Verantwoordelijk voor schade aan apparatuur?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

    #31
    Originally posted by JB_sound_light
    Ik ben zelf geen techneut maar begrijp sowieso niet hoe truss total loss beschadigt kan raken van rondvliegend zand.
    De verhuurder was verantwoordelijk voor het hele technische pakket. Van stroom, tot de inhuur van al het A/V, tot de bediening tot de overkapping/podiums.
    Wat ik me ook afvraag is hoe BLANK ALUMINIUM truss er struktureel slechter op zou worden als ie (voor 0,1mm) tot op het BLANKE metaal wordt gezandstraald. Met windkracht... 6? Als ie nou in de Sahara had gestaan kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar volgens mij is die truss niet stuk, alleen grondig schoongemaakt.

    Gefeliciteerd, volgens mij probeert je verhuurder je gewoon een berg geld uit de zak te kloppen. Nooit geweten dat een kleurfilter voor een Atomic scroller 176 euro kost. €142,50 voor de reparatie van een actieve Sunstrip? Dat is gewoon jou de afschrijving van zijn Sunstrips in de maag splitsen, en van dat geld splinternieuwe kopen...
    Last edited by Stoney3K; 27-07-12, 11:56.
    First make it work, then make it look pretty!

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #32
      je bent niet: www.jbsound.be ?

      Originally posted by JB_sound_light
      Ik geloof dat het windkracht 6 was die dag, waardoor er dus echt sprake was van een "zandstorm". Dit is normaal gesproken niet het geval natuurlijk. Dit had ik dus zo ook niet verwacht.
      aan het strand waait het altijd fors harder dan in het binnenland. Windje 5 haalt het altijd wel. En 6 is niet raar.

      zandstralen is ook niets nieuws. Ik ken via via een band die een spinternieuwe bedrijfsbus had geleend en in de duinen had geparkeerd. Die was bijna tot op het metaal kaalgehaald aan het eind van de avond.... Dat is niet verzekerd! Of truss mechanisch sterkte kwijt is hangt van de staat af. "Mat" is niet erg, maar "lassen aangetast" durf ik niets van te zeggen. En JA, een avond in het zand is prima in staat om zaken totall loss te halen. Dank U wel.

      gaas doeken gebruiken is gebruikelijk bij wind. omdat anders je tenten snel gaan vliegen. en zelfs dat helpt vaak niet goed:


      Oude truss gebruiken en apparatuur tegen zand beschermen is ook belangrijk....
      Het bedienen van strandevenenmenten is een vak waar je net iets meer verstand van de omstandigheden voor nodig hebt. Ik speel al 30 jaar op het strand als hagenees en muzikant en blijf mij ieder jaar weer verbazen over de idioten die de boel organiseren, de vergunningen doen en de verhuurders en bands die er weer in tuinen.

      Als de verhuurder prachtige eerste keuze truss en parren naar het strand stuurt is ie wel een beetje van de pot gerukt. Een trosje parren schrijven strandtenten in een seizoen af. Dan is het echt alleen bloemkolen en roest. Na een maand hangen de onderdelen er al naast. Dat gaat enorm hard.

      overigens voor bands dit artikel nog eens geschreven:

      (voor de site musicfrom/blad van zuidhollandse popunie)
      Daar staan bekende gevallen wel in. Ook de opmerking over apparatuur en de slechte combinaltie van zand en zilte lucht. (dat zilt is nog wel het ergste)
      "de zand/zout omstandigheden gaan je apparatuur aantasten. Een dag je spullen op een strandtent zetten is al een enorme aanslag. Onderschat dat niet! "

      Maar de ervaring is ook wel dat de strandexploitanten dit ook prima weten! En in de uitbesteding liegen dat ze scheel zien om maar aan goedkope offertes te komen. Desnoods de PA uit limburg laten komen. Net zo lang tot ze weer een sukkel gevonden hebben.

      overigens:
      Last edited by showband; 27-07-12, 12:29.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • theo
        • Nov 2001
        • 503

        #33
        Ach Woon op Ameland, reis van tent naar tent door t zand.
        Valt wel mee t zit overal maar met een compressor kom je een heel eind, tuurlijk zit alles eronder.
        Maar dat weet je als je een strandfeest doet, ook met windkracht 7 of meer.
        Войдите на Facebook, чтобы общаться с друзьями, родственниками и знакомыми.


        Tsja t zal je spul zijn. Ohja was ons spul.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #34
          De verhuurder was verantwoordelijk voor het hele technische pakket. Van stroom, tot de inhuur van al het A/V, tot de bediening tot de overkapping/podiums.

          Om een idee te geven: er zijn bij de podiums ter bescherming van de apparatuur gaasdoeken gebruikt. Dit o.a. aan de kant v/h podium waar de wind (en dus zand) pal op stond. Dit is toch gewoon vragen om problemen?
          was ie verantwoordelijk voor de spullen. En heeft ie ze daarom neergezet met de eis dat jij aansprakelijk bent voor schade?
          of was ie verantwoordelijk voor de WERKING en het heelhouden?

          Als jij "voor een buitenfestival" een lijst apparatuur + opbouw hebt laten komen.
          en die man wordt ter plaatse geconfronteert met strand dan is ie al een stuk minder aansprakelijk dan wanneer je hem duidelijk als " werkende setup op het strand in weer en wind tot windje 7" hebt gehuurd en tijdens de bouw nog eens extra gewezen hebt op het weerbericht en de omstandigheden.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #35
            Gezandstraald... betekent dat alle brildragende bezoekers ook gelijk naar de opticien konden voor nieuwe glazen..
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

              #36
              Als ik de prijslijst zie, wordt er hier en daar wel wat gesjoemeld.
              Van cd-spelers, zijn er faders en printen vervangen. Fader snap ik nog, maar printen? Hebben ze in het water gelegen dan?
              In mengpanelen zitten faders en ook printen, maar deze laatste hoeven dan weer niet vervangen te worden.
              Sunstrips, triax en voeding doorgebrand. Hebben die dingen geen kortsluitvaste voedingen zekeringen etc? Als de gebruiksaanwinzing even was doorgenomen, had de eigenaar kunnen weten dat ze alleen voor droge ruimtes geschikt zijn en niet in de open lucht, dom, dom, dom.
              Versterker racks had je minimaal kunnen inpakken met een stevig zeil.
              Zoals ik al schreef, het plaatsen van een kantoor of regiecontainer kost maar een fractie van de geclaimde kosten. De verhuurder weet dus absoluut niet wat hij met zijn spullen kan. Dat is nog dommer. Ik zou er maar geen advocaat meer aan wagen om de schadekosten te innen. Ben je die centen en de proceskosten ook nog kwijt.
              Ik vraag me trouwens af of ik de enige verhuurder ben die ook wel eens een paar dagen geen werk heeft. Die tijd kun je heel nuttig besteden voor onderhoud. Er zijn maar weinig bedrijven, die elk uur te gelde kunnen maken.
              Zo kan er van de lijst nog wel het een en ander geschrapt worden.

              Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • Rieske
                • Aug 2002
                • 544

                #37
                Ik neem aan dat de schade eerst door een verzekeringsexpert zal worden getaxeerd en anders je dit door een onafhankelijke partij uitvoeren.
                Life is what you make it

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #38
                  Originally posted by speakertech
                  Als ik de prijslijst zie, wordt er hier en daar wel wat gesjoemeld.

                  (...)

                  Ik vraag me trouwens af of ik de enige verhuurder ben die ook wel eens een paar dagen geen werk heeft. Die tijd kun je heel nuttig besteden voor onderhoud. Er zijn maar weinig bedrijven, die elk uur te gelde kunnen maken.
                  Zo kan er van de lijst nog wel het een en ander geschrapt worden.
                  Sowieso vind ik het vreemd: Er wordt geclaimd dat alle Sunstrips nieuwe voedingen en triac's nodig hebben? Dan moet er toch wel meer gebeurd zijn dan alleen een strandfeestje met wat zand.

                  Enne... 12 uur werk voor het schoonmaken van een stel line-array kastjes als ze alleen zand hebben gehapt? Schoonblazen met de compressor en ze moeten het toch als het goed is gewoon weer doen... maar als je daar ook 45 euro PER UUR voor in rekening brengt, dan zul je natuurlijk wel de meest geweldige feestjes-met-bobo's als klanten hebben. Je zal het maar hebben dat je dat line-arraytje voor de koningin hangt en ze ziet dat er een krasje op de grill zit...
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

                    #39
                    Allereerst siert het je dat je je bekend maakt, volgende keer gewoon meteen eerlijk zijn, we zijn (meestal) profi genoeg om mee te denken. als opdrachtgever ben je onze klant, en die willen we ook helpen.

                    ik zou beginnen met een jurist, daarna ook samen met die beste man alle bewijslast opvragen, dus voor/na foto's, en aanschafdata en staat van het materiaal, ook zijn afschrijvingstermijnen voor de belasting opvragen. Bij het KNMI en Estofex kun je nagaan of er weerwaarschuwingen zijn geweest, en wat het voorspelde weer was. heb zo eens bij een evenement aangetoond dat er wel degelijk een stormwaarschuwing was afgegeven en dat daarom org. nalatig was.

                    Als ik dan ook lees dat er 1 persoon 1,5 week fulltime bezig met schoonmaken.. ik weet niet hoor.. maar dan heb je toch echt verkeerd personeel. Movingheadje schoonmaken lukt je in een uur, max; zeker als het alleen zand betreft. Als aluminium trouwens beschadigd is, zou al het plastic op die heads dat ook moeten zijn.

                    hou ons op de hoogte! is een interessante casus.

                    Comment

                    • R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

                      #40
                      En? 1,5 week verder....nog nieuws?

                      Comment

                      • qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

                        #41
                        Ben ook erg benieuwd hoe dit loopt/afgelopen is?!
                        There is no substitute for imagination

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #42
                          Ik snap dat juridische treintje traag rijden.
                          Maar in elk geval kun je die 'zandstraal' lulkoek voor die truss toch aanvechten.
                          Zandstralen is trouwens verboden.
                          Daar krijg je fijnstof van meen ik - zeker in combinatie met zeezout.
                          Maar die materiaalverhuurder is gewoon een laaielichter
                          en de tussenpersoon niet al te slim geweest met het huren bij die grapjas,
                          en niet met zijn eigen RI&E voor zand/strand-gebruik.

                          Risico's zijn niet altijd alleen maar van gevaar voor leven of welzijn van personen.
                          Soms zijn risico's ook puur van financiele / aansprakelijkheids aard.
                          Daarvoor moeten personen of bedrijven toch ook een WA-verzekering hebben.

                          Maar enige ontwikkeling zal er in deze zaak toch wel zijn?
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • JB_sound_light
                            • Jul 2012
                            • 9

                            #43
                            Bedankt voor jullie interesse in deze "case".

                            Er is wat navraag gedaan naar de schades waarbij ik als opdrachtgever neig naar het weerleggen van de aansprakelijk van de geleden schades. Dit aangezien ik van mening ben dat de leverancier in kwestie nalatig is geweest.

                            Dit is uiteraard geen fijne zaak dus er is op dit moment contact met alle betrokken partijen hoe dit het beste verder opgepakt kan worden. Er staan nu twee partijen tegenover elkaar dus het nu zaak dit volwassen en op een zo goed mogelijke manier op te lossen.

                            Wordt vervolgd!

                            Comment

                            • speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

                              #44
                              Hoe zou dit gevalletje opgelost zijn?

                              Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                              Comment

                              • MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

                                #45
                                TS is al tijden niet meer op het forum geweest dus denk niet dat we het ooit nog te weten komen.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                                Comment

                                Working...