Even reëel: als jij klanten kwijtraakt omdat ze voor een paar tientjes DJ Hobbybob inhuren, dan zijn dat toch helemaal geen klanten uit jouw markt?
Je raakt die klant niet kwijt omdat jij te duur bent, je raakt die klant kwijt omdat het budget van de klant klein is en de kwaliteit hem een zorg zal zijn. DJ Hobbybob maakt er voor een paar tientjes een geinig (brak klinkend, maar who cares, we zijn toch allemaal half doof) feestje van. De pro maakt er een knalfeest van waar nog 3 jaar over gepraat wordt... maar wat zal de opdrachtgever dat schelen?
Jij kan misschien een outdoor fiets event helemaal geniaal realiseren, maar als het voor 2000,- minder kan is de opdrachtgever ook blij met een DJ bij de finish, inclusief DAP microfoontje en MP3'tjes laptop. Klagen de gasten achteraf dat ze het commentaar niet konden horen langs de baan? Jammer dan, ze hebben toch al entree betaald! Zo denken opdrachtgevers tegenwoordig. Kwaliteit is ondergeschikt geworden aan de kosten.
Het gaat mis op het moment dat bedrijven uit de pro markt de markt van DJ Hobbybob binnendringen door het leveren van hoge kwaliteit voor veel te lage prijzen. Vaak doen ze dat uit noodzaak omdat de afgelopen jaren het aantal bedrijfsfeestjes gekelderd is. Deze pro bedrijven moeten wel alles aannemen, desnoods tegen lage prijzen, om een bestaansrecht te houden. Als ze de markt willen beschermen gaan ze gewoon failliet en dat willen ze natuurlijk niet.
Het kan dus wel goedkoop realiseert de klant zich - ook als het pro's zijn. Poef, weg markt.
Wat ik probeer te zeggen: DJ Hobbybob is geen marktverzieker (hij bediend een hele andere markt), dat bedrijf wat line-arrays levert voor de prijs van een halve drive-in, dat is de marktverzieker.
Je raakt die klant niet kwijt omdat jij te duur bent, je raakt die klant kwijt omdat het budget van de klant klein is en de kwaliteit hem een zorg zal zijn. DJ Hobbybob maakt er voor een paar tientjes een geinig (brak klinkend, maar who cares, we zijn toch allemaal half doof) feestje van. De pro maakt er een knalfeest van waar nog 3 jaar over gepraat wordt... maar wat zal de opdrachtgever dat schelen?
Jij kan misschien een outdoor fiets event helemaal geniaal realiseren, maar als het voor 2000,- minder kan is de opdrachtgever ook blij met een DJ bij de finish, inclusief DAP microfoontje en MP3'tjes laptop. Klagen de gasten achteraf dat ze het commentaar niet konden horen langs de baan? Jammer dan, ze hebben toch al entree betaald! Zo denken opdrachtgevers tegenwoordig. Kwaliteit is ondergeschikt geworden aan de kosten.
Het gaat mis op het moment dat bedrijven uit de pro markt de markt van DJ Hobbybob binnendringen door het leveren van hoge kwaliteit voor veel te lage prijzen. Vaak doen ze dat uit noodzaak omdat de afgelopen jaren het aantal bedrijfsfeestjes gekelderd is. Deze pro bedrijven moeten wel alles aannemen, desnoods tegen lage prijzen, om een bestaansrecht te houden. Als ze de markt willen beschermen gaan ze gewoon failliet en dat willen ze natuurlijk niet.
Het kan dus wel goedkoop realiseert de klant zich - ook als het pro's zijn. Poef, weg markt.
Wat ik probeer te zeggen: DJ Hobbybob is geen marktverzieker (hij bediend een hele andere markt), dat bedrijf wat line-arrays levert voor de prijs van een halve drive-in, dat is de marktverzieker.
Comment