hoe uw bedrijf runnen?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

hoe uw bedrijf runnen?!

Hoi,

Ik heb een klein klank en lichtbedrijf in bijberoep maar wil voornamelijk werken met goed kwalitatief materiaal.
    De vraag is waar trek je de grens en wat vraag je ervoor?
    Hoeveel keer moet het de deur uit in productie of verhuur voor je het terug hebt gewonnen. 20 keer ,50 keer, 100 keer?
    Ik werk voornamelijk voor plaatselijke verenigingen. En daar heb je soms niet altijd heel grote budgetten.
    Maar ik vind het dan vb erg dat je vb moet voor een draadloze mic kiezen van 500 euro om rendabel te zijn.
    Als je liever zelfs zou werken met een kwaliteit en prijsklasse duurder.
    Wat zijn jullie ervaringen daarmee ? Dan toch die grotere prijsklasse nemen en kopen op de groei van je bedrijf of ?
    Ik zie mij nog wel wat groeien maar volledige zelfstandig komen zal ik normaal nooit worden.
    Wat wel mijn mening is ,liever 1 x goed kopen dan starten met vb een pg58 ,daarna sm58 kopen en eindigen met een beta 58....
    Het blijft natuurlijk een individuele keuze maar ervaringen uit het verleden bij jullie kunnen mij misschien helpen.
    Een andere zaak is. Indien het in bijberoep is. Wat van je omzet haal je uit je zaak en gebruik je prive.
    Want in ons wereldje heb je zoveel materiaal nodig dat je praktisch alles er terug moet insteken om ergens te geraken.
    Groeten,
    Jeffrey
    Last edited by zjeten; 06-08-12, 19:15.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Het is een afweging die je maakt, steeds weer opnieuw.

Stel je koopt een mic van 150,- euro, hoe vaak ga je die inzetten, hoe kwetsbaar is het, wat is je concurentiepositie in de regio en hoe snel denk je die terugverdiend te moeten hebben?
    Daaruit volgt: wat is dan je huurprijs voor die mic?

Wat regelmatig wordt aangehouden is aanschafprijs gedeeld door 10 is huurprijs. Voor heel veel apparatuur werkt dat prima en levert dat acceptabele prijzen op. Voor andere dingen niet.
    Een microfoon van 150,- (bijvoorbeeld een beta58A) verhuren voor 15,- is niet echt een realistische gedachte en je concurenten vragen waarschijnlijk minder. Daarnaast is die zangmic iets wat je bij elk bandje weer opnieuw nodig hebt, dus hij gaat relatief vaak verhuurt worden. Dat betekend dat je de verhuurprijs wat lager kan leggen omdat de kans dat je hem terugverdiend weer vrij hoog is.

Op die manier loop je de belangrijkste dingen na. Mengtafels, speakersets, enz. enz.
    Elke keer maak je weer de afweging. Heb jij een keigoed effectapparaat wat in jouw regio niemand anders heeft en verwacht je niet dat ie heel vaak weg gaat? Dan heb je dus een product wat alleen verhuurt wordt als er echt specifieke vraag naar is en kun je de prijs weer ietsje hoger houden.

Tip: maak in ieder geval voor jezelf een prijslijst zodat je elke keer dezelfde tarieven rekent. Als je een klus graag wilt doen maar het budget is net niet toereikend kun je dan altijd nog wat korting geven.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Naast het berekenen van geschatte levensduur vs. afschrijving
      en verhuurfrequentie = huurprijs (bij benadering),
      kijk ik ook in de prijslijst van mijn leverancier.

Op het moment dat ik zelf 4 condensators voor een klus
      moet inhuren omdat ik de mijne heb verhuurd, moet ik
      er natuurlijk niet op toeleggen.

Investeren:
      In geval van bijberoep, ligt het er ook aan of u leven kunt
      van uw andere beroep. Als dit zo is, dan kunt u meer in uw
      klank- en lichtbedrijf investeren, dan dat er mede gegeten
      moet worden van dit bedrijf. Dit bepaalt dan mede wat er
      over blijft ter investering.

Kwa profesionalisering ligt het eraan waar u zelf,
      of uw klanten de lat legt of leggen.
      Voor € 1000,= kun je 10 microfoons kopen, maar ook 1 of 4.

Kijk evt. ook naar producten die riderproof zijn, het zegt niet
      alles, maar wel veel over acceptatie.

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

als bijberoep is het verstandig eerst te gaan kijken of je jezelf niet zonder apparatuur kan verhuren.
        als geluidsman of sjouwer e.d.
        Hou je alles wat er in gaat direct over.
        Voor bekwame technici is dit de best betaalde optie als je onder de streep alles uitrekent.

Volgende stap is met apparatuur verhuren maar de spullen alsnog weer onder te huren. Eventueel inclusief personeel en transport. Is velig maar verkleint je marge + trefkans. Als je een communicatief sterke persoon bent met goede technische capaciteiten is dit nog steeds prima mogelijk. Veel bands werken met een technicus die ze vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen laten ze die liever weer de spullen huren.

Ga vooral niet te snel spullen aanschaffen!
        En koop vooral compacte zaken die je veel gebruikt, snel renderen en/of je marktpositie verbeteren.
        Voorbeeld:
        -Als technicus dus een handige gereedschapskoffer.
        -En je kan met een eigen set microfoons in een bepaald segment werk snel vele malen betere resultaten als freelancer halen dan je collega's die de afgetrapte megestuurde rommel gebruiken.
        Last edited by showband; 07-08-12, 11:44.
        lekker belangrijk!

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

hey ,bedankt alvast voor de reacties. Tis idd afwegen.
          Sowieso is het een hobby en hoef ik er eigenlijk geen loon of stuk loon uit te trekken. In princiepe kan ik alles investeren.
          Alleen denk ik dat het vanaf nu tijd word om dit toch een klein beetje te doen.
          Kwa materiaal heb ik eigenlijk al wel wat. Heb een vrx set (2top en bas ver kant) met lab en intellix48².en 3 x crown xti4000 voor moni's.
          Set standaart mic's met beta 58 ,beta 52 ,e604,ect ect.
          Daarbij komen er nog 5 monitors en dan heb ik eigenlijk een volledige PA set. (mengtafels zijn 24.4 en 16.4 mackie)
          Nu was ik aan het kijken om een draadloze mic aan te schaffen. Was aan het kijken naar ulx d. kost iets van 1850 euro met 87 kop.
          Maar koop ik dan niet beter vb een senheisser van rond de 1000 euro . Want die meerprijs voor die ulx d kan ik waarschijnlijk aan mijn klanten niet doorrekenen.
          Idem digitale menger. (is nog niet voor directe aankoop) maar als je dan iets koop, koop ik liever iets deftig. Mijn hobbybrain zegt van koop super deftig spul. Dan kun je prachtige dingen neerzetten. Als er een tech meekomt dan is het altijd geapprecieerd. De zakelijke kant zegt in mij. Koop je niet beter net iets goedkoper want heb je het terugverdient als het kapot is?
          VB digitale menger SD9 - PRO2 -... Heb dan niet echt zin om naar B merken te gaan. Maar natuurlijk. Tegen dat je die tafel terugverdient hebt ....
          Als die niet iedere dag op de baan is. Zelfs niet iedere week. Naar de toekomst toe hoop ik om toch nog wel meer PA jobs te hebben.
          Ben nogmaar begonnen (2 jaar). En de mensen zijn altijd wel tevreden van mijn werk. Word geregeld teruggevraagd .
          Tis natuurlijk zo, als ik mijn prijs ga opslaan doordat ik vb een duurdere mengtafel meeheb ga ik die klanten misschien kwijtspelen.

Ik denk om iedere maand een paar honderd euro uit het bedrijf te trekken en dit te gebruiken voor prive doeleinden (zal nog wel eens een huis moeten kopen ook)
          en dan investeren volgens er werk komt. 1 voordeel is. Telkens ik nu materiaal koop gaat de omzet per klus omhoog omdat ik niet moet bijhuren.
          Dus de volgende schijf monitors komt eraan en dit is dan telkens per klus 60 euro extra.

ps:ik ben al materiaal aan het verzamelen van mijn 14 jaar. Ben er nu 25. Heb niet al dat materiaal gekocht in 2 jaar tijd. Maar heb sinds 5 jaar mijn klank en licht diploma. En sinds 2 jaar mijn mic's en PA tafel om zelf kleine PA's te kunnen doen. Verder DJ ik al van mijn 14de en de vrx gaat daar ook mee. Dus mijn inkomsten komen van DJ en PA. Ik doe praktisch niets van verhuur...
          Last edited by zjeten; 07-08-12, 13:56.

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Originally posted by showband
            Hou je alles wat er in gaat direct over.
            Is niet helemaal waar, een aanzienlijk deel gaat naar de belastingdienst...
            Heerlijk die stilte

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

er zijn twee dingen zeker in het leven. De dood en belastingen.

voor alle scenario's geldt dat je de belasting moet betalen. En als het regent wor' je nat.

als je geen afschrijving, verzekering, opslag, reparaties, transportmiddelen enz hoeft te doen hou je meer in je tiet met geld over. Zelfs als er per uur minder uurloon betaald wordt ben je in de geluidstechniek al snel als vrije technicus beter af dan als verhurende technicus.

jip en janneke genoeg?
              lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

me like showband hierboven!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Doe het niet of doe het goed!
                  Als freelancer zonder eigen spullen heb je als groot voordeel dat je zonder werk ook geen kosten hebt, dat is in deze tijd een luxe!
                  Ga je spullen aanschaffen van B, C of zelfs Z merken; kan allemaal prima maar je zult niet snel serieuze klussen krijgen en navenante prijzen kunnen rekenen, dit is vooral interessant als het hobbymatig is.
                  Wil je het goed doen dan heb je veel geld nodig om ook echt goeie spullen aan te schaffen, het probleem is dan dat je echt veel nodig hebt om aan de slag te kunnen en nog veel meer als je een serieuze speler wilt zijn. Je komt dan in bedragen met minimaal 5 cijfers voor de komma terecht. Ik zou me wel twee keer bedenken als ik nu voor de keus zou staan, de markt is aardig verzadigd, de grote spelers rekenen bodemprijzen en zijn altijd bereid om onder jouw prijs te duiken, hoe laag die ook is.
                  Denk overigens wel dat dit een tijdelijke situatie is, een soort natuurlijke koude sanering zeg maar. Dat zou betekenen dat er weer een tijd aan komt dat de verhouding tussen vraag en aanbod meer in balans komt, alleen is de grote vraag hoe lang dat nog gaat duren.....
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by MusicXtra
                    Doe het niet of doe het goed!
                    Als freelancer zonder eigen spullen heb je als groot voordeel dat je zonder werk ook geen kosten hebt, dat is in deze tijd een luxe!
                    Ga je spullen aanschaffen van B, C of zelfs Z merken; kan allemaal prima maar je zult niet snel serieuze klussen krijgen en navenante prijzen kunnen rekenen, dit is vooral interessant als het hobbymatig is.
                    Wil je het goed doen dan heb je veel geld nodig om ook echt goeie spullen aan te schaffen, het probleem is dan dat je echt veel nodig hebt om aan de slag te kunnen en nog veel meer als je een serieuze speler wilt zijn. Je komt dan in bedragen met minimaal 5 cijfers voor de komma terecht. Ik zou me wel twee keer bedenken als ik nu voor de keus zou staan, de markt is aardig verzadigd, de grote spelers rekenen bodemprijzen en zijn altijd bereid om onder jouw prijs te duiken, hoe laag die ook is.
                    Denk overigens wel dat dit een tijdelijke situatie is, een soort natuurlijke koude sanering zeg maar. Dat zou betekenen dat er weer een tijd aan komt dat de verhouding tussen vraag en aanbod meer in balans komt, alleen is de grote vraag hoe lang dat nog gaat duren.....
                    En het kon nog wel eens erger worden gezien de aangekondigde vermindering van subsidies voor o.a. de podiumkunst.
                    Gaat de grotere bedrijven echt wel werk schelen, en zullen dus nog zwaarder op prijs gaan concurreren...

Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• RobertK
                      • Jun 2012
                      • 82

Investeer in een paar nuttige tools
                      (toolcase, paar mic's, frontrackje) en beunen...

Zo doe ik het ook, mijn inventaris:
                      Frontrack (fx, compressie, gates, exciter, etc.)
                      Wat mic's
                      Busje
                      Toolcase

ik verhuur mezelf voor andere bedrijven, ik ga op tour met gezelschappen en huur spullen in of in het geval van internationaal (met gezelschap) heb je het fenomeen riders

Comment

Working...