Verantwoordelijk voor schade aan apparatuur?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #16
    stel je eerst ff voor, ( in je profiel) ik krijg de indruk dat we met beun de haas, of een hoax te maken hebben...

    Comment

    • SPS
      • Mar 2004
      • 1662

      #17
      Originally posted by MacGyverSounds
      stel je eerst ff voor, ( in je profiel) ik krijg de indruk dat we met beun de haas, of een hoax te maken hebben...
      En toen werd het stil......................
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #18
        Originally posted by MacGyverSounds
        stel je eerst ff voor, ( in je profiel) ik krijg de indruk dat we met beun de haas, of een hoax te maken hebben...
        Ik heb eerder de indruk dat we de "huarder" aan de lijn hebben.

        Comment

        • JB_sound_light
          • Jul 2012
          • 9

          #19
          Bedankt voor jullie feedback, dit zal me zeker helpen in het maken van de juiste toekomstige stappen/beslissingen.

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #20
            Originally posted by JB_sound_light
            Bedankt voor jullie feedback, dit zal me zeker helpen in het maken van de juiste toekomstige stappen/beslissingen.
            Hmmm zou Tom Poes zeggen..
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #21
              Als de organisator netjes een evenementenverzekering heeft afgesloten kunnen jullie door samen te werken alle schade op die verzekering verhalen.

              Zo niet, dan heb je (dat mag ik toch hopen!) een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering die uitkeerd op het moment dat een opdrachtgever jou aansprakelijk stelt. Meestal gaan die tot 2,5 miljoen per claim.
              Ook hier is samenwerken een oplossing waardoor beide schades volgens mij prima op de verzekering verhaalt kunnen worden.
              Last edited by renevanh; 26-07-12, 20:51.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

                #22
                Originally posted by renevanh
                Als de organisator netjes een evenementenverzekering heeft afgesloten kunnen jullie door samen te werken alle schade op die verzekering verhalen.

                Zo niet, dan heb je (dat mag ik toch hopen!) een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering die uitkeerd op het moment dat een opdrachtgever jou aansprakelijk stelt. Meestal gaan die tot 2,5 miljoen per claim.
                Ook hier is samenwerken een oplossing waardoor beide schades volgens mij prima op de verzekering verhaalt kunnen worden.
                Volgens mij geldt dat niet bij nalatigheid.
                Het lijkt erop, dat iemand iets verhuurd heeft, dat niet geschikt is voor het karwei. Daar is hijzelf helemaal verantwoordelijk voor. Als een klant dus wat huurt voor gebruik op een strand, dan zal de apparatuur water- en stofdicht horen te zijn. De klant mag dat gewoon verwachten. Het is duidelijk dat het weer in Nederland kan omslaan als een blad van een boom. Wind is aan een strand ook al niet ongebruikelijk, dus waar gaat het over. Ik doe parkoersversterking en wat buiten staat is bestand tegen alle weersinvloeden. De kritische apparatuur staat dan in de bus of binnen. Voor de regie had je naast het podium ook een containerunit weg kunnen zetten voor de licht en geluidsregie. Die kantoorcontainers zijn meestal redelijk stofdicht. Ik denk dus dat de verhuurder nat gaat.
                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

                  #23
                  Het hangt er denk ik ook vanaf wat de opdrachtomschrijving is geweest. Naar mijn idee zit er verschil tussen of de klant een lijst met spullen heeft besteld (tot op de lengte truss en het aantal mic kabels) met de vraag om het te plaatsen of de klant gevraagd heeft om een probleem op te lossen. Het verschil tussen een verhuur klus doen of een productie draaien met eigen materiaal.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #24
                    Denk dat de opdrachtomschrijving er niet eens veel toe doet. Als de verhuurder een podium op het strand op heeft gebouwd bij windkracht 6 dan heeft hij dus willens en wetens nagelaten aanvullende maatregelen te nemen tegen de consequenties die dergelijke windsnelheden op een strand met zich meebrengen. Het lag simpelweg in de lijn der verwachting dat zand een probleem zou vormen, dan neem je dus heel bewust het risico dat er schade ontstaat en dat de opdrachtgever schade lijdt.
                    Geen enkele verzekering zal schade op deze manier ontstaan gaan vergoeden.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • JB_sound_light
                      • Jul 2012
                      • 9

                      #25
                      Zal toch eerlijk zijn en bekennen dat ik geen verhuurder ben :P

                      Ik ben de huurder en wilde toch eens van jullie zelf horen hoe jullie aankijken tegen dit voorval. De A/V leverancier heeft me deze claim dus gestuurd waar ik het uiteraard niet mee eens ben. Zoals al eerder door een member gepost ben ik van mening dat hij zelf verantwoordelijk is doordat hij het project zelf heeft uitgevoerd en bedacht.

                      Uiteraard heb ik een evenementen verzekering afgesloten maar ik betwijfel of deze tegemoet zal komen in deze claim. Helemaal aangezien de PA's (line-arrays) etc totaal niet overdekt zijn geweest en midden in de regen en zand hebben gestaan.

                      Onderstaand de kosten gespecificeerd. Zijn dit normale/gangbare prijzen of probeert er nu iemand goud geld te verdienen over de rug van een verzekering?

                      Schade apparatuur
                      Martin Atomic 1 € 176,00 € 176,00
                      Gel vervangen
                      Showtec sunstrip active 22 € 142,50 € 3.135,00
                      Voeding & triax doorgebrand
                      Truss S31 300cm 24 € 209,00 € 5.016,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 200cm 8 € 156,00 € 1.248,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 100cm 5 € 102,00 € 510,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 50cm 7 € 77,55 € 542,85
                      Gezandstraald
                      Truss S31 C012 4 € 160,00 € 640,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 C017 8 € 160,00 € 1.280,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 Box 2 € 261,00 € 522,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 cirkel 2m (full) 1 € 1.125,00 € 1.125,00
                      Gezandstraald
                      Truss S31 cirkel 4m (1 cut) 1 € 444,50 € 444,50
                      Gezandstraald
                      Truss S31 cirkel 8m (3 cuts) 1 € 1.061,65 € 1.061,65
                      Gezandstraald
                      Pioneer CDJ-2000 1 € 335,00 € 335,00
                      Faders & printplaat vervangen, schoonmaakkosten
                      Pioneer CDJ-2000 1 € 230,00 € 230,00
                      Faders & printplaat vervangen, schoonmaakkosten
                      Pioneer CDJ-2000 1 € 275,00 € 275,00
                      Faders & printplaat vervangen, schoonmaakkosten
                      Pioneer CDJ-2000 1 € 105,00 € 105,00
                      Faders vervangen en schoonmaakkosten
                      Pioneer CDJ-2000 1 € 220,00 € 220,00
                      Faders vervangen en schoonmaakkosten
                      Pioneer CDJ-2000 1 € 180,00 € 180,00
                      Faders vervangen en schoonmaakkosten
                      Pioneer DJM-800 1 € 240,00 € 240,00
                      Faders & printplaat vervangen, schoonmaakkosten
                      Pioneer DJM-800 1 € 285,00 € 285,00
                      Faders & printplaat vervangen, schoonmaakkosten
                      Pioneer DJM-800 1 € 175,00 € 175,00
                      Faders vervangen en schoonmaakkosten
                      A&H PA12 mixer 1 € 310,00 € 310,00
                      Faders vervangen en schoonmaken
                      A&H mix wizard mixer 1 € 325,00 € 325,00
                      Faders vervangen en schoonmaken
                      Diverse lampen spots 12 € 15,00 € 180,00
                      theaterspots,sunstrips
                      Schoonmaak uren Line array 12 € 45,00 € 540,00
                      Zand vrij maken
                      Schoonmaak uren Subwoofers 8 € 45,00 € 360,00
                      Zand vrij maken
                      Schoonmaak uren Versterker racks 20 € 45,00 € 900,00
                      Zand vrij maken
                      Schoonmaak uren Movingheads 14 € 45,00 € 630,00
                      Zand vrij maken
                      Schoonmaak uren sunstrips 8 € 45,00 € 360,00
                      Zand vrij maken

                      € 21.351,00
                      Betalingstermijn: Binnen 14 dagen
                      totaal bedrag BTW perc. BTW bedrag TOTAAL
                      € 21.351,00 19,0% € 4.056,69 € 25.407,69

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #26
                        dacht het al... Heerlijk Helder Ziend..

                        enne, lijkt me eerder dat hij de installatie wil verkopen.
                        Gezandstraalde truss heb ik nog nooit van gehoord, maar is oom meteen total-loss. Dus das aanschaf.

                        Verder moet het een behoorlijk groot bedrijf zijn, als alle werkzaamheden door 2 man technische dienst worden uitgevoerd zijn deze de volgende maanden wel druk.

                        Anekdote :

                        Ooit werd ik gebeld door een " collega" die en antieke SA-W-bin set had gekocht, maar deze op een festivalletje op een 1000W aggregaatje had aangesloten.
                        Dat fikte dus uit na de eerste trap op de bassdrum. Ik was daar toevallig ook, en heb ff snel langs de rooie lampjes op de versterkers gekeken... clipclipclip..
                        Maar de verhuurder dacht dat ik alles moedwillig had vernield, omdat ik die klus eerst zou draaien, voor een iets ander bedrag.

                        Vervolgens heb ik hem voorgerekend wat de schade nou eigenlijk was, qua recone's. Dat was meteen de helft van wat hij in gedachten had. Maar aangezien de ouwe drivers al meer dan 5 jaar oud waren, en dus afgeschreven, heb ik m geadviseerd er 5 jaar ouwe recones weer in te zetten..... ook afgeschreven..

                        Conclusie : eerst aantonen dat de truss defect is, en niet meer te gebruiken.
                        Daarna aantonen dat die truss bij aanvang nieuw was, en nog nooit gebruikt.
                        Voor de electronica: wie heeft het bediend? Hijzelf? Wie was er verantwoordelijk voor de bescherming van eea? Hijzelf? Wie gaat het schoonmaken? Hijzelf?

                        een gemiddelde advocaat ( die ik je met dit soort bedragen wel aanraadt, trouwens, ff briefje de deur uit door een advocaat doet vaak wonderen) schiet hier gaten in van heb ik jou daar.

                        Lees vooral de kleine lettertjes van het contract even na. Of beter : laat die advocaat dat doen.

                        Comment

                        • JB_sound_light
                          • Jul 2012
                          • 9

                          #27
                          Originally posted by MacGyverSounds
                          Voor de electronica: wie heeft het bediend? Hijzelf? Wie was er verantwoordelijk voor de bescherming van eea? Hijzelf? Wie gaat het schoonmaken? Hijzelf?

                          een gemiddelde advocaat ( die ik je met dit soort bedragen wel aanraadt, trouwens, ff briefje de deur uit door een advocaat doet vaak wonderen) schiet hier gaten in van heb ik jou daar.

                          Lees vooral de kleine lettertjes van het contract even na. Of beter : laat die advocaat dat doen.
                          Ik ben zelf geen techneut maar begrijp sowieso niet hoe truss total loss beschadigt kan raken van rondvliegend zand.
                          De verhuurder was verantwoordelijk voor het hele technische pakket. Van stroom, tot de inhuur van al het A/V, tot de bediening tot de overkapping/podiums.

                          Om een idee te geven: er zijn bij de podiums ter bescherming van de apparatuur gaasdoeken gebruikt. Dit o.a. aan de kant v/h podium waar de wind (en dus zand) pal op stond. Dit is toch gewoon vragen om problemen?

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #28
                            Vond je al net iets te eerlijk met antwoorden op onze vragen.
                            Zoals ik het lees heeft het hele spul op z'n kop in het zand gelegen....
                            En om truss te zandstralen is er wel een beetje meer nodig dan windkracht 6 en wat zand.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

                              #29
                              Niet om spelbreker te willen zijn, maar wie verantwoordelijk is voor welke schade aan deze set is op basis van de, inmiddels drie pagina's lange, discussie niet op te maken.
                              Het productiecontract zal ter aanvulling op het Nederlands Recht van kracht zijn.
                              Lijkt me dat een schade expert hier een prima oordeel over kan geven, dat is precies de reden waarom die mannen bestaan.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                              Comment

                              • jack
                                • Apr 2002
                                • 1090

                                #30
                                Gezandstraald ........... tuurlijk met een beetje zand en windkracht 6


                                Lijkt mij meer op een wanhopige poging van een bedrijf de gaande crisis te overbruggen...

                                Bij gebrek aan klussen wordt men zeer creatief....

                                zeker op kantoor..
                                JVM sound de NEXO specialist

                                Comment

                                Working...