Poppodium organiseren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

Poppodium organiseren

Hallo,
    Mijn broer en ik zijn beiden van plan om een poppodium op te zetten in Franeker, Friesland.
    We vinden beiden dat er veel te weinig te doen is in deze stad en de jeugd zelf klaagt hier ook over.
    Langzaam aan is het hier aan het vergrijzen omdat de jongeren allemaal wegtrekken.
    De gemeente wil hier zelf ook wel wat aan doen alleen ze komen volgens ons niet met de juiste oplossingen.
    We hebben zelf al wat ideën betreft het poppodium zelf alleen we kunnen wel wat hulp gebruiken bij het een en ander.
    Wat we zelf al in gedachten hadden:
    -poppodium moet natuurlijk voor verschillende soorten muziek avonden/feesten organiseren.
    -Er zijn 2 leegstaande gebouwen in de stad waar het poppodium zich kan vestigen (over 1 pand hebben ze al jaren heibel wat hier in moet)
    -Het poppodium moet opzichzelf kunnen draaien maar wel met subsidie.

We zijn al bezig geweest met begrotingen voor het een en ander, maar dat heeft weinig zin als de gemeente meteen nee zegt tegen het idee.
    -De vraag is dus hoe presenteren we het plan aan de gemeente en hoe maken we hun enthousiast?
    -Voor welk bedrag kun je aardig wat licht/geluid neerzetten? (lukt dat met 25000 euro?)

Voor de renovering van het pand is best wel een groot bedrag nodig denk ik, maar als ik de begroting wil opstellen zal ik toch een richtrijs nodig moeten hebben, maar het is een beetje nutteloos als ik alle bedrijfven offertes laat maken als het nog niet eens zeker is.

Foto'tje van het pand:

• MELO
    • Feb 2011
    • 77

Indien je de gemeente hebt kunnen overtuigen, zou je kunnen overwegen om eens met een bouwerij te gaan praten..
    er zal ook het een en ander aan horeca-apparatuur in moeten en wellicht kunnen ze je helpen met de financiering van de verbouwing.

Wellicht is het handig eerst je idee bij een brouwerij neer te leggen om vervolgens samen naar het stadhuis te gaan.
    De gemeente neemt de brouwerij misschien wel serieuzer dan jullie, daar ze in ieder geval de financiële middelen hebben.

succes
    Olé Olé, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

• Podium Verhuur
      • Mar 2012
      • 480

Originally posted by MELO
      Indien je de gemeente hebt kunnen overtuigen, zou je kunnen overwegen om eens met een bouwerij te gaan praten..
      er zal ook het een en ander aan horeca-apparatuur in moeten en wellicht kunnen ze je helpen met de financiering van de verbouwing.

Wellicht is het handig eerst je idee bij een brouwerij neer te leggen om vervolgens samen naar het stadhuis te gaan.
      De gemeente neemt de brouwerij misschien wel serieuzer dan jullie, daar ze in ieder geval de financiële middelen hebben.

succes
      Brouwerijen zijn nie meer zo happig op poppodia, er gaan er de laatste tijd zo veel over de kop

Over een richtprijs is weinig zinnigs te zeggen zonder voldoende informatie over de zaal, maar ik zou gewoon met 3 partijen in de regio gaan praten en kijken wat ze aanbieden. Eventueel kan men je hier dan wel helpen met de eventuele kritische blik. Zou wel in zee gaan met een wat grotere partij uit de regio, het is dan makkelijker om eens een technicus of wat extra apparatuur te huren.

Er zijn trouwens ook genoeg partijen die wel interesse hebben in een leasecontract, ook zonder verplichte bediening vanuit dat bedrijf.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

__________________________________________________ _____________________________________
        NU REGEL 1
        BEGIN een vriend bij de locale krant te zoeken en zorg dat elke politieke overheidsfiguur die je een stapje verder helpt direct "beloond" woord met een positief stukje in de locale krant. En onthou je van afzeiken van politici. Als je dat doet blijkt er namelijk ijzer te buigen met handen. Steen vloeibaar te worden, de hemel zich te openen.
        Als jij een subsidie wil, wat een reele optie is, dan moet de beslissing een politiek succes zijn. Gun ze dat.

Jouw tegenstanders. Je weet wel: "ouderen die overlast vrezen" (betalende abbonee's), Horeca "die bang is voor concurrentie" (belastingbetaler en lid locale vvd) de plaatselijke bromsnor "die te weinig mankracht heeft voor een toestroom van drugsgebruikende opgeschoten jongeren in ons dorp" DIE gaan namelijk anders de krant domineren voordat jij begonnen bent. Dan is de race verloren voordat je begint.

Als jij direct printbaar (koop een boekje "schrijven persberichten") leuke positieve artikelen van locale jeugd aandraagt aan de plaatselijke krant. Dan zullen ze die al af gaan drukken voordat je aangevallen KAN worden.

dus eerst:
        bericht 1
        -kleine groep jongeren wil zich inzetten om Franeker gezelliger voor jongeren te maken. "wij zijn onderling aan het kijken waar behoefte aan is. En daar willen wij wat aan DOEN!"
        risicoloos fijn nieuws.
        bericht 2
        -de groep wordt deze week enthousiast ontvangen door de raadsleden x(PvdA) en y(GL) op het gemeentehuis om eens te kijken wat ze zouden kunnen doen
        risicoloos fijn nieuws. Locale politici happen op je dobbertje. (laat ze praten, hou plannen onder de pet)
        bericht 3
        -we proberen een plan te maken om de jongeren een thuis te geven zonder de stad uit te gaan. Gemeenteraadsleden q (VVD) en w(PvdA) staan open voor voorstellen
        nog steeds risicoloos....maaarrrr je heb nog geen tegenwind en wel locale politici die zich beginnen te comitten. Die gaan jou straks niet meer afschepen zonder publiekelijk af te gaan.
        (ervaring: voor het eerste gesprek happen meestal linkse partijen, maar het geld zit bij de rachtse dus aan het eind worden de linkse traditioneel door de vergrijsde achterban teruggefloten teraijl de "ondernemerspartijen" net overtuigd raken van jouw goede plan. DAAROM nooit kritiek leveren op raadsleden. Je hebt ze allemaal nodig)

op dit moment (kan in een paar weken gepiept zijn) zorg je dat er een plan met enquete (zie volgende post) komt. Waarin je rekening houd met de dingen die je ondertussen van de gemeenteraad hebt gehoord.
        BV "wij zouden best een plek zoeken voor taallessen aan minderheden". Nou dan gooi je er een bedrag in voor gebruik van de ruimte door de locale taal school op maandag en dinsdag wanneer je toch geen parties houd....En maakt desnoods de woensdag biljartdag voor een club ouderen die net ergens zijn wegbezuinigd.

dat geeft een cruciale perspresentatie met vooral zo veel mogelijk politici. Tip snor een locale DJ en band op, en doe het op het plein voor het gemeentehuis met de krant erbij. Politici smullen van hun foto met zoiets in de krant!!! En vooral, ze doen dan soms in hun enthousiasme in de krant toezeggingen waar je ze later mee kan "helpen herinneren"

Pas dan wordt het prijsscheiten door de PVV-ers en skinheads die preventief gaan klagen dat franeker met een jongerenclub naar de klote gaat en dat er vast alleen kotsende xtc gebruikers vanuit duitsland tot amsterdam aangezogen gaan worden door de ongecontroleerde seksfeesten die daar vast gaan plaatsvinden enz enz...

voordeel is dat locale politici dat ook wel weten en dat je dan een teflon jasje hebt...en de reporter jou bij elk artikel om een reactie gaat vragen
        nou dat doe je "je neemt de opmerkingen serieus, want het is niet de bedoeling dat wij overlast gaan veroorzaken. Sterker nog. Wij denken dat wij, door jongeren een eigen plek te verschaffen, juist franeker rustiger zullen maken. En een eind kan maken aan zuipketen" enz enz
        je voelt hem.

Als je dit voorwerk met gemeente en (locale) kranten niet wenst te doen... ben je kansloos.
        __________________________________________________ _____________________________________
        Last edited by showband; 07-07-12, 11:09.
        lekker belangrijk!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

wat je moet hebben voor je plannen naar de gemeente gaat verrtellen is:
          een onderzoek naar de behoefte van jongeren. (hoeft niet diepgaand
          -hoeveel jongeren zijn er en in welke leeftijden?
          -wat zouden die willen?
          -gaan die niet sowieso al liefst zo snel mogelijk buiten de stad stappen?

Zonder deze kennis redt je het niet.
          En doe je zelf een lolo, wees niet te optimistisch anders ga je al die paleizen achterna als mezzo e.d.
          Mijn inschatting is dat je blij mag zijn als je een vaste kern opbouwt van 40 tot 80 bezoekers. En voor de gemeente is dat ook in eerste instantie altijd voldoende.
          Zij noemen dat "er moet eerst draagvlak opgebouwd worden"

probleem is dat van 100 jongeren er meestal 99 zeggen dat ze iets willen, maar dat er
          -12 vrijdagavond goedkoop willen zuipen zonder toezicht op een (steam)punkavond
          -24 vrijdagavond goedkoop willen zuipen zonder toezicht op een bandavond
          -8 vrijdagavond goedkoop willen zuipen zonder toezicht op een hiphopavond
          -36 vrijdagavond goedkoop willen zuipen zonder toezicht op een housefeest
          -27 vrijdagavond goedkoop willen zuipen zonder toezicht op een nederlandstalig feest
          enz
          dus allemaal op vrijdag en zaterdag tegelijk iets anders willen. En vooral zonder toezicht bezopen loos willen gaan.... Dat krijg je niet door een gemeenteraad heen.

en dat de ene toch pas om 1 uur snachts wil beginnen na het indrinken. en de andere dan al thuis moet zijn.
          dat jongeren geen alcohol mogen...maar dan ook niet komen
          enz enz

pafvlof reactie van de gemeente als je met een plan komt:
          meestal krijg je van losse partijen een stapel "eigenlijk zouden we nog" wensen zodra ze je een stuiver hebben toegezegd.

dat je gelijk voor 14 cent de jeugd 7 dagen van de straat houd, sociaal werk erbij doet, geen enkele overlast veroorzaakt, het drugsbeleid helpt enforcen enz enz
          "desnoods verdubbelen ze het eerst aanbod" Maar dat was al een kwart van het bedrag wat je nodig had voor je orginele plan!

Dit is gevaar nummer 1! zeker omdat gemeentes sterk zijn om geld "onder voorwaarden" ter beschikking te stellen terwijl leveranciers garanties eisen. Jouw vrijwilligersgroep kan dus zonder geld en met een hoop financiele verplichtingen achterblijven!

Kortom...het kan alleen als je vooraf duidelijk maakt wat wel kan en wat niet. En VRIENDEN maakt bij de gemeente, die als personen begrijpen wat er aan de hand is.

als je een lijst hebt gemaakt wat je denkt te kunnen kun je eens met een van de miljoenmiljard hbo's contact opnemen om er een afstudeerstage van te maken een goed doorwrochte enquete te maken. Laat meerdere scholen meerdere teams tegelijk er op zetten, dan kun je de mislukte werkstukken in de bin donderen.

Als je goed bij een gemeenteraadslid lobbiet kun je daar vaak wel een budget voor krijgen.

Met zo een rapport maak je een kans op hulp van de gemeente. Zonder kun je het schudden.

in de praktijk is een gesubsidieerde discobus vanuit een kleine plaats naar een grotere plaats meestal de beste/goedkoopste optie....

ik hoop je niet te weerhouden. Maar realiseer je dat om op bandjes te draaien dat je ook werkelijk bands zal moeten huren waar jongeren op af komen, en die zijn duur!
          Last edited by showband; 07-07-12, 11:06.
          lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Zit er mss een (HBO) studie marketing/bedrijfskunde in de regio, waar studenten
            je evt. kunnen helpen met het opstellen van een bedrijfsplan.
            Hier heb je dan niet alleen wat aan richting gemeente, maar ook richting
            eventuele financiers/overige partijen etc.
            De studenten kunnen dit dan wss gebruiken voor studiepunten.

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• I.T. drive in
              • May 2009
              • 352

Zo... wat een verhaal zeg!
              iig heel erg bedankt dat is heel veel informatie waar ik wat aan heb.
              Mijn vader werkt als ambtenaar bij het gemeente huis dus dat is wel een voordeel en ik ken ook wel wat mensen van de lokale krant.
              Moeders werkt bij een Sociaal/welzijns organisatie in de stad en daarmee hebben ze ook heel veel projecten met jeugd etc.
              Het grootste probleem is vooralsnog de vraag of we dit pand kunnen gebruiken want dat is eigenlijk altijd een doorn in het oog gebleven.
              Ik zal in ieder geval wat mensen van de NHL (noordelijke hogeschool leeuwarden) proberen te bellen of die misschien kunnen helpen.
              Bandjes kosten inderdaad geld, we hebben wel regelmatig optredens in de buurt hier maar dan is het altijd half werk met geluid en licht etc.
              Gemiddelde prijs voor een goed bandje is hier 500 euro.
              Ik zit zelf na de vakantie in 5 Havo en ik ken genoeg mensen die elke vrijdag naar de zuipkeet gaan.
              Handig dat ik dan veel mensen daarvan ken want het is makkelijker om dan onderzoekje te doen naar waar de jeugd heen gaat.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by I.T. drive in
                -Het poppodium moet opzichzelf kunnen draaien maar wel met subsidie.
                Dat is een tegenstrijdigheid van hier tot ginder.
                Op jezelf draaien betekend dat je omzet voldoende is om zelf je kosten te dekken.
                Subsidie helpt je bij het dekken van die kosten als je omzet niet voldoende is, maar heeft ook altijd nadelen (eisen aan de subsidie).
                Ik ken veel poppodia die het moeten hebben van subsidie en eigenlijk niet of nauwelijks poppodia die het zelf weten te redden. Dat gaat ook gewoon bijna niet, waar haal je een omzet van 2000,- per avond vandaan om je bandje, vaste lasten en evt personeel te betalen? Misschien ga je met vrijwilligers werken, maar beveiliging zal altijd een betaalde kracht zijn omdat die volgens de horecawet gebonden is aan een diploma en beveiligingsfirma.
                Die horecawet gaat je trouwens nog veel meer uitdagingen geven aangezien je (nog) minderjarig bent. Je zal toch altijd minimaal één BHV'er en minimaal één gekwalificeerde, meerderjarige leidinggevende (in ieder geval certificaat Sociale Hygiene) moeten hebben, zeker als je ook een tapvergunning wil. Daar loopt je idee nu op stuk.
                Alternatief: onder de vleugels van de lokale welzijnsorganisatie gaan werken, leg je idee vooral en overleg met de jongerenwerker in jouw woonplaats.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• R. den Ridder
                  • Sep 2000
                  • 1500

Ik mag het helemaal fout hebben, maar gaat het hier niet een beetje vreemd andersom? is een poppodium niet juist een uitvloeisel van succesvolle bandjesavonden in schuren die meer een gestructureerd kader nodig hebben?
                  Wat let je om draagvlak te creeëren door een zuipketenfestivaltour te doen met bevriende bandjes. Als dan na 2 jaar blijkt dat dit in een behoefte voorziet zou ik verder kijken.

klinkt nu een beetje als lalalageld en we zetten even iets op poten.
                  Alleen al een pand akoestisch geschikt maken kost al een half fortuin, de andere helft komt voor rekening van inrichting en programmering.
                  Overigens is showbands uitleg echt the way to go, herken hem van het jeugdwerk in zundert die op die manier een mooi gebouw hebben, maar die uitleg volgt wel na een eerdere start in mijn ogen.

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

Originally posted by R. den Ridder
                    Ik mag het helemaal fout hebben, maar gaat het hier niet een beetje vreemd andersom? is een poppodium niet juist een uitvloeisel van succesvolle bandjesavonden in schuren die meer een gestructureerd kader nodig hebben?
                    Wat let je om draagvlak te creeëren door een zuipketenfestivaltour te doen met bevriende bandjes. Als dan na 2 jaar blijkt dat dit in een behoefte voorziet zou ik verder kijken.

klinkt nu een beetje als lalalageld en we zetten even iets op poten.
                    Alleen al een pand akoestisch geschikt maken kost al een half fortuin, de andere helft komt voor rekening van inrichting en programmering.
                    Overigens is showbands uitleg echt the way to go, herken hem van het jeugdwerk in zundert die op die manier een mooi gebouw hebben, maar die uitleg volgt wel na een eerdere start in mijn ogen.

als ik het pand bekijk schat ik dat dit een simpele enkelsteens lege huls is, om hier herrie in te kunnen maken moet je een doos-in-doos constructie realiseren. trek daar alvast maar twee ton voor uit; huurprijs komt dan al heel snel op 2000 per maand. geluid en licht kun je leasen dus op operationele kosten wegschrijven. ga uit van 1000 euro per maand. warmhouden, gemeentelijke lasten, electra, verzekeringen etc, ook nog eens 1000 (heel voorzichtig geschat), afschrijving bar en meubilair; 500 per maand, bandjes vier grote lokale namen per maand en de rest uit je hok bandjesavonden; 2000 per maand. PR; 500 per maand, onvoorzien; 1000 per maand.. kortom 8000 euro per maand begroting is niet heel gek!

inkomsten; 100 man die vooral gratis entree wil zien, laat ze eens 5 euro per maand entree betalen; 500 euro. winst op 10 pilsjes per persoon per avond en de helf van je publiek komt wekelijks een keer langs; 2000 euro.

gat dus subsidie; 5500 euro........ dan ga je niet wegkomen met "ik ken wel wat publiek en mijn vader is ambtenaar" dan zul je heel goed moeten kunnen uitleggen waarom 5500 euro uitgeven uiteindelijk meer oplevert...

overigens; als ik even google lijkt het er op dat de locatie al jarenlang een steekspel is tussen politiek en eigenaar, zelfs tot aan de raad van state aan toe. geloof niet dat de eigenaar heel erg genegen is om hier sociaal over zijn hart te strijken en samen te gaan werken met de gemeente...

Comment

Working...