Hoe om te gaan met nare band technici

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Een groot nadeel van vele digitale mixer gebruikers, ze maken het zichzelf zo moeilijk, dat ze het soms zelf niet meer weten...Want ja, dat gaat zo makkelijk in digi mixers, compressor op het kanaal, kanaal naar een subgroep met een compressor, naar een dca waar we nog een eq en compressor opgooien om te eindigen bij een VCA waar we wederom een compressor en nog een d-esser er tegenaan gooien in combinatie met een multi band compressor....En natuurlijk niet te vergeten een leuke dikke analoge compressor bij de links rechts...

Daarbij gebruiken we gemiddeld 20 inputs, die 20 inputs sturen we naar 10 subgroepen om ze dan weer naar 20 VCA's te sturen. Zo werken er veel tegenwoordig om het zichzelf makkelijk te maken...Dat soort mensen, aub, ga een ander lopen vervelen...

En dan nog maar te zwijgen van een aantal mixer fabrikanten die hun firm/software nog steeds niet op orde hebben en waarbij een preb uit een 1 versie oudere software niet werkt op de nieuwe, of dat de basis functies (gain, eq, balance) niet werken in 1 preb, op alle type van een merk....

Dus get a life en begin bij de basis...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Samen werken is altijd het beste, met een beetje band of artiest kom je elkaar waarschijnlijk vaker tegen...

Jaren geleden stond ik in een feesttent en daar kwam o.a. ene G Joling inprikken op de installatie die wij verhuurd hadden. Zijn(toenmalige) techneut kwam binnen, stilde zich voor en we maakte een klein praatje. Ik zeg tegen hem joh, daar en daar zitten wat dingetjes waar je last van kunt hebben en hij zei oke...Gevolg, vele rondzingers tijdens het optreden. Loopt hij naderhand naar de kleedkamer om z'n mic en in-ear systeem terug te halen, zegt Joling tegen hem : Wat was dat met die rondzingers? Hij : Lag aan de geluidsinstallatie, zegt hij. Waarop Joling antwoord : Daar lag het niet aan, die was goed, het lag aan jou...

Dus ja, zo kan het ook..:-) We hebben later die avond ook nog Henk Wijngaard gehad, top show, zonder rondzingers en die techneut had nog minder bij ook...

Mensen moeten sowieso eerst eens leren werken zonder al de hulpmiddelen zoals compressors, Gates en 4 bands volledig parametrische eq...En vooral niet arrogant doen..
      Olaf, zat GJ toen bij FB uit Den Haag ?

Want in die tijd kreeg je bij Fredje echt geen gates etc. mee !

Maar om mij volledig bij je aan te sluiten om te leren werken het volgende;
      Ben vanavond terug gekomen uit Polen, heb daar samen met Gerben ( Vengaboys) en ik ( 2 Brothers on the 4th floor) gedaan op een oude A&H mixer, staan wel gewoon 15 000 mensen open air uit hun dak te gaan !

Je hebt niet meer dan de eq van de tafel, gewoon gaan op gevoel en natuurlijk ervaring.

https://www.youtube.com/watch?v=xQnk0m8xIv0&feature=youtu.be
      Last edited by Hans van Demen; 20-07-14, 22:16.

Comment

• T.O.P.
        • Jun 2014
        • 100

Originally posted by Hans van Demen
        Olaf, zat GJ toen bij FB uit Den Haag ?

Want in die tijd kreeg je bij Fredje echt geen gates etc. mee !
        eh, volgens mij had Fredje toen 200B's en delta's, zeker geen digitaal, en de GJ tech was een erg goeie tech, en een collegiale aardige gast. (Erwin, volgens mij). En GJ is daarna bij zo'n beetje alle verhuurders geweest, met steeds meer chaos tot gevolg.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Vanmiddag nog een top bandje gedaan met alleen wat compressie op de bas en lead vocals, gates op de toms en kick, kick zonder compressie, beetje reverb op de snare en lead vocals en dat was het.
          Goed luisteren naar vocal en instrumenten en daar de vervelende frequenties uithalen met de kanaal eq en er stond een heerlijke open sound waar het publiek van uit zijn dak ging.
          Trouwens met een Coax12 en Prospect sub per kant terwijl er dik 800 man op het veld zat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

Nope...Zat toen bij Audio80...Zover ik weet zit ie nu bij Soundworks en Paul kennende...Die behoeft geen uitleg..:-)
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Less is meestal more... Daar gaf Hans hierboven weer een mooi voorbeeld van!

Veel mensen maken het zich tegenwoordig onnodig moeilijk door veel meer te gebruiken dan wat ze echt nodig hebben. Helaas een van de nadelen van de huidige tijd. Want waarom zou je niet alle opties die je tot je beschikking hebt gebruiken? Dat het eindresultaat (bijna) altijd niet beter is dan zonder al die opties wordt nogal eens afgedaan als gezeur, miereneukerij en jaloezie.

Dat het er op zit wil niet zeggen dat je het moet gebruiken.

Mooi voorbeeld: Probeer bij de huidige generatie lichttechs nog maar 'ns een te vinden die een leuke show kan wegzetten met slechts 24 kanalen (of slechts de helft), een berg parren en een rookmachine.
              Last edited by Outline; 30-07-14, 10:57.

Comment

• Dirk Wijnen
                • Dec 2006
                • 189

Ik maak het mee in het theater waar ik nu 3 jaar werk. Het is vaak niet eens de artiest die arogant is. Je hebt er enkele tussen zitten maar die zijn vaak nog "onervaren" en ze menen dat ze meteen alles kunnen en mogen.
                Wij hebben huisregels in het theater, zo zorgen we dat we vloer schoon en veilig houden. Maar ook dat de artiest met rust gelaten word indien nodig. We steken veel tijd en energie om de artiest zo comfortabel mogelijk zich te kunnen focussen op hun optreden. En dat is wat het 'vaak' fout gaat.

Maar nu komt het;
                Wat mij de laatste tijd op valt, is dat er heel veel nieuwe freelance technici binnenkomen ze zijn nog jong en ook wat onervaren.
                Ze hebben al vaak een grote mond of ze denken dat ze de wereld aankunnen. Die lopen snel tegen de lamp. Je zal eens moeten weten hoe vaak ik op mijn bek ben gegaan. Maar daar heb ik van geleerd! Maar een geslaagde avond (mensen amuseren) daar gaat het om en dat de mensen genoten hebben van de show. Het maakt niet uit wat je kunt of doet. Maar dat jezelf een goed zelfportret kan maken als beginnende, zwakke punten en sterke punten.

Er lopen gelukkig ook heel veel toffe gasten rond in dit vak, ook waar je een binding mee krijgt. En die echt wel weten wat ze aan het doen zijn.
                Maar wat ik wil zeggen is dat je vooral je zelf moet blijven of je nou een artiest bent of leverancier of technicus het maakt niet uit wat je kunt als je maar leuk vind. Plezier heb in het vak, want wat doen we toch mooi werk met zn allen!

Het zijn vaak de typische mensen die zoveel mogelijk glimmend materiaal aan de zijkant van de broek hebben hangen. Ik ben steeds vaker na aan het denken om mijn leatherman thuis te laten. Ten eerste is die vaak te zwaar (wave) als je 5 tot 6 dagen per week rond loopt. En ten tweede omdat het ook nog onveilig is om met een leatherman aan "electriciteit" te werken. En ik heb langzaam het idee dat het meer ruig uit ziet dan het praktisch nut van zo'n ding. Wij hebben gelukkig alles snel bij de hand maar dat is op evenementen heel anders. En dan is zo'n multitool erg fijn!

Pff ga maar eens naar bed, heb weer nieuw spul gekocht en daar ben ik nog mee aan het spelen. Effe aan mij zelf denken en rustig aan doen! Groetjes
                Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

Working...