb een paar nieuwe situaties gelezen die interessant zijn.

begon me dit af te vragen omdat ik vorig weekend een opdracht had met schrik voor het financiele
                            er kon geen voorschot betaald worden omdat dat budget er niet was en alle budget van voorverkoop blijkbaar al was uitgegeven
                            ze zouden ons uitbetalen met het geld van inkom en drankverkoop, en de fuif zou volgens veel personen een kleine ramp worden (wat het uiteindelijk ook een beetje was)

na overleg met een collega, een kleine situatie bedacht om zekerheid te krijgen en om 3u was het bedrag in juiste handen

Comment

Working...