Megaconcert blijkt tapeshow, nieuwe marketingtruc?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Megaconcert blijkt tapeshow, nieuwe marketingtruc?

Het zal niemand ontgaan zijn dat je in deze tijd van crisis alle zeilen bij moet zetten. Dat je voor de promotie en uitvoering van een succesvol evenement opeens naar middelen moet grijpen die 'vroeger' niet nodig waren. Nu is er al een tijdje (afgelopen jaren) een trend gaande waar ik steeds meer een smerige smaak van in mijn mond krijg. Ik vroeg me af wat jullie ervaring met/mening over deze kwestie is.

Je ziet ze vast wel hangen in het dorp, posters met enorme foto's van bekende Nederlandse artiesten: "Spectaculair concert van Jan Smit", "Jeroen van der Boom live in Concert", etc. Enorme A0-vellen met kamerbrede afbeeldingen van de artiest in kwestie. Als je heel goed kijkt, staat er nog in het kleinst beschikbare lettertype iets onder als: "m.m.v. DJ Willempie", of "samen met coverband Huppeldepup". Vaak gaan de deuren al open rond 19:30 en duren deze avonden tot ver na middernacht. Bij ons gaat natuurlijk gelijk al een lampje branden maar de gemiddelde feestganger zal nog steeds de beelden van TV in gedachten hebben; Een prachtig concert van de artiest in kwestie, begeleid door een band van minimaal 8 personen en ondersteund door een geweldige lichtshow en decor. Avondvullend uiteraard! Geef ze eens ongelijk, met zulke posters en andere media-aandacht zou ik dat ook denken.

Helaas voor de fans blijkt DJ Willempie of de bewuste coverband de hoofdact van de avond te zijn en komt de artiest in kwestie meestal rond een uur of 11 het podium op. Niks band, niks lichtshow, gewoon een tapeact van 30 minuten. Feitelijk liegt de organisator natuurlijk niet, er vind wel degelijk een 'concert' plaats. Tot zover geen commentaar. Maar het feit dat die lui ook rustig tussen de 15 en 20 euro entree durven te vragen maakt me woest. Je maakt gewoon misbruik van de onwetendheid van de fans van dit soort artiesten. Die kun je moeilijk verwijten dat ze beter hadden moeten opletten. 90% heeft niet eens in de gaten dat deze artiesten 300+ keer per jaar op pad zijn met deze vorm van broodwinning. Die kennen het hele fenomeen schnabbelcircuit niet. Als ik niet in deze business zou zitten, zou ik waarschijnlijk ook denken dat Lee Towers voor ieder optreden de Jody Singers, het Metropole en honderden bewegende lampjes meeneemt... Zo ziet het er op TV ook uit ja! ;-)

Een rondje Twitter leert me dat er wel degelijk teleurstelling wordt geuit onder de bezoekers. Zag toevallig gisteravond Simon Keizer richting een meisje twitteren dat het niet 'hun schuld was dat ze pas om 23:00 uur begonnen'. Dat was dus ook weer zo'n avond waarbij de trouwe fans stipt om 19:30 uur over de dranghekken hingen. Niet leuk voor de fans, niet leuk voor de DJ/coverband en uiteindelijk ook niet leuk voor de artiesten.

Is het toeval dat ik dit nu meermalen heb meegemaakt of is dit de nieuwe manier van feestjes organiseren?
  • AH
    • Apr 2004
    • 248

Het zegt misschien ook iets over de intelligentie van de fans.
    Anne Homan

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 378

Originally posted by AH
      Het zegt misschien ook iets over de intelligentie van de fans.
      Geloof me, die promotiecampagnes zouden jou zelfs op het verkeerde been zetten!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

ik erger me al jaren over de manier van omschrijven.

Allemaal eerzame manieren om mensen te vermaken moet om een of andere manier anders heten.

-Tiesto die een super DJ set in gelredome gaat doen.... Tiesto LIVE. Zijn andere DJ's dood dan? Livemuziek is live

-liveband!... en dan sequencers en vocalizers van voor naar achter.

-Keyboardact die op prima volume lekkere verzoekmuziek doet.... "klinkt door de modernste technieken als een compleet orkest". Haalt je de koekkoek. Een dj die liveplaten draait klinkt ook als een liveband.

Een DJ, soundmixer of man met piano kan al 50 jaar prima de mensen vermaken. Waar de wens vandaan komt om het als een liveband neer te zetten is mij een raadsel. Op dit forum wordt heel veel geklaagd over mensen die voor te lage prijzen werken. Als je net als ik met bands van 9 tot 13 man op stap bent dan doet het wel pijn om te zien dat solisten per se ook jouw stukje van de klanten moeten bewerken om ze vervolgens teleur te stellen.

Hoe vaak ik niet met horecabazen heb gehoord. "ja we hadden hier vroeger wel een een liveband geprobeerd, maar het sloeg totaal niet aan" En dan bleek het een vent met een wonderorgel geweest te zijn in een blueskroeg o.i.d.

jammer, maar het leven. Uiteindelijk blijken er toch livecafe's te bestaan die het wel snappen en die twintig jaar mensen van heide en verre te kunnen halen. (barbiertje, paap, heeren van amstel, pianobar enz)
        lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Leuk detail, Robert H,

is, dat jij wss al vanaf een uurtje of 16:00 aan het
          bouwen bent met licht en geluid en een mannetje
          of 3 mss wel 4 en misschien ook nog 'mag' opdraven
          met je licht en geluid voor een afbraakprijs,
          (van laden tot lossen een uurtje of 12 onderweg?)

terwijl de de publiekstrekker, de landelijk bekend
          zijnde zanger of zangeres een bedrag toucheert
          dat de 10k te boven gaat.
          Hij/zij heeft dan ook 3 sets tegelijk en route die dag en doet
          minstens 3 acts die dag of avond.

grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Dat die zanger 10k of meer vraagt komt omdat er mensen zijn die er dat voor willen betalen. Als jij 10k vraagt dan gaan ze naar een ander die het voor veel minder doet.
            Als er honderden ongeveer even populaire artiesten (van het nivo die nu 10k of meer krijgen) rond liepen dan kregen ze ook echt geen 10k meer.

Simpel, kun je wel moeilijk over doen maar zo werkt het gewoon. Een vuilnisman die zwaar vies werk doet krijgt ook geen top salaris. Terwijl zijn baas dat wel heeft...

Het valt me op dat vooral jongere mensen een veel te rooskleurig beeld van deze werktak hebben. Zien mooi apparatuur, dure artiesten en navenante locaties en denken dan zelf ook goed betaald (te gaan) worden. Het is gewoon hard werken met een erg kleine marge. Vroeger waren er vele geluidsmannen die voor die tijd mooi apparatuur hadden, een wrak van een bus (soms nog als enigste vervoer) om het te vervoeren en nog mindere kwaliteit aan woonruimte hadden. Die er dan overdag van alles bij deden om rond te komen.

Nu wil iedereen meteen een mooi huis, leuke personen auto, mooie bus, en het nieuwste apparatuur. Ik vrees dat die tijd voorlopig echt over is, en dat we allemaal terug moeten in welvaart.
            Last edited by DJ Antoon; 27-11-11, 14:42.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

wat mensen verdienen zal me een worst zijn. Ik gun karaokezangers elke stuiver die mensen bereid zijn te betalen.

Maar als er "vanavond vanaf 21:30 tot 01:00 liveshow met xxxx" staat. Vind ik het al wat anders dan "vanavond live zanger xxxx"

Die nuance is niet zo handig op lange termijn. Als het er uit ziet als brood, als het smaakt als brood, als het ruikt naar brood. Zullen we het dan gewoon brood blijven noemen?
              lekker belangrijk!

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

Nu wil iedereen meteen een mooi huis, leuke personen auto, mooie bus, en het nieuwste apparatuur. Ik vrees dat die tijd voorlopig echt over is, en dat we allemaal terug moeten in welvaart.

Goede onderbouwing. Dit heet geen crisis ( omdat het slecht gaat op het moment ) maar simpelweg LUXEprobleem.

Waarom moet luxe altijd van andermans rug komen ? Luxe moet je verdienen.

De meeste luxe in de wereld wordt zonder respect verkregen.

We moeten doen met de dingen die we hebben.

Waarom willen we een nieuwe bus ? grotendeels voor de buitenkant om te laten zien dat het je goed gaat ( alhoewel merendeels die nieuwe auto hebben zich een bult moeten werken om het te kunnen betalen buiten je hypotheek )

Nee mensen gewoon normaal doen en niet boven je stand gaan. ( wie voor een dubbeltje geboren is zal nooit een kwartje worden )

Voorbeeld is de organisator van dance for life.

Sorry hoor echt een oplichter ( wel slim aangepakt maar toch )

Subsidie vanuit de gemeente trekken rond de 100.000 per optreden ( de artiesten en Dj kosten weinig omdat het voor een goed doel is ) kosten zijn alleen de huur van podium en licht / geluid. ( ook voor een deel sponsoring )

Degene die het hardst lacht de organisator. Die vult zijn zakken terwijl anderen vrijwillig en tegen te lage prijs hun werk doen.
                Last edited by Rolandino; 27-11-11, 16:15.
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• tha_dj
                  • Jan 2004
                  • 375

Tsja, en dat valt je NU pas op !!!

Maar ach, ja de A artiest staat groots en komt voor VEEL, kort maar krachtig.
                  Maar voor de kroeg, het evenement betekend het meestal een volle bak !!! Dus VEEL omzet om die dure A artiest te betalen en zelf nog vele male meer over te houden.
                  Is in de HOUSE al jarenlang een bekend fenomeen om GROTE namen te noemen, VEEL kaarten te verkopen en vervolgens maar de helft van die grote namen achter de draaitafels te hebben. Wordt er netjes IETS afgedragen aan genoemde DJ's die vervolgens een boeking in het buitenland hebben, bla bla bla.

Maar ach, zie het zo, alleen dj wullempie trekt 5 man, en die vindt een foto van ZIJN meubel, met Jan Smit of een andere A artiest ook meteen voor op de startpagina van zijn website.
                  your light !

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Nee hoor valt me niet NU pas op.

ik word al jaren gevraagd of ik mee wil doen voor concert A of ander evenement B noem maar op.

Ik heb er nooit ja op gezegd. Laat een andere collega maar lekker werken voor niets.

en geloof me ik ben er nooit op achteruit gegaan. Collega bedrijven die normaal grote klussen deden doen nu allemaal dit soort klussen. en ja dat is onderuitgaan in deze wereld. Je betalende klussen kwijtraken en dit soort vrijwilligers klussen doen of voor een te lage prijs. ( 100 euro of zo )

Er zijn genoeg PRO bedrijven die zich hiermee bezighouden.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Dit is toch ook lang niet nieuw in de business?

Ik kan me nog shows van bekende boy- en girlbands in de 90s herinneren die eigenlijk ook niet veel meer waren dan opgeleukte tape-acts, en als je tegenwoordig Britney Spears hoort 'zingen' dan sta je daar liever ook niet achter de monitortafel...

Verder heb ik ook langzaam het idee dat het publiek meer en meer is gaan verwachten voor 'live' shows en ze anders vertikken om te komen. Als er een band staat moet het op zijn minst Ilse de Lange of Blöf zijn, en voor een zanger blijven ze thuis als het niet Ben Saunders of Guus Meeuwis is. Met de bijbehorende giga-Arena-lichtshow die ze op TV zien natuurlijk...
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Mensen willen tegenwoordig WAAR voor hun geld en daar is niet mis mee.

Er worden helaas ook ook shows gegeven niet naar maatstaaf maar naar budget en dan is het net niet terwijl het kaartje niet voordeliger is.

Je betaalt natuurlijk niet een 15 euro entree voor een housefeestje zonder bekende DJ en een showtec brugje met 4 parren en 2 scans ?

Of in het live segment 20 euro voor een lijst met onbekende koppen en een Geluidsservice die nergens overgaat en 4 lampjes op statief om het podium ( 2x2 ) uit te lichten.

Tuurlijk gaat het om de gezelligheid ( diee moet je immers zelf maken ) maar het gaat ook om het totaal plaatje

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Het zou geweldig zijn als het weer eens beoordeeld zou worden volgens prijs tegenover prestatie. Dat is helaas nergens zo haha!
                          lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Heel de entertainmentsector bestaat bij de gratie ***'s van het ophouden van een illusie. mensen willen voor de gek gehouden worden, da's altijd zo geweest en dat zal nooit veranderen..

of dat nu gaat om de flyers die je als 16-jarige krijgt van megadiscotheken in renesse die toch niet zo heel mega blijken te zijn, via playbackacts door Britney en consorten, via the real .... (elke willekeurige band uit de 80's waarvan toevallig de sessiepanfluitist nog meespeelt en dan ineens Boney M heet), via queen zonder Freddy tot en met de nederlandse subtop in feesttenten.

Niet voor niets was Berlijn in de jaren '30 net voor de ellende begon de place to be; mensen willen dansen en vergeten.

Er verandert niets en de mensen gaan dronken en tevreden naar huis.. om Raymond van het Groenewoud te citeren:
                            Als ik hier in die tent sta
                            En het bier ruikt overal
                            En buiten ligt de kots
                            ‘t Is zo plezant een boerenbal
                            Nee, dan spring ik niet door het raam
                            En ik laat meestal geen traan
                            Ik sta droog

Als ik de vuile krant lees
                            Van een misselijke vent
                            Die nuchter als een wezel is
                            Maar dronken zo potent
                            Nee, dan spring ik niet in ‘t kanaal