Het verlonen van je personeel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Even reëel: als jij klanten kwijtraakt omdat ze voor een paar tientjes DJ Hobbybob inhuren, dan zijn dat toch helemaal geen klanten uit jouw markt?
    Je raakt die klant niet kwijt omdat jij te duur bent, je raakt die klant kwijt omdat het budget van de klant klein is en de kwaliteit hem een zorg zal zijn. DJ Hobbybob maakt er voor een paar tientjes een geinig (brak klinkend, maar who cares, we zijn toch allemaal half doof) feestje van. De pro maakt er een knalfeest van waar nog 3 jaar over gepraat wordt... maar wat zal de opdrachtgever dat schelen?

Jij kan misschien een outdoor fiets event helemaal geniaal realiseren, maar als het voor 2000,- minder kan is de opdrachtgever ook blij met een DJ bij de finish, inclusief DAP microfoontje en MP3'tjes laptop. Klagen de gasten achteraf dat ze het commentaar niet konden horen langs de baan? Jammer dan, ze hebben toch al entree betaald! Zo denken opdrachtgevers tegenwoordig. Kwaliteit is ondergeschikt geworden aan de kosten.

Het gaat mis op het moment dat bedrijven uit de pro markt de markt van DJ Hobbybob binnendringen door het leveren van hoge kwaliteit voor veel te lage prijzen. Vaak doen ze dat uit noodzaak omdat de afgelopen jaren het aantal bedrijfsfeestjes gekelderd is. Deze pro bedrijven moeten wel alles aannemen, desnoods tegen lage prijzen, om een bestaansrecht te houden. Als ze de markt willen beschermen gaan ze gewoon failliet en dat willen ze natuurlijk niet.
    Het kan dus wel goedkoop realiseert de klant zich - ook als het pro's zijn. Poef, weg markt.

Wat ik probeer te zeggen: DJ Hobbybob is geen marktverzieker (hij bediend een hele andere markt), dat bedrijf wat line-arrays levert voor de prijs van een halve drive-in, dat is de marktverzieker.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Kasper
      • Jul 2004
      • 171

Goedendag aan allen,

Ik ben van mening dat er in deze branche weinig ondernemers actief zijn, maar des te meer hobbyisten die ondernemer(tje) spelen.

groet,
      Kasper

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by renevanh
        Wat ik probeer te zeggen: DJ Hobbybob is geen marktverzieker (hij bediend een hele andere markt), dat bedrijf wat line-arrays levert voor de prijs van een halve drive-in, dat is de marktverzieker.
        En dat ben ik volledig met je eens....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

sorry, ff rectificeren : de salarissen liggen iets hoger : jij gaat uit van netto, volgens mij..

KLIK

De uitkering is trouwens sowieso 70% van dat minimum loon, dus de 940/0,7 = 1342
          Last edited by Gast1401081; 21-12-11, 18:25.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

OK minimumloon is meer....

maar de betaling kan ik kopieën contracten van laten zien, Postiljon motels die 3 maanden nuluren contracten doen met twee maanden opzegtermijn enzo. Wederrechtelijk maar mensen worden wel vanuit de uitkering verplicht erop te solliciteren... de uitkering van 70% is voor zzp en tijdelijke krachten alleen een droom. die krijgen ze niet.
            Last edited by showband; 21-12-11, 17:55.
            lekker belangrijk!

Comment

• knorrepot
              • Oct 2009
              • 234

M.a.w er is momenteel weinig meer te verdienen in onze wereld! Wat zeg ik? Niks!

Toch maar hopen op beter tijden dan.. (zucht)

Comment

• Ws Soundexpresse
                • Jun 2001
                • 1007

Dan wil ik even nog wat zeggen, zelf doen we licht en geluid en veel andere dingen, maar doen jullie wel moeite om echt werk binnen te halen? onze ervaring hier is met een beetje marketing, dat er echt wel handel inzit. En nee wie doen bijna geen bruiloften, maar vooral bedrijfsfeestjes, horeca en evenementen tot +/- 2000pers. Enige wat je wel moet doen naar mijn mening is bij blijven, je kan niet meer aankomen met 4 fourbarren. Als de klant 2 4barren en 4 showtec movingheadjes ziet, is die al snel blij. Ook dat zie ik vaak fout gaan!

Als je altijd bandjes hebt gedaan, boor ook eens een andere markt aan, bandjes worden gewoon minder geboekt, dus ook daardoor komt het dat je minder werk hebt. We deden vroeg ook bandjes, maar sinds hier in de regio je dood gegooid word met bandjes bedrijven, is het niet meer interessant, dus heb ik hier niet meer op geinvesteerd. Als je weet dat de klant niet voor kwaliteid gaat, waarom dan investeren in hele dikke tafels? en waarom niet gewoon met bijv. n 01V96 je klusjes doen? als je optijd schakeld en overbodig spul eruit doet (hoe pijn het ook kan doen) en investeert in rendabel spul (of dat dan showtec of martin is, maakt niet uit, is puur afhankelijk van JOUW markt), is er zeker nog wel geld te verdienen in deze sector.

Echter, ga je zitten wachtten tot de telefoon gaat, ben je merkengeil, en wil je alleen maar het duurste van het duurste hebben maar willen/kunnen jouw klanten dat niet betalen, ga je nat, of je wil of niet, want juist in de handel waar de duurdere merken gevraagd worden (dus rider klusjes) komen de grotere jongens kijken, en daar ga je het (helaas) nooit van winnen, omdat ze trailers vol spul hebben staan.

Ik heb de afgelopen jaren alleenmaar toename in omzet en winst gezien hier binnen het bedrijf, maar heb altijd spul dat overbodig was, meteen gedropt, en geinvesteerd in spul waarvan ik (bijna) zeker was dat ik het snel terug kon verdienen. Ik heb vaak het idee dat er veel bedrijfjes zijn die investeren om een bepaalde status te kunnen behalen ofzo, maar ik ben van mening dat je daar niet ver mee komt....

Jongens, ik zou zeggen, schouders eronder en gazzz erop!
                Last edited by Ws Soundexpresse; 21-12-11, 21:56.
                Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by Ws Soundexpresse
                  onze ervaring hier is met een beetje marketing, dat er echt wel handel inzit.
                  Volgens mij heb je daar helemaal gelijk. Waar het echter bij heel veel kleine bedrijfjes (zoals bij mij) mis gaat is dat we niet weten HOE we die marketing moeten aanpakken.
                  Google adwords werkt niet voor onze branche (vanwege het feit dat klanten incidentele op zoek zijn naar een leverancier voor licht/geluid, niet continu op zoek zijn naar de goedkoopste zoals het geval is met bijvoorbeeld een online kledingwinkel).
                  Mond tot mond reclame werkt, maar in beperkte mate. Klanten waar je één keer iets voor doet vergeten je gewoon na verloop van tijd.
                  Direct mailing (B2B maar ook B2C) mag wettelijk gezien niet meer.

Enige wat overblijft is potentiële klanten bellen, maar voor je het weet zit je weer met bel-me-niet registers of de verkeerde persoon aan de lijn bij bedrijf x die jou wat wil toezeggen zonder bevoegd te zijn...

Marketing is verdomde lastig ben ik al achter!
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• tha_dj
                    • Jan 2004
                    • 375

Tsja......

WIJ doen, het bedrijf er ook hobby matig bij !!!
                    Heb een leuke regeling met mijn baas zodat ik vrijdag middag op rit kan, alleen gaan we minder want het is minder in de markt.
                    WIJ hebben redelijk gewone prijzen en houden ons hier ook aan, omdat variabele prijzen verwarring brengt bij zowel jezelf als klanten.
                    Ook binnen de horeca wordt door kroeg eigenaren besproken hoe bedrijf x was voor € en bedrijf y voor € !!! Reken je verschillende prijzen lig je er al uit of ben je ONBETROUWBAAR.
                    Daarnaast zitten we ook in de springkussens, abraham, sarah's en door middel van onze jaarlijkse flyer, huis aan huis in onze woon omgeving WEET men ons te vinden.
                    Door diezelfde flyers via de post te sturen naar geselecteerde horeca bedrijven en bedrijven hebben we ook buiten de gemeente onze klussen.
                    Inmiddels in 6 jaar ook al aardig wat gedaan en daarvan ook de laatste 4 jaar VEEL vaste evenementen, bedrijfsfeesten, enz die voorlopig blijven door ???

Waarschijnlijk het hele traject van duidelijkheid, eerlijkheid, enz.....

Zijn begonnen met b merken, welke op sommige gebieden ook vervangen zijn door A merken vanwege grotere verhuurbaarheid, maar hanteren gewoon nog de b merken qua verlichting omdat het voor ons MEER oplevert en de klant NIKS uitmaakt.

Maar duiken met de prijs of voor uitgescheten prijzen op rit ??? NEE, dan blijf ik thuis of werk ik voor de baas extra, levert mij ook een VAST uurloon op wat dus gewoon reeel is. Ook bij de garage krijg ik GEEN korting omdat ze de monteur dan wel minder rekenen op factuur, en zelfde geld voor een loodgieter die je belt of wat dan ook.
                    your light !

Comment

• mrVazil
                      • Mar 2010
                      • 330

leuk voor jullie natuurlijk, maar daarom hoef je toch niet zo te schreeuwen?

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Volgens mij heb je daar helemaal gelijk. Waar het echter bij heel veel kleine bedrijfjes (zoals bij mij) mis gaat is dat we niet weten HOE we die marketing moeten aanpakken.
                        Dit werkt ook alleen maar als je in (een te groot aanbod) jezelf kunt onderscheiden van de rest, als iedereen er even goed in is, dan houdt het ook weer op.
                        Hoe je het ook went of keert, niet iedereen kan van huis, of we moeten gezamelijk feestjes gaan doen, zeg 3 disco's op 1 bruiloft of personeelsfeest.

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

er is werk genoeg maar de klant wil niet meer dan een x bedrag betalen. Daar kun jij in mee gaan of niet.

Ik hou de eer aan mezelf en zeg vaak nee.

Laatst een offerte gemaakt voor een truss care van 10x3x3m voor twee maanden met 10 tal HID spots erop.

Klant stuurt een bericht terug dat ie mij een oplichter vond ( ik vroeg 3x meer ) want een ander bedrijf ( zal de naam niet noemen ) deed deze klus voor 550,00 in BTW

Waar sta je dan als eerlijke werker ?

IK ga geen caree van 10x3x3 met 10X HID spots 2 maanden neerzetten voor 550 inclusief montage / demontage en transport.
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Marketing is verdomde lastig ben ik al achter!
                            Ik mocht dit jaar 2 x Karen Romme versterken
                            met het verhaal over haar "Calimeromarketing", waarin
                            zij de kracht van marketing in het klein (Calimero) uitlegt.

Mss is het boek wel een aanrader?

Zelf heb ik als free-lancer geen klagen, maar merk best wel
                            dat het theaterwerk bijvoorbeeld terugloopt.
                            Daarentegen merk ik wel dat het AV-werk bij bedrijfsevenmenten
                            juist aantrekt. M.n. heb ik dus geïnvesteerd in het om kunnen gaan
                            met o.a. de software in deze markt.

Nu nog een cursus Q-lab, dat wordt de hoogste tijd!

grtz
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• knorrepot
                              • Oct 2009
                              • 234

Dat je je moet onderscheiden van de rest, en niet alleen blind staren op 1 markt (bandjes bijv.) ben ik helemaal met je eens!

Zelf doen wij naast bandje, ook veel disco's, losse verhuur, verhuur van alleen een een eindstack, presentaties, bedrijfsfeesten, openingen, uitvaarten, vaste instalaties, etc.

We werken veel voor Monuta, Rabobank OostAchterhoek, Nedap, Kaak Partyverhuur, SteamEntertaiment, Estinea, Marga Klompé, etc

Dus dat dat betreft zijn we best ruim bezig. Dat moet ook wel, wand als je je blindstaart op 1 markt ga je je hoofd niet boven water houden denk ik.
                              We werken dan ook met een aantal vaste merken kwa licht-geluid. Ieder zijn budget. Daarnaast nog een serie eigenbouw, zo passen we dan de gebruikte materialen aan aan het budget van de klant. Waar vroeger een klant chique feesten deed, en hiervoor een NEXO setje huurde, loopt nu de deur uit met een EV setje of soms zelfs eigen kasten.. om maar een voorbeeld te geven.

Als je de vanavond in een feesttent stond met een rock&roll band, en de volgende dag een exclusieve uitvaart moet doen, en op zondag nog de jaarafsluiting en een medewerkers bijeenkomst van een zorgcombinatie, hiervoor 3 zalen inricht met geluid en beed, kom je natuurlijk niet met het zelfde spul aan zetten!
                              Nu ik het steeds leuker vind om bandjes te mixen, heb ik aan gegeven wel een vaste band te willen schuiven. Dus is er weer plaats voor 1 a 2 bandjes.
                              En we zijn i.s.m. een boekingsbureau bezig met het opzetten van een ''roadshow'' (nou ik ben benieuwd) Dus wat dat betreft best breed. Dan is het het nog leuk om te doen, voorral de afwisselling.

Moet ik er wel even bij zeggen dat mijn baas niet hobby-matig bezig is.
                              Mag mijn vaste uitspraak momenteel prima in deze context passen: ''Variatie is het sleutelwoord!'' (er zit hier wel een copieright op)

Comment

• Rolandino
                                • Mar 2007
                                • 1451

Je moet idd wel wat meer te bieden hebben dan alleen een parlat en een rookmachine.

Maar als je er geen werk mee hebt hoef je het niet aan te schaffen.

wij doen ook veel verschillende dingen van afhaal tot komplete produktie.

Als je dat niet doet scheelt het zeker wel meer dan de helft van je omzet.

Amerken is 80% niet belangrijk als het er maar goed verzorgd uitziet en de samenwerking goed is met de klant.

Weinig bedrijven denken met de klant mee want hun zijn de PRO's en weten hoe het moet.

Enkele voorbeelden die belangrijk zijn in deze wereld zijn :

Flexibiliteit
                                Improvisatie
                                Aanbod
                                Prijs/kwaliteit
                                Representatie

Het is ook een kwestie van geven en nemen. Helaas willen veel collega alleen maar nemen waardoor de kwaliteit achteruit gaat.

Ik bedoel hiermee dat bv een klus voor de volle mep gedaan wordt en klant ontevreden is over de uitvoer, deze klant de volgende keer niet meer zo gek is om weer voor de zelfde prijs te gaan halen laat staan bij hetzelfde bedrijf dan gaan ze naar een goedkopere optie.

Zoals al veel eerder gezegd hier op het forum je kan als geluidsboer een schuur vol hebben met Amerken en de hoofdprijs vragen je hard op je bek kan gaan omdat er geen goede prestatie's geleverd worden.

Een geluidsboer met een schuur vol Bmerken kan juist torenhoog schiten doordat hij juist wel goede prestatie's levert.

deze jongen heeft een goede prijs / kwaliteit verhouding. Klant is tevreden met zijn gedane werk wel of niet met Amerken prijs is goed en uitvoering ook dus een tevreden klant.
                                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

Working...