Het verlonen van je personeel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by radioactivediscoshow
    ....
    op jaarbasis mag je toch iets van 5000€ bijverdienen zonder opgave?

EEEEENK!
    zonder belasting te hoeven betalen, klopt ja. Das de belastingvrije voet, of heffingsvrije voet, of hoe dat ding nu weer heten mag.
    MAAR JE MOET WEL AANGEVEN! ( en de werkgever mag nog ff wat overige kosten aftikken, zoals zorgverzekering-werkgeverdeel, wat werknemersverzekeringspremies, enzo.)

Comment

• Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

Originally posted by MusicXtra
      Dit topic verwoordt geweldig waarom ik bijna nooit meer op pad ben met mijn spullen.
      Ik geef je groot gelijk ! Ik doe dat ook steeds meer, en dit zouden ook steeds meer collega's moeten doen.

Klein voorbeeld: Paar weken geleden heb ik met een artiest op de afterparty van de premiere van New Kids in Eindhoven gestaan, vorige week werdt ik gebeld door het bedrijf waar ik voor freelance en deze act voor doe, of ik op 22 december bij Serious recrest in Tilburg deze act ook wil doen. Echter moest dit voor een PROMO prijs, want voerde ze aan, we hebben de afterparty ook al voor promoprijs gedaan, en jouw daarvoor gewoon betaald.

Ze vonden het maar raar dat ik geen Promo prijs heb ! Nou Promo prijzen heb ik de afgelopen 30 jaar wel afgeleerd, want de conclusie is uiteindelijk dat alleen het boekingsburo er beter van wordt en niemand anders.

Dus gewoon mijn tarief betalen, en anders inderdaad lekker op de bank met een filmpje.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Dan zullen we het maar niet hebben over de beloningen als je werkt in de open lucht met 100 volt techniek.

Een beetje wielerronde , waaraan je met minimaal twee man 10 uur werkt, wordt al gedraaid voor ca 200 euro.
        Nou weet ik wel dat je met een investering van 3000 euro, al een ronde kunt afspannen, maar er hoort ook nog een auto bij etc.
        Afgelopen jaar heb ik diverse klussen gemist, doordat, ik een reële prijs probeerde te vragen.
        Een NK cross in de open lucht bosachtig terrein, een dag opbouw, twee dagen draaien en alles wat er voor en er na komt. Vraag je 1800 euro voor drie dagen, krijg je te horen dat de DJ van de drive in de geluidsinstallatie er wel even bij doet.
        Alleen een reportagezender die erbij hoort, moet al bijna 200 euro per dag kosten. Via via hoorde ik dat de DJ na aanbieding nog naarstig op zoek was naar een verhuurder voor de (door de organisatie) vereiste zender. Toch een investering van ca 5000 a 6000 euro!
        Een groot kerstevenement gaat niet meer door, omdat iemand het geluid wil doen voor de reclame. De hele tent hangt vol met HK pro.
        Ik heb dus steeds minder te doen.
        Ik kan de mensen die een hele dag mee gaan, niet meer bieden dan een paar tientjes en een maaltijd.
        Een evenement in de randstad, van 9 tot 18 uur (90 km rijden heen en 90 terug), houdt in dat je daags tevoren moet opbouwen. Gevraagd 600 euro incl BTW. Mooi dat de concurrent voor 300 euro de boel aannam.
        Het is duidelijk dat je in deze sector geen (droog) brood kunt verdienen, laat staan personeel fatsoenlijk betalen. Het is toch vreemd dat de marktwerking in staat is om de prijzen tot onder het kosten niveau te drukken. Vraag je gewoon wat meer dan gemiddeld, krijg je geen opdrachten. Naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van materiaal en personeel wordt niet eens gevraagd.

Ik ken overigens maar weinig mensen die kunnen leven van de geluids en lichtverhuur.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 20-12-11, 21:14.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• vdlaanlichtengeluid
          • Jun 2010
          • 640

Er zijn daarom ook steeds meer mensen in de licht en geluidswereld die hun wereld verbreden en ook misschien volledig overgaan op iets anders.

Ik vind wel dat er best eens een bepaald soort richtlijn ofzo zou mogen komen voor het reeël houden van de prijzen in deze sector.
          Ondanks dat ik ook maar freelancer ben die het er maar bij doet merk ik ook gewoon dat ik klusjes kwijt raak door drive in shows die voor 150 euro wel even komen met een complete set.

Ja ik ben die eene freelancer die als hij zelf een klus aan neemt dit wel voor eerlijk geld doet en anders ook gewoon niet komt.
          Gelukkig hoef ik er niet van te leven maar ik vind het vervelend voor een ieder die dit wel moet en op deze manier naar de klote word geholpen. Helaas zie ik hier op het forum ook te veel van die 150 euro disco's voorbij komen en ja die jongens kopen steeds beter materiaal maar blijven met dat betere materiaal ook voor nog steeds schandalig lage prijzen werken.

Kwa richtlijn bijv. Een disco avond, 4 uur disco is gewoon minimaal anderhalf uur van te voren aanwezig en een uur tot anderhalf uur breken. Dat is dus gewoon een hele dag werk en moet dus aan een minimum looneis voldoen, ook voor zzp en freelance enz enz. Dan ook nog een minimale afschrijving op de apparatuur, hoe duurder de apparatuur hoe meer afschrijving of hoe minder net hoe je het wilt zien en dat aan de hand van die voorschriften gewoon de prijs bepaald kan worden. Reken je dan meer dan heb je kans dat je de klus niet hebt omdat je te duur bent. Dan kunnen de goede zich van de slechte onderscheiden en vallen de slechte vanzelf om.

Zo werkt het namelijk in de bouw wereld ook. Om bijv een huis te bouwen met deze opties, dat kost gewoon zoveel. Ga je er te ver onder val je vanzelf om en dat zie je nu dan ook gebeuren in de bouw.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Het zijn overigens niet alleen de hobbyisten die de markt verzieken, er is ook minimaal één heel groot bedrijf die zich daar schuldig aan maakt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hans van Demen
              • Oct 2011
              • 113

Het zijn overigens niet alleen de hobbyisten die de markt verzieken, er is ook minimaal één heel groot bedrijf die zich daar schuldig aan maakt.
              Iets met paars of zo......

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Echt niet 1 maar meerdere .
                Jammer maar overal is de rek er uit dus ook bij de grote jongens . Die zitten momenteel ook achter de kleinere klussen aan met prijzen die nergens over gaan t.o.v. de spullen die ingezet worden.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Ik zei ook 'minimaal één', daarvan weet ik het zeker.
                  En nee, ik zeg niet welke kleur er in de bedrijfsnaam voorkomt.

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

En daar zit het hem, wij allemaal (van amateur tot pro) proberen over het algemeen een zo goed mogelijk product te leveren, budget of niet, want dat is ons de eer te na. Een mooi voorbeeld uit de muziekwereld (waar het overigens net zo beroerd is gesteld):

Een orkest vraagt een goede trombonist om mee te spelen met een optreden, tegen vergoeding. De trombonist in kwestie heeft zich goed voorbereid en komt ruim op tijd aan op locatie. Daar krijgt hij een envelop in de handen gedrukt, waar 25 euro in blijkt te zitten.
                    Het optreden begint en het eerste setje speelt de trombonist geweldig. Het 2e setje is het wat minder, maar nog steeds ruim voldoende. Aan het einde van de avond is het ronduit bagger wat er uit zn toeter komt. Na de hand vragen de andere muzikanten wat er aan de hand is. Hij zei het volgende; "Meer kon ik er niet van maken voor 25 euro."

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by radioactivediscoshow
                      Zo werkt het namelijk in de bouw wereld ook. Om bijv een huis te bouwen met deze opties, dat kost gewoon zoveel. Ga je er te ver onder val je vanzelf om en dat zie je nu dan ook gebeuren in de bouw.
                      Maar ondertussen gebeurt daar wel precies hetzelfde, de bouw bedrijfjes die niet genoeg werk hebben gaan gewoon onder de prijs door en werken soms zelfs voor minder dan kostprijs, als het personeel maar aan de gang kan blijven, liever dat dan geen werk en dus nog hogere (personeels) kosten. Dat dit niet goed kan blijven gaan is duidelijk.

Het grote verschil blijft dat in onze business er gewoon een heleboel mensen / bedrijfjes zijn die het zo graag doen, dat er geld bij mag, of dat ze bijna voor niets werken, en dat is echt niet iets van enkel de laatste jaren. Ik denk ook dat er simpelweg te veel aanbod is voor de hoeveelheid werk. De hoeveelheid feesten etc. is gewoon stukken minder, en ik heb het gevoel dat er alleen maar meer aanbod is in de markt. Dat zal waarschijnlijk voorlopig ook niet veranderen met de huidige studie richtingen op AV gebied.

Ik las pas ergens dat de helft van de discotheken inmiddels failliet / gestopt is en zo ongeveer op elke straathoek kun je momenteel wel een kroeg / zaal kopen, durf niet te bieden want je hebt hem aan je broek!

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by DJ Antoon
                        Ik denk ook dat er simpelweg te veel aanbod is voor de hoeveelheid werk. De hoeveelheid feesten etc. is gewoon stukken minder, en ik heb het gevoel dat er alleen maar meer aanbod is in de markt.
                        Ik las pas ergens dat de helft van de discotheken inmiddels failliet / gestopt is en zo ongeveer op elke straathoek kun je momenteel wel een kroeg / zaal kopen, durf niet te bieden want je hebt hem aan je broek!
                        Dat klopt helemaal, heb tot een jaar of 5 geleden wekelijks bedrijfsfeesten gedaan, nu bijna niet één meer.
                        En het klopt inderdaad dat het aantal clubs zo ongeveer gehalveerd is maar dit is ook door een verschuiving naar de grote dance events.
                        Die hebben op hun beurt nu een heel slechte zomer achter de rug dus het zal mij benieuwen wat dat in 2012 gaat worden.

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

DAt is een van de grote problemen juist. TEVEEL AANBOD.

Helaas wordt daar niets aan gedaan door KvK en Belasting.

Inschrijven gaat tegenwoordig te makkelijk en de belasting ziet veel van onze bedrijven als HOBBIEMATIG.

Op zich geen probleem concurentie mag er zijn maar op dit moment is er geen sprake van concurentie maar marktverzieking.

De klant werkt er ook aan mee natuurlijk want die kijkt in zijn portemonnee en het zal hem een BIET zijn met wat voor spul je aankomt zetten.

Zoalls al eerdere is aangehaald :

En wie is er nu slimmer bezig de een die veel showtec spul koopt en op dit moment veel verhuurt voor in onze ogen te lage prijzen of wij die onze boterham moeten verdienen en Amerken aanbieden en tegenwoordig voor de klant de hoofdprijs vragen en die juist een stapje terug gaat naar de concollega.

De PROwereld moet ook een stukje terug ben ik van mening om werk te behouden maar de meeste zijn gewoon te koppig om het te doen ( teveel risico ) maar ik ben ook eerlijk in het verleden deed ik geen klussen onder de 1000 euro per dag op dit moment pak ik ook klussen van 3 a 400 maar dan 2 a 3x per dag.

De keus ligt bij jezelf er is echt nog wel geld te verdienen hoor in deze wereld. Maar het gaat niet zoals het hoort tenminste theoretisch zou het anders moeten. Helaas leven we in een wereld waar theorie en praktijk niet samengaan.

Helaas werken de grote jongens hieraan het hardste mee ! en juist die lopen het meeste te klagen.
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by Rolandino
                            DAt is een van de grote problemen juist. TEVEEL AANBOD.

Helaas wordt daar niets aan gedaan door KvK en Belasting.
                            Dat is denk ik ook niet hun taak.
                            De overheid propageert marktwerking met verve. Er moest eens iemand teveel verdienen!
                            Ook vestigingseisen zijn er niet meer. Vakdiploma's en ook het middenstandsdiploma zijn afgeschaft en voor nog maar een paar beroepen zijn diploma's nodig, .
                            Ook daar wordt aangenomen dat er een zelfreinigende werking optreedt. Helaas is dat niet het geval. Zelfs kwaadwillende ondernemers, laten de zaak gewoon ploffen en gaan even vrolijk elders weer verder.

Verder denk ik dat er voor de belastingdienst te weinig te halen valt.
                            Het fotograferen van bedrijfsauto's in de weekeinden bij IKEA, pretparken en dergelijk soort bedrijven, levert veel meer op dan de jongens die zonder factuur ergens een bandje versterken. Gebeurt dat laatste niet in de open lucht, dan is het nog moeilijker te controleren.
                            Ik heb collega's die persé geen klussen aannemen als het op factuur moet. Het mooie is wel dat ze de bedrijfsnaam op de auto hebben staan.

Dit is misschien wel interessant om door te lezen en te kunnen vaststellen waardoor het mogelijk allemaal wat minder gaat.

Speakertech
                            Last edited by speakertech; 21-12-11, 10:45.
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Toch hebben er veel tenten zowel bands, DJ's als verhuurbedrijven wel een bal laten vallen.
                              Tijdens de IT boom maakte het eigenlijk niet uit wat je deed, gehuurd werdt er toch. Als ik dan vroeg aan andere bands "wat investeer je nu?" bleek alles uitbetaald te worden. Er werdt niets opgebouwd.

Geluidsbedrijven gingen voor de mooiste en duurste klussen. Volgens mij staan er meer line array's in schuren dan er zalen zijn. Terwijl er geen interesse was in stageplaatsen creeren voor de nieuwe technicus die nodig is. (verstand van processors, digi-mixen, opbouw kleine krachtige systemen, rijbewijs voor grotere wagens) Een bandklus blijft maar aangenomen worden door oudere gasten die er een sjouwer bij moeten hebben. Die noodgedwongen hun prijzen laten zakken en nog minder investeren. Terwijl de markt de sets wil die achterin een stationwagen passen en door een man gedaan worden. De markt vraagt om bedrijven die service verlenen. Bijvoorbeeld bij die nieuwe band eens in de oefenruimte komen kijken voor ze beslissen alsnog "alles zo te doen als ze al 20 jaar met succes gedaan hebben"

Afschrijven? ho maar. personeel aan je binden om reparaties zelf te doen? Ho maar.
                              Op een gegven moment moet de prijs omlaag omdat er een nieuwe concurent is, en dan is het enige verschil dat die nieuwe spullen heeft. De rest is niet onderscheidend. Ik heb altijd veel kritiek gehad op mijn huurbeleid. Maar dat kwam omdat ik selecteer op onderhoud, en totaalplaatje, niet op "hoe het hoort". Enig verschil is wel dat ik nog besta na 30 jaar optreden in de onderkant van de markt....

Het vet is er totaal af, dus misschien houd het livewerk langzaam voor mij straks ook op. De druk van de +/-120 tot 240 nieuwe beroepsmuzikanten die tegenwoordig per jaar afstuderen en zich de markt op willen vechten drukt de prijzen enorm. Maar de economische realiteit is dat ik door het lang te doen een kleine voorsprong heb in mogelijkheden. Mijn opslag en basis geluidsset is bijvoorbeeld in afbetaald eigendom, met dank aan de overbetaalde feesten in de nineties van grabbelende bankiers en It-ers.

De uurlonen staan niet alleen in de geluidstechniek onder druk. Ongeschoold werk / werk in laag aanzien wordt snel in salaris ver onder minimumloon gedrukt. realitycheck: In de transport, postbezorging, schoonmaak, tuinbouw, recreatiesector. Is het werkelijk uurloon voor een volwassene eur3,50/uur tot eur4,50/uur. Ja nu al. En in de post zijn de bedrijven nu al bezig om de regering te vragen of ze van hun werknemers het pensioenfonds mogen opeten. Waarom denk je dat die 300.000 banen niet door de 400.000 nederlandse werkelozen worden ingenomen?

ongeschoold arbeider / ZZP: 7,35 minimum loon x 36 uur/w x 4 weken/maand = 1058,40 BRUTO
                              ongeschoold arbeider / ZZP: 4,50 werkelijk loon x 10 oproepklussen 3 uur/w x 4 weken/maand = 540 BRUTO
                              Uitkering = 950 BRUTO
                              huur 450/mnd + verplicht ziektekosten 96,- + gas licht water +/- 60,- + wat kleren, bellen/postzegels met belasting en banken wegens administratiefouten, 10euro = 616euro en dan zonder eten naar bed....

We willen toch een regering waar rechts zijn vingers bij aflikt?

Het is niet zo dat mensen in het amusementswereldje daar los van staan hoor. En zolang de borsato's en meeuwissen op tv hun rijkdom tonen zal niemand medelijden met je hebben. Je bent te duur want dat is gewoon zo. "Iedereen weet dat toch?"
                              Last edited by showband; 21-12-11, 12:13.
                              lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

De belastingdienst of KVK gaan hier echt niets aan veranderen, dat zou ook slechts gevolgbestrijding zijn.
                                Bovendien is er, door de economische tegenwind, meer aanbod dan vraag dus zullen er, hoe pijnlijk ook, bedrijven moeten verdwijnen.
                                Wij hebben nog de pech dat er de laatste jaren een enorme toename is van apparatuur die qua prestaties niet veel meer onderdoet voor A-merken maar qua prijs binnen bereik van amateurs is gekomen, hierdoor is het met heel weinig geld al mogelijk om iets moois neer te zetten.
                                Het tij keren door regelgeving of keurmerken werkt ook niet, dat is in het verleden al zo vaak aangetoond. Een keurmerk wordt doorgaans in het leven geroepen door branche organisaties, in het bestuur van die organisaties zitten meestal afgevaardigden van de grotere bedrijven in die branche omdat de kleinere spelers er geen tijd voor vrij kunnen maken. Daardoor zal het beleid altijd in het voordeel van de grotere bedrijven uitpakken.
                                Meestal verzandt een branche organisatie in een logge bureaucratische en geldverslindende club die vooral bezig is met zelfverrijking en daar zit je echt niet op te wachten.
                                Het is hopen op betere tijden waarbij er meer evenementen worden georganiseerd die ook meer mogen kosten.

Comment

Working...